Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

    Ik heb toch niks gezegd van niet kunnen betalen?
    Neen, maar door te stellen:

    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Allemaal goed en wel het verplichten van een slipcursus. Maar wat gaat dat weer allemaal gaan kosten? Een rijbewijs halen kost al stukken van mensen.
    Dacht ik er uit af te leiden dat je het kostenplaatje hét belangrijkste aspect vond. Ik zei daarop dat het kostenplaatje in deze kwestie eigenlijk compleet ondergeschikt zou moeten zijn.

    Maar laat maar, niks gezegd.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten

      Die zijn daar niet mee bezig, denken aan maar een ding, rijden.

      Op het werk nog gemerkt.. Zoon van de baas, 18, na 3 keer theorie en rijschool, mag hij nu met een L rondrijden.
      Rijden op zich geen probleem, maar als je vraagt op welke druk zijn banden staan, laat staan dat hij dat na 5000km al eens heeft nagekeken, of zijn oliepijl? Vergeet dat maar, denkt maar aan een ding, rijden en dan nog best als papa de naftbak vol giet.
      Ik vraag me af hoeveel bestuurders hun bandendruk regelmatig nakijken... Laat staan oliepeil.

      Er zijn zoveel wagens, en toch moet ik zelden wachten bij de naftpomp hier verderop. Het is nochtans gratis.

      Ik ben trouwens ook voorstander van 10-jarige terugkommomenten, en vanaf 60 zelfs om de 5 of 3 jaar.

      Zitten heel veel ouderen in het verkeer die per sé nog willen rijden, maar enorm veel schrik hebben of compleet foute dingen doen.

      Ik vind dat een rijbewijs een iets is dat je blijvend moet verdienen, en geen 'gegeven'.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

        Ik vraag me af hoeveel bestuurders hun bandendruk regelmatig nakijken...
        Ge moet er is op letten, rijden er veel rond me platte banden, ik kijk deze regelmatig thuis na, banden gaan zoveel langer mee ook dan.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
          Als ge overal de toegelaten snelheid rijdt dan moet ge al dom doen om de wagen te laten slippen... In de meeste gevallen komt dit gewoon door overdreven snelheid.
          Neemt niet weg dat het natuurlijk interessant is van zo een cursus gevolgd te hebben in geval van. Maar voor mezelf, ik rij nu bijna 20 jaar met de wagen en heb die nog nooit zomaar weten slippen ook al rij ik soms te snel, ook als het nat is of regent.
          dat vind ik er ook van, als je je aan de snelheid houdt...
          1 keer geslipt (op 29 jaar) op de parallele treinsporen op een brugdek van een sluis (waar ik toen al 16 jaar over reed) - niet door snelheid maar gewoon lomp verkeerd opgereden bij regen, had toen net een wagen met esp - oef - en die trok dat gelijk recht...was direct overtuigd van dat veiligheidssysteem

          Comment


          • met het verplichte terugkommoment krijgen de kersverse chauffeurs een soort van slipcursus: remmen op glad oppervlak, slalom parcours en uitwijkmanoeuvre op gladde ondergrond
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Ik heb, ondanks zeer kalme rijstijl, een keer een dubbele pirouette gemaakt met mijn 328i. Bij het oprijden van de autosnelweg op het eerste vak een mazoutspoor. Was in 4de lichtjes aan het optrekken en tegen 90 km/h ofzo *snap* de achterkant weg. Toen veel geluk gehad. Stond plots weer in goede richting en kon doorrijden, zelfs niet stilgevallen. Iets verderop heb ik er ene op dat mazoutspoor (moet een lekkende camion geweest zijn) zien slippen die minder geluk had, ging de vangrail in (zonder veel erg, maar auto zag er goed kapot uit...).

              Gewoon in paniek rem in en koppeling in, maar van hoe moet ik hier sturen wist ik absoluut niets.

              Voor zo’n dingen zijn slipcursussen toch een meerwaarde?
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • zelfs met slipcursus had ge het daar niet kunnen redden

                't is pas als ge daar heel vaak mee bezig zijt dat ge die automatische vaardigheid ontwikkeld. Een eenmalige cursus gaat u even laten genieten van de vaardigheden, maar verder niets. Een paar maanden later en ge moet al goed gaan nadenken over hoe het nu weer moest. Wel... die tijd hebt ge niet bij zo'n geval als het uwe. Da's onmiddellijk op de correcte manier reageren of ge hebt prijs.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • Ze zouden veel beter de mensen een dokter/oogonderzoek laten verplichten, gekoppeld om uw rijbewijs te bekomen.
                  De wegen gaan leeg zijn als ze die eruit halen die afgekeurd zijn.
                  Hoeveel mensen er slecht zien bij regen, valavond of nacht, wil je geen eten geven.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    zelfs met slipcursus had ge het daar niet kunnen redden

