Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
RENAULT Lovers
Collapse
X
-
VOLVO ACHTERNA
'TOPSNELHEID RENAULT EN DACIA BEGRENSD OP 180 KM/H'
Een interessante uitspraak van Luca de Meo, topman van Groupe Renault. De Meo zegt dat straks geen enkel model van Renault of Dacia meer sneller dan 180 km/h kan. Het doel: het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Tijdens een aandeelhoudersvergadering heeft Renault-topman Luca de Meo een uitspraak gedaan die op twee reacties kan rekenen. De scheurneuzen onder ons gruwen bij de gedachte, de andere kant van autoland zal het ongetwijfeld een logische stap vinden: in de toekomst gaat geen enkele auto van Renault of Dacia meer sneller dan 180 km/h. De op stapel staande elektrische telg die Renault binnenkort aan de Mégane-familie toevoegt, wordt de eerste Renault wiens topsnelheid elektronisch wordt afgeregeld. De productieversie van die Mégane eVision Concept die voor 2022 op de planning staat, zal volgens De Meo een topsnelheid van maximaal 160 km/h kunnen halen. Daarnaast komt Renault binnenkort met slimme adaptieve cruisecontrol die de snelheid aanpast op basis van informatie op verkeersborden en informatie die het systeem trekt uit onder meer het navigatiesysteem. Dankzij dit Safety Coach geheten systeem remmen de modellen van Renault en Dacia die ermee uitgerust zijn straks onder meer af voor bijvoorbeeld bochten en rotondes.
Safety Coach gaat een stap verder. Zou zou het systeem ook 'veiligheidsscores' uitdelen aan bestuurders. Deze scores worden bijgehouden waardoor afwijkingen van de norm en 'onveilig rijgedrag' getraceerd kan worden. Volgens de topman kan dit in samenwerking met verzekeringsmaatschappijen lagere premies opleveren voor 'veilige bestuurders', zo melden Franse media. Onder meer ANWB biedt al een autoverzekering aan waarbij je 'met een goede rijstijl' korting op je verzekeringspremie krijgt.
Sinds 2020 heeft Volvo de topsnelheid van zijn auto's al begrensd op 180 km/h. Het is vooralsnog niet bekend of de door De Meo aangekondigde snelheidsbegrenzing ook van toepassing gaat zijn op de auto's van Alpine.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
HET BEGIN VAN EEN SUCCESVERHAAL
EERSTE LEVENSTEKEN VAN DE RENAULT TWINGO
De eerste Renault Twingo mogen we gerust een iconische auto noemen. Hele volksstammen verplaatsten zich erin en nog altijd is het vooral voor jongeren een gewilde auto, ondanks z'n leeftijd. Precies 30 jaar geleden kregen we het eerste levensteken van de auto die toen nog als 'Project X 06' door het leven ging.
Renault had begin jaren 90 veel baat bij een model dat praktisch, leuk gelijnd en ruim was, maar ook eenvoudig was en niet teveel kostte. De archaïsche 4 had Europa al achter zich gelaten en de 5 was opgevolgd door de beduidend grotere en modernere Clio. Werk aan de winkel dus. Exact 30 jaar geleden kregen we het eerste levensteken van het nieuwe instapmodel van Renault die de leegte op moest vullen. Net als tegenwoordig werd er toen ook al flink werk gemaakt van het verhullen van ontwerpdetails, blijkt wel uit deze helaas niet allemaal even scherpe foto's.
De Twingo stond op dat moment nog bekend als 'Project X 06' en zo duidden we 'm in AutoWeek 19 van dat jaar dan ook aan. De naam Twingo, een samenvoeging van 'twist', 'swing' en 'tango', was op dat moment nog compleet onbekend. Met terugwerkende kracht kunnen we echter wel stellen dat de camouflage-afdeling van Renault weliswaar goed werk had geleverd, maar de Twingo stiekem al best een hoop geheimen prijsgaf. Toch tuinden we nog wel in enkele vermommingen: "De koplampen zien er halve-maanvorming uit, maar wie goed kijkt, ziet dat er onder het neusje Clio-achtige koplampen zitten." Dat pakte toch iets excentrieker uit. Een grappig detail is verder dat het prototype in z'n omhulsel al wel uitsparingen had voor de drie koelroostertjes in de motorkap.
