Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Bij verjaardagen liggen die twee het liefst heel dicht bij elkaar, bij de zescilinder van BMW was ‘het gaan’ wellicht beter verder de toekomst in geschoven. Met steeds scherpere milieuwetgeving kon zelfs de ‘beste motor evah’ niet meer gehandhaafd worden. Het is echter ook een teken dat BMW Motorsport vooral vóóruit wil. De M3 V8 moet het stokje over gaan nemen en gezien de verkoopaantallen gaat deze daar prima in slagen.
Bij de introductie van de Z4M was al aangekondigd dat dit blok daarna geschrapt werd. Nog één maal moest de beste motor van 2001 toegepast worden in zijn meest pure vorm. En niet alleen in 2001 viel de zescilinder in de prijzen, maarliefst zes jaar achtereen was het de beste motor in de 3-4L klasse.
De kracht van de motor zat hem in de extreme prestaties en souplesse. Zelfs in de VS, het land van de rare milieu-regels en inferieure brandstof wist de 3.2L er nog een verbluffende 333pk uit te persen. De koppelkromme was vlak en het klimmen in de toeren ging soepel. De beloning op toeren was ook groot, een soundtrack die zijn weerga niet kent was in de complete toeren-range te beluisteren.
Het is een motor om te herinneren en om nog eens lekker van te genieten als de kans daar is om een E46 M3(/CSL) of Z4M te rijden. Daar laten we het nu dan ook bij, het is niet alsof de productie van de Rover 3.5 V8 stopt. Wel verdient de zescilinder het om nog eens over al die kleine en grote computer speakers te brullen. Wie kan de beste soundtrack vinden? De muziek(met begeleidend beeld) van dit meesterwerk is welkom op Autojunk, danwel in de comments. (via: Jalopnik.com)
Comment