Ook ik heb een mercedes hybride in november 17 besteld, en die pas in oktober 18 geleverd is, maar mijn papieren zijn correct afgeleverd met 52gr, ook biv en taks zijn reeds ontvangen en juist.Men heeft mij ook verzekert dat ook na 2020 deze op het oude fiscale regime blijft aangezien die in 17 besteld is geweest, (ook de reden waarom ik zolang geduld heb uitgeoefend
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe auto inschrijven vanaf 09/2018 - WLTP aan je broek
Collapse
X
-
mijn mercedes logboek
Dodge Ram sport - Mercedes C180 - Vw golf V - Nissan 100NX - Honda Civic
Ducati Monster S2R1000 - Suzuki Intruder 800 - Suzuki Gsxr750 - Honda cbr1000 - Suzuki Intruder 750
- Likes 1
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
Volvo moet u een papier geven met daarop de CO2 waarden. Met dat papier ga je naar uw verzekering die geven u een nieuw roos formulier en met dat ga je naar de DIV voor een aanpssing van je papieren. Dus ja je zal een dag of 2/3 rijden zonder papieren (op eigen risico natuurlijk). Kost je €30 + de moeite.
Door mijn meerdere reminder heb ik onderstaande communicatie mogen ontvangen van onze invoeder.
Ik heb nogmaals geïnformeerd bij Febiac:
Het voertuig staat ingeschreven met- FUELCODE = 7 : BENZINE + ELEKTRISCH
- NEDC CombinedCO2 = 52 gr
- WLTP CO2 = 195 gr (en is ook wss het veld vermeld op CIM, maar telt niet), zou moeten 68 gr zijn.
De fiscale basiswaarden voor nu zijn correct, de waarden op het CIM gelden niet meer als basis voor fiscaliteit.
Geeft enkel nog een probleem in 2020, want WLTP veld zou 68 moeten zijn
Voor dat laatste te corrigeren moet nog steeds procedure gevolgd worden zoals aangegeven hieronder:
Voor een correctie van het inschrijvingsbewijs zelf zal de klant volgende procedure moeten volgen. Dit a.d.h.v. zijn gelijkvormigsheidsattest.
We kunnen enkel correctie aanvragen waarbij de verkeerde WLTP waarde (verschil gecombineerd & gewogen) op het inschrijvingsbewijs staat; de correctie zal nog steeds de WLTP waarde vermelden.
(deze correctie moet door DIV gebeuren)
https://mobilit.belgium.be/nl/Resources/publicaties/wegvervoer/pub_div_aanpassing_verbetering
De verzekering heeft eerder al geschreven:
Wat betreft uw opmerking over de CO2, hiervoor dient u contact op te nemen met DIV. Wij, als vezekeraar, doen de inschrijving op basis van het chassisnummer maar hebben geen invloed op de andere gegevens.
Grt, Thomas
Comment
-
Beste mensen ,
dit wordt mijn eerste post bij Autoforum. Iedereen een goeiedag.
Ik volg dit forum al eventjes, maar heb me nu pas ingeschreven. Met reden....
ik heb deze week een Fiat 500L City Cross S Design 1.4mpi 70kw /95pk gekocht.
Ik snij hier meteen het onderwerp vd discussie aan, namelijk de inschrijving.
Vermeld op het gelijkvormigheidsattest : 159g/km co2 uitstoot (gemengd gebruik) = €996
Vermeld op het inschrijvingsattest : 189g/km co2 = €2.300
De vermelding dr de fabrikant is de NEDC waarde, de DIV gebruikt reeds de WLTP waarde op het inschrijvingsattest. Na uitvoerig online onderzoek kan ik bijna met zekerheid zeggen dat het de waarde op het gelijkvormigheidsattest is die telt vr de berekening vd BIV ,dit tot en met 31/12/2019 voor Vlaanderen en tot 31/12/2020 op federaal niveau.
Ik heb voor de zekerheid een mail gestuurd naar FOD MOBILITEIT , met de vraag welke waarde nu werkelijk zal gehanteerd worden. Tot aan de ontvangst vd officiële inschrijving had ik geen benul van de wltp berekening en ik was dan aanvankelijk overtuigd dat men een typfout gemaakt had.
De 8 staat dan ook net onder de 5 op het klavier, nietwaar.
De opgegeven reden door de DIV is dat er op het inschrijvingsattest slechts nog plaats is voor 1 waarde, niet voor beide waarden. Ik verzin dit niet. Ik denk dat het ook gemakshalve is voor latere doorverkoop vd wagen.
Hoe 2 testen een verschil van 30g co2 uitstoot kunnen opgeven, hoe onmenselijk hoog de inschrijving is van een standaard familie wagen volgens WLTP , hoe er zal afgerekend worden met de NVA in mei dit jaar, hoe relevant een torenhoge inschrijving is om het milieu te sparen .. . laten we dit topic tot enkel de feiten reduceren want we kunnen er toch gewoon absoluut niks aan veranderen.
Ik zou natuurlijk keihard balen mocht de WLTP berekening gehanteerd worden, ik ben zo slim geweest om niet mijn spaargeld te gebruiken voor de aankoop vd wagen en te lenen aan 0,80% alsook een korting van €6.000 te verkrijgen bij aankoop. De overheid heeft in februari nog zo'n €4.000 aan belastingen moeten terugstorten aan mij zoals elk jaar , ik dacht wel dat ze druk id weer zouden zijn om dit terug te verdienen, ik zou bijna teleurgesteld zijn mochten ze dat niet doen.
En over de aankoop van de wagen, die was noodzakelijk omwille van de staat van de 13j oude turbodiesel die met zijn 250.000km misschien nog wel 50.000km door kon doen mits 35 bezoeken aan de autogarage en een toenemend gebrek aan autorijdend zelfrespect om dan uiteindelijk toch voor het voldongen feit te komen te staan dat een nieuwe wagen absolute noodzaak wordt en dat het me dan nog veel meer geld zal kosten dan nu.
Ik hou jullie op de hoogte van het antwoord van de DIV .
met vriendelijke groeten
Comment
-
Most countries apply some form of CO2-based vehicle taxation. The move to the new WLTP test should not increase costs for the consumers.
De Belgische (r) overheid heeft het niet zo goed begrepen denk ik
Comment
-
De huidige verkoopinformatie voor dat model is 143gr/km. Is uw wagen soms niet van het vroegere modeljaar ? Dit zou de hoge korting verklaren.
Wat zegt uw verkoper van de situatie ? Hij zal wel ervaring hebben met de inschrijvingswaarden van uw model.Last edited by guyugy; 17/03/2019, 08:29.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenDe huidige verkoopinformatie voor dat model is 143gr/km. Is uw wagen soms niet van het vroegere modeljaar ? Dit zou de hoge korting verklaren.
Wat zegt uw verkoper van de situatie ? Hij zal wel ervaring hebben met de inschrijvingswaarden van uw model.
De WLTP test verschilt van de NEDC door de wagen id realiteit te testen, niet in het labo. Het moet niet gezegd dat alle SUV wagens en consoorten de zwaarste straf zullen krijgen.
Mijn verkoper, bijzonder vriendelijk en behulpzaam, heeft er in alle talen over gezwegen. Nu, ik neem die niks kwalijk, hoe zou je zelf zijn als je auto's moet verkopen als broodwinning? Er worden amper van deze modellen verkocht in België en Nederland, dat vind ik net bijzonder aangenaam. Ter vergelijking, in 2018 in Nederland zijn er 265 van verkocht , in Italië zo'n 40.000.
Dat de Belgische overheid alweer profiteert van de brave burger door een nieuw Europees systeem te verklooien met ordinaire belastingen, is niks nieuws onder de zon. Verdoken belastingen zijn een kunst geworden.
Ik ben voor 95% zeker dat de NEDC waarde zal toegepast worden , ik ben iemand die altijd heel goed zijn huiswerk doet, maar aan de WLTP heb ik me nu toch wel laten vangen. Er is dan hoegenaamd ook nergens info over te vinden ivm mijn wagen....constructeurs en overheid informeren zeer beknopt over dit sujet. Feit is dat er gewoon nog geen aangepaste belastingen doorgevoerd worden ivm de nieuwe testmethode van co2 uitstoot en dat men gewoon dezelfde formule gebruikt voor het nieuwe, altijd hogere (tot 25%) resultaat. Test Aankoop zal vermoedelijk wel genoeg klachten ontvangen komend jaar om wat druk uit te oefenen op de overheid, al dan niet met resultaat .
Ik laat er mijn vreugde over mijn nieuwe wagen niet door verpesten, tzou zuur geven zijn als er toch WLTP gerekend wordt, maar ik denk dan zo is die recyclage premie nog goed van pas gekomen lol
Comment
-
Je weet dus hoe de wind heeft gewaaid, en in deze omstandigheden “zen” blijven is de juiste houding, er is nog overschot op het stuk van de korting...
Het voornaamste is dat je gelukkig bent met de wagen.
Ik sta wel verstomd van het verbruik van jouw model, dat zijn CO2-waarden van een flinke 2,0 liter met meer dan 200 pk’s !!
Comment
-
Ja die CO2 waarden zijn idd bijzonder. Ik heb al gezocht waar en in welke omstandigheden deze wagen getest werd, maar tevergeefs. Mensen hebben er het raden naar. Een start stop systeem zou de uitstoot kunnen dempen, maar eigenlijk ben ik blij dat dat er niet op zit... Kan het ook niet stuk en lijdt de accu minder.
Wat ook fout is, is de benadering van heel dat co2 gedoe. Ik rij gemiddeld 15.000km per jaar...
Even een rekensom :
15.000km x 159g co2 = 2.385. 000g / jaar
ivm een pendelaar tussen Gent en Brussel met een veel groenere motor...
50km x 2 (heen en terug) x 20 werkdagen x 10, 5 maanden (1,5 maand verlof) = 21.000km / jaar
21000km x 115g co2 = 2.415.000g / jaar
Dat is dan enkel werkgerelateerde verplaatsing, die van mij is verplaatsing privé en werk van zowel mijn vrouw als van mij. Een simpele jaarlijkse check zou aantonen dat ik veel minder CO2 uitstoot zelfs ten opzichte van de groene motoren.
Soit, ik ga vooral genieten van de ritten en zo beetje bij beetje wat aanpassingen doen aan de wagen om hem te optimaliseren.
Het eerste wat ik gevraagd heb na afhaling van de wagen is een bodemplaat, die zit er standaard op bij diesels maar zo bleek niet bij benzines. Een bodemplaat heeft 3 nuttige hetzij beperkte functies die de auto completer en bestendiger maken :
- bescherming tegen steenslag en opspattend vuil
- geluidsdemping
- betere luchtstroom onder de wagen
de CO2 waarde zou zelfs licht kunnen afnemen, wishful thinking?
Nog een fijne zondag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen500 Bekijk Berichtenik heb deze week een Fiat 500L City Cross S Design 1.4mpi 70kw /95pk gekocht.
Ik snij hier meteen het onderwerp vd discussie aan, namelijk de inschrijving.
Vermeld op het gelijkvormigheidsattest : 159g/km co2 uitstoot (gemengd gebruik) = €996
Vermeld op het inschrijvingsattest : 189g/km co2 = €2.300
Op zoek naar een tweedehands Fiat Punto? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.
Vergelijk eens de gewichten van beide auto's
Mijn verwondert het niet dat die wltp 'rare' resultaten geeft. Als je een gewicht van 1300 of 950 kg in beweging moet brengen zal je het verschil wel merken (ook nog bredere banden voor de 1300kg uitvoering :-)). Op papier kon men dit goed camoufleren maar daar heeft de WLTP een stokje voorgestoken
Comment
-
Akkoord, maar er werd heel duidelijk geformuleerd door Europa dat het aan de landen is om hun belasting berekening aan te passen aan de nieuwe WLTP waarden, net omdat de inbedrijfstelling anders exorbitante bedragen zou aannemen voor de meest normale gezinswagens. Ik vind €1.000 inschrijving al een bijzondere bijdrage om op de baan te komen , €2.300 is van abnormale omvang.
