Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Chinezen komen er aan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

    Zoals ik al zei: het moet plezant blijven
    Jij leeft dan ook het grootste deel van de dag in een auto. Voor ons is een auto een transportmiddel van A naar B over liefst niet te lange afstand (+30/-350).
    Totaal verschillend uitgangspunt.
    Ik werk 100% van thuis uit en mijn vriendin 40-50%. Onze eerste prioriteit (uitgaven en plezant blijven) liggen dus meer daar.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

      ik zit al den hele dag achter een laptop dan ga ik in de auto ook niet nog eens naar een laptop zitten gapen",
      Dat vind ik eigenlijk nog geen slechte kritiek- we zitten inderdaad al de ganse dag achter dezelfde schermen - pc-tablet-telefoon..

      Comment


      • Meer - onder voorbehoud van meer gedetailleerde real life info - mijn ding:

        (ps. sla de blabla van de eerste 9 min. maar over).
        Zelfde techniek en prijs als de Polar 2. Zou als lease dus best kunnen (Dit in tegenstelling tot de fossiel versies van Volvo. Door de relatief hoge uitstoot van hun motoren zijn ze in lease redelijk duur tov de concurrentie).
        Last edited by ivob2; 17/10/2019, 07:24.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
          Een paar weken terug na onze wekelijkse vergadering liet ik dat eens vallen dat het jammer is dat de Model Y pas in 2021 naar BE komt, want dat die vrij goedkoop is en ge op het einde van de rit evenveel kwijt zijt dan hetgeen ik de volgende keer als diesel mag krijgen. Baas knikte meteen neen omdat hij er 'nog' niet in geloofd. Eerst meer betaalbaar aanbod en een betere laadinfrastructuur. Ik doe nog maar 45000km/jaar, maar een aantal collega' zitten over de 60000km/jaar en wij hebben echt geen tijd om overdag ergens te gaan laden.

          In de toekomst zal het wel komen, maar de eerste 4 à 5 jaar zie ik hier nog gene EV komen.
          Ik heb in het verleden ook 65.000km per jaar gedaan, nu - afhankelijk van waar ik werk - ook 45.000km per jaar.
          Toen ik 65.000 deed, was dat 100km enkel, dus 200km per dag. Nu 45.000, dat is misschien 140km per dag.
          Dat is toch perfect te doen met een Model 3, e-Niro of Kona als je thuis kan opladen?
          En er zijn genoeg bedrijven waar je overdag kan opladen, dus dan is het al helemaal geen probleem.

          Ik geef direct gelijk dat er nog weinig keuze is. 2020 komen er enkele modellen bij, waarschijnlijk nog maar mondjesmaat leverbaar.
          2021 gaat het echt losbarsten denk ik.
          4 a 5 jaar lijkt me wat overdreven.



          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
            Niet haar smaak ("onnozel frontaanzicht" => cfr. "Vitamientje van S&W", "ik zit al den hele dag achter een laptop dan ga ik in de auto ook niet nog eens naar een laptop zitten gapen", smaak 2: "wat een kaal en lelijk ding van binnen", "wie maakt er nu ne koffer met zo'n grote inhoud en zo'n klein doorvoergat" en het besluit: "ik blijf nog liever met ne ouwe Zafira rondbollen".

            (Niemand beweert dat vrouwelijk oordeel over een auto en logica altijd samengaan met de mannelijke perceptie van een auto - Gelukkig ging de Zafira in 2019 uit productie ).
            Die koplampen zijn ook totaal mijn ding niet, had wat meer op de model S mogen lijken. Ook die gewone koffer vind ik maar niks, was beter een 5de deur geweest.
            Voor de rest vind ik de model 3 eigenlijk wel een mooie auto, ook dat kale interieur vind ik wel iets hebben.

            Maar ik begrijp de redenering wel.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
              Dat vind ik eigenlijk nog geen slechte kritiek- we zitten inderdaad al de ganse dag achter dezelfde schermen - pc-tablet-telefoon..
              Idd ja, maar het probleem is dan wel dat ze in zowat elke auto tegenwoordig zo een lompe tablet plaatsen.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                Niet haar smaak ("onnozel frontaanzicht" => cfr. "Vitamientje van S&W", "ik zit al den hele dag achter een laptop dan ga ik in de auto ook niet nog eens naar een laptop zitten gapen", smaak 2: "wat een kaal en lelijk ding van binnen", "wie maakt er nu ne koffer met zo'n grote inhoud en zo'n klein doorvoergat" en het besluit: "ik blijf nog liever met ne ouwe Zafira rondbollen".

                (Niemand beweert dat vrouwelijk oordeel over een auto en logica altijd samengaan met de mannelijke perceptie van een auto - Gelukkig ging de Zafira in 2019 uit productie ).
                LOL

                Hoe zalig is da, duidelijk een vrouw die weet wat ze (niet) wil, top!
                Last edited by order66; 16/10/2019, 22:57.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  Idd ja, maar het probleem is dan wel dat ze in zowat elke auto tegenwoordig zo een lompe tablet plaatsen.
                  Maar is dan wel hoogstens een 10" en met wat geluk geïntegreerd in het dashboard. Niet een formaat "echte laptop" dat precies ergens in het midden tegen de boordplank aangeplakt zit.
                  En het belangrijkste je hebt dan meestal nog de mogelijkheid om de hoofdinfo op een digitaal instrumentencluster voor je te zien (in de rijrichting). En als je nog meer keuze hebt zie je alle belangrijke info voor je geprojecteerd op de HUD. Kan er ook bij mij niet in dat als je een softwarematig zo vooruitstrevende auto onterpt en bouwt als de Tesla 3 en je centraliseert alle info letterlijk in het midden van de auto je niet eens een HUD als optie aanbiedt.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                    En er zijn genoeg bedrijven waar je overdag kan opladen, dus dan is het al helemaal geen probleem.
                    Je moet als bedrijf dan wel weten waar je aan begint.
                    In 2018 stonden er op het bedrijf 4 laadpalen. Begin 2019 waren het er 7 (AC 11 kW). Je moest al deel uitmaken van een whatsapp doorschuifgroep om aan de beurt te komen.
                    Eén van de lokale redenen waarom er relatief weinign werknemers voor een EV kozen. Vooral zij die de mogelijkheid niet hadden om thuis een laadpaal te laten plaatsen.
                    Nu staan er 50 (AC 22 kW). En een maand na plaatsing is de laadcluster ook al alle werkdagen bezet.
                    Persoonlijk vind ik dat als je vlot met een EV wenst te rijden je toch de mogelijkheid moet hebben om thuis te laden. Anders gaat ook maar is toch minder comfortabel (thuis doe je wat je wil en loopt niemand je in de weg). Wijklaadpalen op aanvraaag van een bewoner(s) loopt hier nog niet zo vlot als bv. in Nederland (waar ze - buiten de centra - ook veel minder lintbebouwing hebben en meer gegroepeerd wonen). Ook in de toekomst blijft onze ruimtelijke anarchie ons dus parten spelen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                      LOL

                      Hoe zalig is da, duidelijk een vrouw die weet wat ze (niet) wil, top!
                      Volledig mee eens.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                        2021 gaat het echt losbarsten denk ik.
                        Ze zullen wel moeten of ze betalen zich blauw aan EU-boetes.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                          raffineren kost een hoop energie, maar dat is vooral thermisch (stoom), niet zozeer electrisch
                          in belgie gaat 2% van de electriciteit naar naar energietransformatie: cokesfabrieken en raffinage
                          Klopt, in raffinage (en veel andere industrieën die veel energie vergen) draaien de grootverbruikers vooral op stoom.

                          Bon, ik ben ervan overtuigd dat we op termijn naar elektrisch evolueren, al is dat misschien niet het eindstadium. Maar met het gebrek aan vooruitkijken van de overheid, zullen we nog wel last krijgen van serieus wat groeipijnen zoals onvoldoende laadinfrastructuur, risico op elektriciteitstekort als er eens in Frankrijk iets misloopt met de productie,...
                          En mensen quasi verplichten om zonnepanelen te leggen, lost dit maar gedeeltelijk op:
                          - een gemiddelde elektrische wagen die 30000 km per jaar doet, verbruikt 4500 kWh terwijl de gemiddelde opbrengst via zonnepanelen iets van een 3000 - 3500 kWh is per huis geloof ik
                          - gemiddeldes op jaarbasis zijn niet voldoende want het gaat net om hoger verbruik in het seizoen dat de opbrengst van zonnepanelen het laagst ligt
                          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                            LOL

