Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ben op zoek ( niet dringend : moet eerst nog garage vinden) naar een fiat oldtimer voor een klein budget. Probleem is: ik heb totaal geen kennis van carrosserie. En momenteel ook geen tijd om cursus carrosserie te volgen.
Heb redelijke interesse voor modellen zoals: 126,600,127,850. In mindere mate ook voor Panda 30 en andere fiat youngtimers. Gezien de kleine belgische markt heb ik tot nu toe vooral in frankrijk zitten zoeken.
Heb nog een Panda 750 ( gereduceerd blok op basis van de 903cc, en dus niet de FIRE versie) van 1991 thuis staan, maar wil er nog iets "speciaals" bij hebben.
Hoe zit het ook met onderdelen van bovenstaande types? Ik heb zelf al gemerkt dat er al heel wat zaken niet meer nieuw leverbaar zijn via Fiat zelf. Via internet heb ik wel altijd gevonden wat ik moet hebben. Maar dat is ook niet onuitputtelijk.
Van de 500 kan je quasi elk onderdeel in nieuwstaat vinden, maar hoe zit het bij andere (minder populaire)fiat modellen?
Ben op zoek ( niet dringend : moet eerst nog garage vinden) naar een fiat oldtimer voor een klein budget. Probleem is: ik heb totaal geen kennis van carrosserie. En momenteel ook geen tijd om cursus carrosserie te volgen.
Heb redelijke interesse voor modellen zoals: 126,600,127,850. In mindere mate ook voor Panda 30 en andere fiat youngtimers. Gezien de kleine belgische markt heb ik tot nu toe vooral in frankrijk zitten zoeken.
Heb nog een Panda 750 ( gereduceerd blok op basis van de 903cc, en dus niet de FIRE versie) van 1991 thuis staan, maar wil er nog iets "speciaals" bij hebben.
Hoe zit het ook met onderdelen van bovenstaande types? Ik heb zelf al gemerkt dat er al heel wat zaken niet meer nieuw leverbaar zijn via Fiat zelf. Via internet heb ik wel altijd gevonden wat ik moet hebben. Maar dat is ook niet onuitputtelijk.
Van de 500 kan je quasi elk onderdeel in nieuwstaat vinden, maar hoe zit het bij andere (minder populaire)fiat modellen?
Fiat 126 kan je ook nog alle onderdelen nieuw vinden ... van de andere weet ik niet ... deze kan je ook vrij goedkoop aankopen met wat werk aan en rijd geweldig
Want als je niet echt handig bent of een leek maar meer een liefhebber die er gewoon wil mee rijden zonder veel poes pas kan je misschien beter naar een exemplaar zoeken waar geen werk aan is?
Bij een 126 valt dat dank zij de 500 goed mee (zeker qua techniek). Een 127 heeft het grote voordeel dat de 903-blok nog zeer lang is meegegaan in nadien de Panda en de Uno. Dus motorische onderdelen geen probleem. Qua carrosserie-delen is het bij de 127 al een beetje moeilijker dan een 126 (in Polen nog "tot gisteren" gemaakt, vandaar)
Want als je niet echt handig bent of een leek maar meer een liefhebber die er gewoon wil mee rijden zonder veel poes pas kan je misschien beter naar een exemplaar zoeken waar geen werk aan is?
Budget ligt tussen de 500-2500 euro. Afhankelijk van het model en de staat ervan. Het is zo dat een 600 in mindere staat me meer waard is dan een 126 in gezonde staat.
Mechaniek mag er wat mankeren, zolang er maar onderdelen voor handen zijn of niet al te dure revisie mogelijk is.
Mijn grootste handicap is carrosserie. Indien die handicap er niet zou zijn, is er direct een veel groter aanbod.
Ik denk als ik realistisch wil zijn, dat een 126 wel het meest haalbare is.
Alleen moet ik even voor me uitmaken of ik er wel tijd voor ga hebben voor er mee te rijden. 's avonds heb ik af en toe wel tijd, maar in mijn weekends is dat totaal niet mogelijk voor de rest van het jaar. M'n Panda doet nu nog geen 4kKM per jaar... Dus stel dat ik er nog 1 bij zou hebben, zou dat misschien een verhouding worden van 1000km Panda, en 3000km... ?
Er zitten toch een paar extra moeilijk vindbare accesoires op, zoals radiootje, motorkapslot, ventilatierooster voor de motor, alle chroomwerk is ook nog aanwezig(begint prijzig te worden),... en de 850's zijn moeilijker te vinden.
Maar idd, zo laag mogelijk beginnen.
@ autofreak, Originele of goede namaak onderdelen voor een 850 beginnen zeldzamer te worden, vele delen worden nagemaakt maar zijn daarom niet altijd goed, ik raad je ook daarom een iets recenter model aan , ook omdat je zegt dat je carosserie gewijs niet zo handig bent( net als ik eigenlijk:p)
Ik heb maar rap gereageerd bij het zien van die foto's Maar als ik zoiets zie dan denk ik: daar gaat toch altijd een pak werk aan zijn. En als je veel van die werken moet uitgeven nog een kostelijk zaakje. Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken wat je wil: een auto om naar te kijken of een auto om mee te rijden en stelselmatig verbeteren. Mijn keuze gaat dan altijd naar dat tweede
De eerste jaren was dat 2500-3000 km voor 't Spook. Het laatste jaar zit die echter veel lager: 1000-1500 km / jaar. Bij Greta de 127 heb ik er 750 km bijgezet op 6 maanden (vooralsnog in de slecht-weer maanden dan nog)
Gezien de prijs kan je hiermee weinig verkeerd doen uiteraard. Al ben ik niet zo een fan van dat knalgeel. Ik ben iemand die niet gemakkelijk iets wegdoet/ verkoopt. Dus ik koop graag van de eerste keer iets waar ik 100% zeker van ben.
Comment