Het totaalplaatje kon toen in ieder geval direct op bewondering rekenen, ook al waren sommige details nog niet helemaal zichtbaar. "De ontwerpers zijn met frisse moed deze nieuwe richting ingeslagen. De kleinste Renault is eenvoudig maar modern, doet sympathiek aan en is beslist aparter dan de Fiat Panda. Hij een toonbeeld van vernieuwing." Dat kon ook gezegd worden over het interieur, dat ook al behoorlijk goed in beeld verscheen. Het meest opvallende element vonden we destijds dat er geen klassiek instrumentarium voor het stuurwiel zat. Daarbij werd een leuke vergelijking gemaakt: "De instrumenten zitten in het midden van het dashboard, net zoals in de oude modellen van de Britse Mini. Recht voor de bestuurder zitten de waarschuwingslampjes." Wat we toen nog niet wisten, is dat het centrale instrumentencluster geen analoge klokken kreeg, maar een heus digitaal display.
Op dat moment ook nog onbekend: het zou nog pakweg twee jaar duren voordat de Twingo werkelijk onthuld werd. Dit prototype was er dus echt heel vroeg bij. Het giswerk over de aandrijflijn bleek dan ook niet helemaal correct. Destijds vermoedden we nog dat er slechts één motorkeuze zou zijn en dat er standaard een handgeschakelde vierbak aan gekoppeld zou zitten. Zo laag zette Renault echter niet in, want de versnellingsbak kreeg een versnelling meer en ook zou er uiteindelijk zou er, overigens wel pas na een paar jaar, de keuze zijn uit een 1.0 en een 1.2 en kwam er ook een drietraps automaat bij. Wat wél klopte, was dat de Twingo een doorontwikkelde versie van de aloude Cléon-Fonte-motor kreeg, al ruimde die na een paar jaar het veld voor een modernere 1.2.
De eerste generatie Twingo bleek een schot in de roos en hield het hier maar liefst 14 jaar vol voordat Renault het tijd achtte voor een nieuwe generatie. In Colombia bleef-ie zelfs in productie tot 2012. 2,6 miljoen exemplaren werden er in totaal van de eerste Twingo gemaakt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VAN BINNEN NAAR BUITEN
RENAULT SCÉNIC 25 JAAR: DE START VAN HET SUCCES
De Renault Scénic bestaat 25 jaar! Een mooi moment om eens stil te staan bij de auto die vanaf de jaren 90 voor altijd in het geheugen van tal van gezinnen gegrift staat.
De Renault Scénic is in z'n 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een uiterst belangrijk model. Het begon allemaal 30 jaar geleden al, voor het grote publiek althans, toen Renault de gelijknamige conceptauto liet zien die op de eerste Scénic vooruitblikte.
De conceptauto en de, toen nog Mégane Scénic geheten, eerste generatie van de Scénic.
De opvallende creatie stond op de beursvloer in Frankfurt en wordt door Renault omschreven als een 'coconauto'. Het idee erachter was dat het interieur leidend was en de koets eromheen er vervolgens als een soort cocon overheen kwam. Men zette dus als eerst in op het ontwerpen van een zo aantrekkelijk mogelijk interieur voor alle inzittenden, het uiterlijk was in zekere zin ondergeschikt. Die aanpak werd leidend voor de Mégane Scénic, de productieversie die 25 jaar geleden het startschot gaf voor de inmiddels in z'n vierde generatie aanbelande Scénic. Concreet betekende het dat de Scénic op tal van fronten in dienst moest staan van al z'n inzittenden. Dat uitte zich in vijf individuele zitplaatsen, een zee aan opbergruimte in tal van vakjes en een hoge zitpositie met zoveel mogelijk uitzicht over de hele auto, maar vooral ook veel zicht naar buiten.
Dat de Scénic goed aansloeg, was een belangrijke reden voor Renault om 'm vanaf 1999 als losstaand model te voeren. Het Mégane-deel van de naam verdween en het werd toen simpelweg de Scénic. De generatie erna, die in 2003 kwam, viel niet alleen op door een compleet nieuw uiterlijk, maar ook de komst van een extra versie: de Grand Scénic. Daarmee kroop de Scénic zeker vanwege de mogelijkheid om er tot zeven personen in te vervoeren dichter naar de Espace, maar dan met iets bescheidenere buitenmaten. Bij deze Scénic zette Renault naar eigen zeggen nog meer in op de beleving van ruimte in het interieur, onder meer door de komst van een optioneel panoramadak, evenals het centraler in het dashboard geplaatste instrumentarium. Zo kon iedereen in de auto meekijken naar bijvoorbeeld de gereden snelheid, navigatie en de temperatuur. Wel iets minder ideaal voor bestuurders die niet van bemoeienis houden.