                            Hoe zalig is da, duidelijk een vrouw die weet wat ze (niet) wil, top!
                            Dan is ivo blijkbaar door de mazen gevallen

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                              - een gemiddelde elektrische wagen die 30000 km per jaar doet, verbruikt 4500 kWh terwijl de gemiddelde opbrengst via zonnepanelen iets van een 3000 - 3500 kWh is per huis geloof ik
                              - gemiddeldes op jaarbasis zijn niet voldoende want het gaat net om hoger verbruik in het seizoen dat de opbrengst van zonnepanelen het laagst ligt
                              Een gemiddelde personenauto verplaatst zich in België rond de 15.000 Km (en er is een licht dalende trend, bron FOD M&V). Het aantal gereden Km voor uitsluitend salariswagens zit nog maar rond de 30.000 Km doch deze maken maar 8% uit van de totaliteit aan personenauto's.
                              Een elektrische wagen doet in verhouding minder Km dan een diesel of benzine (Het EV is oververtegenwoordigd in het segment salariswagens maar veel werknemers die op jaarbasis +20.000 Km afleggen moeten een benzineversie kiezen en bij + 35/40.000 Km nog altijd voor een diesel gaan). Je haalt dus eerder een meer extreem voorbeeld aan dan een gemiddelde.

                              De productiviteit van een PV installatie is ook nog altijd stijgend bij een gelijk blijvend aantal m² (in de laatste 10 jaar is dit bv. met bijna 40% gestegen). Het is de Vlaamse regelgeving die een beperking in productie oplegt, niet de techniek.

                              Op grotere schaal gezien (en ik ben akkoord dat een doorsnee Vlaamse politicus daar geen kaas van gegeten heeft) is er geen groene stroom tekort. Het waait (zelfs als je het beperkt tot de EU) wel atijd ergens, de zon schijnt wel altijd ergens, er is wel altijd ergens waterkracht op overschot. Je hebt alleen een overspannend grid nodig om de productie te verspreiden over verschillende regio's. Dat los( niet alles op maar toch al een groot deel. In het VK (die het "voordeel" hebben van een redelijk gesloten grid te hebben en dus wel verplicht zijn andere oplossingen te zoeken) zijn er al verschillende experimenten om thuisbatterijen via het internet met elkaar en met het openbaar grid te verbinden. Schijnt de zon in Zuid-England en regent het in Schotland gaan de overschotten van het zuiden naar het noorden. Waait het hard in het noorden en schijnt er in het zuiden geen zon omgekeerd. Enz.

                              Uit de praktijk: zelf hebben we ongeveer 3.000 kWh/jaar nodig voor onze EV. Zelf produceren we op jaarbasis 4900-5.400 KWh. Wat we in de zomer te veel produceren (dus wat niet onmiddellijk thuis verbruikt kan worden, de thuisbatterij kan ingaan of de batterij van de EV) gaat het net op en wordt onmiddellijk verbruikt in de wijk bij huishoudens zonder PV. Dan moet er op dat ogenblik minder geproduceerd worden. Wat we in de winter (ruim) tekort komen moeten we inderdaad van het net halen. Maar wel via een leverancier die uitsluitend zijn energie haalt uit wind, zon- en waterkracht (effectief, geen handel in groenwassende certificaten).
                              Inderdaad gaat dit alleen op in de huidige situatie (leverancier met relatief beperkte klantenkring, in verhouding weinig EV's,....).
                              Daarom zijn er juist dringend vooruitziende maatregelen nodig om dit op grote schaal te kunnen uitbouwen en voor iedereen bereikbaar te maken. En niet zoiets als in een praatbarak een theoretische kernuitstap beslissen en vervolgens jaren niets doen om die beslissing daadwerkelijk hard te kunnen maken. Dan zit je natuurlijk met de gebakken peren en maak je jezelf volledig afhankelijk van partijen die je - omdat je geen kant meer opkan - voor het blok kunnen zetten.
                              Last edited by ivob2; 17/10/2019, 12:29.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                Een gemiddelde personenauto verplaatst zich in België rond de 15.000 Km (en er is een licht dalende trend, bron FOD M&V). Het aantal gereden Km voor uitsluitend salariswagens zit nog maar rond de 30.000 Km doch deze maken maar 8% uit van de totaliteit aan personenauto's.
                                Een elektrische wagen doet in verhouding minder Km dan een diesel of benzine (Het EV is oververtegenwoordigd in het segment salariswagens maar veel werknemers die op jaarbasis +20.000 Km afleggen moeten een benzineversie kiezen en bij + 35/40.000 Km nog altijd voor een diesel gaan). Je haalt dus eerder een meer extreem voorbeeld aan dan een gemiddelde.

