Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als.... de electrische auto eerst was ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
    Er is nog een oplossing!
    Voor zij die gehaast zijn als ze op verlof trekken:
    Megane e-tech electric kopen.... inbegrepen: 20 dagen/jaar een ice om bijvoorbeeld op vakantie te gaan.
    (1e jaar gratis)
    tiens... een oplossing van renault? ik dacht dat renault "créateur de problèmes" was ( https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-sleutelkaart/ )

    ok zonder zever, met mijn musk mobiel nog nooit laadfile gehad.

    de keren dat ik naar spanje ben gereden ging dat altijd vlot. in frankrijk heeft tesla op verschillende plekken superchargers bijgebouwd, waar je vroeger om de 100 km een V2 supercharger vond, staat er nu vaak in de buurt van de bestaande chargers een nieuwe V3 charger met nog eens meer dan 10 plekken. Dus ik beland vaker op een lege dan op een volle supercharger...

    model 3 is zeer aerodynamisch dus komt ook gewoon verder op een batterij.

    Ondertussen hebben ze bij mercedes ook door dat sedans veel interessanter zijn dan SUV's qua aerodynamica...


    wel jammer idd voor diegenen die met hun iX moeten aanschuiven bij ionity (en ook nog eens veel moeten betalen geloof ik?)...

    ik hoef in elk geval niet naar een ICE te switchen voor mijn vakantietripjes...
    na 80.000 km ook nog geen garagist gezien, jammer voor de werkgelegenheid...

    vraag mij trouwens af, hoe renault dat gaat klaarspelen om tijdens de vakantiepieken plots aan alle EV bezitters een ICE voor te schotelen?

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

      Net daarom, aanpassen zal het zeker worden. Zolang ik met een betaalbaar exemplaar geen 600 km snelweg kan doen bijft het voor mij een no go. 5 jaar nog en ik ben mee, tegen dan gaat er nog veel vooruitgang zijn inzake EV's. Ik moet er met 1 laadbeurt kunnen geraken, stel je voor dat je alle 250 km een half uur of langer moet gaan laden, nee bedankt!

      Jij als leaserijder kunt het al wat vroeger uitproberen. Laat mij dan zeker uw bevindingen weten want jij hebt ongeveer hetzelfde lange afstanden rijgedrag als mij
      Dus jij rijdt 6 uur zonder enige stop?

      Neem nu een Tesla mod 3, je vertrekt met 100% en dan kan je makkelijk 400 km doen. Stop van 20 min en je hebt er 250 km bij. Stop je 30 min, dan heb je 350 km er bij.

      1000 km in minder dan 10 h is mogelijk met meerdere modellen.
      De Mod Y LR doet het in 9h55 bij vriestemperaturen.
      Ik kan daar mee leven.



      Ga naar de tab 1000km. Alle tijden zijn inclusief laadstops.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

        Dus jij rijdt 6 uur zonder enige stop?

        Neem nu een Tesla mod 3, je vertrekt met 100% en dan kan je makkelijk 400 km doen. Stop van 20 min en je hebt er 250 km bij. Stop je 30 min, dan heb je 350 km er bij.

        1000 km in minder dan 10 h is mogelijk met meerdere modellen.
        De Mod Y LR doet het in 9h55 bij vriestemperaturen.
        Ik kan daar mee leven.



        Ga naar de tab 1000km. Alle tijden zijn inclusief laadstops.
        Nee hoor, ik stop 1 keer ongeveer 15 minuten maar dan op een kleine snelwegparking. Mijn ritten zijn altijd ongeveer 950 km met overnachting in Braunschweig na ongeveer 470 km. Dus daar zou ik 's nachts in de hotelgarage kunnen laden. Nu tank ik in Braunschweig ongeveer 10 liter omdat dit volstaat om met mijn klein tankje van 43 liter in Polen te geraken. Hier is de benzine sowieso goedkoper, momenteel ook wel 1,60 €.

        Ik hou ook niet van op de limiet te gaan rijden. Wat mij ook opvalt in Duitsland is hoe beheerst al die EV's rijden tegenwoordig op de Autobahn, max 120 km/h, eerder minder. Zo onduits

        Ik begrijp jou wel hoor Tommie, het zal er toch ooit moeten van komen maar ik wil het nog even aanzien voorlopig.

        En ik zit trouwens met zo'n nieuwe C-klasse in mijn kop, zo'n C180 met een 1.5 liter mild hybrid en 190 pk

        Maja, ik krijg elke 4 jaar zo'n aanval Dit keer heb ik door de pandemie en andere omstandigheden nog maar 37k km. Beetje zot eigenlijk. Ik ben er nog altijd niet uit, nog wat wikken en wegen

        Ach ja, bedankt van de info, ik ga het eens rustig bekijken

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          Tja, ik zou een auto met 37k ook nooit vervangen hoor.

          Ik kan je alleen maar aanraden om bij Tesla eens een testrit te boeken met een mod3 bv.
          Je moet dat gewoon eens ervaren, en nadien lach je met 190pk.

          Dat beheerst rijden valt wel mee.
          Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar mijn collega rijdt nu een tijdje met een Mod 3 regelmatig naar D zo’n 500 km naar zijn werkplaats vanuit Nederland.
          Die stopt altijd op dezelfde plaats, start met een volle batterij en kijkt dan naar zijn range. Zodra hij ziet dat er 100km ‘over’ is, gaat die gewoon voluit en komt meestal op die tussenstop aan met iets tussen 5 en 10%.
          Daar zitten dan sprintjes tussen naar 200. Lukt perfect.
          Een capucino en ‘pinkelpause’ later is die auto terug op 80% en kan hij makkelijk het doel bereiken.

          Comment


          • #25
            Discussie is interessant,maar mijn startpost gaat gewoon over het feit dat …. Stel dat we al 20 jaar electrisch rijden, en ze komen dan met benzine af, zouden er dan nog veel mensen voor kiezen?

            Het enige verkoopsargument wordt dan de range, en in ruil moet je je tevreden stellen met minder vermogen, meer lawaai en onderhoud en een versnellingsbak die ‘rare’ dingen doet.

            Geef toen sinds jaren werken de fabrikanten aan motoren met een vlakke koppelcurve, hoog koppel bij lage toeren, boterzacht schakelen, minder lawaai en …. Poef, de electroauto doet dat ineens allemaal.
            20 jaar geleden moest je een exclusieve 911 Turbo kopen om onder de 5s naar 100 te geraken. Nu doet een Mod3 of Y dat zo.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Tja, ik zou een auto met 37k ook nooit vervangen hoor.

              Ik kan je alleen maar aanraden om bij Tesla eens een testrit te boeken met een mod3 bv.
              Je moet dat gewoon eens ervaren, en nadien lach je met 190pk.

              Dat beheerst rijden valt wel mee.
              Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar mijn collega rijdt nu een tijdje met een Mod 3 regelmatig naar D zo’n 500 km naar zijn werkplaats vanuit Nederland.
              Die stopt altijd op dezelfde plaats, start met een volle batterij en kijkt dan naar zijn range. Zodra hij ziet dat er 100km ‘over’ is, gaat die gewoon voluit en komt meestal op die tussenstop aan met iets tussen 5 en 10%.
              Daar zitten dan sprintjes tussen naar 200. Lukt perfect.
              Een capucino en ‘pinkelpause’ later is die auto terug op 80% en kan hij makkelijk het doel bereiken.
              Die testrit ga ik zeker doen als de tijd rijp is en ik kijk ook al uit naar de ervaring

              Die 190 pk had ik er beter niet bijgeschreven omdat die mij eigenlijk niet interesseren. Mijn A-tje 1.3 met 163 pk doet nu ook maar 8 seconden over het 0 tot 100 sprintje. Denk niet dat ik dat al vaak gedaan heb

              Ik kom echt niks tekort, mijn 260E - 6 cilinder destijds was langzamer en kostte op alle gebied een pak meer aan benzine, taks en verzekering.

