Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lederonderhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• lederonderhoud

Hallo allemaal,
    We hebben hier thuis een x5 van 5 jaar oud met al redelijk wat km's en het lederen interieur (leder nevada zimtbraun) is redelijk vuil en glanst wat te veel naar mijn zin. Nu vroeg ik mij af welke producten ik nodig heb om dit terug in een propere staat te krijgen? Het leder is enkel vuil, niet beschadigd. Op de site van wax it vond ik al heel wat nuttige tips, maar wat is nu het beste product? Gliptone, swissvax, gloss-it... allemaal hebben ze wel een cleaner en conditioner. Daarnaast zou ik een borsteltje kopen om de cleaner in te werken, microvezeldoek om het vuil af te nemen en een pad om de conditioner in te brengen. Kan ik de rest van het interieur met wat verdunde APC reinigen?

Nooit behandeld gedurende de 5 jaar ?

Comment

Ik gebruik volgende producten:

Gliptone - Liquid Leather Gentle Cleaner (reinigen leder)*
      Poorboys World - Microfiber Applicator (opbrengen Gentle Cleaner)

Gliptone - Liquid Leather Conditioner (soepel houden leder)*
      Lake Country - Badstof Applicator Rond - 100 % katoen (opbrengen conditioner)
      Detail borstel - Paardenhaar (inborstelen cleaner)
      Monello - Piccolo Nero (opblinken leder)

Poorboys World - Natural Look Dressing (voeden overige delen interieur - maar je moet wel tegen de amandelgeur kunnen en werkt zeker niet buiten - kan niet tegen druppels na pas te zijn opgebracht). Hier doe ik overigens het leder ook mee bij de gewone onderhoudsbeurt. Geeft het volledige interieur een matte nieuwlook en gaat niet 'blinken').
      Poorboys World - Microfiber Applicator (opbrengen Natural look en Gentle Cleaner)
      Monello - Vetro Bianco (opblinken interieur)

*Ik heb hier ook een wit lederen salon mee behandeld dat al 3 jaar niet onderhouden was - ziet er terug als nieuw uit).
      Ik behandel er zelfs mijn boots mee (alhoewel er op de verpakking staat dat Gliptone niet geschikt is voor outdoor geen problemen mee).

Al deze producten voldoen prima.
      Alleen zal de Natural Look Dressing (als ie op is) vervangen worden door iets anders wegens de geur (mij stoort het niet maar de vriendin wordt er niet goed van maar dat is louter persoonlijke smaak).

De producten zijn kleurloos. Ik gebruik ze trouwens zowel op het grijze leder en de zwarte pianolak van de ST als het witte leder en witte paarlemoer van de C30.
      Last edited by ivob2; 24/02/2013, 16:28.

Comment

De Glipstone cleaner is goed maar eerder voor onderhoud dan echt vervuilde zetels reinigen heb ik ondervonden maar ik zou daar sowieso mee beginnen. En niet vergeten ook eens de gebruiksaanwijzing te lezen op het flesje
        Als je ze dan nog niet zuiver krijgt kan je APC gebruiken maar wel fel verdunnen (1:20).
        Interieur idd afwassen met APC 1:10 en zoals ivob2 al zei, PB natural look dressing gebruiken achteraf. Mij stoort die geur niet, vind het zalig naar snoepjes ruiken Ik verdun hem wel 1:1, zo verspreid hij makkelijker en krijg je echt een natuurlijke satijn glans.
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Mij stoort die geur ook absoluut niet hoor, integendeel.
          Maar zij die niet van amandelen houden zijn gewaarschuwd

Comment

Ik ben zelf erg tevreden van de Gloss it leather cleaner en protectant momenteel.
            Ik denk erover na om wanneer ze op zijn eens voor de auto finesse te gaan, of kan deze niet aan de gloss it tippen qua kwaliteit?
            2013- Volvo V60 D3 R-Design
            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

thanks voor de tips, hier kan ik al wat mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                Ik ben zelf erg tevreden van de Gloss it leather cleaner en protectant momenteel.
                Ik denk erover na om wanneer ze op zijn eens voor de auto finesse te gaan, of kan deze niet aan de gloss it tippen qua kwaliteit?
                Gloss-it is bij ons ook een favoriet. Werkt super prettig in combinatie met de interior sponge.
                Het enige nadeel is dat hij wel wat duurder is dan Auto Finesse. Het voordeel is dan weer dan hij ook op je dashboard enzo kan gebruikt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                  Gloss-it is bij ons ook een favoriet. Werkt super prettig in combinatie met de interior sponge.
                  Het enige nadeel is dat hij wel wat duurder is dan Auto Finesse. Het voordeel is dan weer dan hij ook op je dashboard enzo kan gebruikt worden.
                  En wat is het nadeel van Glipstone tov deze twee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                    En wat is het nadeel van Glipstone tov deze twee?
                    De gliptone cleaner is een gel ipv van een spray.

Voor ouder leder (vooral oldtimers) vind ik dit een erg goed product omdat de spray anders teveel opgezogen wordt door het droge leder.

Op recentere wagens werken we liever met een spray, dat gaat gewoon vlotter

Comment

Dan blijf ik maar bij de gloss it reeks denk ik.
                      Wij hebben hier trouwens een vrij grote lederen salon welke in crèmekleur is.
                      Na zo'n 6maand begint daar nu wel al wat verkleuring op te komen.
                      Zou dit ideaal zijn met de gloss it producten om deze te onderhouden of raad je me iets anders aan?
                      Vrees er wel voor vrij snel door men product heen te zitten daar het om een hoeksalon gaat van 220x260 cm
                      Of zou ik deze gewoon plaatselijk gaan onderhouden waar het meeste gezeten word?
                      2013- Volvo V60 D3 R-Design
                      2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                        Dan blijf ik maar bij de gloss it reeks denk ik.
                        Wij hebben hier trouwens een vrij grote lederen salon welke in crèmekleur is.
                        Na zo'n 6maand begint daar nu wel al wat verkleuring op te komen.
                        Zou dit ideaal zijn met de gloss it producten om deze te onderhouden of raad je me iets anders aan?
                        Vrees er wel voor vrij snel door men product heen te zitten daar het om een hoeksalon gaat van 220x260 cm
                        Of zou ik deze gewoon plaatselijk gaan onderhouden waar het meeste gezeten word?
                        Je kan daar idd gerust de gloss-it voor gebruiken. De gloss-it leather polish zal er ook voor zorgen dat je minder snel verkleuring zal hebben door bvb jeans enzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten

Op recentere wagens werken we liever met een spray, dat gaat gewoon vlotter
                          Ik werk liever met een gel want die wrijf ik waar ik wil (en alleen waar het moet)
                          Een spray kan je moeilijker "binnen de perken" houden.
                          En wat gebruik je dan als conditioner wat je toch meer moet gebruiken dan de cleaner, ook een spray?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                            Ik werk liever met een gel want die wrijf ik waar ik wil (en alleen waar het moet)
                            Een spray kan je moeilijker "binnen de perken" houden.
                            En wat gebruik je dan als conditioner wat je toch meer moet gebruiken dan de cleaner, ook een spray?
                            Je moet altijd de cleaner voor de conditioner gebruiken. Als je enkel de conditioner gebruikt ga je laagjes leggen en ga je 't vuil insluiten.

Conditioners zijn allemaal melkachtig. We stemmen die altijd af op de gebruikte cleaner.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                              Je moet altijd de cleaner voor de conditioner gebruiken. Als je enkel de conditioner gebruikt ga je laagjes leggen en ga je 't vuil insluiten.

Conditioners zijn allemaal melkachtig. We stemmen die altijd af op de gebruikte cleaner.
                              Zoals ik al zei, tussentijds (als ik geen conditioner op het leer ga gebruiken) doe ik het leer mee met de Natural look dressing.
                              Noch mijn exterieur noch mijn interieur krijgt de kans om vuil te worden
                              (de laatste 12 jaar waren mijn auto's rationele A-B vervoermiddelen. Sinds ik verstandelijk terug afzak naar het niveau van mijn jeugdjaren is mijn auto terug een hobby
                              geworden die geen uitstaans meer heeft met rationaliteit ).

Comment

Is conditioner nog aangeraden? ik dacht dat een cleaner meer of genoeg was om leer te onderhouden?
                                enkel oud leder, die nog geen beschermlaag heeft zou moeten behandeld worden met conditioner?

hier heb ik dit eens gelezen:

Comment

Ik ben van mening dat leer ademt. Als je deze, met al dan niet agressieve, cleaners gaat reinigen dan droog je deze uit. De sterkte van leer gaat er ook op vooruit als die ten gepaste tijde gevoed wordt. Zelf vind ik dat je op 'jong' leer veel minder conditioner moet gebruiken dan op leer die al wat afgezien heeft. Enkel cleanen en helemaal niet voeden lijkt me geen strak plan. Zeker als je ziet dat sommigen APC nodig hebben, wat soms wel eens nodig is, om leer proper te krijgen...

Comment

ik heb eerder al meegemaakt dat door conditioner te gebruiken het leer hard werd en niet meer zo soepel. Zoals op die topic van detailingworld zal ik eens proberen wat een gewone beschermlaag teweeg brengt ipv een conditioner.
                                    Heb wel nog maar enkel Autoglym leather care balm gebruikt maar dat gaf soms echt vettige resultaten waardoor het leer soms in plekken was. Ik had het aangebracht met een MF goed inwrijven wat laten opdrogen en met een verse MF-doek opgedroogd.
                                    De dag erna hingen de zetels vol met pluisjes en zag het er opnieuw vettig uit.

Comment

Vandaar dat de laatste nieuwe producten meer beschermend werken dan voedend.

Comment

Goei vraag, moet mijn interieur na 10 maanden ook eens aanpakken.

Bij mijn vorige alfa gebruikte ik gewoon :

Vond ik wel oké, gaf een matte afwerking... Heb onlangs een busje meegebracht maar weet nog niet of ik de DS4 hier mee ga doen.
                                        sigpic

Comment

Working...