De toekomst
Hoewel Renault een hoop aan de Scénic te danken heeft, houdt het ergens natuurlijk een keer op. Onlangs liet Renault-CEO Luca de Meo doorschemeren dat er een einde aan de MPV's van Renault komt. De MPV was jarenlang ideaal voor grotere gezinnen en verkocht daarom als een gek, maar tegenwoordig ligt de voorkeur meer bij SUV's en cross-overs. Auto's waarbij het uiterlijk het interieur volgt, zoals bij de Scénic, ruimen het veld. De naam Scénic verdwijnt mogelijk niet, maar het aloude concept dus wel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
RENAULT VOOR 90 PROCENT ELEKTRISCH IN 2030
RENAULT BEVESTIGT KOMST R5 EN '4EVER'
Renault Groupe zet vaart achter z'n elektrificatieplannen. De groep kondigt niet alleen de komst aan van de elektrische Renault 5 en een moderne incarnatie van de 4, maar zegt ook dat 90 procent van de verkoopmix van Renault in 2030 uit volledig elektrische modellen bestaat.
Renault heeft een volledig elektrische nieuwkomer in de ontwikkelingskamers staan, een auto die Renault nu niet aanduidt als Mégane E-Tech Electric, maar als MéganE. Die elektrische MéganE is de productieversie van de Mégane eVision Concept die in oktober 2020 debuteerde. De elektrische MéganE gaat in 2022 in de verkoop, maar er is meer elektrisch Renault-nieuws. Het merk bevestigt nogmaals dat er de Renault 5 Prototype daadwerkelijk in productie gaat. Dat wordt niet de enige nieuwe elektrische Renault met retrodesign. Renault bevestigt namelijk ook dat het op termijn een nieuw model op de markt brengt dat luistert naar de naam '4ever'. Dat 4'tje wijst er natuurlijk op dat deze auto wordt doorspekt met designverwijzingen naar de Renault 4.
Renault 4ever patentbeeld
AutoWeek kon eind mei al exclusief patenttekeningen van een nieuw studiemodel van Renault laten zien, een auto die met z'n front en achterlichten invloeden van de oer-Renault 4 vertoonde. Zeer waarschijnlijk is de productieversie van die nog te onthullen concept-car de '4ever' waar Renault het nu over heeft. De 4ever lijkt een elektrische cross-over te worden. In oktober vorig jaar heeft Renault de modelnaam 4ever in ieder geval al vastgelegd. Renault laat alvast een paar plaagplaten van die 4ever zien, een auto waar op termijn ook een bestelversie van komt. Een nieuwe 'Fourgonnette' dus!
Renault 5, 4ever en bestelversie 4ever
De elektrische Renault MéganE die volgend jaar op de markt komt, maakt dan gebruik van het reeds onthulde CMF-EV-platform. Het CMF-EV-platform is een modulair en speciaal voor elektrische auto's in het C- en D-segment bestemde basis. Het CMF-EV platform is goed voor auto's met een elektrische actieradius van tot 580 kilometer (WLTP). Tegen 2025 verwacht Groupe Renault dat de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie jaarlijks 700.000 auto's op dit elektrische platform verkoopt. Renault komt ook met een speciaal modulair platform voor elektrische auto's in het B-segment. Dit platform heet CMF-BEV en komt zeer waarschijnlijk onder de nieuwe Renault 5 en de Renault 4ever te zitten. Volgens Renault brengt het nieuwe platform, en de grotere schaal waarop het wordt toegepast, een behoorlijke kostenbesparing met zich mee. Zo zouden nieuwe EV's van Renault op dit platform zo'n 33 procent goedkoper worden dan de huidige Zoe. Het CMF-BEV-platform is gebaseerd op het actuele CMF-B-platform dat onder auto's als de Clio en Captur zit. Sterker nog, alle delen die niet specifiek voor de elektrische modellen zijn ontwikkeld, zijn identiek aan die van de bekende CMF-B-basis. De op stapel staande compacte elektrische modellen van Renault krijgen een 136 pk sterke elektromotor en komen tot 400 kilometer ver op één lading.
