Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
    Eerst en vooral , ze hebben auto's niet 5 keer duurder gemaakt. Ze hebben de wetgeving aangepast zodat mensen verantwoordelijker auto's zullen kiezen. Op het eind van de dag doe je nog altijd voordeel met uw auto in de vennootschaap. Misschien vind jij het normaal dat de belastingsbetaler moet betalen omdat de zaakvoerder met een range rover/porsche wilt rondrijden. Ik niet. Als je een dure auto wilt, geen probleem , koop die dan prive. En toevallig ben ik ook een huis aan t bouwen, de enigste premie die ik aanvraag is voor een laag e-peil.(en 100 euro voor domoticasyseem, en 150 euro regenwaterput) Ik heb veel geld uitgegeven om een energie zuinig huis te bouwen, niet alleen voor mijn portemonee, maar ook voor u en mijn kinderen. Trouwens , ik vond dat vb van die Lexus hybrid wel interessant. Ik zal bij mijn volgende wagen zeker rekening mee houden. En door de wetgeving aan te passen, en zo dus het koopgedrag van de burger aan te passen zorgt de wetgever ervoor dat de constructeurs zuinigere, minder vervuilende auto's zullen bouwen. En dat kunnen we toch alleen maar toejuichen, niet?
    Misschien heb je wel gelijk, maar ik heb bij mijn aankoop 6 maand geleden rekening gehouden met CO2 en dus een minder vervuilende auto gekocht. Hij was een paar duizend Euro duurder dan een lager model met meer CO2-uitstoot en bij simulaties over 5 jaar bleek die eerste dus toch goedkoper te zijn.

    Ik heb er geen probleem mee (alhoewel, liever niet natuurlijk) dat er meer VAA moet betaald worden, maar dan lag een verhoging waarbij de CO2 de doorslaggevende factor is toch veel meer in de lijn der verwachting. Waarom moet men daar nu de catalogusprijs gaan blijsleuren? Vroeger was VAA in functie van een theoretisch aantal afgelegde prive-km gecombineerd met de CO2. Nu wordt het prijs en CO2, wat voor mij betekent dat de regering eerder interesse heeft in zoveel mogelijk poen scheppen dan in ons milieu. Als er dan nog een overgangsregeling zou zijn, dan kon ik me er ook al beter bij neerleggen. Nu hebben we echter een situatie waar ik nu nog niet weet wat er met mijn auto gebeurt, maar wel al weet dat die regeling een paar weken geleden ingegaan is...

    Wees maar eens de eigenaar van een full option Lexus hybride of van een Opel Ampera en bereken dan eens hoeveel het VAA stijgt.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Ik dacht dat de eigen bijdrage van het VAA afgetrokken mag worden.
      Volgens mij was dat voorheen ook al het geval.
      Kan er iemand dit bevestigen dan wel tegenspreken?


      Yeah right. Keep on dreaming...
      Vandaag is dat op papier nog wel zo maar zoek maar eens een sociaal secretariaat of een fiscaal jurist die dat hard voor je op papier zet.
      Wanneer wordt kenbaar gemaakt wat de definitieve regeling voor 2de handswagens is? Ik zie momenteel op verschillende websites dat dit op basis van de factuurprijs is. Enkele blz terug lees ik dat er op 20 januari nog bijkomende toelichting zou komen, maar vind nergens anders enige info. Iemand nieuws?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
        Wanneer wordt kenbaar gemaakt wat de definitieve regeling voor 2de handswagens is? Ik zie momenteel op verschillende websites dat dit op basis van de factuurprijs is. Enkele blz terug lees ik dat er op 20 januari nog bijkomende toelichting zou komen, maar vind nergens anders enige info. Iemand nieuws?
        ik denk dat de politiekers die deze zever hebben beslist het zelf niet meer weten. Om het debiele van de situatie nog eens te illustreren. Ik rij met een Audi A4, nieuwprijs was 34000 euro 4 jaar terug. Mijn VAA gaat fors de hoogte in (+90%). Volgens de 2de hands richtprijzen is mijnen bak nog zo'n 18000 euro waard. Als ik dus mijnen auto verkoop en ik koop die als okkazie terug voor die prijs dan moet ik zelfs MINDER VAA betalen dan in het oude systeem. Ze kunnen het zo debiel niet bedenken. Als er duidelijkheid komt en het blijft zo (okkazie = faktuur bedrag) dan gaat de mijne de deur uit en koop ik een okkazie van rond de 20k euro in dezelfde klasse. Ik moet wel terug BIV betalen maar ben privé een stuk goedkoper af. Vadertje staat zal uiteindelijk minder belastingen van mij krijgen. Ge kunt ook al van ver zien dat er zal gebrikoleerd worden met fakturen op de okkaziemarkt (schrijf mij een faktuurke van 15000 euro en we regelen dan nog een apart faktuurke dat zogezegd niets met die verkoop te maken heeft achteraf). Invoerders gaan ook reageren, misschien kunt ge binnen 6 maanden een totaal gestripte Audi kopen aan 20k officiële prijs, de lederen zetels, nav unit, radio, en al de rest komt op een aparte faktuur van 15k en monteren we achteraf. Resultaat een lage VAA want berekend op 20k. Of misschien een faktuur van 20k en een heel duur eerste onderhoud van 15k. Ge kunt het zo gek niet bedenken maar er zal gebrikoleerd worden om de officiële faktuur waarop de VAA berekend wordt zo laag mogelijk te houden.
        Last edited by freegeek; 17/01/2012, 23:29.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          .



          We hebben al 4 leden voor de politieke partij.

          Hoeveel moet ge d'r hebben om te mogen meedoen?
          1, zie LDD,
          of 1, zie NVA, als De Wever zich in zijn friet verslikt is die partij ook dood en begraven.

          Comment


          • dacht dat je x-aantal handtekeningen (5000? )nodig had om een partij te mogen opstarten. Wel ja, met de mijne erbij kom je al aan 5 als je in je programma opneemt dat de VAA fors zal dalen !!! Lol

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
              VAA wordt toch berekent op factuur prijs ? (ivm occasie's )
              Tot nader order wel.
              Ik heb echter al van verschillende kanten, waaronder de Fiskoloog (fiscaal-juridisch tijdschrift) en Directlease, opgevangen dat er nog duchtig gepraat, overlegd, gerekend en gedebatteerd wordt. De wet ligt vast maar er zullen nog wel een paar uitvoeringsbesluiten verschijnen met betrekking tot de concrete toepassing ervan vooraleer het jaar verstreken is.
              Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
              Wanneer wordt kenbaar gemaakt wat de definitieve regeling voor 2de handswagens is? Ik zie momenteel op verschillende websites dat dit op basis van de factuurprijs is. Enkele blz terug lees ik dat er op 20 januari nog bijkomende toelichting zou komen, maar vind nergens anders enige info. Iemand nieuws?
              Dat weet volgens mij niemand meer.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                dacht dat je x-aantal handtekeningen (5000? )nodig had om een partij te mogen opstarten. Wel ja, met de mijne erbij kom je al aan 5 als je in je programma opneemt dat de VAA fors zal dalen !!! Lol

                Ik vraag mij af waar die handtekeningen vandaag moeten komen. Ik las nl de regels eens na om je kandidaat te kunnen stellen voor de Franse presidentsverkiezingen en dat is 10000 handtekeningen... maar ze zeggen niet dat die van Franse burgers moeten zijn

                Nodeloos te zeggen dat het idee al in me opgekomen is
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • Een conclusie die ik trek uit dit topic: al wie hier aan het klagen is en op één van de huidige regeringspartijen heeft gestemd die moet zijn hand in eigen boezem steken en heeft eigenlijk geen recht tot klagen. Bij die partijen weet je op voorhand al dat ze je zullen naaien.

                  Ik las hier enkele pagina's terug over de kl*tementaliteit in Be: jaloezie is schering en inslag, enz. Ik moet helaas toegeven dat dit 100% klopt. Dit besef je vooral wanneer je enkele maanden weg bent uit Be en daarbij nog eens samenwerkt met andere nationaliteiten. Dan lees je weer eens wat artikels op een nieuwsstite en de commentaren die erbij staan en kom je tot het besef wat een ongelofelijk k*tland we hebben.

                  Comment


                  • Ja, jamaja, ik heb vorige keer de blauw gestemd omdat ik vond dat ze voor het opblazen van de vorige regering beloond moesten worden. Dat ze vervolgens alsof er niks gebeurd was terug dezelfde regering gingen vormen, was een schromelijke misrekening.

                    Comment


                    • ge hebt op de blauwe socialisten gestemd ofwa?
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        Tot nader order wel.
                        Ik heb echter al van verschillende kanten, waaronder de Fiskoloog (fiscaal-juridisch tijdschrift) en Directlease, opgevangen dat er nog duchtig gepraat, overlegd, gerekend en gedebatteerd wordt. De wet ligt vast maar er zullen nog wel een paar uitvoeringsbesluiten verschijnen met betrekking tot de concrete toepassing ervan vooraleer het jaar verstreken is.
                        Ja, en het is kl* dat het nog steeds niet vastligt en de manier hoe ze nu alles regelen.
                        Kan evengoed zijn dat ze binnen 3 maand (na een goed salon ?) gaan afkomen dat de wegentax gaat afhangen van de co2, dat de cijfers van de aftrekbaarheid van de wagen ook aangepast gaan worden. En als ze dan ook zo gaan werken, man man man toch, mag er niet aan denken. Maar ja, moet mij dat tegenhouden om een andere wagen te kopen?

