Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
In totaal heb ik 4 washmitts. Nu bij de wekelijkse wasbeurt heb ik 1 washmitt voor de wagen zelf en 1 voor de velgen. Deze worden na gebruik goed afgespoten en altijd gewassen. Kan het kwaad dat de washmitt die voor de velgen gebruikt is geweest de week nadien voor de wagen zelf gebruikt wordt? Want dit is momenteel het geval. Op zich zie ik niks van vuilte meer aan de washmitt maar hoe meer ik mij met kuisen detailen bezig houd hoe meer ik op de details begin te letten :p
In totaal heb ik 4 washmitts. Nu bij de wekelijkse wasbeurt heb ik 1 washmitt voor de wagen zelf en 1 voor de velgen. Deze worden na gebruik goed afgespoten en altijd gewassen. Kan het kwaad dat de washmitt die voor de velgen gebruikt is geweest de week nadien voor de wagen zelf gebruikt wordt? Want dit is momenteel het geval. Op zich zie ik niks van vuilte meer aan de washmitt maar hoe meer ik mij met kuisen detailen bezig houd hoe meer ik op de details begin te letten :p
Oei, dat doe ik ook. Heb er 3 en gebruik er meestal 2, gewoon willekeurig.
Voor de velgen gebruik ik ze echter niet, dat doe ik bijna volledig met de borstelset.
Nog een vraagje om helemaal ambetant te doen: ik lees vaak dat men spreekt over harde en zachte lak. En dat BMW's, audi's,.. harde lak hebben.
Nu heb ik al gelezen dat aston martins eerder een zachte lak hebben? klopt?
Wat heeft dit tot verschil als ik mijn wagen wil wassen/waxen of zelf heel lichtjes polijsten met auto finesse rejuvenate? Zal kleien sneller schade berokkenen?
Het kwaliteitsverschil tussen harde en zachte lakken zit in de grondstoffen die men gebruikt als lakproducent.
De meeste Duitse lakken zijn polyurethaan acrylaat lakken 2K die voldoen aan de Europese DIN proefnormen.
Er zijn ook zuiver polyurethaan lakken ( Italiaanse kwaliteit ), en vroeger werden de auto's gelakt met 1k cellulose lak.
Hardheid en of lakresistentie wordt voor het grootste deel bepaald aan welke DIN norm de lak voldoet en waar de lakproducent R&D voor heeft gedaan in het lab. De Duitse wagens zijn onder de hoogste DIN geklasseerd. DIN normen staan voor hardheid , impact test , cross cut test = hechtingstest , krasvastheid , kleurbestendigheid , chemische bestendigheid enz . Mocht u de Engelse of Duitse taal wat machtig zijn dan kunt u meer te weten komen op het internet door BV DIN normen 55996-1 , DIN 20567-1 en DIN 53209 op te zoeken bij oa afbeeldingen en teksten , alhoewel deze niet altijd gratis zijn .
In totaal heb ik 4 washmitts...... hoe meer ik mij met kuisen detailen bezig houd hoe meer ik op de details begin te letten :p
Gebruik altijd dezelfde mitts voor dezelfde delen ......
Lamswol voor bovenzijde/zijkant-boven van de wagen
Rasta voor onder de deurstrips - bumpers
Andere rasta voor onderzijde
Gebruik emmers van minstens 15 liter ( 2 EM ) en ververs desnoods je spoelwater een keertje... een dolly is makkelijk om je emmer in/op te zetten en je hoeft deze niet meer te tillen....
Foamen kan ook nog voor je tot wassen overgaat....
Aparte mitt voor de velgen
Gebruik ook altijd een aparte emmer voor de velgen , je wil niet weten hoe vuil zo'n emmer wordt van een paar velgen.....
Recente Aston Martin's hebben niet echt een zachte lak, zeker als je manueel werkt ga je weinig verschil merken. Het verschil komt naar boven als je met machinale lakcorrectie begint.