              Dus die 200 sprintjes of in 4 seconden naar 100 zeggen mij niks. Leuk als je dat kunt maar voegen voor mij niks toe, zeker niet met de huidige verkeersellende overal
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Discussie is interessant,maar mijn startpost gaat gewoon over het feit dat …. Stel dat we al 20 jaar electrisch rijden, en ze komen dan met benzine af, zouden er dan nog veel mensen voor kiezen?

                Het enige verkoopsargument wordt dan de range, en in ruil moet je je tevreden stellen met minder vermogen, meer lawaai en onderhoud en een versnellingsbak die ‘rare’ dingen doet.

                Geef toen sinds jaren werken de fabrikanten aan motoren met een vlakke koppelcurve, hoog koppel bij lage toeren, boterzacht schakelen, minder lawaai en …. Poef, de electroauto doet dat ineens allemaal.
                20 jaar geleden moest je een exclusieve 911 Turbo kopen om onder de 5s naar 100 te geraken. Nu doet een Mod3 of Y dat zo.
                Ik kan mij dat niet voorstellen eigenlijk. Volgens mij ga je daar dan niemand warm voor krijgen. En die range zou dan ook geen probleem meer zijn want dan stond de technologie al veel verder.

                Weet je, dat hangt allemaal van de prijs af. Op de manier waarop het EV rijden in België gepromoot wordt gaat het nog lang duren vooraleer Jan Modaal overtuigd gaat zijn. Gelukkig zijn er massa's leaseklanten die het niet in hun portefeuille voelen.

                Geduld is een schone deugd en dat gaat ongetwijfeld nodig zijn. Zoals gezegd, nog 3 tot 5 jaar en het zal (hopelijk) stilaan beter worden
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  Ik ben het helemaal eens met het prijsprobleem.
                  Voor iemand met het budget van een BMW5 is er keuze genoeg.

                  Maar als je met 20k gaat shoppen, en er bv nog eens 5k bij doet omdat verbruik lager is, en je minder taksen betaalt blijft het moeilijk of ondoenbaar iets te vinden.
                  Maar momenteel is de vraag naar EV’s toch zo hoog dat ze de batterijen niet aangesleept krijgen. Wat ga je dan als autofabrikant verkopen?

                  Een VW id1 aan 20k met amper marge, of een Q4 etron met 10-20k marge….
                  Het komt wel….
                  De eerste GSMs werden ook niet door studenten gekocht, maar door CEO’s (en topvoetballers).

                  Comment


                  • #29
                    Ik denk dat je te weinig punten aanhaalt om een volledig vergelijking te kunnen maken. De elektrische wagen heeft echt nog VEEL te bewijzen. Neem bijvoorbeeld de levensduur in het algemeen en de componenten. Als je stilstaat bij wat we gemiddeld nu al gebruiken met een batterij en de beperkte tijd dat dit maar mee gaat. Als dit dezelfde trend zal zijn als bij een EV dan zal dit verhaal niet lang steek houden. In mijn ogen gaat een EV echt niet kunnen doen wat ik nu doe met mijn wagens.

                    Ander voorbeeld; in de metaal industrie heb je industriële lasersnijmachines. De eerste generatie van machines die dateren van midden jaren '80 en gebruikten CO2 technologie om de lichtbundel te maken. Op het hoogtepunt van deze technologie met de zwaarste bron kan je 25 mm dik staal snijden met een perfecte snedekwaliteit, geen nabewerking nodig van stukken (zoals bij een plasma wel). In 2010 bouwt de marktleider een laser met een nieuwe technologie: fiber technologie. En op de beurzen wordt vol lof gesproken; sneller en minder electriciteitsverbruik (hint hint). We zijn nu 12 jaar verder en de realiteit is dat je dunne plaat perfect kan snijden met deze nieuwe technologie, wel degelijk goedkoper in running costs en sneller. Maar dikke plaat is ronduit een ramp. De snijkwaliteit van dikke plaat is extreem slecht en aan de achterzijde van de plaat zit je met enorm veel gesmolten residu. Om dit weg te krijgen mag je dergelijke stukken door een andere machine jagen om de residue af te schuren. De nieuwe technologie is pokkeduur en de machine kan niet doen wat de vorige generatie wel kon (en dit na 12 jaar verdere ontwikkeling!). Niet iedereen heeft dit nodig, maar toch zijn er wel die dit verwachten.

