Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afschaffen O-plaat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Het zou nochthans eenvoudig kunnen zijn : men schaft de o-plaat af, MAAR het voertuig moet voldoen aan de eisen en normen van het jaar waarin het ontworpen werd.
    In dit geval zou ik met veel plezier met menne Simca naar de keuring gaan,elk jaar... maar als ik moet voldoen aan de emissienormen van een moderne benzinemotor,ben ik wel verplicht om een o-plaat te hebben...

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
      Mja, dan heb je wel een auto die de baan veilig op kan. Als je auto niet door de keuring geraakt is het imo nodig om de nodige stappen te ondernemen zodat 'ie er wel door geraakt. Anders moet je niet in het verkeer komen vind ik.
      Onderstel, remmen, bodem, verlichting e.d. zijn in prima staat dus veilig is hij wel....
      maar er zijn een paar doorgerotte delen, waar hij na verloop van tijd toch voor afgekeurd zou worden...
      www.opelklassiek.be

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        eigenlijk was dat ook de bedoeling van de "o"-plaren : uitzonderlijke uitstappen in clubverband toelaten, en geenszins oude vrakken oncontroleerd op de baan houden voor dagdagelijks gebruik rond de kerktoren. In het laatste geval is dat gelijk te stellen met blijven rijden met een niet-keurbare voertuig.
        Veel mensen denken verkeerdelijk (en ik toen ook) dat de voorwaarde "binnen een straal van 25 km " op zich gold : niet is minder waar : als men de tekst goed leest kan deze niet anders begrepen worden als de streek waar de testrit (dus zonder stop...) mag gebeuren

        Ik weet het, maar daar let toch géén kat op... Ik blijf netjes in mijn 25km straal en ik gebruik em enkel voor plezier, maar ik stop toch af en toe hoor, voor een winkel ofzo met hunnen dikke zever altijd...
        www.opelklassiek.be

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          tja, dan vrees ik dat je beperkt zal worden tot clubmanifestaties of onondebroken wandelingetjes...wel onder "o"-plaat
          tenzij je de motor vervangt (ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laatste modellen een aparte lubrificatie hadden (zoals de laatste F-DKW's) deze lieten al geen blauwe pluimpje meer achter, en zogoed als geen reuk (enfin, als ze nieuw waren...)
          In de laatste Trabi's stak een 1.1 VW motor
          www.opelklassiek.be

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
            In de laatste Trabi's stak een 1.1 VW motor
            dan is de oplossing zo gevonden...

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
              Je auto kan bv afgekeurd worden omdat er geen gordels inzitten. (is dat dan nodig misschien?)
              Ja, als er standaard gordels inzaten, en je hebt ze eruitgehaald wordt je inderdaad afgekeurd.

              Als de wagen geleverd is zonder gordels moeten er helemaal geen instaan

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door gangstertje Bekijk Berichten
                Het zou nochthans eenvoudig kunnen zijn : men schaft de o-plaat af, MAAR het voertuig moet voldoen aan de eisen en normen van het jaar waarin het ontworpen werd.
                In dit geval zou ik met veel plezier met menne Simca naar de keuring gaan,elk jaar... maar als ik moet voldoen aan de emissienormen van een moderne benzinemotor,ben ik wel verplicht om een o-plaat te hebben...
                Jij moet ook helemaal niet voldoen aan de nieuwste emissienormen.

                t/m 68: 4.5% CO
                t/m 1994-1995: 3.5% CO
                Vanaf 1995: 0.5% CO + Lambda-test

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                  Idd.

                  Spijtig dat er niks tussenin bestaat.
                  Een keuring voor oudere auto's voor mensen die max 12.000km per jaar doen. Waarbij de auto in orde is om veilig op de baan te kunnen, maar niet zo overdreven wordt gekeurd als een moderne auto.
                  Overdreven keuring bij moderne auto's

                  Je moest eens weten wat voor wrakken er door de keuring geraken. Een auto door de keuring halen is echt simpel hoor...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Ja, als er standaard gordels inzaten, en je hebt ze eruitgehaald wordt je inderdaad afgekeurd.

                    Als de wagen geleverd is zonder gordels moeten er helemaal geen instaan
                    Niet helemaal juist Auto's van na 1968 moeten voorzien zijn van gordels vooraan, auto's vanaf 1986 ook achteraan.
                    www.opelklassiek.be

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                      Overdreven keuring bij moderne auto's

                      Je moest eens weten wat voor wrakken er door de keuring geraken. Een auto door de keuring halen is echt simpel hoor...
                      héél juist, onlangs een '91-er Escort gekocht om cross mee te rijden, dat ding was ROT en al meerdere malen opgelast, maar dan erg slecht, echt oplapwerk. Als we de vloermat verwijderden kwamen we ontelbaar vele gaten tegen en er zijn liters plamuur op die kar gesmeerd.
                      En die had dus ng een paar maanden groene kaart weliswaar met véél opmerkingen...
                      www.opelklassiek.be

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                        Niet helemaal juist Auto's van na 1968 moeten voorzien zijn van gordels vooraan, auto's vanaf 1986 ook achteraan.
                        1984 gordels achteraan

                        Maar dat bedoelde ik. Na 1968 is elke wagen uitgerust met gordels. Daarvoor ook wel sommigen, maar toen was het nog niet verplicht, dus is niet geweten of het erin zat of niet.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                          1984 gordels achteraan

                          Maar dat bedoelde ik. Na 1968 is elke wagen uitgerust met gordels. Daarvoor ook wel sommigen, maar toen was het nog niet verplicht, dus is niet geweten of het erin zat of niet.

                          idd, je hebt gelijk, tis idd 1984
                          www.opelklassiek.be

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                            In de laatste Trabi's stak een 1.1 VW motor
                            Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            dan is de oplossing zo gevonden...
                            Dat is geen Trabant hé. Dat is een Polo in Oost-duitse carnavalsvermomming.
                            Absoluut niks van charme meer.
                            Het is net dat motortje dat een Trabant een Trabant maakt.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                              Ik weet het, maar daar let toch géén kat op... Ik blijf netjes in mijn 25km straal en ik gebruik em enkel voor plezier, maar ik stop toch af en toe hoor, voor een winkel ofzo met hunnen dikke zever altijd...
                              Idd, heb nu sinds woensdag mijn O-plaat, donderdag was ik ermee in Lier, en ben toen bij Randstad gestopt, moest daar nog een papier binnenbrengen, was amper 3 minuten dat ik geparkeerd stond, toch niemand dat daar last van heeft. Trouwens, waar staat ergens in de wet dat je nergens mag stoppen tussendoor met een O-plaat?

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                Trouwens, waar staat ergens in de wet dat je nergens mag stoppen tussendoor met een O-plaat?
                                Dat is een interpretatie.. 't lijkt me wel duidelijk dat ge niet aan 't testrijden zijt als ge even rap de randstad binnengaat

                                Achja, als ze echt streng gaan worden op de O-platen dan zit ik binnenkort met een vervelend probleem

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
                                  Idd, heb nu sinds woensdag mijn O-plaat, donderdag was ik ermee in Lier, en ben toen bij Randstad gestopt, moest daar nog een papier binnenbrengen, was amper 3 minuten dat ik geparkeerd stond, toch niemand dat daar last van heeft. Trouwens, waar staat ergens in de wet dat je nergens mag stoppen tussendoor met een O-plaat?

                                  we hebben allemaal een papier moeten tekenen waar opstaat testritten met het oog op manifestaties
                                  www.opelklassiek.be

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                                    we hebben allemaal een papier moeten tekenen waar opstaat testritten met het oog op manifestaties

                                    Idd ik nog 2 weken geleden.

                                    De reden dat ik voor mijn Polo O-platen heb is omdat ik nog een student ben. Ik kan het mij niet veroorloven om 2 auto's dagelijks in te schrijven onder mijn naam !

                                    Voor mijn Polo is de jaarlijkse keuring zeker geen probleem!

                                    Vanaf dat ik ga werken ga ik hem dan ook inschrijven met gewone platen of hem inschrijven als classiccar !
                                    Benzine
                                    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                    Diesel
                                    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                                      De reden dat ik voor mijn Polo O-platen heb is omdat ik nog een student ben. Ik kan het mij niet veroorloven om 2 auto's dagelijks in te schrijven onder mijn naam !
                                      Type inschrijving heeft geen verband met de wegenbelasting, die is na 25 jaar altijd €30.
                                      Je kan de wagen dus gerust inschrijven op gewone platen. Het enige wat dat meer kost zijn de jaarlijkse keuringskosten.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                        Type inschrijving heeft geen verband met de wegenbelasting, die is na 25 jaar altijd €30.
                                        Je kan de wagen dus gerust inschrijven op gewone platen. Het enige wat dat meer kost zijn de jaarlijkse keuringskosten.
                                        Bij mij ook de verzekering
                                        www.opelklassiek.be

                                        Comment


                                        • #40
                                          ja de verzekering is "dodelijk" voor mij
                                          Benzine
                                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                          Diesel
                                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                          Comment

                                          Working...