Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zout
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenKijk, een auto die goed onderhouden is, waarvan de lak nog mooi is. Daar blijf je naar mijn mening simpelweg af. Ik zou niet weten waarom ik dat hier niet mag komen verkondigen.
Polieren is nog altijd een behandeling waarbij je een deel van de vernislaag wegneemt, je vernislaag wordt bijgevolg dunner. Je gooit met theorieën van luttele microns die je maar wegpoliert en dergelijke meer, sorry man, maar in de praktijk weet jij na een polierbeurt niet hoeveel microns jij die vernislaag dunner hebt gemaakt. Is een logische redenering die zelfs het kleinste kind kan volgen. Jij weet ook niet hoeveel micron die vernislaag oorspronkelijk wel was. Flappy wist dat zo ongeveer ook al te zeggen, en ik volg 'm daar volledig in.
Zo weet je perfect hoeveel micron dik de lak is en hoeveel je weg neemt.. Zo kan je binnen de veilige marges blijven.
Elke detailer die er serieus mee bezig is (lees (semi)professioneel) zal zo'n meter ook wel gebruiken hoor.
Je denkt toch niet dat die mannen willekeurig op gevoel gaan zitten compounden op al die exotics en dat eigenaars dit risico überhaupt toelaten..
Ik respecteer je mening absoluut en ik snap je punt wel, daar niet van.
Maar je zou toch eens een dagje een wax-it of CCC moeten volgen. Ik garandeer je dat je uw mening gedeeltelijk zal moeten herzien
Comment
-
Een lakdiktemeter is pas nuttig als je elke laag individueel kan meten. Als jij de totale dikte meet van je laklaag kan je nog altijd door de vernis zitten.
Dit topic is zo off topic dat het een discussie wordt of detailen al dan niet zin heeft. Dit is volkomen zinloos. De een wil gewoon een blinkende auto, de ander moet een gedetailde auto hebben.
Het heeft geen zin om detailing af te breken (@Jakkel, volgens mij doe jij dit NIET). Maar een detailer mag het iemand anders ook niet opdringen (wat hier volgens mij wel gebeurt).Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk BerichtenEnkele foto's van wetsanden .
VOOR
NA
En nu we toch over dit bezig zijn. Ik vind eerlijk gezegd dat uw wetsanden niet volgens de regels van de kunst is gedaan. Ik heb de indruk dat je horizontaal schurende beweging hebt gemaakt, waar ik gekozen zou hebben voor kleine cirkelbewegingen. Ook MOET je voor je begint te schuren het te schuren oppervlakte degelijk ontvetten. Doe je dat niet, dan schuur je nog resterende producten en vettigheid gewoon in de lak. Daar zie je niets van na de polierbehandeling. Maar de carrossier die eventueel in de toekomst daar toch schade moet herstellen, gaat daar eventueel wel een probleem kunnen hebben. Die vettigheid laat zich dan niet meer zo makkelijk verwijderen, wat kan leiden tot visogen in de nieuw gespoten lak.
Wat ik zie is dat je met recentere auto's net meer moet oppassen dan pakweg met een auto van een jaar of 10 oud. De lakken van tegenwoordig worden wel erg dun gespoten, allemaal om minder materiaalkosten te hebben. Je mag blij zijn dat men tegenwoordig nog 2 lagen vernis legt, meestal is het er maar 1. Ik leg er 4 en na het spuiten wordt de vernis volledig geschuurd om nog maar het kleinste stukje appelsienstructuur eruit te krijgen. Resultaat is dat als je beide lakken naast elkaar legt, bij een nieuwe wagen je bij 2 meter afstand al een persoon zijn gezicht niet meer kunt herkennen, en bij mijn stuk je nog perfecte reflectie hebt.
schade (scooter onderuit gegaan, verder geschoven en met het gedeelte van de pinker net tegen de uitlaat van een auto geschoven):
na plaatslagen, plamuren, gronlak, laklaag en vernis... de wetsanding van de vernis
na polieren (witte restranden de dag daarna met speciaal borsteltje verwijderd, maar heb ik geen foto's meer van):
En bij elke stap onderweg heb ik eerst 3 belangrijke dingen gedaan:
1. ontvetten
2. ontvetten
3. ontvetten
Comment
-
Voor ik wetsand ontvet ik altijd met IPA (isopropylalcohol).