                    Dus marketing gewijs krijg je enkel de voordelen te horen, geen enkel nadeel (of het nu een laser is of een EV). Dit mag je gewoon zelf ondervinden. Iedereen gebruikt zijn/haar wagen anders en er is geen ene correcte oplossing voor iedereen.
                    Last edited by McLarenboy; 31/05/2022, 23:36.

                    Comment


                    • #30
                      McLarenboy
                      Er is al aangetoond dat het enorm mee valt met die degradatie. Ca 10% na 300k vind ik prima in orde voor een Tesla bv.

                      Welke dingen doe jij met je auto’s die een EV niet kan?

                      Comment


                      • #31
                        er zullen altijd mensen voor en tegen zijn en beide kampen zullen wel hun argumenten vinden.

                        als ik een bepaalde keuze maak is dat altijd omwille van bepaalde voordelen die ik graag wil hebben en de nadelen neem ik er dan wel bij als er mee te leven valt.

                        de voordelen voor mij zijn: geen lawaai, instant koppel, geen emissie, onderhoudsarm...

                        het nadeel, je kan hem niet in 2 minuten vol gooien en de range op 1 batterijlading is beperkt tot 400 km.
                        de batterij verslijt enigzins maar eigenlijk minder hard dan alle bewegende delen in een ICE en bovendien nog grotendeels recycleerbaar.
                        de aankoopprijs is hoger, maar een ICE met vlotte prestaties, automaat en nog wat opties is ook niet goedkoop (zeker met de running costs meegeteld) en na 200.000 km versleten.

                        Dus ik persoonlijk kan wel met die nadelen leven, geniet volop van de voordelen en sta nog steeds achter mijn keuze .
                        en ja het fiscale voordeel is er ook nog uiteraard ;-)

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                          tiens... een oplossing van renault? ik dacht dat renault "créateur de problèmes" was ( https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-sleutelkaart/ )

                          ok zonder zever, met mijn musk mobiel nog nooit laadfile gehad.

                          de keren dat ik naar spanje ben gereden ging dat altijd vlot. in frankrijk heeft tesla op verschillende plekken superchargers bijgebouwd, waar je vroeger om de 100 km een V2 supercharger vond, staat er nu vaak in de buurt van de bestaande chargers een nieuwe V3 charger met nog eens meer dan 10 plekken. Dus ik beland vaker op een lege dan op een volle supercharger...

                          model 3 is zeer aerodynamisch dus komt ook gewoon verder op een batterij.

                          Ondertussen hebben ze bij mercedes ook door dat sedans veel interessanter zijn dan SUV's qua aerodynamica...
                          https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...oot-rijbereik/

                          wel jammer idd voor diegenen die met hun iX moeten aanschuiven bij ionity (en ook nog eens veel moeten betalen geloof ik?)...

                          ik hoef in elk geval niet naar een ICE te switchen voor mijn vakantietripjes...
                          na 80.000 km ook nog geen garagist gezien, jammer voor de werkgelegenheid...

                          vraag mij trouwens af, hoe renault dat gaat klaarspelen om tijdens de vakantiepieken plots aan alle EV bezitters een ICE voor te schotelen?
                          Die sleutelkaart da’s Duitse degelijkheid... made by Siemens. Vanaf Laguna 3 trouwens opgelost, steviger en zelfs waterdicht... Mijne is zo eens mee in de wasmachine beland... werkte nadien nog perfect.

                          En wat die switch car zoals renault het noemt betreft: ik weet nu al zeker dat ik daar geen gebruik van ga maken.
                          Onderweg bijladen tijdens de plas-, bewegings- en koffiepauze kan perfect.
                          Bovendien is het iets dat Renault nu gratis 1 jaar aanbiedt. Wat ze daarmee in de toekomst gaan doen, geen idee.
                          Vanaf het tweede jaar is het betalend. Het aantal klanten met die dienst daalt dan wel vanzelf.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                            Die sleutelkaart da’s Duitse degelijkheid... made by Siemens. Vanaf Laguna 3 trouwens opgelost, steviger en zelfs waterdicht... Mijne is zo eens mee in de wasmachine beland... werkte nadien nog perfect.
                            Bij mijn zoon zijn Duster werkt die kaart ook perfect en dat ding heeft al wat meegemaakt

                            Dat artikel gaat over een Laguna van bijna 20 jaar geleden, toen stonden er meer dingen nog niet op punt en was er zelfs nog geen sprake van een Musk mobiel

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #34
                              om op de initiele, hypotethetische maar interessante vraag te beantwoorden...er zou maar weinig brandstofauto aan te pas komen, denk ik

                              Comment


                              • #35

                                Ik sta zeker open om met een EV te rijden , het rijden op zich vond ik echt wel zalig meevallen, is gewoon stukken comfortabeler/aangenamer dan mijn huidige V6 tdi’s waar ik al jaren mee rij, dat is zeker. Echter op vandaag wil ik er nog niet mee rijden… waarom… simpel , de laadmogelijkheden staan nog veel te veraf van wat ik als “comfortabel/stresloos” rijden wil… vorig jaar specifiek op reis naar Italie toch eens goed opgelet… de rijtjes aan de laders waren toch behoorlijk lang moet ik zeggen en daar heb ik helemaal geen zin in…
                                Dat het komt en dat ik in de toekomst een EV ga rijden is 100% zeker maar ik heb nu eerst nog een Phev in bestelling genomen… scheelt me fiscaal heel veel met mijn huidige V6 diesel en tov een full EV is de fiscale meerkost te verwaarlozen ( zeker als je de prijs van de wagen mee in overneming neemt ).

                                Ik heb voor ik mijn phev aankocht een E-tron , E tron GT en een Polestar testgereden ( simpelweg omdat dit op vandaag de enige wagens zijn die ik ietwat graag zie en ik zeker voor de Audi's dan de enige zijn die je nog kan configureren naar je zin met de opties die ik wil ) , al deze auto’s reden zalig goed , er was echter maar één groot issue ( wat voor de GT minder speelde ) en dat is het rijbereik wanneer je op de snelweg aan 120/u gaat rijden…. In het secundaire verkeer viel dat verbruik echt heel goed mee, op de snelweg was dat bangelijk veel… ( mede dat ik daardoor heel veel EV wagens op de snelweg aan 100 zie tuffen , is gewoon een vaststelling ) . Zeker de Polestar vond ik op dat vlak een ramp… de GT deed dat ( mede door zijn vorm ) een stuk beter maar ondanks dat ik dit een schitterende wagen vond ( wegligging is werkelijk subliem ) valt deze af omdat die voor mij gewoonweg niet praktisch is…
                                Nu hoeft een EV voor mij geen 500km bereik te hebben , als er voldoende snelle laadmogelijkheden zouden zijn is dit helemaal geen probleem, en daar is mijns inziens nog enorm veel werk aan…

                                Een bedenking die ik me ook maak is hoe duur het gaat worden voor de particulier die geen bedrijfswagen heeft en hoe die mensen in de stad hun wagen dan gaan laden , niet iedereen heeft een zaak of firmawagen die je simpelweg op het werk overdag aan de stekker kan hangen hé … Ik zal perfect op het bedrijf kunnen laden en vrij goedkoop ook ( door de grote SP installatie ) , mensen die thuis een EV gaan moeten laden op hun kosten gaan hun blauw betalen hé … om maar te zwijgen dat er heel veel gewoonweg 3 dagen gaan nodig hebben om hun wagen volledig te laden…

                                Velen die roepen dat EV de enige weg is zijn mensen die die wagen zelf niet moeten betalen of zelfstandig zijn... dat is gewoon een feit... Als particulier die het zelf moet bekostigen zal het gewoonweg simpelweg zwaar inbinden zijn...

