Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Alleen ne zwarte is rapper vuil, en ziet ge de kleine blutskes harder van mense die hun deur nogal hard ope zwaaie. We hebbe zo onze deur late uitlepele want ge zag da veel te hard
Saab brengt de 9-5 2,0t BioPower op de markt in Nederland. Die auto loopt op E85, een mengsel van ethanol en benzine. De directieleden van Kroymans Corporation, waaronder de Nederlandse Saab-importeur valt, nemen als eersten de auto in gebruik.
De Saab 9-5 2,0t Biopower heeft een meerprijs van 1.000 euro ten opzichte van de normale 2,0t. Daarmee komt de prijs op 39.990 euro. Volgens Saab liggen de jaarlijkse kosten van de milieuvriendelijke 9-5 op hetzelfde niveau als een normaal model.
Ethanol wordt gewonnen uit plantaardig afval, zoals landbouwoogsten en bosbouwresten. De brandstof zorgt niet voor een stijging van CO2 in de atmosfeer. Wanneer er geen E85 kan worden getankt, kan de Saab gewoon op Euro95 lopen.
Prettige bijkomstigheid is dat met deze techniek het vermogen toeneemt met twintig procent. De 9-5 2,0t op ethanol heeft een vermogen van 180 pk en het koppel bedraagt 280 Nm; zestien procent meer dan de benzineversie. De sprint van 0 naar 100 van de ´groene´ Saab gaat in 8,5 seconden.
Vooralsnog kan geen E85 worden getankt in Nederland. “Het is het verhaal van de kip en het ei. Wij proberen met deze 9-5 een vraag naar ethanol te creëren,� aldus de woordvoerster van het merk. Inmiddels is Kroymans bezig met gesprekken met oliemaatschappijen. Wanneer er geen ethanolstations komen, wil Kroymans zelf een aantal pompen neerzetten. In Rotterdam loopt overigens al enige tijd een project met de Ford Focus Flex-Fuel, die eveneens op E85 loopt, en ook Volvo heeft plannen met deze brandstof in ons land.
€ 1000 is echt niet veel zou ik zo denken, leuk initiatief, hopen dat de andere constructeurs beginnen volgen zodat onze bruine broeders in het midden-oosten hun kraan wat moeten dichtdraaien.
Nee in België is ethanol nog niet verkrijgbaar aan de tank. Het is meer een statement van Saab om de auto's hier te verkopen. Die prijs was een stuk lager dan die van diesel. Weet niet juist hoeveel.
Een collega van me zou de aankoop van een 9-3 1.9TiD 150pk wel eens kunnen overwegen.
Hij vroeg zich af hoe het zat met het motorblok? Is dat eerder een oude generatie? Of is dat een blok dat helemaal nieuw is ontwikkeld toendat de 9-3 het licht zag?
Een collega van me zou de aankoop van een 9-3 1.9TiD 150pk wel eens kunnen overwegen.
Hij vroeg zich af hoe het zat met het motorblok? Is dat eerder een oude generatie? Of is dat een blok dat helemaal nieuw is ontwikkeld toendat de 9-3 het licht zag?
Hoe zit het juist?
't Is zeker geen "oude generatie".
De 1.9TiD in de Saab 9-3 is afkomstig van Fiat (1.9 JTD).
Ik citeer even uit AutoGids Koopwijzer 2005-2006 over de Saab 9-3 1.9 TiD 150:
"(...) Kortom, deze Zweedse berline is veel beter af met de Italiaanse 1.9, uitgerust met common rail van de tweede generatie en een turbo met varibabele geometrie. De versie met 150 pk (...) verleent de 9-3 goede prestaties. (...) Toch is niet alles perfect, want onder de 2.000 o/m komt de 1.9 nogal slap voor de dag, wat vervelend is in de stad en waardoor je op de weg best een versnelling terugschakelt om vlot in te halen."
Als mijn collega vraagt: "...en waarom raden ze op dat forum van u een automaat aan bij die motor...", dat ik dan niet hoef te zeggen:..."oh gewoon, iemand van dat dat zo moest...."
Comment