Wetsanden doe je altijd met rechte stroken, nooit in cirkelvormige bewegingen !
Bekijk maar enkele filmpjes van mensen uit de business die weten hoe het moet !
Trouwens ,een spuiter die zijn vak kent zal voor hij spuit zijn te behandelen oppervlak perfect ontvetten, als er visogen te zien zijn kan dat maar aan 2 dingen te wijten zijn : slechte onzorgvuldige prep (niet goed ontvetten) of siliconenspraynevel die er opzit (wat niet zou mogen als je het oppervlak goed ontvet hebt ! )
Een foto van de bumper voor het wetsanden moet ik nog eens zoeken, deze was al met compound & rotary & cuttingpad gedaan zonder bevredigend resultaat !
Daarom was de volgende logische stap wetsanden !
Wetsanden doe ik trouwens altijd met 2000 en 2500 korrel (3M Wet and Dry), terwijl sommige mensen zelfs naar 1200 of nog grover grijpen. En dan maar verwonderd zijn dat ze door de blanke lak gaan !
Comment
-
inderdaad wetsanden doe je normaal gezien in rechte stroken, tenminste bij een vlak paneel en dan zeker met een schuurblok. Zonder schuurblok ga je de oneffenheden die je hebt in je hand mee in de lak schuren.
Maar jij hebt hier een foto getoond van de hoek van een bumper. Door horizontaal te schuren ga je ongewild meer druk leggen op de rand van de hoek/kromming en ga je daar meer wegschuren dan eigenlijk nodig is. Op hoeken is er trouwens altijd minder lak aanwezig, de lak trekt zich naar de buitenkanten en er blijft slechts een dun laagje achter.
betreffende de ontvetting: sommige producten zijn helaas van dergelijke samenstelling dat zelfs verschillende malen ontvetten niet voldoende is. Meegemaakt op de avondschool: seat cordoba 5 maal ontvet (we wisten dat we met een probleemgeval zaten) met allerhande producten en nog visogen. En neen, pistool was niet vuil, maar wel gevalletje van wat ik hierboven beschreven had: schuren op de lak die niet goed ontvet was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteninderdaad wetsanden doe je normaal gezien in rechte stroken, tenminste bij een vlak paneel en dan zeker met een schuurblok. Zonder schuurblok ga je de oneffenheden die je hebt in je hand mee in de lak schuren.
Maar jij hebt hier een foto getoond van de hoek van een bumper. Door horizontaal te schuren ga je ongewild meer druk leggen op de rand van de hoek/kromming en ga je daar meer wegschuren dan eigenlijk nodig is. Op hoeken is er trouwens altijd minder lak aanwezig, de lak trekt zich naar de buitenkanten en er blijft slechts een dun laagje achter.
betreffende de ontvetting: sommige producten zijn helaas van dergelijke samenstelling dat zelfs verschillende malen ontvetten niet voldoende is. Meegemaakt op de avondschool: seat cordoba 5 maal ontvet (we wisten dat we met een probleemgeval zaten) met allerhande producten en nog visogen. En neen, pistool was niet vuil, maar wel gevalletje van wat ik hierboven beschreven had: schuren op de lak die niet goed ontvet was.
Wetsanden doe ik trouwens altijd met gestrekte vingers !
Iemand die weet wat wetsanden is zal nooit wetsanden op een niet ontvet en goed gereinigd oppervlak, doen ze dat wel dan weten ze echt niet waar ze mee bezig zijn .
Voor men zulke zaken onderneemt moet men zich heel goed informeren en oefenen op een koetswerkpaneel van de sloop en zeker niet direct op een auto !
Comment
-
ok, maar hetgeen ge nu zegt wordt eigenlijk nooit gezegd als jullie bezig zijn over het resultaat. Daar komt het dikwijls op neer van: oh effe gewetsand en ziehier het resultaat. En zo wordt het ook vaak naar anderen toe hier aangepraat. Als ge alle info erbij geeft wat ge nu doet, geen probleem.
Ps, met gestrekte vingers is ook niet goed, ge schuurt er nog altijd uw vingers in, ondanks de rubberen pad.