Een beetje redelijkheid graag.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen500 Bekijk BerichtenAkkoord, maar er werd heel duidelijk geformuleerd door Europa dat het aan de landen is om hun belasting berekening aan te passen aan de nieuwe WLTP waarden, net omdat de inbedrijfstelling anders exorbitante bedragen zou aannemen voor de meest normale gezinswagens. Ik vind €1.000 inschrijving al een bijzondere bijdrage om op de baan te komen , €2.300 is van abnormale omvang.
Een beetje redelijkheid graag.
welkom op het forum. Als zware Fiat-fan juich ik toe wat je gekocht hebt! Stel je hem even voor bij mijn Italiaanse wagen?
De NEDC(2)-waarde zal gebruikt worden. Het cijfer op het inschrijvingsattest is de WLTP-waarde, maar die gebruikt men heden niet voor de inschrijving/taks als je nu een wagen inschrijft.
De WLTP is een resultaat van een ‘echte’ test, NEDC2 is een monster dat door de overheden opgelegd wordt en een theoretische berekening is, vertrekkende van WLTP maar om een ‘zachtere’ overgang te hebben.
Ik schreef begin ‘19 een Abarth 595C in, 155 gram NEDC2 (gewone NEDC was 133 gram), WLTP (die op het inschrijvingsformulier staat) is 175 gram.
De autotaks, die ik recent aankreeg, is berekend op die 155, niet op die 175.
Veel plezier met de nieuwe wagen!'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Het zal me dus alleszins meer dan 1000 eurie kosten
Over de wagen, ik ben er absoluut verliefd op!
Ik rij er zo graag mee dat ik speciaal omwegen doe. Het is zeker geen krachtpatser, daar draait het ook niet om. Het rijcomfort, de styling, de functionaliteit, het ruimtelijk overzicht, de stille motor (toch tot onder 4000 toeren, maar ik schakel makkelijk aan 2500tpm), maar vooral ook een zeer goede demping van de vering in combinatie met de 17 inch banden is heerlijk cruisen... Ja zijn geld zeker waard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
Beste Jurgen,
welkom op het forum. Als zware Fiat-fan juich ik toe wat je gekocht hebt! Stel je hem even voor bij mijn Italiaanse wagen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen500 Bekijk BerichtenHet zal me dus alleszins meer dan 1000 eurie kosten
Over de wagen, ik ben er absoluut verliefd op!
Ik rij er zo graag mee dat ik speciaal omwegen doe. Het is zeker geen krachtpatser, daar draait het ook niet om. Het rijcomfort, de styling, de functionaliteit, het ruimtelijk overzicht, de stille motor (toch tot onder 4000 toeren, maar ik schakel makkelijk aan 2500tpm), maar vooral ook een zeer goede demping van de vering in combinatie met de 17 inch banden is heerlijk cruisen... Ja zijn geld zeker waard.
Is een zeer praktische en comfortabele monovolume/crossover.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBe Bekijk Berichten
Heb vandaag een mail gekregen van Volvo:
Het zijn dus 68g CO2 dat in veld V7 moet staan ? Ik begrijp er niets meer van. Zal nog eens langsgaan bij de DIV.
De verzekering heeft eerder al geschreven:
Daar moet ik dus niet zijn ...
Grt, Thomas
Ik moest nog 26 Euro betalen om dit recht te laten zetten, de DIV zegt dat het de schuld is van de verzekeraar, de verzekeraar zegt dat het de schuld is van de DIV. Ik blijf mails sturen tot iemand toegeeft en mij de 26 Euro terugbetaald...
Groeten, Thomas
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk BerichtenToch echt allemaal schandalig ook van de merken Je moet de websites met de loep bekijken om zeker te zijn welke waarde nu eigenlijk opgegeven wordt.
Graag enkel nog WLTP op websites!
Comment
Comment