                                ...

                                Daarom zijn er juist dringend vooruitziende maatregelen nodig om dit op grote schaal te kunnen uitbouwen en voor iedereen bereikbaar te maken. En niet zoiets als in een praatbarak een theoretische kernuitstap beslissen en vervolgens jaren niets doen om die beslissing daadwerkelijk hard te kunnen maken. Dan zit je natuurlijk met de gebakken peren en maak je jezelf volledig afhankelijk van partijen die je - omdat je geen kant meer opkan - voor het blok kunnen zetten.
                                Punt 1 heb je gelijk, ik had eens in een rapport van een Big 4 gelezen dat het gemiddelde ergens rond de 20000 km/jaar zat voor alle wagens, ik ging uit gewoonte uit van 30000.

                                Mooi verwoord van die praatbarak met theoretische beslissingen, dat gebeurt helaas maar al te vaak in onze politiek...
                                VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                  Maar is dan wel hoogstens een 10" en met wat geluk geïntegreerd in het dashboard. Niet een formaat "echte laptop" dat precies ergens in het midden tegen de boordplank aangeplakt zit.
                                  En het belangrijkste je hebt dan meestal nog de mogelijkheid om de hoofdinfo op een digitaal instrumentencluster voor je te zien (in de rijrichting). En als je nog meer keuze hebt zie je alle belangrijke info voor je geprojecteerd op de HUD. Kan er ook bij mij niet in dat als je een softwarematig zo vooruitstrevende auto onterpt en bouwt als de Tesla 3 en je centraliseert alle info letterlijk in het midden van de auto je niet eens een HUD als optie aanbiedt.
                                  Ja, maar die dingen worden steeds groter.
                                  En het is bij veel merken zo dat het lijkt alsof die "tablet" er achteraf nog even is bij gesmeten, al moet ik wel zeggen dat dat bij de laatste nieuwe modellen wel weer wat aan het beteren.
                                  Last edited by knight-rider; 17/10/2019, 21:21.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Klopt.
                                    Was ook één van de redenen dat het uiteindelijk een e-Niro werd ipv Kona EV of Tesla 3. Bij de e-Niro MY 2019 zit alles nog verwerkt in de boordplank.
                                    Het geval Tesla 3 kennen we (lijkt idd een opgeplakte laptop en bij de Kona is het meer een half ingeschoven tablet, maar deze laatste heeft tenminste ook nog een dashboardgedeelte voor je + een HUD met gecentraliseerde info). Behoudens design (louter smaak dus persoonlijk) van het kale interieur bij een Tesla 3 stel ik me toch vragen dat alle zichtbare info gecentraliseerd is op de middenconsole. Voor die prijs hadden ze toch een HUD kunnen voorzien. Of minstens de keuze als optie (voor de minimalisten die echt een kaal interieur willen). Dan had je tenminste nog de keuze.
                                    ps. je maakt me wel nieuwsgierig naar wat je verder nog wou zeggen.

                                    Comment


                                    • Ik wou dus zeggen dat het bij de laatste nieuwe modellen wel weer wat aan het beteren is wat die opgeplakte tablets betreft.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten

                                        Dat vind ik eigenlijk nog geen slechte kritiek- we zitten inderdaad al de ganse dag achter dezelfde schermen - pc-tablet-telefoon..

                                        Pfft. Ik vind dat eigenlijk wel een achterlijke redenering.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten


                                          Pfft. Ik vind dat eigenlijk wel een achterlijke redenering.



                                          Dat vind ik niet. Het interesseert mij geen hol om in de auto dat soort zaken te hebben. Ik wil mij verplaatsen en hiervan genieten. Al dat soort gimmicks kunnen mij gestolen worden.
                                          Last edited by order66; 18/10/2019, 08:08.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X