Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
    OPGELET: sedert 20 mei 2018 (Besluit van de Vlaamse regering van 27 april 2018 en besluit van de Waalse regering van 17 mei 2018 ) kan je de keuring voor inschrijving onder O-plaat enkel nog krijgen voor auto's ouder dan 30 jaar oud!
    Uit meerdere sites blijkt dat een auto van > 25 jaar oud ook na 20 mei 2018 nog altijd als oldtimer kan ingeschreven worden en uiteraard ook voor die oldtimerinschrijving gekeurd kan worden :

    - http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest

    - https://www.km.be/autokeuring/keurin...personenwagens

    - https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer

    Comment


    • Alle het is weer duidelijk bij de roverheid
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Normaal was het de bedoeling om het oldtimerstatuut op alle vlakken (fiscaal , keuring, inschrijving) aan te passen aan de leeftijd van 30 jaar.

        Volgens het artikel 23ter van het KB van 15 maart 1968 is elke auto aan een keuring onderworpen vóór de eerste inverkeerstelling in België of om opnieuw in het verkeer te stellen.

        Aan dat artikel worden in Vlaanderen en Wallonië nu wijzigingen aangebracht voor oldtimers:

        Vlaanderen:

        "7° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds dertig tot vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de twee jaar;"

        Wallonië

        " 8° de in artikel 2, § 2, 7°, bedoelde voertuigen die sedert meer dan dertig tot vijftig jaar in gebruik zijn genomen zijn aan de keuring onderworpen vóór de eerste in verkeerstelling in België onder een van de kentekenplaten bedoeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen en vervolgens om de twee jaar, met uitzondering van de langzame voertuigen;"

        Deze bepalingen verwijzen naar een keuring voor inverkeerstelling vanaf de leeftijd van 30 jaar.

        Een andere bepaling van de tekst laat een oldtimerkeuring toe voor voertuigen vanaf 25 jaar EN ingeschreven als oldtimer ("De voertuigen die sedert meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn" ). Als je die voorwaarden cumulatief toepast ('en'), lees je dat die beperkte keuring maar mogelijk is voor voertuigen die reeds zouden zijn ingeschreven onder een oldtimerplaat.

        Blijkbaar gaat men er nu van uit dat die tekst niet als cumulatief wordt toegepast en er dus nog altijd een beperkte keuring (oldtimer) kan uitgevoerd worden voor voertuigen vanaf 25 jaar en dus ook de inschrijving onder O-plaat nog altijd mogelijk is vanaf 25 jaar (zowel Vlaanderen als Wallonië)!

        Dat is dan wel een klucht, omdat auto's jonger dan 30 jaar dan nog op O-platen kunnen gezet worden, maar in Vlaanderen en Wallonië gewone BIV en verkeersbelasting zullen moeten betalen. Er gaan er nog velen zich laten misleiden door een auto op O-plaat te kopen die fiscaal geen oldtimer zal blijken te zijn wanneer ze hun BIV en VB daarna in de bus krijgen....

        Ze genieten dan wel van een jaarlijkse beperkte keuring tot 30 jaar en daarna om de 2 jaar (of 5 jaar vanaf >50 jaar).

        Best vooraf vragen aan het concrete keuringsstation lijkt mij dan in elk geval aan te raden.

        Comment


        • Cedra, dank voor je heldere uitleg. Dit verklaart mijn resultaten met de belastingcalculator.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk Berichten
            Cedra, dank voor je heldere uitleg. Dit verklaart mijn resultaten met de belastingcalculator.
            Fiscaal was die ok, maar qua oldtimerkeuring zat ik er wel naast en zou je dus toch naar de oldtimerkeuring kunnen en een O-plaat aanvragen in Vlaanderen.

            In elk geval zou dat dan wel logisch zijn voor een auto die bij de vorige eigenaar al op een O-plaat was ingeschreven.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

              Als die reeds ingeschreven is als oldtimer en van 90 is, is er totaal geen probleem. Dan kan jij die ook weer gewoon als oldtimer inschrijven! Ik heb zelf enkele maanden een OT gekocht van 92 en opnieuw als OT ingeschreven
              Maar als het verhaal van Cedra klopt dan heb je geen O-plaat aan kunnen vragen maar heb je wel het fiscaal voordeel. Klopt dit?

              Comment


              • Ah, ik zie nu de reactie van Cedra dat oldtimerkeuring + O-plaat nog wel kan als de auto al een O-plaat heeft.
                Heerlijk toch deze materie.

                Comment


                • Dus de deadline van 20 mei 2018 is dan toch correct? Wat een Babylonische verwarring
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Ik kan niet meer volgen. Kan ik nu nog een auto van 92 inschrijven als oldie of niet?
                    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                    Current:
                    1987 Mercedes-Benz W124 200D
                    1979 Mercedes-Benz W123 280E
                    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                    Ex:
                    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                    1976 Mercedes-Benz W123 250
                    1987 Mercedes-Benz W124 230E

                    1979 Mercedes-Benz W123 300d
                    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                    1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                    1980 Mercedes-Benz W123 280
                    1989 Mercedes-Benz W124 230E

                    Comment


                    • Dat kan je, het gaat je enkel een flinke stuiver meer kosten (BIV + jaarlijkse rijtaks).

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk Berichten
                        O-plaat nog wel kan als de auto al een O-plaat heeft.
                        O-plaat kan nog altijd vanaf 25 jaar, dat is niet gewijzigd en staat los van het feit of hij al dan niet reeds een O-plaat had.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                          Dat kan je, het gaat je enkel een flinke stuiver meer kosten (BIV + jaarlijkse rijtaks).
                          Tot 31/12/1992 valt toch onder de overgangsregeling en dus blijvend onder de fiscale regeling voor oldtimers?

                          Van de plaat blijkt te kloppen. Het was de bedoeling om als overgangsmaatregel te voorzien om auto's tussen de 25 en de 30 jaar oud niet aan de 'gewone' keuring te onderwerpen maar aan een vereenvoudigde oldtimerkeuring.
                          Daarom blijft een wetsartikel staan dat verwijst naar auto"s van 25 jaar en ingeschreven onder een oldtimerplaat.

                          Maar door de inschrijving van voertuigen aan datzelfde artikel te koppelen, gaat men er nu van uit dat je nog voor elke auto vanaf 25 jaar een O-plaat kan aanvragen en kijkt men er blijkbaar zelfs niet naar of die eerder al onder een O-plaat was ingeschreven of niet.

                          Op die manier is er geen sprake meer van een overgangsmaatregel, maar gaat men gewoon vanaf 25 jaar een O-plaat kunnen blijven aanvragen om onder de vereenvoudigde keuring als oldie te vallen.

                          Auto's vanaf 1993 zullen dus nog altijd een O-plaat kunnen krijgen vanaf ze25 jaar worden en dan jaarlijks de vereenvoudigde keuring krijgen, MAAR fiscaal zullen die geen oldtimertarieven genieten tot ze 30 jaar zijn.

                          Ze hebben het weer goed in elkaar gestoken en het laatste woord zal nog niet gezegd zijn.

                          Comment


                          • wat een klucht zeg...het is duidelijk voor geld te doen. Je krijgt geen melding dat je moet gaan naar de keuring maar als je na de inschrijvingsdatum gaat krijg je wel een boete. Vele zullen dan een rode kaart krijgen voor een stomme reden (mijn ma haar normale auto had zelfs een rode kaart vanwege het niet werken van de nummerplaat verlichting...) zodat ze opnieuw kunnen cashen.

                            Heb nog 2 vraagjes:

                            Vriend van me heeft een oldtimer gekocht waar ze 10j geleden een nieuw/ander blok hebben ingelegd en de papieren zijn ook niet meer bij de wagen, is een attest van de politie dat deze effectief verloren zijn, dit gaat dus een groot probleem geven op de keuring omdat ze zullen zien dat de nummers niet matching zijn...

                            wat als een O plaat verloren gaat (van de wagen valt of gepikt wordt)? Val je dan onder het nieuwe systeem?
                            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                            Comment


                            • Ondanks mijn Spitfire 43 jaar oud is, bleef hij steeds op normale platen en ging hij jaarlijks naar gewone keuring. Daar ik hem eigenlijk de drie laatste jaren nog enkel gebruikte om naar de keuring de gaan dacht ik hem dit jaar op O-platen te zetten, o.m. omdat dit nodig is om in het Brusselse te vertoeven.
                              Nu ik verneem dat een tweejaarlijkse keuring ingevoerd wordt, zal ik de wagen op gewone platen laten, tot hij 50 is. Brussel zal mij vanaf 2019 niet meer zien, ook niet met mijn bijouke!!!
                              Last edited by guyugy; 21/06/2018, 15:59.

                              Comment


                              • Dat zou een beetje zonde zijn om uw Spit nu alsnog op O plaat te zetten, die plak van nu hoort er toch gewoon eeuwig op te hangen ?? (allez dat zou toch mijn gedacht zijn)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                  wat een klucht zeg...het is duidelijk voor geld te doen. Je krijgt geen melding dat je moet gaan naar de keuring maar als je na de inschrijvingsdatum gaat krijg je wel een boete. Vele zullen dan een rode kaart krijgen voor een stomme reden (mijn ma haar normale auto had zelfs een rode kaart vanwege het niet werken van de nummerplaat verlichting...) zodat ze opnieuw kunnen cashen.

                                  Heb nog 2 vraagjes:

                                  Vriend van me heeft een oldtimer gekocht waar ze 10j geleden een nieuw/ander blok hebben ingelegd en de papieren zijn ook niet meer bij de wagen, is een attest van de politie dat deze effectief verloren zijn, dit gaat dus een groot probleem geven op de keuring omdat ze zullen zien dat de nummers niet matching zijn...

                                  wat als een O plaat verloren gaat (van de wagen valt of gepikt wordt)? Val je dan onder het nieuwe systeem?
                                  Dat klopt maar half. Normaal gezien gaat in Vlaanderen iedere eigenaar van een oldtimer een oproep ontvangen vóór de datum van de verplichte periodieke keuring. Maar inderdaad, als je er toch geen zou ontvangen, moet je zelf de uiterste datum van keuring in het oog houden op straffe van boete wegens laattijdigheid. Bovendien moet je dan melden dat je geen uitnodiging ontving, anders riskeer je voor de keer erop ook weer geen uitnodiging te krijgen.
                                  Maar eigenlijk is dat niet anders dan wanneer je na 4 jaar voor de eerste keer naar de keuring moet + de daaropvolgende keuringen. Als je dan geen uitnodiging krijgt, moet je de auto ook zelf spontaan bij de keuring aanbieden.

                                  Als hij de attesten van de politie al heeft, gaat het over een "gewone" keuring voor inschrijving en geen homologatiekeuring. Tenzij natuurlijk daar een motor is ingestoken die niks meer met de oorspronkelijke motor te maken heeft (van 4 cilinder naar 6 cilinder of V8 bijvoorbeeld). Normaal gaan ze bij de gewone keuring enkel het chassisnummer en het plaatje nakijken en gaan ze niet zover als het motornummer. Bij een oldtimer zou je er wellicht zelfs nog door geraken als je toch een compleet andere motor gestoken zou hebben, tenzij je net stoot op een keurder met kennis van zaken...Dus niet teveel over zeggen en gewoon aanbieden op de keuring.

                                  Als hij al een O-plaat had, is er geen probleem. Hij gaat een nieuwe inschrijvingsaanvraag moeten indienen voor een nieuwe plaat. De BIV is niet van toepassing als de auto niet van eigenaar verandert en de oldietaks blijft gewoon van toepassing.

                                  Zou allemaal moeten lukken .

                                  Comment


                                  • Wat is nu eigenlijk het verschil tussen gewone plaat en O-plaat dan?

                                    Belastingen scheelt zich niets, keuring zit amper verschil op nu en met een O-plaat ben je beperkt in je gebruik (geen woon-werkverkeer ed.). Wat zijn dan nog de redenen om deze op O-plaat te zetten?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                      Wat is nu eigenlijk het verschil tussen gewone plaat en O-plaat dan?

                                      Belastingen scheelt zich niets, keuring zit amper verschil op nu en met een O-plaat ben je beperkt in je gebruik (geen woon-werkverkeer ed.). Wat zijn dan nog de redenen om deze op O-plaat te zetten?
                                      Fiscaal

                                      - auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
                                      - auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)

                                      Keuring (*)

                                      - jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
                                      - vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
                                      - tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
                                      - vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring

                                      (* regels van toepassing in Vlaanderen)

                                      De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.

                                      En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                        Dat zou een beetje zonde zijn om uw Spit nu alsnog op O plaat te zetten, die plak van nu hoort er toch gewoon eeuwig op te hangen ?? (allez dat zou toch mijn gedacht zijn)
                                        dat is uiteraard deels de reden, temeer dat het nog een korte originele en gepatineerde plaat is met 5 tekens en maar 1 letter... tegenwoordig een zeldzaamheid in het verkeer.
                                        Een langwerpige O-plaat zou trouwens zowel vooraan als achteraan het uitzicht van de wagen ontsieren

                                        Comment


                                        • Cedra

                                          als ik goed begrijp zou vanaf nu mijn onlangs (normaal) gekeurde Spit van 43 jaar volgend jaar niet naar de keuring moeten gaan, dit op basis van zijn leeftijd, en in 2020 slechts een oldtimerkeuring moeten ondergaan ? ? Is dat correct of moet ik ondertussen de situatie van mijn wagen melden/officialiseren ? (Bv met mijn volgende uitnodiging in 2019 naar een keuringstation)
                                          ik moet binnenkort mijn Q5 laten keuren, ik zal daar ook even informeren...
                                          Last edited by guyugy; 22/06/2018, 08:40.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X