Oorspronkelijk geplaatst door verbeke
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Algemeen trackday topic
Collapse
X
-
-
Als je banden nog koud staan dan staat de wagen ook meestel nog koud. Je gaat enkele rondes vlot gaan rijden waarna je binnenkomt (banden, motor en remmen zijn 'warm' nu) daarna verlaag je de bandendruk tot 100-150gram onder de gewenste druk. Daarna kan je voluit gaan en is je band binnen de eerste ronde helemaal op temperatuur en druk.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien in de rally/racewereld. Sommige banden warmen zeer veel op (toyo R1R bijvoorbeeld) als je die onmiddelijk op 'racedruk' zet heb je er gegarandeerd vodden mee.
verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk BerichtenAls je banden nog koud staan dan staat de wagen ook meestel nog koud. Je gaat enkele rondes vlot gaan rijden waarna je binnenkomt (banden, motor en remmen zijn 'warm' nu) daarna verlaag je de bandendruk tot 100-150gram onder de gewenste druk. Daarna kan je voluit gaan en is je band binnen de eerste ronde helemaal op temperatuur en druk.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien in de rally/racewereld. Sommige banden warmen zeer veel op (toyo R1R bijvoorbeeld) als je die onmiddelijk op 'racedruk' zet heb je er gegarandeerd vodden mee.
verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
Dat is inderdaad met een racewagen zo maar niet in het geval van de TS die naar het circuit komt met zijn wagen, uitstapt, een klapken doet en dan de piste opgaat. Auto niet koud, banden wel...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichtendan kan je nog altijd na een paar ronden binnenkomen he :p als uw bandendruk te hoog komt heb je merkbaar gripverlies.
Heu, ja dat was wat ik zei...
Comment
-
Stel dat je zoals brechen zijn voorbeeld met een r888 rijdt. Dan ga je de band toch een kg lichter zettzn voor je begint? Bij zo'n extreem geval doe je dat beter in stappen zoals ik zei. Zet je de druk een kg lichter dan is dat vragen om problemen.
verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk BerichtenStel dat je zoals brechen zijn voorbeeld met een r888 rijdt. Dan ga je de band toch een kg lichter zettzn voor je begint? Bij zo'n extreem geval doe je dat beter in stappen zoals ik zei. Zet je de druk een kg lichter dan is dat vragen om problemen.
verstuurd vanaf mijn Nokia 3310
Comment
-
dat moet dan wel heel erg extreem zijn, want ik rijd mijn banden tot het rubber effectief smelt. (op circuit uiteraard)
foto's heb ik niet, maar in het begin van dit filmpje kan je het mooi zien:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichtendat moet dan wel heel erg extreem zijn, want ik rijd mijn banden tot het rubber effectief smelt. (op circuit uiteraard)
foto's heb ik niet, maar in het begin van dit filmpje kan je het mooi zien:
https://www.youtube.com/watch?v=vecjk0SvJL0
Smelten aan de buitenkant is door de bochten maar de temperatuurstijging van de lucht IN de band wordt voor een groot stuk veroorzaakt door het zgn flexing. Het constante vervormen van vlak naar cirkelvormig van de band wanneer die de piste raakt. Hoe sneller je rijdt hoe sneller dit gaat en hoe meer hitte je genereert. Maar als je echt de laatste km van de ring afkomt met +1kg bandendruk dan is die MR toch bijna niet meer om de baan te houden ?
Comment
-
had hem op 1.7 gezet ofzo vooraf. en een beetje circuitband heeft een zodanig stijve wang dat die niet veel gaan flexen hoor, heb eens plat gestaan, maar echt niets van druk meer, en die band was bijna niet ingezakt. had het enkel maar gemerkt toendat ik een rondpunt nam en het gat opeens weg was :p misschien met een gewone baanband dat dat een stuk gevaarlijker is, als die te plat staan zakken die een stuk in.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichtenhad hem op 1.7 gezet ofzo vooraf. en een beetje circuitband heeft een zodanig stijve wang dat die niet veel gaan flexen hoor, heb eens plat gestaan, maar echt niets van druk meer, en die band was bijna niet ingezakt. had het enkel maar gemerkt toendat ik een rondpunt nam en het gat opeens weg was :p misschien met een gewone baanband dat dat een stuk gevaarlijker is, als die te plat staan zakken die een stuk in.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk BerichtenElke band flext. Het is niet omdat je het niet ziet dat hij het niet doet. Uiteraard doet een circuitband het veel en veel minder.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door #166 Bekijk Berichtenwanneer pas ik m'n bandendruk aan? voor een sessie al verlagen? of binnenkomen, checken en dan aanpassen?
hola, ik dacht 'ns efkes een simpele vraag te stellen ...
Comment
Comment