Comment
-
Zalig topic
Praten tegen Jakkel is een beetje zoals praten tegen een ezel met zijn kop in zijn reet!2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenok, maar hetgeen ge nu zegt wordt eigenlijk nooit gezegd als jullie bezig zijn over het resultaat. Daar komt het dikwijls op neer van: oh effe gewetsand en ziehier het resultaat. En zo wordt het ook vaak naar anderen toe hier aangepraat. Als ge alle info erbij geeft wat ge nu doet, geen probleem.
Ps, met gestrekte vingers is ook niet goed, ge schuurt er nog altijd uw vingers in, ondanks de rubberen pad.
Ik en vele anderen nemen de moeite om info te vergaren en te lezen via alle mogelijke kanalen en bronnen, je moet zelf ook wat moeite doen en uitproberen he , je mag nog zoveel theorie krijgen als je wil ,je zal de theorie ooit eens moeten toetsen aan de praktijk .
Met die rubberen pad heb je geen schuursporen van je vingers , het is geen slap rubber dingetje zoals er soms gebruikt word !
Bekijk de link eens en lees de uitleg over de pad !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenZalig topic
Praten tegen Jakkel is een beetje zoals praten tegen een ezel met zijn kop in zijn reet!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenZalig topic
Praten tegen Jakkel is een beetje zoals praten tegen een ezel met zijn kop in zijn reet!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenWauw, sterke uitleg, ik ben echt onder de indruk. Proficiat!2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk BerichtenVoor mij stopt het hier , ik heb er genoeg moeite ingestoken !
Iedereen doet maar wat hem het beste lijkt !
Bye
Maar ik heb nog wel een vraagje.
Zelf waxen is geen optie voor mij, geen tijd.. (vooral geen tijd om mezelf dat te leren..), elke zes weken laten doen is te duur...
Zijn er car washers (niet per definitie met automatique) die de waxlaag respecteren? Welke car washer gaat werkelijk met respect voor de materialen het vuil te lijf?
Zeg maar de 2M methode zoals gepropageerd in het Wax It topic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk BerichtenDenk je nu echt dat je alle kennis in verband met detailen en polijsten-wetsanden zomaar in 1 keer kan neerschrijven ?
Ik en vele anderen nemen de moeite om info te vergaren en te lezen via alle mogelijke kanalen en bronnen, je moet zelf ook wat moeite doen en uitproberen he , je mag nog zoveel ...
Als ge de mensen dan wel een raad wilt geven, zeg dat ze zich dan inschrijven voor zo'n detailing day die hier regelmatig gegeven wordt. Internet staat bol van mensen die 'A' maar dikwijls maar een halve 'B' of helemaal niets meer zeggen. Maar anderen gaan wel af op die uitleg en net die worden dan achteraf afgestraft op het internet omdat ze niet hetzelfde resultaat halen dan de "pro's".
En met heel die uitleg zitten we terug op het discutiepunt waar Jakkel over valt . Mensen producten laten kopen die ze eigenlijk niet kunnen gebruiken omdat ze niet weten hoe. Ik zou eens willen weten wie hier op het forum al ik weet niet hoeveel producten in zijn kast heeft staan en daar eerlijk gezegd niets meer mee doet omdat niemand hen de moeite heeft getroost van het deftig uit te leggen.
Betreffende het matteke: zo'n dingen zou ik NOOIT van meguiars kopen. Koop u echt professioneel gerief dan, bijvoorbeeld van 3M. Ik ga mijn plamuur ook niet bij brezan halen om maar een voorbeeld te geven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk BerichtenGa naar zo'n selfcarwash ,daar kan je gebruikmaken van de hogedrukreiniger ! Beter dan om het even welke carwash !
Wielkasten en onderkant kan je met de hogedruklans afspuiten en daarna de lak aanpakken.
Eerst de lak infoamen (GEEN BORSTEL GEBRUIKEN !!!!) met het schuimpistool, schuim een 5tal minuutjes laten inwerken, daarna spoelen en wassen met hogedruk en shampoo.
Daarna afspoelen en een laatste keer spoelen met vlekvrij water,dit geeft minder kans op kalkvlekken als je m zo laat opdrogen .
Na een paar keer zal je wel opnieuw moeten waxen want alle carwash-systemen gebruiken heel aggresieve reinigingsmiddelen die de waxlaag aantasten !
Comment
Comment