Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volgende week zal nog iets te vroeg zijn, ze voorspellen nog veel regen dus dan rijd je ze niet meteen kapot

    Het weerbericht in Brussel. Kies uw favoriete locatie voor uurlijkse voorspellingen tot 48u en dagelijkse voorspellingen tot 14 dagen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
      Ik zeker niet !!
      Ik heb nog geen zin om te staan slieren en abs constant in gang doen schieten omdat mijn banden niet genoeg grip zou hebben

      Ik zal vermoedelijk zoals altijd wachten tot half maart.
      En dan mijn nieuwe zomerbanden op mijn nieuwe zomer velgen
      En ik heb geen zin in dat constant zweverig bochtengevoel van die banden en de zwaar aanvoelende achterkant. Sneeuw en ijzel weg, is winterbanden weg. Zomerbandjes rijden pakken beter, zelfs nu al bij +2!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
        Volgende week zal nog iets te vroeg zijn, ze voorspellen nog veel regen dus dan rijd je ze niet meteen kapot

        http://www.kmi.be/meteo/view/nl/6565...=15daysmaxtemp
        Bedankt voor deze lange voorspelling! Zeker weten, morgen gaan ze eraf... als ik even tijd heb.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          En ik heb geen zin in dat constant zweverig bochtengevoel van die banden en de zwaar aanvoelende achterkant. Sneeuw en ijzel weg, is winterbanden weg. Zomerbandjes rijden pakken beter, zelfs nu al bij +2!
          Dat wil enkel zeggen dat je brol winterbanden hebt gekocht.

          Voor mij moet het 's ochtends en 's avonds al continu boven 6 graden zijn alvorens ik er terug zomerbanden op steek.

          Comment


          • Dubbelpost...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Dat wil enkel zeggen dat je brol winterbanden hebt gekocht.
              Continental TS810S SSR in maatje 225/45 17. Is dat brol misschien?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Continental TS810S SSR in maatje 225/45 17. Is dat brol misschien?
                oei jakkeltje.... Ge rijdt nog met den oude 810S

                Tsss





                Grapje eh (humor dus )

                Comment


                • dan koop je winterbanden...dan moet de wetgever nog het allerlaatste model verplichten, anders is't brol

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Continental TS810S SSR in maatje 225/45 17. Is dat brol misschien?
                    Zal dan aan de SSR liggen.

                    Of ligt het toch aan jou?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Continental TS810S SSR in maatje 225/45 17. Is dat brol misschien?
                      Ik heb Michelin Alpin Sport 2 en 3 in de originele maten, en als het nat of droog is gaat dat als een speer, net als mijn zomerbanden. Op sneeuw en ijzel merk ik wel dat de 3's vooraan beter zijn dan de 2's achteraan.

                      Comment


                      • gTa heeft dat schoon uitgelegd enkele dagen terug... .
                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                        Ik ga volmondig akkoord.



                        Eerlijk gezegd: dat kan ook niet anders. Ik denk dat je gerust over een feit mag spreken. De lamellen die de profielblokken doorsnijden laten veel meer beweging toe van de profielblokken op zich. Dat is net de bedoeling! Want dat is wat het grootste gewin aan grip op sneeuw en ijs genereert: de blokken vervormen waardoor het oppervlak van de blokken (door de lamellen) een kamvormig oppervlak gaan vertonen. Dat genereert de nodige grip op ijs en sneeuw, maar beweegt dus wel continu. Ergo: minder direct weggedrag, wat meer "zweven". Dat is trouwens ook meteen de reden waarom (ultra)sportieve zomerbanden op de buitenflanken veel minder groeven hebben (en dus veel grotere profielblokken), net om in sportief genomen bochten minder beweging in het oppervlak van de band te hebben (<-> beweging in de bandstructuur wordt vnl bepaald door verhouding breedte/flankhoogte en luchtdruk).
                        Een andere reden waarom winterbanden zoveel lamellen en groeven hebben, is ter wille van iets wat eigenlijk uit de offroadwereld stamt: de zelfreinigende eigenschappen. Hoe meer het bandoppervlak kan bewegen (within, dus), hoe makkelijker sneeuw die tussen de blokken vast zit, er weer uit kan. Het grote verschil tussen sportieve zomerbanden en winterbanden op sneeuw is dat die zomerbanden na een paar meter vol met sneeuw zitten en die niet meer kwijt spelen = een soort van ijsslicks op een ijzige ondergrond. Gegarandeerd grip. Winterbanden schudden makkelijker dan zomerbanden die sneeuw uit hun groeven weg, waardoor terug meer "profiel" aan het grippen kan beginnen de volgende keer dat ze de ondergrond raken. Ergo: duidelijk meer grip.
                        En nog iets: dat bewegen van de band ter wille van de grip, is meteen ook de reden waarom winterbanden als ze nieuw zijn diepere groeven hebben dan zomerbanden, en ook de reden waarom winterbanden al vroeger versleten zijn dan zomerbanden. Een sportieve zomerband die je vnl op 't droge gebruikt, mag je verslijten totdat het profiel bijna weg is (of maar 1 mm oid diep is): (behoudens door andere technische en/of samenstellingsredenen) de grip blijft even goed of kan mogelijks nog beter worden. Da's de reden waarom men vaak ook (regen)race- en zeer sportieve banden "scheert" als ze nieuw zijn: een laagje af halen, nog nieuw rubber maar wel zo weinig diep mogelijke groeven dus minder beweging in 't oppervlak, minder snel overhitten, enz. Met winterbanden is het net andersom: als de groeven nog maar een mm of 3 diep zijn, zijn de kleine lamelletjes in de profielblokken al weggesleten en bewegen de blokken zelf op zich niet meer, en tegenover elkaar ook nog nauwelijks. Dus: geen "kammetjes" meer op de banden, nauwelijks nog zelfreinigende eigenschappen, enz. Ergo: het "nut" is weg. Koop dan ook nooit 2nd hand winterbanden met 3mm profiel of minder. Heeft geen nut. Anderzijds: "versleten" winterbanden met 3 mm profiel gaan nog altijd meer grip geven op sneeuw dan "versleten" zomerbanden met 3 mm profiel of minder ... maar het verschil tussen de twee zal veel kleiner zijn dan bij nieuwe banden (zomer vs winter).

                        Er zit zoveel onderzoek in en winterbanden zijn ondertussen zo goed, dat de verschillen echt enorm zijn, naar mijn mening.

                        En wat de maat van winterbanden betreft... vroeger zei men altijd "hoe smaller, hoe beter" ... en ik ga daar al langer niét mee akkoord voor onze milde Westeuropese winters waarbij we 90% van de tijd in temperaturen rijden van 5°C en meer, en 2/3e van de tijd op een nat/vochtig wegdek en 1/3e van de tijd op een droog. De keren dat we écht op sneeuw of ijs rijden, is minimaal.
                        Ik heb eind 2011, vooral uit nieusgierigheid, terug eens 16" winterrubber gekocht, maatje 205/55R16. Vorige 4 winters reed ik met 225/40R18 winterbanden.
                        Eerlijk? Voor onze Belgische wegen, zelfs met sneeuw en ijs lately, is dezelfde maat kiezen als je zomerbanden naar mijn mening met ruime voorsprong de beste beslissing die je kan nemen. Was er vroeger al van overtuigd, heb nu de proef op de som genomen en 't bevestigt nog maar 'es m'n gevoel. Met de 16" win ik enkel aan comfort. Ik verlies een pak tractie op droog en nat (vergeleken met 18" winterbanden) en ook aan bochtengrip. En qua grip op sneeuw en ijs doen 225 laagprofielwinterbanden het even goed als smallere modelletjes met een minder laag profiel.
                        Enkel om de maximale grip te halen in extreme omstandigheden (ijs-rallye) loont het om een band te kiezen die de druk per cm² zo hoog mogelijk maakt, dus zo'n smal mogelijke banden. Voor "normaal voorzichtige" bestuurders, zelfs met een goestingske voor wat sportiever rijden, boet je gewoon erg veel aan directheid en "sportieve grip" in in alle andere dan die extreme omstandigheden (bij ons: 99,5% van de tijd, nl. warmer, droog, nat). En de ietwat mindere grip op sneeuw, vergeleken met smallere winterbanden, is bij ons bijna van geen tel omdat het zo goed als nooit voorkomt dat we op sneeuw moeten rijden, en omdat de winst in grip met winterbanden tgo zomerbanden zo groot is dat dat met ruime voorsprong het grote verschil maakt, en niet meer de bandbreedte.
                        Bijkomend: je auto ziet er ook in de winter beter uit. En nog iets: het weggedrag van je auto is ongeveer identiek als in de zomer, wat je in noodsituaties of bij onoplettendheid (= 99% van de ongevallensituaties) minder zal verrassen en je dus een groot relatief voordeel biedt tegenover het geval waarin je hard verrast wordt door een veranderd gedrag van je auto owv duidelijk andere (smallere) en veel beweeglijker (en dus minder precieze) banden. Zoiets wordt m.i. zwaar onderschat, het is een belangrijk veiligheidsitem waar te weinig rekening mee wordt gehouden.

                        De stelling dat goeie zomerbanden het op sneeuw ongeveer even goed doen als goeie winterbanden, is imo je reinste onzin. Beste test daarvoor is met gelijke wagens op een besneeuwde ondergrond gaan rijden, en het verschil ervaren (op dezelfde plaats, hetzelfde moment, en met elkaars auto meerijden, en concluderen wat de verschillen zijn). Het is, simpel gezegd, enorm. Zelf heb ik al meerdere keren de proef op de som genomen, met identieke auto's als de mijne, op besneeuwde vliegvelden e.d. Verschil in tractie en bochtengrip was enorm, en ik spreek niet over percenten...

                        Anderzijds ervaar ik ook nu met de 16" wat ik ook ervoer bij de 18" winterbanden: op natte en droge ondergrond is het rijgevoel pas even goed of beter, net zoals de prestaties, bij temperaturen rond het vriespunt en lager. Bij de zo vaak gepropageerde 7°C ervaar ik nu al set na set een verminderde grip in lengte- en dwarsrichting, langere remweg, sneller tussenbeide komend ABS/ASR/ESP, en een duidelijk minder precies rijgevoel.


                        Ik blijf dus fan, en blijf ze iedereen aanraden. Maar ik raad wel hetzelfde formaat aan als de zomerbanden, als 't budget dat toestaat en in de hypothese dat je met eerder normale bandenmaten zit (de gehomologeerde, let's say). En daarmee heb ik niet gezegd dat wat ik niet zou aanraden, ook niet goed is.

                        Comment


                        • ik rij modester als gta, en de overige bende hier, mijn abs of esp hoeft nooit tussenbeide te springen

                          dat winterbanden die enige dag er sneeuw lag beter presteren, geeft mij nog niet het idee ze voor 11 miljoen belgen te verplichten

                          Comment


                          • bij mij blijven ze er toch nog effe pliggen hoor
                            Over en weer naar Frankfurt geweest vandaag. Ge wilt ni weten welke weertypes ik heb meegemaakt.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ik rij modester als gta, en de overige bende hier, mijn abs of esp hoeft nooit tussenbeide te springen

                              dat winterbanden die enige dag er sneeuw lag beter presteren, geeft mij nog niet het idee ze voor 11 miljoen belgen te verplichten
                              Volmondig mee eens!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                ik rij modester als gta, en de overige bende hier, mijn abs of esp hoeft nooit tussenbeide te springen
                                Bij mij komen die ook zo goed als nooit tussen, enkel heel zelden bij zeer uitzonderlijke situaties.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Dat wil enkel zeggen dat je brol winterbanden hebt gekocht.

                                  Voor mij moet het 's ochtends en 's avonds al continu boven 6 graden zijn alvorens ik er terug zomerbanden op steek.
                                  2222222222222

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Continental TS810S SSR in maatje 225/45 17. Is dat brol misschien?
                                  Michelin PA3 is toch wat anders, heb vroeger ook met die continentals gereden!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ik rij modester als gta, en de overige bende hier, mijn abs of esp hoeft nooit tussenbeide te springen

                                    dat winterbanden die enige dag er sneeuw lag beter presteren, geeft mij nog niet het idee ze voor 11 miljoen belgen te verplichten
                                    Ik voel dat het mis gaat vooraleer of zonder dat ABS, ASC en al die technologie komt kijken

                                    Enkel vorige week op de motorfiets was mijn ASC wakkerder dan mezelf. En ook zondag met de Z4, waar de tractiecontrole zelfs me vrolijk liet doen .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                      2222222222222



                                      Michelin PA3 is toch wat anders, heb vroeger ook met die continentals gereden!
                                      Uit vele tests komt die Conti TS810S toch dikwijls als één van de betere eruit. Het zijn allebei premiummerken, ik kan moeilijk geloven dat de verschillen onderling echt duidelijk merkbaar zijn in de praktijk. Het zijn allebei winterbanden, dat is zacht en ze hebben noppen die gemakkelijk vervormen (door die fijne groeven erin). En het is net dat vervormen dat je voelt bij sportief rijden. Nee, ik ben er geen fan van om winterbanden te gebruiken bij niet ijzel- en sneeuwtoestanden.

                                      Comment


                                      • Jakkel,

                                        Dat is toch niet wat ik ervaar op mijn Michelin Pilot Alpins. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat ze bij hevig remmen iets sneller slippen, maar op basis van GPS-metingen met een PerformanceBox blijkt wel dat die Alpins zelfs boven het nulpunt een kortere remafstand hebben. Het is dus niet altijd wat het lijkt...

                                        Comment


                                        • Bij dat koude weer, zondag heb ik eerst even gereden met een sportieve wagen op PilotSports, daarna op de Pilot Alpins met een andere wagen.
                                          En idd de grip met de Alpins was een pak hoger bij dat droge weer. Het verschil is zelfs groot. Heb dat nog gepost op een forum zondag.

                                          @GTA: ik rijd wel met "smallere banden" en zelfs vooraan en achteraan in gelijke breedte.

                                          Wa me verder opviel is dat de Alpins bij hevige regen een pak betere grip hebben dan mijn vroegere Conti's !

                                          In de sneeuw omgekeerd: daar vond ik die conti's beter.

                                          Conclusie voor het Belgisch weerpatroon kies ik eerder voor de Alpins en wat niet onbelangrijk is, is de temperatuur. Een winterband heeft heus wel meer nut dan alleen maar bij "sneeuw".

                                          Het gripverschil, ook op droog, is ENORM.
                                          Heb hier de twee versies staan, een praktijktest kan altijd

                                          Comment

                                          Working...
                                          X