Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
JAGUAR Lovers
Collapse
X
-
LYNX EVENTER (1992)
'XJS SHOOTING BRAKE'
Als opvolger van de Jaguar E-Type had de XJS nogal grote schoenen te vullen. Eigenlijk iets té grote schoenen zelfs. De XJS bleef toch altijd een beetje in de schaduw van zijn voorganger staan, al is het op zichzelf ook een auto die een behoorlijke schare liefhebbers heeft weten te verzamelen in de loop der jaren. En zeg eens eerlijk, wordt de XJS niet alsmaar mooier naarmate de jaren verstrijken? Hoewel het in zijn tijd nogal een moderne verschijning was ten opzichte van de E-Type, belichaamt de XJS nu toch zelf ook echt een tijdperk dat ver achter ons ligt. Misschien dat-ie daarom ook steeds meer de handen op elkaar kan krijgen.
De XJS, die overigens het grootste deel van zijn bestaan officieel XJ-S heette, liep behoorlijk lang mee. Dik 20 jaar hield-ie het vol, mede dankzij diverse opfrissers. Het basisrecept bleef al die tijd vrijwel gelijk en ook de officiële keuze bleef bij een coupé of (later) een cabriolet. Het Britse Lynx Engineering, dat zich al vanaf begin jaren 70 stortte op het bouwen van replica's van klassieke Jaguars, zag wel brood in een cabrioversie van de XJS. Die was er immers aanvankelijk nog niet. Het zette de zaag in de XJS en voorzag 'm van een stoffen klapdak. Dat bleek nogal een succes, maar Jaguar wist de inspanningen van Lynx uiteindelijk tegen te houden en Jaguar kwam in 1983 zelf met een targaversie van de XJS (de XJ-SC) en bracht uiteindelijk in 1988 de reguliere cabrioversie van de XJS uit. Hoewel Lynx dus niet door kon met zijn cabrioconversies, liet het zich niet uit het veld slaan. Het resultaat was een andere ombouw voor de XJS: men maakte van de coupéversie een shooting brake.
Lynx Eventer
Ergens in de eerste helft van de jaren 80 zag de eerste tot Lynx Eventer gedoopte omgebouwde XJS het levenslicht. Lynx had er behoorlijk werk van gemaakt. Achter de B-stijl was bijna alles anders. Er kwamen enorme zijruiten in, het dak werd tot ver achteraan doorgetrokken en er kwam een speciale hatchbackklep achterop, met twee verchroomde scharnieren bovenop het dak. Het zag eruit alsof de XJS af-fabriek zo had moeten zijn. Weer een succesverhaal, zou je denken, maar de Lynx Eventer bleef een behoorlijk obscure creatie. Er zijn naar verluidt slechts 67 van gemaakt, waarvan maar 18 linksgestuurd.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment