Borbets hier
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Splinternieuwe Ford Fiesta Titanium, niets dan problemen!
Collapse
X
-
Welke? Die CW2 of LV4?
Ik heb vanmiddag het Ecoboost verwijderd trouwens, maar ik was helemaal niet tevreden. Ik heb het nadien met wat Quick detailer & een microvezeldoek zitten te poetsen, maar je bleef zien dat het logo er voordien op zat. Het enige wat ik kan bedenken is dat het een Stockwagen was & dus ook een maand of twee in het wagenpark van de dealer heeft gestaan. Maar langs de andere kant zou het toch niet mogen?
Ik heb het logo er dus maar opnieuw opgeplakt, eerst nog naar de hubo moet gaan om deftige rubberen dubbelzijdige plakband te vinden die dik genoeg was
Comment
-
-
Je zou het idd een tijdje kunnen zien omdat het een donkere kleur is , maar dat verdwijnt naarmate langer aan licht blootgesteld ( dacht ik toch ) , bij mijn Corsa zag je er niks van en de logo's zaten er toch reeds 12 !! jaar op .
Zeker omdat de auto nog vers is zou ik het weglaten........geeft alleen maar problemen bij het wassen , drogen , waxen , opblinken.....
Moet zeker te doen zijn om zonder kleurverschil weg te laten..........tenzij het er te vroeg is opgeplakt vanuit de fabriek. ( zie net dat je kleur niet zo donker is )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jug Bekijk BerichtenJe moet tegen je broer maar eens zeggen dat hij zijn wagen voorstelt op het Fordclub.be forum. Daar kan hij ook veel info vinden trouwens, wat specifieker over Ford dan hier
Rijd al erg lang met z'n Mondeo (model '99) en heeft nu weeral een tijdje zijn tweede Sierra Cosworth sapphire, misschien dat het u iets zegt?
Comment
-
Aangaande ET-waarde van velgen is het niet enkel een probleem omdat je spoorbreedte dan gaat veranderen. Het kan (hoeft niet altijd) ook een ander stuur en/of rijgevoel geven. Plaats je velgen waar de Et waarde anders van is dan ga je immers je stuurgeometrie wijzigen, zo komt de middenlijn van je velg op een andere plaats te liggen t.o.v. het draaipunt waar je velgen/wielen om draaien als je stuurt. Plaats je b.v. velgen die een pak meer naar buiten staan dan krijg je sowieso bijna altijd sterkere reacties in je stuur. Best daarom altijd raadzaam hier niet teveel van af te wijken. Constructeurs (en zeker Ford ) doen veel moeite om fijn afgestelde onderstellen te ontwerpen, het zou toch zonde zijn dit te gaan verprutsen . Ik zou me dus maar houden aan (of rond)de ET-waarde van het gelijkvormigheidsattest .
Comment
-
Het probleem is dat zowat alle 17 inch aftermaterket velgen een lagere ET waarde hebben dan stock (ET47):
AEZ Valencia: ET40
Brock B24: ET35
Borbet CW2: ET38
Dotz Rapier Shine: ET40
Borbet LV4: ET38
MAK Venti: ET42
RC Design RC18: ET35
Team Dynamics Jet: ET38
ASA Wheels TEC AS2: ET40
Die MAK Venti heeft ET42, al de rest zit op ET40 of lager. Dat gaat dus in principe altijd een probleem vormen denk ik, tenzij ik standaard velgen koop (die ik op de ST velgen na nooit mooi vind :p)Last edited by jug; 01/01/2014, 21:11.
Comment
-
Ge moet u zo niet blindstaren op die et waarde. Ge moet vooral kijken naar de breedte van de nieuwe velg en op basis daarvan berekenen hoe groot uw afwijking is. Zet hier eens uw standaardmaten van uw vzmlg en van de velgen die ge wilt zetten. Ik zal u dat dan eens laten zien aan de hand van een voorbeeld.
Comment
-
Net de hele wagen afgespoten, in de foam gezet, afgespoten, met de hand gewassen, afgespoten, gekleid, gewaxed, opgeblonken, alle trims gevoed, de ruiten vanbinnen & vanbuiten gepoetst, gekleid & sealant op gedaan. Verder nog de wielkasten gedaan, de velgen/wieldeksels gewassen, wagen vanbinnen helemaal gepoetst, bandjes ingevet en nog veel meer. Vijf uren bezig geweest & nu is het aan het regenen, happy new year
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenGe moet u zo niet blindstaren op die et waarde. Ge moet vooral kijken naar de breedte van de nieuwe velg en op basis daarvan berekenen hoe groot uw afwijking is. Zet hier eens uw standaardmaten van uw vzmlg en van de velgen die ge wilt zetten. Ik zal u dat dan eens laten zien aan de hand van een voorbeeld.
Last edited by jug; 18/07/2014, 10:35.
Comment
-
Aan uw antwoord zie ik al dat ge niet snapt waarover het gaat. Als ik naar uw afbeelding kijk zie ik al genoeg verschil.
Ge moet altijd rekenen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk BerichtenAan uw antwoord zie ik al dat ge niet snapt waarover het gaat. Als ik naar uw afbeelding kijk zie ik al genoeg verschil.
Ge moet altijd rekenen
Aangezien de breedte & diameter het probleem dus niet vormen & enkel de ET-waarde afwijkt tov het gelijkvormigheidsattest, vroeg ik mij simpelweg af hoe ver ik mag gaan zonder de eventuele negatieve gevolgen té groot te maken. Maar dat is volgens u niet belangrijk blijkbaar.
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk BerichtenLeuk tijdverdrijf voor de laatste dag van het jaar.
Één voordeel van de regen: die geeft zo'n mooie pareltjes op een net gewaxte auto.
Happy New Year !
En inderdaad, prettige feesten
Comment
-
kijk dan maar nog eens goed naar uw afbeelding met alle maten die ge moogt leggen en vooral naar die bij de R16 en R15. R16 is 6.5 inch breed maar toch et 47.5, R15 is 6 inch breed en ook ET 47.5, zelfs uw 17 duim die 7 inch breed is ook ET47. Hoeveel steekt elke velg dan uit? Want volgens u is het blijkbaar allemaal hetzelfde...
Bij de velgen die ge opgeeft als alternatief staat nergens de breedte bij van de velg zelf. Dus hoe moet iemand dan een duidelijk antwoord geven over de ET waarde?
Comment
-
Kerel, waarom moet ik in godsnaam de breedte van de nieuwe velgen opgeven? Ik heb toch duidelijk gezegd dat ze allemaal overeenkomen met mijn gelijkvormigheidsattest, waar ik bovendien een screenshot van gepost heb. Daar ziet ge duidelijk op dat het 7Jx17 is. Wat is dan het probleem nog?
Voor de laatste keer dus, de velgen die ik wil leggen zijn allemaal 7Jx17. Het enige waar ik niet zeker van ben is dus de ET waarde, want dat is de enige parameter die verschilt tussen bovenstaande modellen. Dan komt gij af & ik moet me volgens u niet blindstaren op die ET waarde, terwijl dát net het enige is wat invloed zal hebben op de afwijking. Dus dan kunnen we concluderen dat mijn vraag omtrent de ET waarde van de nieuwe velgen wel degelijk van tel is, dat gaat namelijk bepalen welke velg meer naar buiten komt of niet. De breedte waar gij over begon, die is bij alle velgen hetzelfde, dat gaat dus geen invloed hebben. Dat er volgens mijn gelijkvormigheidsattest bij een grotere velg voor dezelfde ET waarde moet gekozen worden als bij een kleinere velg, dat zal wel te maken hebben met het feit dat de breedte van de grotere velg nog altijd binnen de maximaal toegelaten afwijking valt. Een grotere velg met de standaard ET waarde zal dus ook automatisch meer gaan uitsteken, de offset blijft hetzelfde maar de breedte is groter (logisch). Maar aangezien het er op staat zal het wel mogen volgens hun, daarom dat mijn vraag dus ook is hoe ver ik mag gaan bij de ET waarde zelf.
Kan ik bv ET35 leggen zonder teveel problemen? Of niet? Hou ik me best aan ET40 en alles daarboven? Ik heb het dan niet over de keuring bv, maar meer bepaald over de extra krachten die ontstaan op de wiellagers bv.Last edited by jug; 01/01/2014, 21:11.
Comment
-
dus de spoorbreedte is volgens u hetzelfde bij uw 15 duims velg als bij uw 17 duims vermits ze toch allebeid ET47 en nog iet hebben?
al de velgen die ge opgeeft geven geen enkel probleem omdat de grootste afwijking die ge geeft 9mm is en dat is 9mm meer naar binnen moet ge maar gewoon meten hoeveel plaats ge hebt aan de rand van uw wielkast met de ford velgen en of daar nog 9mm wiel bijkan naar buiten toe.
Daarom nogmaals mijn vraag: hoeveel steekt uw ford 17 duims wiel verder naar buiten tov uw standaard 15 duims (of 14 duims weet niet wat er standaard opzit) wiel. Ik kan het berekenen als ik daar veel goesting in heb, maar die heb ik nu niet meer. Als ge dat hebt moet ge daar maar 9mm bijtellen en ge hebt uw afstand.
En 9mm is in 99% van de gevallen nooit een probleem. Als dat een probleem zou zijn dan is het eerder dat ge naar een zo hoge ET waarde gaat dat uw velg de binnenkant van de wielkast of veerpoot raakt.
Als ge een lagere ET waarde neemt komt uw velg dus meer naar buiten en gaat uw servo iets harder moeten werken omdat uw schuurstraal tov fuseepen gewijzigd is. Maar nogmaals die 9mm gaat op zich het probleem niet geven. Gewoon zien dat uw wielen binnen de wielkast blijven.
En op uw vraag waarom ik de ET waarde nodig had van uw aftermarket velgen. Als ge nergens maar dan ook nergens post hoe breed die zijn (nu zegt ze dat ze allemaal 7j zijn), hoe kunt ge dan in godsnaam een deftig antwoord geven over hoever ze gaan uisteken tov de originele ford velgen. Voor hetzelfde geld staken er een paar 7.5j's bij of zelfs breder. Dan moet ge niet vasthouden aan uw oorspronkelijke ET waarde maar moet ge rekenen hoeveel die moet gaan zakken of stijgen om de velg niet te laten aanlopen of te ver te laten uisteken.
veel succes met uw keuze!!
Comment
-
Inderdaad, die spoorbreedte is EXACT hetzelfde indien de ET waarde hetzelfde is tussen de 15 & 17 inch velgen, de breedte van een velg heeft daar niks mee te maken. Enkel de offset bepaalt de afwijking op uw spoorbreedte aangezien die van center tot center gemeten wordt. Als uw velg dan breder is of niet, uw center blijft hetzelfde bij ET waarden die hetzelfde zijn. Wel is het zo dat bij bredere velgen de ET waarde vaak anders zal zijn & uw spoorbreedte dus ook zal wijzigen. Dus om te samen te vatten: Het is niet zo dat als ge een bredere velg legt, dat uw spoorbreedte sowieso zal wijzigen, dat gebeurt enkel als uw ET waarde wijzigt.
Standaard mag er 7J17/ET47 opgelegd worden, ik wil nu ook 7J17 leggen, maar met een lagere ET waarde. Dat laatste zal een afwijking op mijn spoorbreedte veroorzaken, maar ik weet niet hoe ver ik mag gaan eer ik een te grote slijtage op de wiellagers veroorzaak. Is een afwijking van 12mm teveel? Of kan het er nog mee door?
Ik heb ergens gelezen dat uw spoorbreedte maar maximaal 2% mag afwijken, als ik dit dan uitreken:
Spoorbreedte nu: 1443mm
Nieuwe ET waarde: ET35
Afwijking is dus ET47-ET35=12mm*2=24mm
24/1443*100=1.66%
Met andere woorden, ik zou met ET35 nog altijd binnen de maximum toegelaten afwijking zitten, maar ik zou graag willen weten of het geen zware negatieve gevolgen gaat hebben op lange termijn. Je moet geen rekening houden met de breedte van de velg, die is namelijk hetzelfde als op mijn gelijkvormigheidsattest. De enige parameter die wijzigt is de ET waarde!Last edited by jug; 02/01/2014, 17:52.
Comment
Comment