Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen - Update 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Volgende week beter voor de bandjes...
    VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

    Comment


    • #82
      De eerste indruk van de Goodyear All Seasons is zeer positief. Ze rijden met dit weer aangenamer dan de Yokohama winterbanden op mijn wagen. De Yokohama’s deden het wel zeer goed in de sneeuw vorig jaar.
      Als de Yokohama’s op zijn worden ze dus vervangen door Michelin of Conti all seasons.

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
        De eerste indruk van de Goodyear All Seasons is zeer positief. Ze rijden met dit weer aangenamer dan de Yokohama winterbanden op mijn wagen. De Yokohama’s deden het wel zeer goed in de sneeuw vorig jaar.
        Als de Yokohama’s op zijn worden ze dus vervangen door Michelin of Conti all seasons.
        Dit weekend kunt ge ze in de ardennen in de sneeuw gaan testen

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

          Iedereen zegt wel het beste van 2 werelden met die AS banden, maar beste is nog altijd verschillende banden. En als ge er niet mee inzit om er moeite in te steken en velgen bij te kopen, is dat zeker aan te raden.
          All Season banden zijn niet per definitie het beste van 2 werelden, maar in veel gevallen wel de beste keuze.

          Een zomer en winter set is beter onder volgende omstandigheden :
          Voor veiligheid :
          - Je hebt 2 sets velgen en je kan je velgen en banden verwisselen wanneer nodig, dit eerder 4 keer per jaar dan de normale 2 keer per jaar om beter te doen dan All Seasons. ( Zie mijn analyse in de OP, tijdens de overgangsperiode heb je dikwijls momenten waar je met de "verkeerde" banden aan het rijden bent wanneer je maar 2x per jaar wisselt, zoals bvb de onverwacht zware sneeuwval eind maart 2013 ).
          Voor prijs/kwaliteit en verbruik:
          - Je doet voldoende kilometers zodat je de 2 sets ( Winter en Zomer ) opgebruikt alvorens ze verduren.
          - Je doet voldoende kilometers met de juiste banden ( Zomer of Winter ) zodat je verbruik iets lager zal zijn dan met All Season banden.
          Voor gebruiksgemak:
          - Een All Season set heeft volgens mij meer gebruiksgemak in alle omstandigheden. Dus indien je gebruiksgemak het belangrijkst vind dan kies je niet voor een Zomer en Winter set.
          Last edited by 4sRider; 30/11/2019, 16:06.

          Comment


          • #85
            Heb ook All Seasons's voor in de winter. Vredestein.

            Op zich heel tevreden van maar winterbanden zijn beter. Zoals hier te lezen valt.
            2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
            2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
            2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

            Comment


            • #86
              edit 30/11/2019 : aanpassing nadelen Zomer en Winter banden : getunede wagen vervangen door sportwagen.
              edit 30/11/2019 : diverse cosmetische aanpassingen.

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk Berichten
                Ook vind ik ze persoonlijk minder geschikt voor de sportievere wagens zoals oa hot hatchbacks en dergelijke. Daar ben je beter met een deftige zomer -en winterband.
                In alle andere gevallen denk ik ook wel dat je beter bent met een goede all season.
                Akkoord, maar enkel indien je on demand je banden + velgen sets kan verwisselen wanneer de weersomstandigheden plots veranderen, of je sportwagen je 2e wagen is die je kan laten staan wanneer de weersomstandigheden plots wijzigen en je je banden niet meteen kan vervangen.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door 4sRider Bekijk Berichten

                  All Season banden zijn niet per definitie het beste van 2 werelden, maar in veel gevallen wel de beste keuze.