                        Hoe het ook draait, betalen gaan we toch.

                        Comment


                        • nettoprijs

                          Hallo,

                          1) klopt het dat er 2 mogelijkheden zijn om die VAA af te dragen :
                          - via de inkomstenbelasting (dus van die VAA gaat komt er RSZ bijdrage bij maar gaat er +/- de helft af aan belastingen)
                          - via netto afhouding op de loonfiche
                          => in dit laatste geval : wie berekent dit ? De werkgever of het sociaal secretariaat ?

                          2) welke merken hebben tegenwoordig speciaal voor leasing bedoelde reeksen opgenomen in hun catalogus ? Ik ken er nog maar 3 :
                          - BMW : Business Edition
                          - Mercedes : Optimum (naar 't schijnt)
                          - Citroen : Business
                          Zijn er nog andere ?

                          alvast bedankt voor reacties!

                          Davnan
                          Last edited by ; 18/01/2012, 09:28. Reden: te snel gepost

                          Comment


                          • Voor mezelf als zelfstandige met een vennootschap denk ik dat ik er wel een oplossing voor gevonden heb

                            Situatie nu;

                            - Ik woon privé op 40 km van mijn maatschappelijke zetel
                            - Ik pendel dus elke werkdag op en neer
                            - deze km worden mij dus verrekend vaa ( mss wel terecht? )
                            - Ik heb aan mijn privé woning ook een apart bureel ( praktisch voor het studeren van de kids etc )

                            Mogelijke aanpassing;

                            - Ik verplaats mijn maatschappelijke zetel naar mijn privé
                            - mijn magazijn blijft op 40 km van mijn maatschappelijke zetel
                            - er veranderd in wezen niets enkel wat administratie


                            Het ongemak is dus bij mij opgelost !! of zie ik dat fout?

                            Eerstdaags na de btw-listing eens op de tafel gooien bij mijn boekhouder
                            Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Oorspronkelijk geplaatst door Steven DS
                              Even een vraagje. Er zijn veel werknemers die boven hun leasebudget gaan. Hiervoor betalen ze (net zoals ik) extra op hun brotoloon. In feite kan je dit dus een priveinvestering noemen die je maakt voor die wagen. Deze extra opties zouden bijgevolg niet meegerekend mogen worden in de berekening van de nieuwe VAA 2012. Hebben ze aan dit scenario gedacht? Of denken ze dat werknemers steeds binnen hun leasebudget blijven?
                              Ik dacht dat de eigen bijdrage van het VAA afgetrokken mag worden.
                              Volgens mij was dat voorheen ook al het geval.
                              Kan er iemand dit bevestigen dan wel tegenspreken?
                              In het oude systeem was het inderdaad zo dat je opties die je zelf betaalde en de netto bijdrage die je nog maandelijks moest opleggen, kon aftrekken van de VAA. Met de beperking dat je de zelf betaalde opties alleen kan aftrekken in het jaar dat je deze opties betaald hebt.

                              Gisteren toevallig een verslag van onze ondernemingsraad gezien. Hierin staat:

                              De opties die de mensen zelf betalen zitten ook in de aanschafwaarde als die op de aankoopfactuur staan.
                              Ik interpreteer dit als: zorg dat de opties de je zelf betaalt, op een aparte factuur staan. Vraag mij af of dit een probleem is, aangezien ik twee jaar geleden mooi een aparte factuur kreeg voor deze zelfbetaalde opties (factuur van originele wagen heb ik zelfs niet gezien )

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                Voor mezelf als zelfstandige met een vennootschap denk ik dat ik er wel een oplossing voor gevonden heb

                                Situatie nu;

                                - Ik woon privé op 40 km van mijn maatschappelijke zetel
                                - Ik pendel dus elke werkdag op en neer
                                - deze km worden mij dus verrekend vaa ( mss wel terecht? )
                                - Ik heb aan mijn privé woning ook een apart bureel ( praktisch voor het studeren van de kids etc )

                                Mogelijke aanpassing;

                                - Ik verplaats mijn maatschappelijke zetel naar mijn privé
                                - mijn magazijn blijft op 40 km van mijn maatschappelijke zetel
                                - er veranderd in wezen niets enkel wat administratie


                                Het ongemak is dus bij mij opgelost !! of zie ik dat fout?

