Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De BIV regeling is nog maar juist hervormd, enkel indexatie-aanpassingen gebeuren er nog.
    De jaarlijkse verkeersbelasting, daar zijn ze nog aan aan het sleutelen dacht ik.

    En vroeg of laat volgt Wallonië wel naar het vb van Vlaanderen...
    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

    www.carfac.be "Driving on experience"

    Comment


    • dan begint nu mijne euro te vallen waarom ze de beperkingen op oldtimers laten vallen hebben (die 25km en overdag rijden).

      ze gaan alles schoon opsplitsen:
      -de gewone melkkoeien om verder uit te melken: elke auto gebruikt voor woon-werk verkeer
      -de oltimers met specifieke o platen aan goedkoop tarief ingeschreven
      -tractoren met speciale nr plaat die ook goedkoop tarief genieten

      en al de rest dokt, hoe ouder hoe meer ge betaald. aan da regeltje: op o plaat inschrijven en na een tijd herinschrijven als daily, daar vinden ze ook wel iets op.

      en ik wou die capri 3.0 op daily platen zetten... zal er maar vanaf zien

      Comment


      • Kan wel eens goed kloppen idd...
        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
        Current:
        1987 Mercedes-Benz W124 200D
        1979 Mercedes-Benz W123 280E
        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
        Ex:
        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
        1976 Mercedes-Benz W123 250
        1987 Mercedes-Benz W124 230E

        1979 Mercedes-Benz W123 300d
        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
        1980 Mercedes-Benz W123 280
        1989 Mercedes-Benz W124 230E

        Comment


        • Ik vrees dat mijn benz dan de laatste oude daily is geweest . Spijtig.

          Als dit zou kloppen moet Ian zijn 250D zo snel mogelijk inschrijven !
          Benzine
          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
          Diesel
          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

          Comment


          • De meesten zijn hier niet echt goed op de hoogte zie ik...

            Vlaanderen=> Biv wordt berekend op C02
            Wallonië => Biv wordt berekend op motorvermogen met een Max van €5000 + eventueel tot 2500€ Co2 toeslagen

            Dus m.a.w in Wallonie voor wagenens vanaf pakweg 10jaar en ouder ben je ALTIJD slechter af...zeker vanaf 3liter en +205g co2
            Polo 6n 1.4

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
              En vroeg of laat volgt Wallonië wel naar het vb van Vlaanderen...
              Niet Vlaanderen, Europa. Het zijn Europese regels, geen Vlaamse. Vlaanderen voegt ze alleen sneller in.

              Ook de reden waarom confederalisme dikke zever is. Alle regels komen vanuit Europa. Ieder land kan gewoon een paar andere accenten leggen. Maar die zijn relatief klein en worden steeds kleiner er kleiner. Daarom is de kosten baten analyse om binnen België verschillende gewesten te hebben gewoon rot slecht. +/-3 gewestelijke regeringen die volgens dezelfde regels moeten werken... Zinloos en het kost gewoon PAKKEN geld. Het is al meermaals uitgeteld dat wanneer je het gewestelijke niveau zou laten vallen, alle begrotingsproblemen opgelost zijn. Tis direct gedaan met besparen!

              Alle andere niveaus en organen mogen blijven en volstaan ook perfect om nog steeds wat accenten te leggen tussen de franse en vlaamse landsdelen (federaal, senaat, provincie en gemeente).

              Onbegrijpelijk dat mensen dan enerzijds tegen alles van besparingen zijn, maar wel pro het opsplitsen van bevoegdheden en bijgevolg het onderhouden van de gigantisch dure regeringskost zijn.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                Ik vrees dat mijn benz dan de laatste oude daily is geweest . Spijtig.

                Als dit zou kloppen moet Ian zijn 250D zo snel mogelijk inschrijven !
                Als hij oldie is, is het toch gewoon minimum inschrijving en taks?

