Een vakantie in de Verenigde Staten is natuurlijk altijd bijzonder, maar voor Henk Jan Koning kreeg het verblijf daar een wel heel speciaal tintje toen hij op de Route 66 een rits Volvo-prototypes tegenkwam. De ster van de show: de XC40!
De XC40 wordt de opgeruigde versie van de V40. De auto geeft z’n identiteit onder meer prijs door z’n grotere bodemspeling en de (gecamoufleerde) dakrails. Zo op het oog wijken de buitenmaten verder niet af van die van de gewone V40. Volgens de geruchten zou Volvo echter een versie met langere wielbasis overwegen voor de Chinese en wellicht ook de Amerikaanse markt.
Ondanks de beperkte uiterlijke verschillen is er onderhuids wel het nodige aan de hand. In tegenstelling tot de V40 komt de XC40 namelijk beschikbaar met vierwielaandrijving. In combinatie met de hogere bodemspeling betekent dit dat het stoere uiterlijk niet alleen maar schijn is, de XC40 moet zich daadwerkelijk een stuk beter in het terrein redden dan een V40.
In 2013 bij de dealers
Qua motoriseringen verwachten we weinig verschil met de V40. Dat zou een benzinegamma betekenen dat start met viercilinders. We noemen de T3 en T4 met 150 respectievelijk 180 pk sterke, 1,6-liter turbomotoren. Wie z’n XC40 per se met vijfcilinder benzinemotor wil hebben, kiest voor een T5 met 256 pk. Bij de diesels start Volvo naar verwachting met de 115 pk sterke D2, in ons land gevolgd door een D4 met 163 pk sterke vijfcilinder. Dieseltopper is de D5 met 215 pk.
Het is nog niet officieeel bekend wanneer we het showdebuut van de XC40 kunnen verwachten, maar er zijn sterke geruchten dat we op de Autosalon van Parijs een eerste levensteken te zien krijgen. De marktintroductie zal sowieso pas volgend jaar zijn.
Bron: autoweek
De XC40 wordt de opgeruigde versie van de V40. De auto geeft z’n identiteit onder meer prijs door z’n grotere bodemspeling en de (gecamoufleerde) dakrails. Zo op het oog wijken de buitenmaten verder niet af van die van de gewone V40. Volgens de geruchten zou Volvo echter een versie met langere wielbasis overwegen voor de Chinese en wellicht ook de Amerikaanse markt.
Ondanks de beperkte uiterlijke verschillen is er onderhuids wel het nodige aan de hand. In tegenstelling tot de V40 komt de XC40 namelijk beschikbaar met vierwielaandrijving. In combinatie met de hogere bodemspeling betekent dit dat het stoere uiterlijk niet alleen maar schijn is, de XC40 moet zich daadwerkelijk een stuk beter in het terrein redden dan een V40.
In 2013 bij de dealers
Qua motoriseringen verwachten we weinig verschil met de V40. Dat zou een benzinegamma betekenen dat start met viercilinders. We noemen de T3 en T4 met 150 respectievelijk 180 pk sterke, 1,6-liter turbomotoren. Wie z’n XC40 per se met vijfcilinder benzinemotor wil hebben, kiest voor een T5 met 256 pk. Bij de diesels start Volvo naar verwachting met de 115 pk sterke D2, in ons land gevolgd door een D4 met 163 pk sterke vijfcilinder. Dieseltopper is de D5 met 215 pk.
Het is nog niet officieeel bekend wanneer we het showdebuut van de XC40 kunnen verwachten, maar er zijn sterke geruchten dat we op de Autosalon van Parijs een eerste levensteken te zien krijgen. De marktintroductie zal sowieso pas volgend jaar zijn.
Bron: autoweek
Comment