                    't is pas als ge daar heel vaak mee bezig zijt dat ge die automatische vaardigheid ontwikkeld. Een eenmalige cursus gaat u even laten genieten van de vaardigheden, maar verder niets. Een paar maanden later en ge moet al goed gaan nadenken over hoe het nu weer moest. Wel... die tijd hebt ge niet bij zo'n geval als het uwe. Da's onmiddellijk op de correcte manier reageren of ge hebt prijs.
                    en ik denk dat een smartje of een s, om maar iets te zeggen, iets anders reageren op éénzelfde situatie
                    slipcursus geeft u wel natuurlijk wel wat awareness dat je beter niet slipt

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                      en ik denk dat een smartje of een s, om maar iets te zeggen, iets anders reageren op éénzelfde situatie
                      slipcursus geeft u wel natuurlijk wel wat awareness dat je beter niet slipt
                      Idem voor of achterwiel aandrijving, onder en overstuur. Iets wat ik eigenlijk goed geleerd heb bij het spelen van racegames met stuur. Die force feedback geeft echt een goed gevoel van wat de wagen aan het doen is.

                      Heb eigenlijk 1 keer onverwachts beginnen slippen op sneeuw toen ik nog maar net met de Mazda reed en moet zeggen dat ik meteen de juiste reactie had. Dat ik al jaren racegames speel zal daar wel goed aan gedaan hebben ook al beweren velen van niet. Een spelleke kunt ge niet vergelijken met de realiteit, mja toch wel! De theorie blijft sowieso dezelfde.
                      Last edited by ; 11/04/2019, 03:53.

                      Comment


                      • Kijk, alle cursussen en onderzoeken en bijscholingen en blablabla.... zouden uiteraard hun nut kunnen bewijzen naar het beter rijden toe. Maar ergens moet het stoppen hé. De maatschappij is tegenwoordig al één kluwen van regeltjes, verplichtingen en taxen. Autorijden wordt al genoeg gestraft. Laat het maar.

                        Het belangrijkste in gans het verhaal is de ingesteldheid, het verantwoordelijkheidsbesef en deels ook het 'talent' van de chauffeur. En dat komt uit jezelf. Een rij opleiding vind ik goed, zeker onder professionele begeleiding leer je snel de belangrijkste dingen om je rijbewijs te halen. Maar als je je rijbewijs hebt ben je nog geen goed chauffeur. Dat bouw je op door ervaring en de voornoemde dingen die je bezit of niet bezit.

                        Comment


                        • Onderstuur en overstuur heb ik goed geleerd door het afstellen van de KWV3 ophanging op mijn M3. Je kan daar de ingaande en uitgaande demping instellen, en ik had eerst last van onderstuur, zeer irritant. Ik wou de perfecte balans vinden in de afstelling, ben er een paar dagen mee bezig geweest. Constant dezelfde weg genomen langs een vrij snel rond punt. Zo heb ik het rijgedrag van die wagen echt goed leren kennen en uiteindelijk de balans mooi gevonden.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • Denk dat het grootste probleem het verantwoordelijks gevoel is.
                            Er zijn er een paar slimme die zich niet laten uitdagen, niet drinken, bellen enz.
                            Maar de meerderheid die ik zie heeft nog het verstand van een mus en denkt enkel aan stoer doen.
                            Denken dan dat in een smalle straat (zone 30) voorbij een school scheuren indruk maakt.

                            Je moest eens weten hoeveel er hier de laatste keer gepakt zijn op bellen tijdens het rijden terwijl ze niet eens aan het bellen waren.
                            Ze hadden gewoon al rijdend de telefoon aan het oor om stoer over te komen bij de meisjes.

                            Meisjes die dan meestal al een paar jaar verder staan in hun ontwikkeling en er zelfs niet naar kijken.


                            Zit nu al een maand elke dag in het ziekenhuis en dan zie ik er daar regelmatig toekomen van tussen de 40 en 60 die nog steeds het gedrag vertonen van toen ze net 18 waren.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • dat doe ik in de leswagen regelmatig. Ik haal altijd met de leerling de volgende leerling op. Als een knappe jonge dame dan aankomt bij een jongen en de jonge moet de dame naar huis brengen merkt ge dadelijk al het haantjes gedrag op. Dan begin ik tegen de dame: 'wat vindt gij de beste chauffeur? Eentje waarbij ge u moet vasthouden of degene waarbij ge rustig uw make-up kunt nakijken?' En ze antwoorden altijd het tweede. Waarop ik naar de jonge gast kijk en zeg: ziet ge wel. En dan houdt het stoer gedrag onmiddellijk op.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Allemaal goed en wel het verplichten van een slipcursus. Maar wat gaat dat weer allemaal gaan kosten? Een rijbewijs halen kost al stukken van mensen.
                                Dat klopt natuurlijk ook alweer. Ergens zouden ze hier de verzekeringsmaatschappijen bij moeten betrekken, want die hebben er ook enorm veel baat bij. Vroeger kreeg ge zelfs korting op uw verzekering daarvoor.