                E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.
                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                Comment


                • Dat willen ze nu net veranderen denk ik... Als het zo vlot gaat als al de rest in de politiek horen we hier binnen 20j pas iets van....

                  Comment


                  • Beslissingen van de Vlaamse Regering - vrijdag 31 mei 2013
                    Mits voldaan wordt aan enkele voorwaarden, stemt de Vlaamse Regering in met het ontwerp van koninklijk wijzigingsbesluit over het algemeen reglement op de technische eisen van auto's, aanhangwagens, onderdelen en veiligheidstoebehoren. Het koninklijk besluit wijzigt de beperkingen opgelegd aan oldtimers, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.
                    Op voorstel van minister Hilde Crevits
                    (http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...=1366888634971)

                    ........
                    De woordvoerster van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het advies vandaag, vrijdag, opgestuurd naar Wathelet. Het advies is gunstig, mits enkele voorwaarden. Voor Vlaanderen kan een ruimer gebruik van de oldtimers - zelfs voor woon-werkverkeer en commercieel gebruik - alleen als die auto's jaarlijks naar een specifieke keuring voor oldtimers gaan. 'Logisch, want je mag toch vereisen dat de lichten feilloos branden als die wagens ook 's nachts mogen rijden?' Komt er geen jaarlijkse keuring, dan moeten de beperkingen blijven voor auto's met O-plaat, aldus het kabinet-Crevits.
                    (http://www.gouwy-soenen.be/uitstel-v...ruik-oldtimers)

                    De (bijkomende) voorwaarde van Vlaanderen is dus: enkel versoepeling van de oldiebeperkingen indien die jaarlijks "een specifieke keuring voor oldtimers" ondergaan.

                    Wijzigingen zouden gepland zijn in te gaan op 1 september 2013.

                    Comment


                    • 3-jaarlijkse 'gewone' keuring had beter geweest ipv jaarlijkse 'specifieke keuring'.

                      E30SHOP.be
                      - Alles voor uw BMW E30.
                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                      Comment


                      • Ik kan er wel wat in meegaan: als je een auto regelmatig wil gebruiken, verhoog je ook de kans dat als er iets mis is, het sneller tot een ongeval kan leiden.
                        3-jaarlijke keuring is meer interessant voor de verzamelaar die er meerdere oldtimers heeft, die zal nu natuurlijk wel verscheidene keren naar de keuring moeten per jaar.
                        Maar ja, met zo'n keuring ga je ook maar om de 3 jaar, in de tussentijd kan er veel kapot gaan.
                        Heb je 1 oldtimer, dan maakt een jaarlijkse speciale oldtimer keuring of een 3-jaarlijkse gewone keuring niet zoveel uit. (als prijs ook duidelijk verschilt)

                        Spijtig dat het nog tot 1 september duurt. Wilde nu een slag slaan in NL met een oldtimer, rijden moet dan nog even wachten...

                        Comment


                        • dacht wel dat het te schoon ging zijn. 2jaarlijkse keuring en totaal geen beperkingen buiten woon-werk verkeer en commercieel.

                          nu begint het. jaarlijks naar de keuring en dan mag je ook voor woon werkverkeerd gebruiken
                          geen jaarlijkske keuring, blijven de beperkingen weer

                          Comment


                          • Wat is er eigenlijk dan verandert aan het oude systeem ?

                            Alles blijft hetzelfde dus, als ik het goed begrijp?

                            Jaarlijkse (oldtimer)keuring is gewone plaat en voor alles gebruiken en O plaat is geen keuring met dezelfde beperkingen?
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                            Comment


                            • De vraag is wat zo'n specifieke keuring dan zal inhouden...
                              Ik wil dat wel doen, probleem is dat mini niet meer origineel is, meest opvallend zijn de 12" velgen ipv 10 en schijfremmen ipv trommel. In mijn ogen dus veiliger dan origineel, voor de keuring mogelijk een probleem.
                              Voor mijn oldtimerkeuring heb ik em laten ombouwen naar 10" met trommels, maar omdat nu jaarlijks te doen . Nochtans zou ik graag ook wat meer vrijheid hebben om rond te rijden...

                              Comment


                              • ik zal mijn ovaalkever maar gewoon op dagelijkse platen laten staan voor de minste zever en dan moet ik niet proberen om mijn persoonlijke plaat in te ruilen etc

                                gewoon elk jaar vooras omhoog, achteraan verhogen, originele wielen steken en lichten + CO afstellen en gaan met de banaan

                                mijn Amerikaanse cabrio van '73 wilde ik laten homologeren voor dagelijks gebruik maar zal gewoon op o-platen blijven staan dan, ookal zal ik er bij goed weer dagelijks gebruik van maken om naar de winkel etc te gaan..kans dat ze u tegenhouden als ge normaal rijdt is toch miniem...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                                  Wat is er eigenlijk dan verandert aan het oude systeem ?

                                  Alles blijft hetzelfde dus, als ik het goed begrijp?

                                  Jaarlijkse (oldtimer)keuring is gewone plaat en voor alles gebruiken en O plaat is geen keuring met dezelfde beperkingen?
                                  Whatelet heeft in feite al laten weten dat hij op dit ogenblik nog niets wou wijzigen aan de regels van de keuring.

                                  Als ze de "nieuwe" regeling willen laten ingaan op 1 september 2013, zal die specifieke jaarlijkse keuring voor oldtimers hoogstwaarschijnlijk elk jaar de bestaande vereenvoudigde keuring zijn:


                                  controle van de reminrichting
                                  nazicht van het chassisnummer
                                  nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek
                                  controle van de stuurinrichting
                                  controle van de sleepinrichting

                                  Dus wel een O-plaat maar met jaarlijks een keuringsbewijs voor die punten en dan zou je (in Vlaanderen minstens) mogen rondrijden zonder enige beperking (zelfs ruimer dan het oorspronkelijke voorstel waarbij woon/werk en commercieel uitgesloten is met O-plaat).

                                  Als een jaarlijkse minimumkeuring inderdaad doorgaat met het wegvallen van alle beperkingen, staat de deur weer open voor misbruiken, waarbij oldie's door niet-liefhebbers zullen gebruikt worden als daily, enkel en alleen omdat die door een gewone keuring niet geraken.

                                  In feite maken ze het weer ingewikkeld: met het oorspronkelijk voorstel had je ofwel een O-plaat met versoepeling, maar zonder keuring ofwel een gewone plaat en jaarlijkse keuring.
                                  Met dit voorstel van Crevits ontstaat er een onderscheid tussen de O-platen, deze met de oude beperkingen (ook niet 's nachts!) en de O-platen met jaarlijkse keuring.

                                  Comment


                                  • Wat bedoelen ze met "controle sleepinrichting"? Gewoon een sleepoog neem ik aan?
                                    Moet volgende week gaan
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                      Wat bedoelen ze met "controle sleepinrichting"? Gewoon een sleepoog neem ik aan?
                                      Moet volgende week gaan
                                      Idd dat er sleepogen zijn en dat deze niet verrot zijn, zodat je weg gesleept kan worden

                                      Zeker een driehoek bij hebben das het eerste wat ze altijd gevraagd hebben bij mijn vele O-keuringen
                                      Benzine
                                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                      Diesel
                                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                      Comment


                                      • Heb geen sleepoog achteraan, of is t enkel vooraan verplicht?
                                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                          Heb geen sleepoog achteraan, of is t enkel vooraan verplicht?
                                          Bij mij hebben ze er enkel naar gekeken omdat die in het zicht vielen.

                                          Mijn 411 heeft er geen en daar hebben ze niets over gezegd.

                                          Denk gewoon als je er hebt dat ze niet doorgeroest mogen zijn ... en anders een opmerking en erdoor
                                          Benzine
                                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                          Diesel
                                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                          Comment

                                          Working...
                                          X