Renault MéganE en elektrische SUV
Het blijft niet bij de elektrische MéganE, 5 en 4ever. Tot 2025 brengt Groupe Renault namelijk 10 volledig nieuwe EV's op de markt. Zeven daarvan zijn een Renault. Renault geeft direct een teaserschets van een elektrische SUV van waarschijnlijk Kadjar-formaat zien. Alpine heeft op termijn een volledig elektrisch modellengamma dat onder meer uit een A110-achtige, een coupé-SUV en een compacte hatchback komt te bestaan. Ook van deze nieuwkomers geeft Groupe Renault nieuwe schetsen vrij. In 2024 presenteert Alpine z'n eerste elektrische model. Merk Renault zegt dat omstreeks 2025 65 procent van z'n verkoopmix uit geëlektrificeerde modellen bestaat. Daarna gaat het rap. in 2030 moet de verkoop van Renault al voor 90 procent uit EV's bestaan.
Elektrische Alpines: elektrische Coupé-SUV, hatchback op basis van R5 en een elektrische A110-achtige.
Renault sloot kort geleden al overeenkomsten met Envision AESC en Verkor voor de ontwikkeling en productie van accupakketten. Renault wil binnen tien jaar de kosten van accu's met zestig procent hebben teruggedrongen. Ook geeft Renault aan dat het aan nieuwe elektromotoren werkt, exemplaren die tot 45 procent kleiner zijn dan de huidige units en tot 30 procent goedkoper zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
zonder dat ze het toen hebben beseft, hebben ze een tijdloos model gemaakt. Blijft er, ondanks zijn leeftijd, enorm fris uitzien
Comment
-
HYBRIDE EN WAARSCHIJNLIJK VOLLEDIG ELEKTRISCHE MODELLEN
RENAULT IN ZEE MET GEELY VOOR CHINESE EN ZUID-KOREAANSE MARKT
Een opvallende samenwerking in de auto-industrie is in de maak: Renault en het Chinese Geely gaan een samenwerking aan voor de productie van hybride Renaults voor de Chinese markt en (waarschijnlijk) volledig elektrische auto's voor de Zuid-Koreaanse markt.
We kennen het gigantische Chinese concern Geely Holding Group in Europa vooral als het moederbedrijf van merken als Volvo, Polestar en Lotus. Nu gaat de automotive-gigant echter in zee met een fabrikant die daar op dit moment slechts ten dele iets mee te maken heeft: Renault Group. Dat maken de twee bedrijven bekend. Een memorandum van overeenstemming is getekend, met als doel om op den duur een joint-venture op te richten voor de productie van hybride Renaults voor de Chinese markt en nog nader te definiëren auto's voor de Zuid-Koreaanse markt.
Voor Zuid-Korea spreekt men over 'auto's op basis van Lynk & Co's energie-efficiënte platforms'. Hoogstwaarschijnlijk worden dat elektrische auto's met een Renault-logo en dus een platform van Geely. Daarmee worden het mogelijk ook verre familieleden van auto's als de Polestar 2 en Volvo XC40 Recharge. Dat is althans het geval als men het CMA-platform gebruikt. Geely werkt echter ook aan een nieuw platform, SEA genaamd, voor een volgende generatie elektrische auto's. Dat werd voor het eerst gepresenteerd bij Lynk & Co. Het is het meest waarschijnlijk dat die SEA-basis aangesproken wordt. Renault zegt namelijk dat het werd aangetrokken door Geely's 'open source-aanpak' met dat platform.
Renault en Geely zijn niet geheel vreemden van elkaar. Renault sportieve submerk Alpine werkt immers aan een volledig elektrische opvolger voor de A110, die op zijn beurt een Engels broertje krijgt bij Geely's dochtermerk Lotus. Die samenwerking gaat verder dan alleen twee gezamenlijk ontwikkelde sportauto's. Er is immers een memorandum van overeenstemming getekend tussen Renault en Lotus, met als doel om samen te onderzoeken wat er nog meer aan technische kennis en bedrijfsmogelijkheden gedeeld kan worden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment