Mededeling

Collapse
No announcement yet.

JAGUAR Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dit is eentje voor de eeuwigheid
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • JAGUAR MK II (1959-1967)

      Op de Earl’s Court Motor Show presenteert Jaguar in 1959 de Mk II, in feite een sterk verbeterde 2.4 en 3.4 Saloon (die vanaf dat moment als Mk I te boek staat). De sportieve sedan schittert net als zijn voorganger met bevallige, ronde lijnen. De dikke randen rond de ramen zijn omgetoverd tot slanke lijsten, het raamoppervlak is groter; een verder naar beneden doorgetrokken grille, nieuwe koplampen en achterlichten doen de rest. Ook het interieur onderging de nodige wijzigingen. Standaard is de Mk II voorzien van lederen bekleding, uitklapbare picnic-tafeltjes voor de achterpassagiers en portieren plus dashboard met houtinleg. Onder de glooiende motorkap vinden we varianten op de zescilinder-in-lijn XK-motor, met cilinderinhouden van 2,4 en 3,4 liter. Doordat het gewicht toenam, is de Mk II iets langzamer dan de Mk I. De topsnelheid ligt echter nog altijd op een respectabele 160 en 193 km/h. Korte tijd later verschijnt ook de beresterke 3,8-liter variant, met een 3.781 cc zescilinder van 220 pk, goed voor een topsnelheid van 201 km/h. Alle ingrediënten zijn nu aanwezig om van de Mk II het succes te maken dat Jaguar ervan verwacht. En populair is de compacte Jaguar zeker; men weet de kwaliteiten van de Mk II op waarde te schatten. De auto is uitermate snel, luxueus en heeft prima rijeigenschappen. De Mk II is daardoor erg populair bij het criminele deel van de bevolking. Zo zeer zelfs, dat de Engelse politie zich genoodzaakt ziet, ook Mk II’s in te zetten bij achtervolgingen, wil men de criminelen bijbenen... De introductie van de Mk II valt al dan niet toevalligerwijze samen met de opening van Engelands eerste snelweg, de M1, die dan nog geen snelheidslimiet kent. De produktie van de Mk II eindigt in 1967; wel blijven goedkopere uitvoeringen van de 2.4 en 3.4, omgedoopt tot 240 en 340, nog tot 1969 in het Jaguar-programma. Met 30.070 exemplaren is de 3.8 de meest verkochte versie, de 3.4 is met 28.660 stuks een goede tweede. In 1968 is het de beurt aan de gloednieuwe XJ6.





      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment








      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment




        • den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • Mmmm, altijd leuke spot zo'n E-type.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • JAGUAR XJ SERIES I (1968-1973)

              Het model werd in 1968 voor het eerst getoond als XJ6 en vormde een grote verandering ten opzichte van de Mk2 en de S-type die hij opvolgde. Het enige dat hij er eigenlijk nog mee gemeen had, was de zescilinder lijnmotor die onder de motorkap te vinden was, al was ook deze flink gemoderniseerd. Voor het eerst was deze motor met een inhoud van 2.792 cc leverbaar, al vertoonde dat blok vanaf het begin de nodige kuren. De 4.235 cc-versie had zich al eerder bewezen in de Jaguar 420 en 420 G en die versie verkocht ook aanmerkelijk beter. Er waren vanaf 1972 ook Daimler-versies, maar die verschilden eigenlijk niet zo gek veel van de Jags op een luxer interieur, wat emblemen en natuurlijk de geribbelde grille na. Vanaf ’72 waren er trouwens ook een Jaguar XJ12 en een Daimler Double Six – beide met een twaalfcilinder motor in het vooronder. Die motor bestond in feite uit twee zessen-in-lijn die aan elkaar waren gesmeed. Samen waren ze goed voor een inhoud van 5.343 cc en een vermogen van 253 pk bij 6.000 toeren. Natuurlijk kenmerkte een brandstofverbruik om bang van te worden hem, maar het reed wel voortreffelijk. De productie-aantallen zagen er na vier jaar als volgt uit: Jaguar XJ6 2.8 - 19.322; Jaguar XJ6 4.2 - 59.951, Jaguar XJ12 – 3.228; Daimler Sovereign - 15.141; Daimler Double Six – 885. De laatste werd trouwens tot 1973 gebouwd. Tegen die tijd was er van de Jaguar XJ al een opvolger verschenen.