                  Een zomer en winter set is beter onder volgende omstandigheden :
                  Voor veiligheid :
                  - Je hebt 2 sets velgen en je kan je velgen en banden verwisselen wanneer nodig, dit eerder 4 keer per jaar dan de normale 2 keer per jaar om beter te doen dan All Seasons. ( Zie mijn analyse in de OP, tijdens de overgangsperiode heb je dikwijls momenten waar je met de "verkeerde" banden aan het rijden bent wanneer je maar 2x per jaar wisselt, zoals bvb de onverwacht zware sneeuwval eind maart 2013 ).
                  Voor prijs/kwaliteit en verbruik:
                  - Je doet voldoende kilometers zodat je de 2 sets ( Winter en Zomer ) opgebruikt alvorens ze verduren.
                  - Je doet voldoende kilometers met de juiste banden ( Zomer of Winter ) zodat je verbruik iets lager zal zijn dan met All Season banden.
                  Voor gebruiksgemak:
                  - Een All Season set heeft volgens mij meer gebruiksgemak in alle omstandigheden. Dus indien je gebruiksgemak het belangrijkst vind dan kies je niet voor een Zomer en Winter set.
                  Je moet natuurlijk het weer in de gaten houden, en asap kunnen wisselen. Dat hoort bij de hobby ook. Banden die zo goed mogelijk presteren in de weersomstandigheden van dat moment. Ik wissel zelf thuis. Duurt 45 minuten. Gebruiksgemak lees ik een beetje als luiheid om te wisselen. Ik kan natuurlijk mensen begrijpen die thuis niet kunnen wisselen, of geen interesse hebben in autorijden in het algemeen. Of niet genoeg. Moet kunnen!
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #89
                    Het is vrij simpel. Als je je verbonden voelt met je auto en met het autorijden op zich. Dan ga je voor een winter- en zomerset, en je monteert die winterbanden wanneer het wintert. Beschouw je je auto als een ding om van punt A naar punt B te rijden en stel je eigenlijk geen eisen aan hoe je auto zich gedraagt en rijdt in bepaalde omstandigheden. Dan koop je zomerbanden of all seasons. Op winterbanden het ganse jaar rijden kan ook maar naar slijtage toe is dat niet aangewezen.

                    Comment


                    • #90
                      Ik heb momenteel een auto op zomerbanden (Continental), eentje op winterbanden (Yokohama) en nog een op all seasons (Goodyear) staan. De all seasons rijden met deze temperaturen het aangenaamst. En ik snap dat het door de verschillende merken en wagentypes moeilijk is om objectief te vergelijken.
                      Ik woon aan de kust en begin nu te ervaren hoe goed all seasons zijn, mijn winterbanden zullen opgevolgd worden door all seasons op de wintervelgen. Van echte zomerbanden kan ik voorlopig geen afscheid nemen.

                      Mss moeten onze echt verbonden en betrokken liefhebbers hier nog een derde set met all seasons bijkopen als ze echt constant het beste uit hun banden en wagen willen halen
                      Last edited by cooper s; 01/12/2019, 11:05.

                      Comment


                      • #91
                        Zowel zomerbanden als winterbanden hebben aan een gemiddeld lage temperatuur nog voldoende kwaliteiten om goed te rijden. Daar heb je geen mossel noch vis band (om aan de kust te blijven ) voor nodig.

                        Bron Touring : 4 seizoensbanden zitten dus NOOIT in de groene zone, altijd geel of rood.

                        Last edited by order66; 01/12/2019, 12:04.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • #92
                          Gemiddeld lage temperatuur?

                          Het komt de komende 14 dagen niet eens aan 10 graden? Gemiddeld 10 graden is eerder iets voor in de tussenseizoenen, wanneer de meeste mensen inderdaad met een zomerband rondrijden. De gemiddelde jaar(!)temperatuur is 10.5 graden volgens het KMI.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                            Gemiddeld lage temperatuur?

                            Het komt de komende 14 dagen niet eens aan 10 graden? Gemiddeld 10 graden is eerder iets voor in de tussenseizoenen, wanneer de meeste mensen inderdaad met een zomerband rondrijden. De gemiddelde jaar(!)temperatuur is 10.5 graden volgens het KMI.
                            Ik had duidelijker moeten zijn, excuses. Maar bovenstaande tabel maakt alles duidelijk.
                            Last edited by order66; 01/12/2019, 12:14.
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • #94
                              Staat er in die bron van Touring bij wanneer (jaar) die test is gedaan en met welk merken?

