Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roekeloos & gevaarlijk rijgedrag op snelweg: Politie bellen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

In de situatie zoals Bralo ze schetst zou ik ook gebeld hebben ...

Van zodra ik zie dat er mogelijk een ernstig ongeval zou kunnen gebeuren, heb ik de reflex om 101 te bellen. Dit is tot vandaag vier keer gebeurd:
    • Deze zomer ben ik erg hard geschrokken van twee Franse Aixams die aan 50 per uur over een drukke E403 tuften. ik heb dadelijk gebeld en men ging ervoor kijken.
    • Ik weet niet meer wanneer het was, maar ik keerde terug vanuit Leuven via de K Boudewijnlaan en draaide daar de E40 op. Dit is een bocht van 180° denk ik, met twee rijvakken. In de binnenbocht, op't rechtse rijvak, stond er een Peugeot 307 break met zijn neus in de andere richting, en een gevarendriehoekje op vijf à tien meter ervoor ... er stond niemand bij de wagen, dus ik heb dadelijk de politie verwittigd.
    • een gelijkaardig geval: een stoere BMW 3 coupé stond dwars op de weg na een 90°-afrit van de E40 ... ikzelf heb hem héél nipt kunnen ontwijken en heb dus ook dadelijk politie gebeld.
    • en nog tamelijk recent zag ik drie paarden loslopen op de torhoutsesteenweg .. ook dadelijk politie verwittigd.
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
      In de situatie zoals Bralo ze schetst zou ik ook gebeld hebben ...

Van zodra ik zie dat er mogelijk een ernstig ongeval zou kunnen gebeuren, heb ik de reflex om 101 te bellen. Dit is tot vandaag vier keer gebeurd:
      • Deze zomer ben ik erg hard geschrokken van twee Franse Aixams die aan 50 per uur over een drukke E403 tuften. ik heb dadelijk gebeld en men ging ervoor kijken.
      • Ik weet niet meer wanneer het was, maar ik keerde terug vanuit Leuven via de K Boudewijnlaan en draaide daar de E40 op. Dit is een bocht van 180° denk ik, met twee rijvakken. In de binnenbocht, op't rechtse rijvak, stond er een Peugeot 307 break met zijn neus in de andere richting, en een gevarendriehoekje op vijf à tien meter ervoor ... er stond niemand bij de wagen, dus ik heb dadelijk de politie verwittigd.
      • een gelijkaardig geval: een stoere BMW 3 coupé stond dwars op de weg na een 90°-afrit van de E40 ... ikzelf heb hem héél nipt kunnen ontwijken en heb dus ook dadelijk politie gebeld.
      • en nog tamelijk recent zag ik drie paarden loslopen op de torhoutsesteenweg .. ook dadelijk politie verwittigd.
      politie gebeld omdat er ene constant met zijne gsm zat te belle

kon het nie late

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix4life
        politie gebeld omdat er ene constant met zijne gsm zat te belle

kon het nie late

Lol

dit was wel over *denk* 3 à 4 jaar gespreid hè, eentje per jaar ... ca va nog
        1994 Mercedes SL320
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stevy
          Kdenk dat je het op mij hebt, met die Engelse audi die over de pechstrook begon in te halen. Toen heb ik inderdaad ook gebeld omdat het er echt over was.

In dat soort situaties (waarbij anderen en ikzelf in gevaar worden gebracht) ga ik het zeker niet laten om te bellen. Zeker nu ik weet dat er gehoor aan gegeven wordt. En inderdaad, ik ben zelf ook niet altijd een voorbeeldige chauffeur. Maar ik heb denk ik nog nooit iemand in gevaar gebracht door m'n rijgedrag.

Jups, ik had het op jou Maar omdat Alex ook altijd van die zaken meemaakt, was 'k verkeerd

Comment

In de situatie geschetst in de openingspost hier, zou ik net hetzelfde gedaan hebben als de topicopener. Ik ga niet voor elk klein akkefietje zitten bellen naar de Politie, aangezien ik dan constant zou moeten bellen voor m'n eigen kleine akkefietjes. Maar dergelijke zaken zijn levensgevaarlijk, en dan doe ik wel 'es een belletje.

Comment

pff, ik zie het nut er niet van in, zelf rechtertje beginnen spelen is de favorietje sport van de vlaming he....Trouwens wat is roekeloos gedrag, sommigen beginnen hier al te melken als je 130km/u rijdt...
              Ik word regelmatig voorbijgevlogen aan 160 of meer, 140 in de mist en dergelijke stoten...Mocht iedereen iedere keer bellen als ZIJ denken dat er een gevaarlijke situatie is krijg je hier zo van die verkliktoestanden he...Ik denk dat je beter je tijd kunt spenderen aan het anticiperen (geen verschietreacties) en concentreren op het ontwijken van het probleem of er zo ver mogelijk vanaf blijven, afstand houden...
              Laat de politie zijn werk doen, als ze tijd overhebben na het fotograaf spelen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door acqua
                pff, ik zie het nut er niet van in, zelf rechtertje beginnen spelen is de favorietje sport van de vlaming he....Trouwens wat is roekeloos gedrag, sommigen beginnen hier al te melken als je 130km/u rijdt...
                Ik word regelmatig voorbijgevlogen aan 160 of meer, 140 in de mist en dergelijke stoten...Mocht iedereen iedere keer bellen als ZIJ denken dat er een gevaarlijke situatie is krijg je hier zo van die verkliktoestanden he...Ik denk dat je beter je tijd kunt spenderen aan het anticiperen (geen verschietreacties) en concentreren op het ontwijken van het probleem of er zo ver mogelijk vanaf blijven, afstand houden...
                Laat de politie zijn werk doen, als ze tijd overhebben na het fotograaf spelen...

Denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen iemand die u 'gewoon' aan 160km/h komt voorbijgereden op de autosnelweg en tussen iemand die duidelijk dronken aan het rijden is en op korte tijd verschillende mensen in gevaar brengt. Niet? Ik ga ook niet voor alles gaan bellen dat ik zie hoor, verre van. Maar het kan al eens zijn dat je dingen ziet die echt te zot zijn voor woorden en dan vind ik het niet meer dan normaal dat je de politie verwittigd. Of zie ik het nu zo verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stevy
                  Denk wel dat je een onderscheid moet maken tussen iemand die u 'gewoon' aan 160km/h komt voorbijgereden op de autosnelweg en tussen iemand die duidelijk dronken aan het rijden is en op korte tijd verschillende mensen in gevaar brengt. Niet? Ik ga ook niet voor alles gaan bellen dat ik zie hoor, verre van. Maar het kan al eens zijn dat je dingen ziet die echt te zot zijn voor woorden en dan vind ik het niet meer dan normaal dat je de politie verwittigd. Of zie ik het nu zo verkeerd?
                  Ik weet niet hoeveel jij op de baan zit, maar ik zie wekelijks pipo's op de baan
                  Daarstraks wegens ongeval in Drongen was er file Brugge-Gent. Er was een blauwe Volvo v 40 die volgens mij het slalomrecord van Alberto Tomba(italiaans skiër) meermaals heeft verbroken..... Werkelijk heel de tijd pushen en pushen en van links naar rechts zonder pinker tussen de wagens in van de gaatjes waar je met moeite kan in parkeren....Je kon zijn weinige vooruitgang duidelijk zien vanop een afstand aangezien iedere keer hij terug invoegde de chauffeurs achter hem alles moesten dichtsmijten, bijgevolg nog meer file...Het grappige was dat dat ondanks zijn slavenwerk ik gelijktijdig met hem aankwam alhoewel ik op het middenvak reed, al zijn stress en moeite voor niets...Dat noem ik gevaarlijk en zottekeswerk, hij vindt dat waarschijnlijk normaal? Alhoewel, ik me niet kan voorstellen dat zijn vrouw die ernaast zat en de persoon op de achterbank zich relaxed voelden....
                  Nobele gedachte dat bellen, maar terug waar trek je de grens? Als er een ongeval is en iemand ligt te sterven ? ja, maar voor de rest.....

Comment

Ik weet niet hoeveel jij op de baan zit, maar ik zie wekelijks pipo's op de baan
                    Daarstraks wegens ongeval in Drongen was er file Brugge-Gent. Er was een blauwe Volvo v 40 die volgens mij het slalomrecord van Alberto Tomba(italiaans skiër) meermaals heeft verbroken..... Werkelijk heel de tijd pushen en pushen en van links naar rechts zonder pinker tussen de wagens in van de gaatjes waar je met moeite kan in parkeren....Je kon zijn weinige vooruitgang duidelijk zien vanop een afstand aangezien iedere keer hij terug invoegde de chauffeurs achter hem alles moesten dichtsmijten, bijgevolg nog meer file...Het grappige was dat dat ondanks zijn slavenwerk ik gelijktijdig met hem aankwam alhoewel ik op het middenvak reed, al zijn stress en moeite voor niets...Dat noem ik gevaarlijk en zottekeswerk, hij vindt dat waarschijnlijk normaal? Alhoewel, ik me niet kan voorstellen dat zijn vrouw die ernaast zat en de persoon op de achterbank zich relaxed voelden....
                    Nobele gedachte dat bellen, maar terug waar trek je de grens? Als er een ongeval is en iemand ligt te sterven ? ja, maar voor de rest.....

Doe ook wel wekelijks mijn km's, niet superveel. Sinds augustus heb ik al bijna 23000km met m'n audi alleen. Dus ook niet echt weinig.
                    Ja waar trek je de grens, dat is waar.

Kheb zelf ook nog maar 1 keer de politie verwittigd toen er een audi zeker aan 140km/h ofzo over de pechstrook begon in te halen en dat was echt levensgevaarlijk. Beetje verder stond ie wel aan de kant met een zwaantje achter hem...

Comment

Zoals al gemeld ben ik zelf ook geen heilige... Meer zelfs, ik durf af en toe ook stevig het gaspedaal in te drukken zonder me iets aan te trekken van de geldende limieten. Maar... er is hier wel een maar bij. Mij zal je nooit geïntoxiceerd (hetzij door alcohol, drugs of andere stimulerende middelen) achter het stuur zien zitten. Ik heb een grondige hekel als mensen met ook maar 1 pintje nog achter het stuur gaan zitten... Ook als ik echt moe ben kruip ik niet achter het stuur of ga ik langs de kant ergens wat rusten.

Als een voertuig mij op een haar na raakt terwijl deze al zwalpend over de snelweg rijdt dan begin ik erg op te letten. Als het voertuig dan nog meermaals bijna een zwaar ongeval veroorzaakt dan wordt het me genoeg... Het voertuig dat gisteren over de snelweg zwalpte heeft op de tijd dat ik het voertuig volgde (tot waar ik de snelweg moest verlaten om naar huis te rijden) is meermaals aan een ernstig ongeval ontsnapt. Laten we even tellen: 1x 0,5m van mijn wagen, 2x +/- 2m van enkele bomen, 6x op een meter van enkele andere automobilisten (sommige mosten in de remmen gaan om de wagen te ontwijken) en dan nog eens bijna 3 auto's tegelijk omdat hij niet merkte dat de verkeerslichten op rood stonden???? Sorry maar genoeg is genoeg...

Ik kom regelmatig op ongevallen aangezien ik foto's neem voor de diverse hulpdiensten en ik heb er zodoende al genoeg tegen een boom ofzo zien plakken...

En eerlijk gezegd hoop ik dat anderen net hetzelfde doen als ik -ooit- zelf eens over de snelweg zwalp (hoewel dit nooit zal gebeuren, maar hey, men zegt altijd "zeg nooit nooit" )...

Mvg,

Comment

Het enige juiste dat je op zo'n moment kan doen is toch de politie bellen denk ik. Ik ga echt niet beweren dat ik binnen een jaartje ook altijd een heilig boontje ben. Dat ben ik nu trouwens ook niet op de fiets. Maar er zijn grenzen vind ik. Met een dosis gezond verstand kom je al héél ver. Je belt niet omdat er iemand is even 180 rijdt op de autosnelweg. Ik ga er dan vanuit dat die persoon zich op dat moment concentreert en weet waar hij mee bezig is. Men zou nog andere gelijkaardige gevallen kunnen aanhalen.

Dronkenschap daarintegen, merkbaar onder invloed rijden zijn mijns inziens héél andere zaken. Op dat moment is de bestuurder in kwestie niet meer bij zijn volle bewustzijn, laat staan dat die mens zich nog kan concentreren op de baan. Zulke mensen moeten in zo'n geval zo SNEL MOGELIJK van de baan gehaald worden door bevoegde personen. En neen, dat is niet om verklikker te spelen, dat is niet om de persoon in kwestie te pesten, dat is niet om zelf de heilige uit te hangen. Zoiets doe je omdat je denkt dat dat op dat moment het beste is voor iedereen, zowel voor jezelf, als voor de andere mensen op de baan als voor de persoon onder invloed.

Als die mens "gepakt" wordt heeft ie idd pech, en ja ie zal een boete moeten betalen. Maar laat ons eerlijk zijn, dat is een kleine prijs om een ongeval dat door zulke stommiteiten ontstaat te vermijden. Trouwens, de persoon onder invloed zou je eigenlijk nog dankbaar moeten zijn. Wat als hij een ongeval veroorzaakt waarbij een dode valt. Wat als ze dan een positieve test doen? Juist ja, de verzekeringen...

Een paar honderd euro of een potentiële énorme schadevergoeding. Ik zou wel weten wat kiezen. Als ik ooit zo stom of zo bezopen zou zijn dat ik onder invloed in de auto stap hoop ik dat men met mij hetzelfde doet. Gewoon om te vermijden dat je van de kant in de gracht raakt.

Voila

Glenn

Comment

Ja, ik verwittig de politie hoewel ik weet dat het toch weinig nut heeft.

Vooraleer ik dat ooit zou doen als 'bijrijder' moeten er al wel heeeeel gevaarlijke situaties voorkomen.

Volgens mij is het wel een soort 'burgerplicht' om dat te doen (bij extreem gevaarlijke gevallen natuurlijk), maar ik denk persoonlijk dat het bij 90 op de 100 gevallen niets zal uithalen... Maar als er 1 ongeval (waarbij eventuele doden vallen) kan vermeden worden door een burger die goed oplet en de politie belt, is het zeker de moeite waard om de politie te verwittigen.

Comment

binnen 2 jaar bellen we als iemand ons tegen 145 voorbij zoeft, als deze trend voortzet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                              binnen 2 jaar bellen we als iemand ons tegen 145 voorbij zoeft, als deze trend voortzet
                              Volledig me eens. Waarom zou de gewone burger voor politieagentje moeten gaan spelen? Al jaren zit men te kankeren dat er meer blauw op straat moet komen en dat de hervorming zoveel geld kost. Het enige waarvoor ze op straat komen is om op hun dooie gemak in een auto, liefst ergens verborgen, foto's te maken van de gewone burgers. Als er effectief meer blauw op straat zou lopen dan moest de burger de taak van de politie niet overnemen. Trouwens wie zijn wij om te oordelen of iemand anders een fout begaat en daarom de politie inschakelen?

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Het gaat hier wel niet om "een fout" hè ...

Stel dat Bralo niet gebeld had en dat die dronkelap een kind van jou in het ziekenhuis reed ... dààr gaat het om
                                1994 Mercedes SL320
                                2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

omdat het een "plicht" is als goede burger, naar mijn mening.
                                  als je iemand al zwalpend op de baan ziet rijden, moet je gewoon de politie bellen. Zou jij graag hebben dat later bv. je kinderen op straat omvergekegeld worden, omdat er iemand een dronken bestuurder gewoon zijn gang liet gaan. Al redenerend dat "dat" politiewerk is.
                                  ik heb toen de politie gebeld, gewoon om anderen te beschermen. niet om de moraalridder uit te hangen.
                                  Want meestal zijn de zatte chauffeurs degene met het minste kwetsuren. Gewoon omdat ze geen weerstand meer bieden bij een ongeluk.
                                  en daar kneld het schoentje voor mij.

Comment

alex schreef juist ook ziets.

Comment

Het gaat hier wel niet om "een fout" hè ...

Stel dat Bralo niet gebeld had en dat die dronkelap een kind van jou in het ziekenhuis reed ... dààr gaat het om
                                      Stel dit en stel dat..., daar zijn we allemaal niets mee.

De politie moet zijn werk zelf doen en niet jan-en-alleman politieagentje laten spelen.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza
                                        Stel dit en stel dat..., daar zijn we allemaal niets mee.

De politie moet zijn werk zelf doen en niet jan-en-alleman politieagentje laten spelen.
                                        Dus als jij in een gat van de nacht overkop gaat met je wagen en je ligt daar moederziel alleen, zou je liever hebben dat iedereen rustig voorbijrijdt, zodat jij kan wachten tot er een patrouille passeert ?
                                        1994 Mercedes SL320
                                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Dus als jij in een gat van de nacht overkop gaat met je wagen en je ligt daar moederziel alleen, zou je liever hebben dat iedereen rustig voorbijrijdt, zodat jij kan wachten tot er een patrouille passeert ?
                                          Mooi CD'ke opzetten en lekker genieten!

Comment

Working...
                                          X