Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof als brandstof

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

Elektrische aandrijving zal pas een ideale oplossing zijn voor alle gebruik in vervoer als de batterijtechnologie toelaat om een normaal rijbereik te hebben, het opladen veel sneller kan (en/of er een draadloze manier gevonden wordt om het manipuleren van kabels allerhande te vermijden) en de elektriciteitsproductie gegarandeerd groen is. Daar zijn we bijlange nog niet.
    Waterstofaandrijving zou dan wel eens een interessant alternatief kunnen zijn, ook al zijn daar de algemene kosten en de milieuvriendelijkheid van de productie nog serieuze drempels. Laat staan de beperkte mogelijkheden qua 'tanken'.
    Fossiele brandstoffen hebben sowieso op lange termijn geen toekomst meer.
    Waterstof (als energiedrager) werkt (met de huidige technologie) niet zonder elektriciteit, niet zonder elektromotor en wat betreft en particuliere auto zelfs niet zonder een tussenbatterij.
    Waarom dan ingewikkeld gaan doen als het gemakkelijker kan zonder al die overbodige tussenstappen in een voertuig voor individueel transport? (Inzake vracht en multi personenvervoer is het een andere zaak).

Als je voorwaarde voor doorbraak dus is dat elektriciteit groen moet zijn gaat dat bij waterstof ook niet werken (je hebt er nl. meer elektriciteit voor nodig). Kerncentrales? In theorie een mooi gegeven (de restvervuiling en randgevaar al buiten beschouwing gelaten) maar een voorbijgestreefde technologie en al helemaal niet meer rendabel te krijgen. Zonder zeer dure overheidssteun krijg je er zelfs geen meer gebouwd. En over de afbraakkosten zwijgt iedereen en deze worden dus niet eens doorgerekend.
    Als al die voorstanders van kerncentrales op voorhand zouden weten wat het hun ging kosten via hun belastingen en energierekening hoorde je er geen een meer (met uitzonderiing van zij die er rechtstreeks voordeel aan hebben en alleen de opbrengsten innen en niet de kosten moeten betalen).

Problemen met een kabeltje in te pluggen in een auto? Vraagt evenveel moeite en kennis dan bij eender welk elektrisch toestel. H2 tank je uiteraard volkomen draadloos.
    (En ook al niet vlugger als je nummer vier aan de pomp bent.)

Comment

• Eerste 16 Europese waterstof vrachtwagens voor o.a. Colruyt, komen in 2021 van IVECO / NIKOLA

Colruyt gaat zelf de waterstof produceren, vanuit haar windmolenparken in de Noordzee

Het eerste tastbare product van de samenwerking tussen truckfabrikanten Nikola en Iveco stond maandagavond op een podium in Turijn. De Nikola Tre is

Het H2Haul-project, dat kan rekenen op een steunbijdrage van twaalf miljoen euro van de EU, heeft tot doel om zestien vrachtwagens op waterstof te testen in reële omstandigheden. Iveco (van de kant van de constructeurs) en Colruyt (van de kant van de gebruikers) zijn actieve partners in dit project. Iveco is niet de enige industriële […]

Comment

• Van die 2e link: 16 vrachtwagens in 4 landen om te testen tot 31/01/2024.
        Ik voorspel dat er tegen dan honderden BEV vrachtwagens iedere dag commercieel gebruikt worden in die 4 landen.

Comment

• Ik weet niet of deze hier al gepasseerd is:

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Van die 2e link: 16 vrachtwagens in 4 landen om te testen tot 31/01/2024.
            Ik voorspel dat er tegen dan honderden BEV vrachtwagens iedere dag commercieel gebruikt worden in die 4 landen.
            Waarom? Het feit dat in een groot land als DE enkel BMW mee instapt en in FR enkel Carrefour is geen toeval. Alle betrokken bedrijven hebben een netwerk van RDC's met dus ook enkel lokale distributie. De linehauls naar die RDC's zijn niet in scope omdat de oplossingen daarvoor nog niet levensvatbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              De linehauls naar die RDC's zijn niet in scope
              Allo kroket

Comment

• .
                Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 10/12/2019, 08:04. Reden: Dubbel

Comment

• .

Comment

Waarom? Het feit dat in een groot land als DE enkel BMW mee instapt en in FR enkel Carrefour is geen toeval. Alle betrokken bedrijven hebben een netwerk van RDC's met dus ook enkel lokale distributie. De linehauls naar die RDC's zijn niet in scope omdat de oplossingen daarvoor nog niet levensvatbaar zijn.