                              edit: ondertussen zelf die pagina van Touring gevonden. Cijfertjes zien er ok uit, maar met welke banden er getest is zie i niet.
                              Last edited by cooper s; 01/12/2019, 14:00.

                              Comment


                              • #95
                                Hier de link. Een interessant artikel, maakt veel duidelijk.

                                Is trouwens zeer recent, 28 oktober 2019.

                                https://blog.touring.be/nl/artikels/...nenbanden-tips
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                  Zowel zomerbanden als winterbanden hebben aan een gemiddeld lage temperatuur nog voldoende kwaliteiten om goed te rijden. Daar heb je geen mossel noch vis band (om aan de kust te blijven ) voor nodig.

                                  Bron Touring : 4 seizoensbanden zitten dus NOOIT in de groene zone, altijd geel of rood.

                                  Als ik die tabel bekijk zou ik gewoon winter en zomer op zomerbanden rijden, want die hebben over het algemeen de beste cijfers.

                                  Maar om eerlijk te zijn zou ik die tabel anders opmaken en de all seasons als baseline gebruiken, om zo te zien hoeveel de zomer en winterbanden het beter of slechter doen op alle punten.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Als ik die tabel bekijk zou ik gewoon winter en zomer op zomerbanden rijden, want die hebben over het algemeen de beste cijfers.

                                    Maar om eerlijk te zijn zou ik die tabel anders opmaken en de all seasons als baseline gebruiken, om zo te zien hoeveel de zomer en winterbanden het beter of slechter doen op alle punten.
                                    Wat als je toch de voorkeur geeft aan 4-seizoenenbanden?


                                    De Michelin CrossClimate komt, volgens onze Zwitserse collega’s, het dichtst in de buurt voor wie niet wil wisselen van zomer- naar winterbanden. Toch is de elasticiteit van de groeven van zomer- en winterbanden kwalitatief veel hoger dan bij 4- seizoenenbanden.

                                    Lees het artikel eens.
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Ja, dat heb ik net gedaan, maar dat veranderd niets aan mijn eerdere opmerking.
                                      Gebaseerd op de tabel lijkt het alsof de zomerbanden ten alle tijde de beste zijn, winter en zomer, datvus dus een totaal fout beeld.

                                      Zoals ik in mijn vorig bericht dus al zei, beter de all seasons als baseline gebruiken en van daaruit de andere banden bekijken, geeft een heel ander, beter en duidelijker beeld.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #99
                                        Zoals ik hierboven al aanhaal, snap ik zo'n test niet, waarbij men winter-zomer en all-seasons gaat vergelijken in alleen maar "zomerse" omstandigheden. Ofja. vooral "niet winterse" omstandigheden. Buiten de sneeuw-test dus.

                                        Het is toch, onder meeste mensen goed verstaan dat "zomer-banden" eigenlijk vooral GEEN winterbanden zijn. Alsin dat zomerbanden de verkozen band zijn totdat het heel koud word. De meeste mensen zullen in de lente en de herfst, zomerbanden verkiezen, logischerwijze. Er gaat toch niemand beweren dat je bij 10 graden best al winterbanden hebt liggen? Hoewel dit sowieso van band tot band zal schommelen geeft men over het algemeen aan dat het kantelpunt rond de 7 graden ligt. Dus bij 7 graden zijn beide banden even performant.

                                        Met een gemiddelde temperatuur van 3-4 graden in december-februari, vind ik een dergelijk test dus eigenlijk compleet niets-zeggend.

                                        Comment


                                        • Ok, zo kan het ook, gelijk welk bewijs of test naast u neerleggen. Ik ben klaar met posten in dit topic

                                          Knal er maar op los!
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X