Mededeling

Collapse
No announcement yet.

garantie op oldtimers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
    Zo gebeurt het dus Ian, verkoop in consignatie. Bij aankoop krijgt men dan een verkoopsovereenkomst met de vorige eigenaar en niet met een garagist of handelaar.
    Tja, hoe dit zit weet ik niet juist, maar ik zie dat men dit veel doet. Niet alleen om geen garantie te moeten geven, maar ook om een kleine winstmarge te verrechtvaardigen. Hiermee gaan er nog veel tegen de lamp lopen. Wees maar zeker dat de vorige eigenaar in veel gevallen van niets weet...
    Ergens zegt mijn gevoel dat de garagist toch in ongelijk kan gesteld worden mochten er problemen met die wagen zijn. Hij treedt op als professioneel tussenpersoon en is genoodzaakt de zichtbare en verborgen gebreken te kennen.
    Ben ervan overtuigd dat, mocht er een lening op die wagen zitten die door de vorige eigenaar niet terugbetaald wordt, hier ook de verkoper voor aansprakelijk zal zijn. Maw dat men het openstaande bedrag, vermeerderd met de intresten en gerechtskosten op hem zal verhalen. Als je de lijn doortrekt lijkt hij me ook verantwoordelijk tov de koper omtrent het verkochte goed en zal hij onder de wettelijke regeling van de garantie vallen mocht dit voor de rechtbank komen.
    Heb er geen ervaring mee, maar zo lijkt mij het meest logische.

    Comment


    • #42
      Professionele verkoper => altijd gep**pt
      Classic cars on demand

      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
      www.californiadream.be

      - It's time to make your dream come true -

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
        Professionele verkoper => altijd gep**pt
        dus voor jou enkel maar particuliere verkopers of vrouwelijke professionele verkopers ?

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
          dus voor jou enkel maar particuliere verkopers of vrouwelijke professionele verkopers ?
          Ja!
          Nee het was nie serieus bedoeld. Het was ook eerder bedoeld dat je als professionele verkoper zoveel rekening moet houden. Niet dat van professionele verkopers iets kopen slecht is, net omdat ze zich met zoveel moeten bezighouden zoals garantie ed. (er zijn altijd slechte)
          Classic cars on demand

          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
          www.californiadream.be

          - It's time to make your dream come true -

          Comment


          • #45
            die mensen kunnen niet anders.
            iemand koopt in de garage een andere okkasie wagen en de garage neemt de oude niet over.
            dan begint vaak de discussie dat de eigenaar zijn auto niet thuis kan verkopen wegens geen nr platen meer en vraagt dan aan de garage of die daar niet mag staan om te verkopen.
            dit wordt regelmatig toegezegd. als die auto dan verkocht wordt, is het toch normaal dat de verkoper zijn naam op het papier komt en niet de garagist.

            dit is dan natuurlijk ook een regeltje dat ze kunnen gebruiken om van anders wagens af te raken. één van de techniekers in de garage die dan zogezegd de auto verkoopt en niet de garage. of de baas die dat als privé verkoopt...

            eigenlijk zouden ze het u moeten kunnen voorstellen
            bv jij wil een 15jaar oude wagen kopen voor 500€.
            de garage stelt voor: ik verkoop die privé voor 500€
            of de garage verkoopt die officieel, moet 2jaar garantie geven en dan kost de auto 1500€.

            ik als doe-het-zelver koop men autos altijd zo. ik maak een proefrit en als die auto normaal rijd, en ik zie ook nergens zichtbare gebreken, dan is die verkocht.
            loopt die versnellingsbak in de soep na 9maand, tja, dat is dan pech hebben. de garage kan ook niet zien dat die versnellingsbak na 9maand gaat overlijden.
            die 2jaar garantie is gewoon complete onzin en een doodsteek voor de 2dehandsmarkt.

            immers kan je de auto als chauffeur zodanig mishandelen dat binnen het jaar de remmen/koppeling/cardanassen of versnellingsbak eraan is. en dan maar rechtzaken starten tegen de verkopers...