                                Eerstdaags na de btw-listing eens op de tafel gooien bij mijn boekhouder
                                Oke, maar waar zie je dan juist de besparing? Het maakt namelijk voor de nieuwe VAA regeling niet uit of je 1km of 100000km persoonlijk gebruik hebt van de wagen, je betaalt steeds de volle pot.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                  Oke, maar waar zie je dan juist de besparing? Het maakt namelijk voor de nieuwe VAA regeling niet uit of je 1km of 100000km persoonlijk gebruik hebt van de wagen, je betaalt steeds de volle pot.
                                  Ik dacht ; Als ik de km doe van mijn maatschappelijke zetel naar mijn magazijn dan zijn dat toch geen privé km ??




                                  .
                                  Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door drxkz Bekijk Berichten
                                    In het oude systeem was het inderdaad zo dat je opties die je zelf betaalde en de netto bijdrage die je nog maandelijks moest opleggen, kon aftrekken van de VAA. Met de beperking dat je de zelf betaalde opties alleen kan aftrekken in het jaar dat je deze opties betaald hebt.

                                    Gisteren toevallig een verslag van onze ondernemingsraad gezien. Hierin staat:

                                    Ik interpreteer dit als: zorg dat de opties de je zelf betaalt, op een aparte factuur staan. Vraag mij af of dit een probleem is, aangezien ik twee jaar geleden mooi een aparte factuur kreeg voor deze zelfbetaalde opties (factuur van originele wagen heb ik zelfs niet gezien )
                                    Het bedrag van zelfbetaalde extra's mag afgetrokken worden van het VAA !
                                    ----------------------------------------------------------------------------------
                                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                    Pictures here: BMW 7 Series
                                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                    Pictures here: Diablo

                                    --------------------------------------------------------------------------------------------
                                    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                    It might need half a starsystem to turn around,
                                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                    Cylons have respect for it...

                                    --------------------------------------------------------------------------------------------

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                      Ik dacht ; Als ik de km doe van mijn maatschappelijke zetel naar mijn magazijn dan zijn dat toch geen privé km ??
                                      .
                                      Ze gaan wel als prive-km geteld worden omdat je die verplaatsing zo frequent gaat doen, maar dat doet er zelfs niet toe.
                                      De fiscus gaat er van uit dat je je wagen sowieso ooit voor prive verplaatsingen gebruikt, dus moet je VAA betalen, het speelt geen rol of dat nu 1km of 100000km per jaar is.

                                      De enige manier waarop die constructie interessant zou kunnen zijn is als je verplaatsing van maatschappelijke zetel naar magazijn idd niet aanzien wordt als prive-kms en dat je dan vervolgens de wagen prive koopt en voor deze km's een onkostenvergoeding aanrekent aan je vennootschap.
                                      dat kan tegen 0,32EUR per km als ik me niet vergis.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                        Het bedrag van zelfbetaalde extra's mag afgetrokken worden van het VAA !
                                        bron?
                                        dacht dat het alleen de maandelijkse bijdrage die je eventueel betaalt, was.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten
                                          1) klopt het dat er 2 mogelijkheden zijn om die VAA af te dragen :
                                          - via de inkomstenbelasting (dus van die VAA gaat komt er RSZ bijdrage bij maar gaat er +/- de helft af aan belastingen)
                                          - via netto afhouding op de loonfiche
                                          => in dit laatste geval : wie berekent dit ? De werkgever of het sociaal secretariaat ?
                                          Ik zie het verschil niet.
                                          Ook de netto-afhouding op je loonfiche wordt op dezelfde manier berekend als bij de inkomensbelasting, alleen betaal je in het tweede geval maandelijkse voorschotten en wordt in het eerste geval alles in één keer afgerekend.
                                          In het tweede geval is het trouwens het sociaal secretariaat die deze berekeningen uitvoert.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                          Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                          Oke, maar waar zie je dan juist de besparing? Het maakt namelijk voor de nieuwe VAA regeling niet uit of je 1km of 100000km persoonlijk gebruik hebt van de wagen, je betaalt steeds de volle pot.
                                          Ik dacht ; Als ik de km doe van mijn maatschappelijke zetel naar mijn magazijn dan zijn dat toch geen privé km ??
                                          Ik herhaal phadmijet zijn vraag: waar zie je de besparing aangezien het aantal privékilometers van geen belang meer is bij de nieuwe VAA regeling?
                                          Je kan enkel voordeel doen als je die verplaatsingen met een firmawagen doet en voor alle (!) andere verplaatsingen een privé-voertuig.
                                          En dat moet je dan nog kunnen bewijzen.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X