                                Wij hebben het op het werk als teambuilding gedaan en dus is het voor de baas aftrekbaar. Dus voor leasesletrijders, zou het al geen probleem mogen zijn.

                                Onze cursus was 2-ledig. Voormiddag theorie en praktijk. Na de broodjes mochten we 1 voor 1 gaan rijden en werd het verbruik vastgelegd. Daarna theorie hoe we het konden laten dalen en dan het traject nog eens opnieuw om te zien wat we bijgeleerd hadden. Ik denk dat onze baas het daarom had gedaan om het verbruik van de auto's wat omlaag te krijgen, maar hier verdient ge dan ook een stuk terug.


                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  rjbewijs halen in belgië is in vergelijking met de ons omringende landen heel goedkoop. Het europees gemiddelde qua gevolgde rijlesuren ligt op 36. In België mag ik als instructeur iemand alleen laten rijden na amper 20 uur les... Wij zijn buiten Ierland het enigste land waar ouders hun kinderen ook mogen leren rijden. Het is er dan vaak ook aan te zien.
                                  Bij ons kost 20 uur 1100 euro plus 45€ adminstratiekosten.
                                  In mijne tijd kostte het via de rijschool 35000fr en ik heb het idd met de ouders gedaan en was aan het einde van de rit in totaal 1100BEF kwijt

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                                    Neen, maar als het om die drogreden niet duurder mag worden...

                                    Als je het rijbewijs al niet kan betalen, hoe ga je dan een auto in goede staat op de baan houden?

                                    Als het op 200 euro aankomt, betwijfel ik of velen van hen tijdig remmen/banden/... vervangen.

                                    Die mensen heb ik liever van de baan.
                                    Er is nog altijd een verschil van zelf een rijbewijs te betalen, of mama en papa die het voor al hun kinderen moet doen. Jakkel heeft 2 kinderen dacht ik, en als die allemaal via de rijschool gaan, is dat een smak geld.
                                    Daar zit zo een beetje het verschil in.

                                    Als iemand het zelf gaat doen zonder dat de ouders er voor iets tussen zitten, dan geef ik u gelijk. Beetje ook met motorrijders. Nen oude racer kopen voor €1500 of goedkoper en dan geen geld hebben voor nen deftige helm of kleren voor op die moto. En als de banden versleten zijn, dan moet de moto maanden aan de kant of gaan ze bij de bandenboer er eentje dat net niet versleten is, van den hoop halen.

                                    Ik heb een paar vrienden, wat dan ook allemaal broers zijn. Zijn 4 jongen en ouders hebben destijds het rijbewijs voor ze allemaal betaald en ze kregen in die tijd ook allemaal een auto van 150000fr. De 3 oudsten zijn telkens 1 jaar verschil in leeftijd. En het leuke eraan was, dat die allemaal destijds ne occasie Golf II namen Die ouders konden dat wel makkelijk betalen omdat ze een goeddraaiende bakkerij hadden. Maar dat is op een paar jaar tijd 700 à 800000BEF erdoor.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                                      Als ge overal de toegelaten snelheid rijdt dan moet ge al dom doen om de wagen te laten slippen... In de meeste gevallen komt dit gewoon door overdreven snelheid.
                                      Neemt niet weg dat het natuurlijk interessant is van zo een cursus gevolgd te hebben in geval van. Maar voor mezelf, ik rij nu bijna 20 jaar met de wagen en heb die nog nooit zomaar weten slippen ook al rij ik soms te snel, ook als het nat is of regent.
                                      Dat sommige al is leren hoe ze een bocht moeten pakken, da zou ook al veel schelen, of gewoon leren rijden...
                                      De staat van de banden doet ook veel natuurlijk zoals reeds gezegd.
                                      Zeg nooit, nooit hé.

                                      Ik heb het een 15 jaar geleden aan de hand gehad. Goed warm en toch nog een nat wegdek na een regenbui. De afrit in Hoeselt komende van Hasselt, heeft dan een knikje. In dat knikje brak mijne achterkant van de Nissan Primera uit. De vangrail gemist, dan een tegenligger gemist en daarna stond ik op 2 wielen (diagonaal) te kantelen op den talud
                                      En ik reed niet te snel. Gewoon pech door de omstandigheden op dat moment.

                                      Comment


                                      • of je rijdt ergens op een plek die je niet kent, en je recente gps staat niet op en je kent de max speed niet
                                        je geeft een ruk aan je stuur omdat er plots een onvoorziene hindernis opduikt

                                        er zijn nog veel omstandigheden, weet ik ook wel, geluk is een grote factor, net als ongeluk

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                          Er is nog altijd een verschil van zelf een rijbewijs te betalen, of mama en papa die het voor al hun kinderen moet doen. Jakkel heeft 2 kinderen dacht ik, en als die allemaal via de rijschool gaan, is dat een smak geld.
                                          Daar zit zo een beetje het verschil in.

                                          Ik spreek eigenlijk meer algemeen, niet speciaal voor mezelf.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X