            Comment


            • #46
              Voila dat is wat ik bedoel. Ik koop een auto van pakt 1970 in CA, deze presteert goed zonder problemen.
              Ik importeer de auto en verkoop deze hier. Na 6maand staat die kerel hier terug dat heel de bedrading naar de klote is..
              Blijkt ergens een gaatje te zitten in de carrosserie waardoor er vocht aan de bekabeling komt.
              Dat is niet te voorzien, in CA regent het amper dus het is niet opgemerkt, hier met ons fantastisch klimaat binnen het jaar prijs.
              Maar als prof. verkoper wel allemaal op u...
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                die mensen kunnen niet anders.
                iemand koopt in de garage een andere okkasie wagen en de garage neemt de oude niet over.
                dan begint vaak de discussie dat de eigenaar zijn auto niet thuis kan verkopen wegens geen nr platen meer en vraagt dan aan de garage of die daar niet mag staan om te verkopen.
                dit wordt regelmatig toegezegd. als die auto dan verkocht wordt, is het toch normaal dat de verkoper zijn naam op het papier komt en niet de garagist.
                .

                .
                Een auto in consigne verkopen, dat gebeurt echt niet regelmatig hoor. Heel weinig zelfs. Er zijn heel veel mensen die gewoon schrik hebben om hun geld niet te zien. Ze hebben liever een lagere prijs (de prijs die bvb een handelaar geeft) dan hun wagen zomaar aan iemand toe te vertrouwen (zelfs al wordt er een document opgesteld).
                Dat gebeurde toen ik nog aktief was tot 2008 haast nooit, ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zo sterk zou veranderd zijn.

                In consigne verkopen is gewoon een makkelijke manier om belastingen en BTW te ontduiken en proberen om van de garantie af te geraken. Ik zou nooit een wagen 'in consigne' kopen bij een handelaar.

                Op die manier kan je nog beter van een particulier kopen. Want die kan je als koper ook aanvallen voor verborgen gebreken.
                Als je een wagen in consigne gekocht hebt begint de discussie al over de aansprakelijkheid. Nooit doen dus. (tenzij je echt heel erg zeker bent)

                Comment


                • #48
                  gewoon een geste van de garage dat de klant zijn auto op het terrein mag te koop zetten. die klant heeft immers een andere auto in de garage gekocht.
                  de garage weet enkel hoeveel de eigenaar er voor wil, en als je wil afbieden, moet je de eigenaar gewoon opbellen.

                  het is niet dat de garage die auto verkoopt, hij staat er alleen te koop voor één van hu klanten. garages hebben meestal betere lokaties (grote steenweg ofzo) en daar komen gewoon meer potentiele kopers.

                  Comment


                  • #49
                    Ja natuurlijk, maar in de praktijk komt dit veel minder voor tov de advertenties die je tegenwoordig leest. Lijkt wel of sommigen niet anders doen dan wagens in consigne verkopen. Soms klopt het wel zoals je zegt, meestal is het gewoon een vorm van fraude

                    Comment


                    • #50
                      de garage had mijn golf 2 overgenomen van iemand die een andere auto kocht. mijn broer wist dat ik een golf 2 diesel zocht en liet me daarom weten dat er achteraan de garage ene stond. de auto zelf ging normaal niet meer verkocht worden.

                      ik heb die kunnen kopen voor 200€ zonder garantie. wat zou een garage moeten vragen voor een golf 2 van 22jaar oud met een kapotte km teller die al 361 000km toont? dat is 200% zeker dat er binnen het jaar iets aan scheelt.
                      ik reed toen met de dodge naar het werk en 1rit woon-werk verkeer was 120liter LPG (80€ in die tijd). ik zocht dus een oude gekeurde diesel. als die 1jaar kon rijden had ik al veel brandstofkosten uitgespaard van de dodge. voorkeur was een golf 2 diesel wegens goeie roestbestendigheid, masaal onderdelen van te krijgen en quasi onverwoestbare dieselblokjes.

                      ik heb die auto kunnen hebben omdat de garage me al goed kent. kwam er regelmatig met problemen aan de dodge of capri (in een VW/audi garage !!! )en had altijd een haynes manual bij. de baas vond dat al uitzonderlijk, iemand die eerst de boek leest en dan pas begon te demonteren. heeft verschillende keren gevraagd of ik niet in een garage zou willen werken (ik werkte in IT en dan nog plezanter).

                      auto werd verkocht zonder enige garantie (omdat hij toch weet dat ik alles zelf fix) en zonder verkoopsovereenkomst (dat risico wou hij nu ook niet nemen). fraude: nee hoor, die heeft me een kans gegeven om goedkoop aan een goed autootje te geraken. maakt de garage een wettelijke fout: ja.