Ok thx! Nog een vraagje:
Hoe positioneert de Microfiber mash mitt zich tegenover bv. een GYEON Q2M Mitt zich? De gyeon is een stuk duurder , gaat minder lang mee en is van natuurlijke materialen terwijl de microfiber synthetisch is en veel langer mee kan gaan. Wat zijn dan de nadelen van de microfiber? Maakt hij sneller krassen..? Bij de handleidingen lees ik dat een microfiber aan te raden is voor de "vuilere" delen van de wagen en een lamswollen handschoen voor de properste delen, maar op zich vind ik geen nadelen van de microfiber handschoen.
Een echte lamswollen handschoen is veel zachter dan een rasta/MF en er zal meer vuil IN de haartjes kruipen tijdens het wassen tegenover de MF.
Swirls kan je ondanks foamen , 2EM , water verversen niet vermijden , eerder uitstellen.
Een lamswollen handschoen neemt ook veel meer water op en dat is enkel maar een voordeel tegenover de andere mitts . ( is mijn ervaring )
Ok thx! Nog een vraagje:
Hoe positioneert de Microfiber mash mitt zich tegenover bv. een GYEON Q2M Mitt zich? De gyeon is een stuk duurder , gaat minder lang mee en is van natuurlijke materialen terwijl de microfiber synthetisch is en veel langer mee kan gaan. Wat zijn dan de nadelen van de microfiber? Maakt hij sneller krassen..? Bij de handleidingen lees ik dat een microfiber aan te raden is voor de "vuilere" delen van de wagen en een lamswollen handschoen voor de properste delen, maar op zich vind ik geen nadelen van de microfiber handschoen.
De eenvoudige witte microfiber washmitt is een goeie prijskwaliteit, maar we raden deze meestal aan als 2de washmitt voor de vuile delen van de wagen. (zijschorten, velgen, wielkassen). Voor je mooie lak wil je de beste kwaliteit. Tot nog niet zo héél lang geleden was je dan aangewezen op lamswol zoals de Gyeon mitt. Tegenwoordig heb je ook hoogwaardige alternatieven zoals de Microfiber Madness Increditmitt (sponge en pad). Deze bieden de kwaliteit van lamswol zonder de nadelen van snelle slijtage en het onderhoud. De microfiber madness gooi je gewoon in de wasmachine en zijn bijna onverslijtbaar
Nu we het hier toch hebben over Wash-Mitts ... die witte van Meguiars zijn bij mij aan het verslijten en wil ook wel een nieuwe aanschaffen.
Maar ik heb liever een soort van Micro-Fibre Spons in plaats van een handschoen. Heb vlug gekeken op je site en kom ik die Poedel van Swissvax tegen ?
Is dat wat ?
Mvg Filip
Edit : Heb precies al iets gevonden op je site, namelijk de : Microfiber Madness Incredipad
Nu we het hier toch hebben over Wash-Mitts ... die witte van Meguiars zijn bij mij aan het verslijten en wil ook wel een nieuwe aanschaffen.
Maar ik heb liever een soort van Micro-Fibre Spons in plaats van een handschoen. Heb vlug gekeken op je site en kom ik die Poedel van Swissvax tegen ?
Is dat wat ?
Mvg Filip
Edit : Heb precies al iets gevonden op je site, namelijk de : Microfiber Madness Incredipad
Leuk om mee te werken! heb wel de handschoen ipv de pad.
Ik heb ook de Incredisponge, deze is iets groter dan de Pad. Werkt zeer prettig toch nadat ze al een paar keer gebruikt is zodat ze wat soepeler is. De Incredisponge is ook wat dikker dan de Incredipad, het is maar wat je het liefste hebt.
ik gebruik de handschoen, incredimitt.
Vind dat nog altijd iets veiliger dan zo'n spons of pad welke makkelijk uit je handen kunnen vallen.
Hang je ook gemakkelijker aan de wasdraad lijkt me
Comment