Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes EQS (2021)
Collapse
X
-
De tijd dat Tesla's rechts tussen de vrachtwagens hing is voorbij, of het moeten oudere tesla's zijn. In het begin, en dan spreek ik van 2012 - 2015, hadden de Tesla's een kleinere batterij, maar daarna zijn deze groter geworden. Ik kan vlot 400km doen, tegen 127 km/u op de cruisecontrol, dus ik zou niet weten waarom ik tussen de vrachtwagens zou moeten rijden.
Wat wel is, is dat je op de Autbobahn in Duitsland, als je een lange afstand wil doen, best niet sneller gaat dan 150 km/u, want dan gaat het verbruik significant naar omhoog. De tijd die je wint met sneller rijden, verlies je met superchargen. Wij zijn met het gezin deze zomer op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk, en hebben overal 130km/u gereden waar mogelijk was. Aan deze snelheid kan je 450km doen met mijn Tesla met een volle batterij.
En om on topic te blijven. Ik heb de EQS gereden, en deze zal nog vlot 100km verder kunnen rijden met een volle batterij.Last edited by BMWMB; 29/11/2021, 11:21.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenDe tijd dat Tesla's rechts tussen de vrachtwagens hing is voorbij, of het moeten oudere tesla's zijn. In het begin, en dan spreek ik van 2012 - 2015, hadden de Tesla's een kleinere batterij, maar daarna zijn deze groter geworden. Ik kan vlot 400km doen, tegen 127 km/u op de cruisecontrol, dus ik zou niet weten waarom ik tussen de vrachtwagens zou moeten rijden.
Wat wel is, is dat je op de Autbobahn in Duitsland, als je een lange afstand wil doen, best niet sneller gaat dan 150 km/u, want dan gaat het verbruik significant naar omhoog. De tijd die je wint met sneller rijden, verlies je met superchargen. Wij zijn met het gezin deze zomer op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk, en hebben overal 130km/u gereden waar mogelijk was. Aan deze snelheid kan je 450km doen met mijn Tesla met een volle batterij.
Toen ik de specs zag van de EQS met hun gigantische batterij en heel goede Cx dacht ik dat ze dichtbij konden komen, maar het is niet gelukt.
BMW i4 moet ook een goede candidaat zijn voor lange afstanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenIs ook nog altijd opvallend dat je de Tesla's ed in Duitsland, meestal op het rechter rijvak tussen de vrachtwagens ziet hangen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenGeen enkele EV tot nu toe blijkt een valabele Autobahn cruiser hé?
Is ook nog altijd opvallend dat je de Tesla's ed in Duitsland, meestal op het rechter rijvak tussen de vrachtwagens ziet hangen.
2014 BMW (F31) 335 d
2011 Mini One D
2007 Kawasaki ZX6R
1997 Honda VFR
1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenDe tijd dat Tesla's rechts tussen de vrachtwagens hing is voorbij, of het moeten oudere tesla's zijn. In het begin, en dan spreek ik van 2012 - 2015, hadden de Tesla's een kleinere batterij, maar daarna zijn deze groter geworden. Ik kan vlot 400km doen, tegen 127 km/u op de cruisecontrol, dus ik zou niet weten waarom ik tussen de vrachtwagens zou moeten rijden.
Wat wel is, is dat je op de Autbobahn in Duitsland, als je een lange afstand wil doen, best niet sneller gaat dan 150 km/u, want dan gaat het verbruik significant naar omhoog. De tijd die je wint met sneller rijden, verlies je met superchargen. Wij zijn met het gezin deze zomer op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk, en hebben overal 130km/u gereden waar mogelijk was. Aan deze snelheid kan je 450km doen met mijn Tesla met een volle batterij.
En om on topic te blijven. Ik heb de EQS gereden, en deze zal nog vlot 100km verder kunnen rijden met een volle batterij.