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Hoe super mooi ik ook de huidige modellen vind, de oude blijven bepaalde emoties en charmes uitstralen !!
                NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

                XC90 2.4 D 225pk 2006
                S40 2.0D 136pk 2004
                S40 1.8i 1996

                Comment










                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • JAGUAR XJ SERIES II (1973-1979)

                    Nadat Jaguar van 1968 tot 1972 bijna 100.000 exemplaren van de XJ aan de man heeft gebracht, is het succes van deze auto wel duidelijk. Daarom is het zaak dat de opvolger er niet al te veel afwijkt en dat doet hij dan ook niet. De voornaamste verschillen met de Series I zitten in de neus van de auto. De grille op de eerste plaats, is lager en heeft een dikkere verchroomde omlijsting; de bumper is hoger gemonteerd, direct onder de dubbele ronde koplampen en de richtingaanwijzers zitten nu onder in plaats van boven die voorbumper. Binnenin verschilt vooral het dashboard. De instrumenten daarin zijn nu gerangschikt voor de neus van de bestuurder, in plaats van over de hele breedte van het interieur. Niet mooier, wel praktischer. Er was een 3,4- en een 4,2-versie waarvan de eerste 160 pk leverde; de tweede 172. Net als bij de Series I, is de zwaardere versie nu ook weer veel populairder. Er komt ook weer een XJ12-versie met een wat langere wielbasis en 5,3-liter V12, die bestaat uit twee aan elkaar gesmede zescilinders in lijn. Het allermooist zijn de coupé-versies die vanaf 1975 in de prijslijsten staan: de Jaguar XJ6 C en XJ12 C. Ze werden gekenmerkt door het gebrek aan een b-stijl en hedden een dak dat met vinyl was overtrokken. Van de Coupés werden tussen 1973 en 1979 precies 8.342 stuks verkocht; van de gewone XJ6 en XJ12 samen 93.121. Er zijn natuurlijk ook weer Daimler-varianten. Goed voor 21.120 stuks.



                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment








                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • JAGUAR XJ220 (1991-1993)

                        Eind jaren tachtig zijn supersnelle sportwagens voor de openbare weg razend populair. Door speculanten worden exorbitante winsten gemaakt op de handel in deze exotische wagens. Denk maar aan de Porsche 959 en de Ferrari F40. Op de Birmingham Motor Show van 1988 toont Jaguar haar supercar (supercat?) XJ220.
                        Zoals de naam al aangeeft, moet de auto een topsnelheid van 220 mijl per uur kunnen halen. De XJ220 werd in de vrije tijd van de Jaguar engineers ontwikkeld. Pas toen de directie er lucht van kreeg, en de auto enthousiast ontving, kreeg het project XJ220 een officiële status. De met 5,13 meter enorm lange sportauto heeft een geheel uit aluminium vervaardigde carrosserie, vierwielaandrijving en een V12 met 48 kleppen.
                        Toen het publiek bij de presentatie de auto in haar armen sloot, besloot Ford (sinds 1989 de eigenaar van Jaguar) tot serieproductie. Wanneer de XJ220 in 1991 uiteindelijk rijp is voor serieproductie, is de markt voor supercars echter al ingestort. Bovendien wijkt de produktieversie behoorlijk af van het prototype: hij heeft gewoon achterwielaandijving en de V12 is ingeruild tegen een 3,5-liter V6 met dubbele turbo en 24 kleppen.
                        Het lukt Jaguar dan ook niet meer, de circa 350 gebouwde exemplaren tegen de vastgestelde verkoopprijs te slijten. En dat is jammer, want met zijn prestaties zit het wel goed: een topsnelheid van 354 km/h (inderdaad, 220 mph) en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden zeggen voldoende.











                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment












                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • JAGUAR XK8 (1996-2005)

                            Op de Salon van Genève verrast Jaguar in 1996 vriend en vijand met de opvolger van de XJS. De XK8 is uitermate slank en elegant vormgegeven, met de nodige verwijzingen naar de fameuze E-type uit de jaren zestig. Met name de grote, ovale koelluchtopening in de neus doet sterk aan dat model denken. De XK8 is een geheel nieuw ontwikkeld model, met een nieuwe bodemplaat, nieuwe AJ-V8 motor en nieuwe wielophangingen. De vierliter achtcilinder met 32 kleppen levert 294 pk en is – volgens Jaguar als eerste V8 ter wereld – voorzien van variabele kleptiming. Het fraaie, met veel hout beklede dashboard met klassieke ronde klokken is ontworpen door de Nederlander Daniel Steenstra. Enkele maanden later wordt ook de Convertible onthuld. Jaguar wil per jaar 12.000 exemplaren slijten, die voor het overgrote deel de oversteek naar de Verenigde Staten zullen maken. In 1998 verschijnt de sterke XKR, die wordt voortgestuwd door een met een compressor uitgeruste 4,0 V8. Deze levert een indrukwekkende 375 pk en een koppel van 525 Nm. In 2002 krijgt de kat een kleine facelift, en een nieuwe 4,2-liter V8. Deze levert nu een ronde 300 pk. De XKR krijgt ook de tot 4,2 liter vergrote krachtbron, zoals gebruikelijk met een supercharger. Daarmee is de XKR nu goed voor 400 pk. Eind 2005 wordt de nieuwe XK8 gepresenteerd.












                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment










                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Jaguar XK 120 (1952)





                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Jaguar XK 120 Roadster

                                  Destijds in 1948 met 213 km/h de snelste serieauto ter wereld,




                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • was dat record niet gerealiseerd in Jabbeke, of verwar ik met een ander ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                      was dat record niet gerealiseerd in Jabbeke, of verwar ik met een ander ?
                                      Denk dat het deze is.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • Jaguar XK 120 (1954)



                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Jaguar XK 140 SE Coupé (1955)





                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X