                                Op mijn prive ( ik woon wat op de buiten ) kan ik momenteel max aan 7.5kW laden ( en dat zal al krap zijn dan ) , ik heb op aanraden van enkele mensen nu bij Fluvius een verzwaring naar 3x400V 40A aangevraagd zodat ik later makkelijk naar 22kW zou kunnen gaan…. Hiervoor moeten ze een ondergrondse kabel van net geen 250 m trekken…. Ik heb dit in bestelling genomen omdat ik vrees dat dit later alleen maar duurder zal zijn…

                                Dat snelladen is ook nog zoiets … op het bedrijf zijn we ons aan het informeren om een 10 tal laadpalen te plaatsen… ( 22kW palen ) , een snellader is eigenlijk totaal niet aan de orde omdat we al een bijkomende ( of een zwaardere ) hoogspanningskabine zouden moeten plaatsen…. Die snelladers zouden volgens de politiekers alles moeten oplossen maar vergis je niet welke kabels er zullen moeten bijgetrokken worden naar deze dingen…. De weg is nog heel erg lang en uiteindelijk zal snelladen hondeduur worden , wees maar zeker…

                                Met de auto rijden zal in de toekomst niet meer voor iedereen weggelegd zijn , wees daar maar zeker van…
                                Last edited by Audidriver; 01/06/2022, 11:47.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  er zullen altijd mensen voor en tegen zijn en beide kampen zullen wel hun argumenten vinden.

                                  als ik een bepaalde keuze maak is dat altijd omwille van bepaalde voordelen die ik graag wil hebben en de nadelen neem ik er dan wel bij als er mee te leven valt.

                                  de voordelen voor mij zijn: geen lawaai, instant koppel, geen emissie, onderhoudsarm...

                                  het nadeel, je kan hem niet in 2 minuten vol gooien en de range op 1 batterijlading is beperkt tot 400 km.
                                  de batterij verslijt enigzins maar eigenlijk minder hard dan alle bewegende delen in een ICE en bovendien nog grotendeels recycleerbaar.
                                  de aankoopprijs is hoger, maar een ICE met vlotte prestaties, automaat en nog wat opties is ook niet goedkoop (zeker met de running costs meegeteld) en na 200.000 km versleten.

                                  Dus ik persoonlijk kan wel met die nadelen leven, geniet volop van de voordelen en sta nog steeds achter mijn keuze .
                                  en ja het fiscale voordeel is er ook nog uiteraard ;-)
                                  Niet helemaal eerlijk hè want het grootste voordeel vermeld je niet: fiscaal en financieel!
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                    Niet helemaal eerlijk hè want het grootste voordeel vermeld je niet: fiscaal en financieel!
                                    nja firmawagens zijn al lang fiscaal aftrekbaar.. vroeger 80-90% voor de meeste wagens (bv 320d efficientdynamics etc ).. elektrische 120% ma eigenlijk maar 100% (rare truuk van de overheid - bij liquidatie van de firma vragen ze die 20% terug)..
                                    die 10% maakt zo veel verschil niet... (hoeveel trokken er vroeger niet hun porsche af .. nog altijd 75% van 100k).

                                    dus het fiscale aspect het grootste voordeel? Niet in mijn ogen... ik heb nooit in die optiek geredeneerd, ik kocht benzine wagens toen diesels fiscaal interessanter waren omdat ik dat traktor gekletter en roetwolken niet wou...

                                    particulier is elke nieuwe wagen duur, maar zelfs dan nog kom je TCO gewijs (brandstof, onderhoud) niet duurder dan ICE...

                                    als particulier kan je vaak beter tweedehands shoppen, die markt zal de komende jaren ook serieus groeien.

                                    even snel gerekend voor nieuwe wagens:

                                    BMW 320i RWD:

                                    aankoop +/- 45.000 euro
                                    benzine voor 200.000 km: 7 liter x 2 euro x 2000 = 28.000 euro

                                    totaal 73.000 euro

                                    model 3 long range AWD:

                                    aankoop 60.000 euro
                                    elektriciteit voor 200.000 km: 17 kwh x 0,35 euro * 2000 = 11900 euro

                                    totaal 71.900 euro

                                    en dan hebben we het nog niet over onderhoud en prestaties gehad...

                                    Ik kan de particulier die 60k wat veel vindt, 100% gelijk geven als hij wel 40k voor een renault megane e-tech wil neerleggen want die benzine megane zal even goed meer dan 10.000 euro extra aan brandstof kosten...

                                    brandstof reken ik nu even aan de volledige levensduur van de auto, er vanuit gaande dat de meeste auto's wel minstens 200.000 km rijden vooraleer ze naar de sloop gaan...
                                    Last edited by sunking; 01/06/2022, 12:45.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten


                                      Op mijn prive ( ik woon wat op de buiten ) kan ik momenteel max aan 7.5kW laden ( en dat zal al krap zijn dan ) , ik heb op aanraden van enkele mensen nu bij Fluvius een verzwaring naar 3x400V 40A aangevraagd zodat ik later makkelijk naar 22kW zou kunnen gaan…. Hiervoor moeten ze een ondergrondse kabel van net geen 250 m trekken…. Ik heb dit in bestelling genomen omdat ik vrees dat dit later alleen maar duurder zal zijn…

                                      Dat snelladen is ook nog zoiets … op het bedrijf zijn we ons aan het informeren om een 10 tal laadpalen te plaatsen… ( 22kW palen ) , een snellader is eigenlijk totaal niet aan de orde omdat we al een bijkomende ( of een zwaardere ) hoogspanningskabine zouden moeten plaatsen…. Die snelladers zouden volgens de politiekers alles moeten oplossen maar vergis je niet welke kabels er zullen moeten bijgetrokken worden naar deze dingen…. De weg is nog heel erg lang en uiteindelijk zal snelladen hondeduur worden , wees maar zeker…
                                      Waarom zou 7kW laden onvoldoende zijn.
                                      Als je bv 200km gereden hebt, dan is je batterij na 6uur terug vol.

                                      Waarom zou je op het bedrijf 22kW laadpalen zetten. De meeste werknemer blijven toch ca 7-8uur, en dan is 11kW meer dan voldoende, zelfs als ze met een lege batterij aan komen.
                                      11kW laadpaal zal ca 2000€ kosten.
                                      Snelladers zitten rond de 20-50k, maar dan spreek je over 100kW laders.
                                      Tenzij je electrische vrachtwagens gaat gebruiken heb je dat echt niet nodig.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Ik kan de particulier die 60k wat veel vindt, 100% gelijk geven als hij wel 40k voor een renault megane e-tech wil neerleggen want die benzine megane zal even goed meer dan 10.000 euro extra aan brandstof kosten...
                                        40k da’s een versie voor ’t plebs
                                        Bijna 52k, maar ik ben dan ook pas tevreden als alle toeters en bellen er op zitten.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Soms is alle voeling met de realiteit verdwenen bij mensen die geen enkele wagen privé moeten kopen. Bovenstaande bedragen zijn onbetaalbaar geworden voor particulieren. Dan is een firmawagen of leasing met tankkaart op de zaak wel een heel groot voordeel geworden tov de particulier. De discrepantie wordt te groot.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X