Maar misschien is het ook maar goed, dat we niet meer in dat soort termen denken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenDe tijd dat Tesla's rechts tussen de vrachtwagens hing is voorbij, of het moeten oudere tesla's zijn. In het begin, en dan spreek ik van 2012 - 2015, hadden de Tesla's een kleinere batterij, maar daarna zijn deze groter geworden. Ik kan vlot 400km doen, tegen 127 km/u op de cruisecontrol, dus ik zou niet weten waarom ik tussen de vrachtwagens zou moeten rijden.
Wat wel is, is dat je op de Autbobahn in Duitsland, als je een lange afstand wil doen, best niet sneller gaat dan 150 km/u, want dan gaat het verbruik significant naar omhoog. De tijd die je wint met sneller rijden, verlies je met superchargen. Wij zijn met het gezin deze zomer op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk, en hebben overal 130km/u gereden waar mogelijk was. Aan deze snelheid kan je 450km doen met mijn Tesla met een volle batterij.
En om on topic te blijven. Ik heb de EQS gereden, en deze zal nog vlot 100km verder kunnen rijden met een volle batterij.
De batterij is 107 kWh bruikbare capaciteit. Met een verbruik van 30kWh/100km aan 130 is dat dus goed voor 356 km.
Jouw tesla zit met 100kWh en een verbruik van rond de 25kWh/100km aan die snelheden. Dus goed voor 400km.
Dat zijn nog altijd goede cijfers.
En ja, je kan 170 rijden, maar dan zal het wat regelmatiger laden worden....
Maar wees eerlijk, de tijden waarin je een stuk van 100km vrijwel de hele tijd aan 170-180 kon doorduwen zijn echt voorbij. Ik rij regelmatig in Duitsland en dan rij ik zo snel het mag en veilig kan. Maar ook dan haal ik een gemiddelde van amper 120-130 over langere trajecten als het verkeer mee valt.
- Likes 1
Comment
-
Ik had pas een verslag geschreven van mijn testrit met de nieuwe EQS, maar zie dat ik het hier nog niet heb gepost. Bij deze...
De Mercedes EQS! Testrit gepland donderdag ochtend, om 2 uren te kunnen rijden met zowel een 580 als 450+. De meeste interesse voor mij gaat uit naar de 450+ omdat deze qua budget nog haalbaar is, maar toch heb ik gevraagd om kort even met de 580 te kunnen rijden, gewoon om de power eens te voelen.
Ik ben gestart met de 580, want deze had een half uur later al een testrit opstaan voor een andere klant, die nu een S500 hybride rijdt, en die twijfelt tussen deze EQS of een S580e. Bij het instappen duwde ik op het rempedaal om de deur te sluiten, maar de verkoper wist me onmiddellijk te zeggen dat deze functie nog niet werkte door het tekort aan chips, dus dat zou nadien geïnstalleerd worden. Hij legde mij kort uit hoe ik de boordcomputer kon selecteren via het stuur, hoe ik de rijprogramma's kon wijzigen, en hoe ik het 'motorgeluid' kon wijzigen of uitschakelen. Onmiddellijk valt dat grote glazen scherm op, waarbij ik het nut niet snap van dat 3de scherm ter hoogte van de passagiers. Eerlijk, ik zou voor het standaard dashboard gaan, want qua functies verandert er niets. Het eerste grote verschil met mijn Tesla is al dat deze het contact moet 'aan' gezet worden met een on/off knop, wat bij mijn Tesla automatisch gaat. Effe de stoel ingesteld naar mijn ideale zitpositie, en off we go... Van Hasselt even richting Kortessem gereden, en weer terug. Warmrijden hoeft niet bij een EV, dus eens van de parking af onmiddellijk plankgas met dat ding, om vast te stellen dat zo'n 580 dezelfde raket is als mijn Model S 100D. De gasrespons is minder hevig, maar zeker niet slecht. Alleszins beter dan wat ik ervaren heb in de Audi etron (SUV), en vergelijkbaar met de Taycan. Ik vind het zelfs aangenamer dan in mijn Tesla, want je kan zo veel gemakkelijker rustig vertrekken, wat zeker voor de passagiers een heel stuk comfortabeler is. Dik in orde dus...
Wat is me wel onmiddellijk opgevallen, en wat mij onmiddellijk minder beviel, is de hogere zitpositie tov eender welke normale klassieke berline. Conceptueel is dit een hogere auto, en dat merk je sowieso al aan de dikke 21" wielen, waar ook nog eens dikke banden opliggen. Spijtig! Ik ben er zeker van dat je zeker 10-15cm hoger zit in deze EQS dan in mijn Tesla. Als je naast gewone auto's staat, merk je dat ook. Op een bepaald moment stond ik naast een Scenic wat normaal een hogere auto is, en deze keer zat ik bijna op ooghoogte met de chauffeur van deze auto. Minder mijn ding...
De stoelen zijn niet slecht, maar ook niet perfect. Voor mij blijven de beste stoelen de comfortstoelen die ik had in mijn BMW F01 en F10, en ook deze zijn minder goed. Wat ik vooral miste is steun op schouderhoogte. De stoelen in mijn 992 en in de Tesla grijpen mij ook op schouderhoogte mooi vast, maar dat miste ik wat bij deze EQS. Alles went natuurlijk, en ik ben er zeker van dat je dat snel gewoon bent. De zijflanken kan je aanpassen, dus zijdelingse steun is er zeker genoeg. Comfortabel voor lange afstanden zijn ze zeker.
Na de korte rit de 580 teruggebracht en de 450+ meegenomen. Ik had 1,5u tijd, dus heb ik gekeken naar wat er nog in de batterij zat, en heb ik de boordcomputer gezet op 'sinds start' om het verbruik in de gaten te kunnen houden. Ook bij deze onmiddellijk op het gas, en je merkt onmiddellijk dat het vermogen veel minder is, maar qua gevoel valt dat beter mee dan ik gedacht had. Ook hier is de gesrespons perfect, en is de 'aanzet' van de instant power ook duidelijk aanwezig, waarna de acceleratie zeer constant blijft, en ook boven de 120 km/u. Ik ben er zeker van dat de meeste mensen deze auto krachtig genoeg gaan vinden, en niet dik 30k gaan bijleggen voor de snellere 580, wat voor de rest dezelfde auto is. Hoewel trager dan mijn Model S, zou ik zeker kunnen leven met deze 450+. Moest ik echter meer budget hebben, dan zou ik zonder twijfel voor de 580 gaan, met het bijkomende voordeel van de 4WD, en dan denk ik vooral aan de winter. Ook eens de fake motorgeluiden geprobeerd, en ik heb ze onmiddellijk af gezet. Ik heb liefst geen fake geluiden in een EV.
Eerst een stuk snelweg gedaan, en daar is de EQS echt in z'n element. Ik heb nog nooit met zo'n stille auto gereden, en de luchtvering filtert ongezien elke wegoneffenheid weg. Perfectie!!! Op de snelweg even de 'Autopilot' geprobeerd, en daar kwam voor mij een te verwachten teleurstelling. Je kan enkel de cruisecontrol activeren, waarbij je met de boordcomputer op het grote scherm de optie 'stuurassistent' kan instellen. Is deze stuurassistent ingesteld, dan stuurt de auto altijd bij, wat ik vervelend vond. Doe je het zonder, dan is het gewoon een cruisecontrol met afstandsregelaar. Daarbij komt dat de stuurassistent bijlange niet is zoals een Autopilot, en kan 'm ook niet zelf van rijweg wisselen. Bij de Tesla trek ik 1x aan de hendel van de cc en dan heb ik cc met afstandsregelaar. Trek ik 2x aan deze hendel, dan heb ik Autopilot. Zoveel gemakkelijker... Ook bij onze Velar is deze stuurassistent simpel te activeren via een knop op het stuur.
Dan het soundsystem eens geprobeerd, want dat is in mijn Tesla pure verwennerij. Spotify is er sowieso niet aan boord, maar je kan wel de iPhone koppelen met Apple Carplay. Deze 450+ had Burmester soundsystem, waar ik minder tevreden van was in mijn C450, en ook in deze EQS is het niet wat ik had gehoopt. Ik heb nadien aan de verkoper gevraagd of er nog een beter/duurder soundsystem te krijgen is, maar dat is niet het geval. Alweer een tegenvaller, want het premium soundsystem in mijn Model S is werkelijk veel beter. Instellingen met een uitgebreidere equalizer, meer ruimtelijk geluid, en vooral een veel diepere Bass. Als audiofiel is de combinatie Spotify/TuneIn/soundsystem een groot deel van het plezier van de Tesla, dus bij een EQS is dat er niet.
In Bokrijk heb ik dan de snelweg verlaten, om wat bochtige wegen te doen, en dan komt er onmiddellijk een groot talent van de EQS naar boven, want de achterwielsturing is werkelijk fenomenaal, en zorgt ervoor dat korte bochten zoveel vlotter gaan. Ik heb ook een een U-turn gemaakt, en dit is echt top. Qua sturen is deze EQS dan weer een betere auto dan mijn Tesla, en zeker als je ziet dat zo'n EQS 30cm langer is. Tijdens deze bochtige wegen ook eens wat meer geremd, en dat doet de EQS uiteraard perfect, hoewel het gevoel van het rempedaal vreemd is. Je duwt het gaspedaal in, maar jet krijgt niet onmiddellijk respons, waardoor je de neiging hebt om dan het rempedaal dieper in te drukken, en de auto dan opeens krachtiger remt dat wat je wil. Is natuurlijk een kwestie van gewoonte, en is dus zeker geen kritiek. Met de flippers aan het stuur kan je de 'brake regeneration' instellen in 3 standen, waarbij de meest krachtige stand voor mij iets teveel van het goede was. De elektrische Audi's en de Porsches die ik al heb gereden hadden dit minder dan mijn Tesla, maar bij de EQS heb je dus een nog krachtigere stand. De ideale stand voor mij was de middelste 'normale' stand.
Vanaf Bokrijk heb ik dan eens het navigatie getest, en dat is echt perfect. Een zeer groot scherm, zeer gemakkelijk in te stellen, zowel met voice control als met het scherm, met aanduiding van de nodige laadplaatsen onderweg moest het nodig zijn. Zeer knap! Trouwens, heel de menu-structuur is duidelijk en gemakkelijk in te stellen, waardoor je zelden lang moet zoeken om een bepaalde functie te veranderen. Na een half uur was ik er al mee weg, dus dat is ook heel dik in orde. De route-begeleiding is ook wel indrukwekkend met 'Augmented Reality Video' als je een kruispunt nadert. Heel gemakkelijk. Spijtig genoeg had deze 450+ niet de HUD, dus deze functie heb ik niet kunnen testen, maar volgens de verkoper ook indrukwekkend zijn.
Onderweg ook eens even gestopt, en wat foto's genomen, die ik in een volgende post zal plaatsen. Ik heb 'm echt van alle kanten bekeken, en hoewel 'm het AMG-pakket had en de dikste 21" wielen, kreeg ik het niet warm van de looks van de auto. Neen, ik vind de EQS geen mooie auto. Het interieur is zeker niet verkeerd, maar zo heel knap vind ik het nu ook weer niet . Het stelde me teleur dat je icm het AMG-interieur geen nappaleder kan krijgen, en dan krijg je van dat goedkoop uitziend diep generfd leder. Neen, dan vind ik het 'Vegan'-leder in de Tesla er veel beter uitzien, en zeker omdat alles met hetzelfde materiaal bekleed is, wat bij deze EQS niet het geval was. Dat spacegrijs, een soort stof denk ik, ziet er wel goed uit, en kan ik wel smaken. Alleszins is dit niet het niveau van een S-klasse.
Terug aangekomen in Hasselt heb ik naar het verbruik gekeken. De boordcomputer gaf aan 25,1 kWh/100km, 79 km gereden. Bij vertrek was de batterij 84% en bij aankomst 66%. Effe rekenen... 79km met 18% batterij is 439km actieradius. 108kW batterij aan 25.1 kWh = 430km actieradius, dus dat kan allemaal kloppen/ Qua verbruik is de EQS vergelijkbaar met mijn Model S, maar de grotere en nog nieuwe batterij zorgt voor een hogere actieradius. In de zomer ga je vlot 500km halen en in de winter 400km, wat dus bijlange niet de 700km is die WLTP laat zien.
Dan een offerte laten maken, voor een 450+, met de opties naar mijn goesting, en met het standaard dashboard, kom ik op 131k euro. En toen kwam de grote verrassing: Geen korting. Volgens de verkoper naar het voorbeeld van Tesla. Leveringstermijn bij bestelling vandaag zou mei 2022 zijn, maar onder voorbehoud.
Heb ik besteld? Uiteraard niet. De dingen die ik net het plezantste vind aan mijn Tesla heeft deze EQS niet, zoals het soundsystem icm Spotify/TuneIn, Autopilot, de lagere zithouding, het toch wel wat sportievere karakter. Daarbovenop is 'm flink duurder, heeft 'm veel minder power, en vind ik 'm minder knap. Neen, ik ga mijn reservatie niet annuleren voor een EQS, en voorlopig dus met volle geduld blijven wachten op de nieuwe Model S Long Range.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
- Likes 3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Na dat filmpje van Bjorn durf ik toch te twijfelen aan die extreme range van de EQS.
De batterij is 107 kWh bruikbare capaciteit. Met een verbruik van 30kWh/100km aan 130 is dat dus goed voor 356 km.
Jouw tesla zit met 100kWh en een verbruik van rond de 25kWh/100km aan die snelheden. Dus goed voor 400km.
Dat zijn nog altijd goede cijfers.
En ja, je kan 170 rijden, maar dan zal het wat regelmatiger laden worden....
Maar wees eerlijk, de tijden waarin je een stuk van 100km vrijwel de hele tijd aan 170-180 kon doorduwen zijn echt voorbij. Ik rij regelmatig in Duitsland en dan rij ik zo snel het mag en veilig kan. Maar ook dan haal ik een gemiddelde van amper 120-130 over langere trajecten als het verkeer mee valt.
En wat Duitsland betreft, er wordt idd veel minder snel gereden dan vroeger, ook omdat er meer plaatsen zijn die beperkt zijn tot 130km/u. Zeker tijdens de weekdagen overdag zijn de ongelimiteerde plaatsen eerder beperkt. Ik ben in mei met de vrienden met de Porsches naar het Zwarte Woud geweest, en moet toch zeggen dat we heel wat stukken serieus hebben kunnen doorknallen. Het kan dus wel degelijk nog...Last edited by BMWMB; 29/11/2021, 16:47.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
- Likes 1
Comment
-
Mooi verslag!
Bjorn was wel onderweg bij temperaturen tussen 0 en 5 graden, en met de 580. Die zal wel wat meer verbruiken.
De 450 zit dan toch wat in de "sweet" spot, maar ik ben toch verrast dat die op vele vlakken de Tesla niet weg veegt.
Geluid, zetels, rijassistentie... ik had meer verwacht van de EQS.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Dat bedoel ik dus met een Autobahncruiser hé... een auto waarme je vlot 170-180 kmh kan rijden, zonder range anxiety.
Maar misschien is het ook maar goed, dat we niet meer in dat soort termen denken...
Maar ivm het 170-180 cruisen. Ik heb met mijn Mazda 6 diesel toch eens naar Frankfurt gereden aan die snelheden.
Verbruik viel me eigenlijk ferm tegen! Ik denk dat ik aan 180 de helft rijbereik had dan aan 130.
Ook wegens de vele wegenwerken uiteindelijk van het gas afgegaan om verbruik wat te minderen.
Het is gewoon dat een ICE reeds bij stilstand zoveel warmteverlies heeft dat het minder opvalt dan bij een EV.
Comment
Comment