Het zal aan mij liggen, maar ik heb totaal niet begrepen dat je nu net zei.
                    Ik weet zelfs niet of je mij gelijk geeft of niet

Comment

• Regionaal Distributie Centrum? Zou mijn gok zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Het zal aan mij liggen, maar ik heb totaal niet begrepen dat je nu net zei.
                        Ik weet zelfs niet of je mij gelijk geeft of niet
                        Dat dit enkel voor lokale distributie is, dus vrachtwagens die weinig kilometers maken en weinig gewicht bij hebben. Dus bedrijven die lokaal distributie centra hebben kunnen dit toepassen of intercommunales en gemeenten. Het is dus meer marketing dan echte verandering.

Op dit moment is er geen zicht op een technische oplossing voor vrachtwagens die lange afstanden rijden met volle belading. Laat dit nu net het overgrote deel zijn van het wegtransport die dan ook nog is de meeste kilometers maken.

Het is ook veel rendabeler om het hele transportmodel aan te pakken dan proberen de truck groen te krijgen. De grootste impact komt vooral van minder vrachtwagens en in veel mindere mate schonere vrachtwagens.

'15 Volvo XC60 D3

Comment

Dat dit enkel voor lokale distributie is, dus vrachtwagens die weinig kilometers maken en weinig gewicht bij hebben. Dus bedrijven die lokaal distributie centra hebben kunnen dit toepassen of intercommunales en gemeenten. Het is dus meer marketing dan echte verandering.

Op dit moment is er geen zicht op een technische oplossing voor vrachtwagens die lange afstanden rijden met volle belading. Laat dit nu net het overgrote deel zijn van het wegtransport die dan ook nog is de meeste kilometers maken.

Het is ook veel rendabeler om het hele transportmodel aan te pakken dan proberen de truck groen te krijgen. De grootste impact komt vooral van minder vrachtwagens en in veel mindere mate schonere vrachtwagens.

Brandstofcel en 300 ton volle belading, die 24/24 rijden, is er alvast in 2020….

ENGIE and global mining industry firm Anglo American have reached an agreement to develop and fuel the world's first hydrogen-powered haul truck.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Brandstofcel en 300 ton volle belading, die 24/24 rijden, is er alvast in 2020….

ENGIE and global mining industry firm Anglo American have reached an agreement to develop and fuel the world's first hydrogen-powered haul truck.
                            Ja en nu aangepast aan de wetgeving om op de weg te mogen en rendabel beladen te kunnen worden.

'15 Volvo XC60 D3

Comment

• Zwitsers plannen klein waterstof (auto) tankstation voor elke woning /appartement en geen elektrische laadpaal….

Die Brennstoffzelle gilt als Traumantrieb für Autos der Zukunft. Emissionsfrei und ohne eingeschnürte Reichweite. Mit einer neuen Technik könnten Haushalte den benötigten Kraftstoff selbst herstellen und speichern.

(energiebron, waterkracht, wind, zon)

Comment

• ...theoretische dromen ja, installaties kosten vlg art meerdere 10duizenden euro's en alleen mogelijk voor wie daartoe bereid is (en zin heeft om naast een draaiende compressor te slapen), dat het in principe kan...is waar

Comment

• langs de andere kant, àls ze een kant-en-klaar pakket kunnen aanbieden voor minder als 100k waarmee je uw huis en auto voorziet van groene energie, tot in den treure...denk ik dat dat nog een zwaar succes zou zijn...genoeg potentieel clienteel dat wel wat overschot heeft en eens een extra auto of ander folieke zou kunnen laten staan in ruil voor zelfvoorziening

Comment

• Allemaal heel fijn, maar wat met het brand / ontploffingsgevaar?
                                    Als ik nu al zie hoe iedereen reageert als er eens iets over een uitgebrande elektrische auto in het nieuws komt.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• ja...en h² ontploft altijd itt aardgas of propaan dat alleen in de juiste verhouding gas/lucht ontploft...maar op zich maak ik me daar niet druk in, als iets deugdelijk is geinstalleerd en gecertifieerd, op dat gebied geen angsthaas

Comment

• Waterstof is met de huidige stand van technologie totaal niet efficiënt en geen partij voor EV's. Energieverliezen bij productie, transport en opslag zijn nog veel te groot, om over het gebrek aan infrastructuur nog maar te zwijgen.

Comment

• U2 concert gehouden op de energie van 4 waterstof auto's...

https://www.dutchcowboys.nl/technolo...aterstof-autos

Coldplay zou ook terug interesse hebben, om op tournee te gaan, met waterstof

Comment

Working...