Lexus heeft in New York de compleet nieuwe, vierde generatie van z'n grootste cross-over gepresenteerd: de RX!
De huidige RX werd in 2009 gepresenteerd en kreeg in 2012 nog een laatste opfrisbeurt. De Japanners vinden het nu hoog tijd voor generatie nummer vier, die wat verpakking betreft goed heeft gekeken naar kleine broer NX.
De nieuwe RX is met z'n scherpe vouwen en forse grille overduidelijk een Lexus. We zien drievoudige, L-vormige led-koplampunits en flinke wielkasten - opgevuld met 20-inch lichtmetaal - die de RX een stoere uitstraling geven.
Op de eerder getoonde teaser konden we al zien dat er met het dak van de cross-over iets bijzonders aan de hand leek te zijn. De achterste raamstijlen zijn deels in zwart uitgevoerd, waardoor het dak lijkt te zweven, een ontwerpgeintje dat we in de toekomst mogelijk op meer Lexussen te zien gaan krijgen.
Onder de kap legt Lexus uiteraard weer een hybride aandrijflijn. Een vernieuwde 3,5-liter V6 die volgens het Atkinson-principe loopt is samen met de elektromotoren goed voor 'meer dan 300 pk'. All Wheel Drive is standaard van de partij.
Lexus monteert binnenin een fors head-updisplay en een 12,3 inch metend display geeft daarbij nog eens extra informatie. De wielbasis is met 2,79 meter 5 cm langer die van de huidige RX, waar met name de achterpassagiers van profiteren. Verwarmbare stoelen geven ook de passagiers op de achterbank - indien gewenst - een warm zitvlak.
Nieuw is Lexus Safety System+, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen, waaronder Pre-Collision System, Lane Keeping Assist, Automatic High Beam en Dynamic Radar Cruise Control. Optioneel is Adaptive High-beam System, Panoramic View Monitor en een dodehoekassist leverbaar.
Aan het eind van dit jaar is de nieuwe RX - die ook als F Sport Line beschikbaar komt - in de showrooms te vinden. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/shdy1v8b2w6n.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/ifgyr11bf3qm.jpg)
De huidige RX werd in 2009 gepresenteerd en kreeg in 2012 nog een laatste opfrisbeurt. De Japanners vinden het nu hoog tijd voor generatie nummer vier, die wat verpakking betreft goed heeft gekeken naar kleine broer NX.
De nieuwe RX is met z'n scherpe vouwen en forse grille overduidelijk een Lexus. We zien drievoudige, L-vormige led-koplampunits en flinke wielkasten - opgevuld met 20-inch lichtmetaal - die de RX een stoere uitstraling geven.
Op de eerder getoonde teaser konden we al zien dat er met het dak van de cross-over iets bijzonders aan de hand leek te zijn. De achterste raamstijlen zijn deels in zwart uitgevoerd, waardoor het dak lijkt te zweven, een ontwerpgeintje dat we in de toekomst mogelijk op meer Lexussen te zien gaan krijgen.
Onder de kap legt Lexus uiteraard weer een hybride aandrijflijn. Een vernieuwde 3,5-liter V6 die volgens het Atkinson-principe loopt is samen met de elektromotoren goed voor 'meer dan 300 pk'. All Wheel Drive is standaard van de partij.
Lexus monteert binnenin een fors head-updisplay en een 12,3 inch metend display geeft daarbij nog eens extra informatie. De wielbasis is met 2,79 meter 5 cm langer die van de huidige RX, waar met name de achterpassagiers van profiteren. Verwarmbare stoelen geven ook de passagiers op de achterbank - indien gewenst - een warm zitvlak.
Nieuw is Lexus Safety System+, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen, waaronder Pre-Collision System, Lane Keeping Assist, Automatic High Beam en Dynamic Radar Cruise Control. Optioneel is Adaptive High-beam System, Panoramic View Monitor en een dodehoekassist leverbaar.
Aan het eind van dit jaar is de nieuwe RX - die ook als F Sport Line beschikbaar komt - in de showrooms te vinden. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
Bron: Autoweek
![](http://media.autoweek.nl/m/shdy1v8b2w6n.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/ifgyr11bf3qm.jpg)
![](http://media.autoweek.nl/m/qybysfdb79ew.jpg)
Comment