                      in 99% van de garages had die auto gewoon de pers in gegaan, en das een jammere zaak. ze zouden die wet zeker ook een achterdeur moeten geven, want er zijn nu eenmaal mensen die graag bepaalde 'oudere' modellen van autos zien, en die krijgen die persgevallen niet meer te pakken door die wet.
                      garagisten vinden toch altijd gaatjes om een wrak aan een onwetende te verkopen hoor, dat ga je ook niet tegenhouden. de liefhebbers zijn het grootste slachtoffer.

                      en die slooppremies hebben ook al veel toekomstige oldtimers de pers in geduwd. garages weigeren te verkopen als er een slooppremie op de auto is gegeven
                      Last edited by ; 11/01/2015, 09:35.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        garages weigeren te verkopen als er een slooppremie op de auto is gegeven
                        Da's geen kwestie van weigeren hoor, da's een kwestie van niet kunnen ... wanneer er momenteel een recyclagepremie werd uitgekeerd voor een overnamewagen dan kan deze niet meer opnieuw ingeschreven worden.

                        Comment


                        • #52
                          Waarom zou die niet meer kunnen ingeschreven worden? Welke wet zegt dat?

                          Recyclagepremie is gewoon een bedrag dat de invoerder geeft voor een oud voertuig. Heeft niks met wetgeving of overheid te maken. Is gewoon een vorm van korting. Word ook zo op de faktuur verrekend, want bedrag wordt afgetrokken van het nieuwe voertuig en telt bvb nooit als voorschot voor een lening.

                          Het staat de garagehouder vrij deze wagen alsnog te verkopen, te keuren, er garantie op te geven...

                          Comment


                          • #53
                            Wanneer er een recyclagepremie werd uitgekeerd dan kan je hem niet meer opnieuw inschrijven.

                            Comment


                            • #54
                              Ik begrijp niet goed waar je dat haalt eigenlijk. Daar staat geen enkel wetgeving op. We hebben het toch over hetzelfde? Ik doel op iemand die zijn oudere wagen overlaat aan de garage en hiervoor de zogenoemde recyclagepremie (sommigen noemen het ecopremie) krijgt. Dit bedrag wordt dan toegekend onder de vorm van korting. Maar die wagen dient hierom niet vernietigd te worden of zo. Als je hem als garagehouder niet meegeeft met de ophaaldienst van het merk, krijg je gewoon die premie niet als korting bij de aankoop. De overheid of zo komt hier voor geen Euro in tussen. Het is gewoon een lokmiddel net zoals men gratis opties zou geven of een andere korting toestaat.

                              Comment


                              • #55
                                Als je als buitenlandse firma een auto te koop aanbied en deze verkoopt, dan moet je ook nog die garantie geven hé? Ook al ben je hier niet gevestigd? Of moet je dan enkel garantie geven in het land waar je deze verkoopt ?
                                Classic cars on demand

                                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                www.californiadream.be

                                - It's time to make your dream come true -

                                Comment


                                • #56
                                  Als buitenlandse firma ben je gebonden aan de wetten van het land waar je gevestigd bent. Een duitse garage moet geen garantie geven aan een Belgische particulier die bij hem in Duitsland een auto komt kopen als de Duitse wet dat niet voorschrijft.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                    Als buitenlandse firma ben je gebonden aan de wetten van het land waar je gevestigd bent. Een duitse garage moet geen garantie geven aan een Belgische particulier die bij hem in Duitsland een auto komt kopen als de Duitse wet dat niet voorschrijft.
                                    En een duitse firma die op een nederlandse site (2ehands.be) bv adverteert, die ook niet? Goed om weten !
                                    Classic cars on demand

                                    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                    www.californiadream.be

                                    - It's time to make your dream come true -

                                    Comment


                                    • #59
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      Maar het komt wel louche over.....
                                      Ja dat wel.. Maar zo zijn er veel hé
                                      Classic cars on demand

                                      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                      www.californiadream.be

                                      - It's time to make your dream come true -

                                      Comment


                                      • #60
                                        Ik kan enkel maar zeggen dat de wagens die ik vroeger verkocht voor export geleverd werden zonder garantie of keuring. Maar intussen is er door Europa wellicht al veel veranderd.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X