Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als.... de electrische auto eerst was ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
    En telkens weer opnieuw worden diezelfde non-argumenten aangehaald.
    Uiteraard zijn er mensen die dagelijks 400+ km rijden. Maar ten eerste doen alsof dit veralgemeend kan worden en ten tweede doen alsof ze echt geen 30 minuten tijd hebben om even te snelladen is méér dan de waarheid verkrachten.
    En voor diegenen die het zo’n ramp vinden om er een uurtje of zo langer over te doen om naar Zuid Frankrijk op verlof te gaan, blijf thuis want jullie zijn duidelijk te gestresseerd, zo rijden is levensgevaarlijk voor jullie zelf en anderen.
    Ik zie het niet direct als non-argumenten, veeleer onwetendheid of overschatting van de laadmogelijkheden.

    Ik heb in 2 periodes in mijn leven vrij veel gereden. (40-50k per jaar)

    De eerste periode was toen ik als vertegenwoordiger werkte. Een gemiddelde dag buiten was 200km, met uitschieters naar 450km (Luxemburg).
    Toen ik dat deed stond ik natuurlijk regelmatig een tijdje ergens op een parking om mijn bokes op te eten, of even te wachten op de volgende afspraak. Als je dat een beetje plant bij een laadpaal (al is het een trage paal), of je heb de mogelijkheid te laden bij sommige klanten, dan zou dit geen enkel probleem zijn.

    De tweede periode was toen ik zowat om de 2 weken naar Frankrijk of Duitsland moest. Enkele rit was dan 350 of 500km. Soms deed ik dat domweg in 1 ruk, maar dan kwam ik toch half stijf uit de auto, en een stopje van 30 min was gewoon beter geweest.

    Die laadinfrastructuur wordt nu ook snel uitgebreid, en binnen 1-2 jaar gaan we daar gewoon mee om als met tanken. Gewoon rijden, en als de 15% in zicht komt, stoppen bij de eerste parking/laadstation en laden maar.

    Comment


    • #62
      100% eens met Tommie1, veel van de hier aangedragen argumenten waren 5 jaar geleden misschien van toepassing maar vandaag achterhaald. inmiddels verschillende middellange tot lange trips gedaan met tesla en andere EV's. 3 keer op en af naar spanje (ene keer putje winter), zonder onvoorzien tijdverlies (wel anderhalf uur snelladen in totaal ongeveer - nauwelijks langer dan de normale eet- en wc stops) .

      Ik heb het voorbije half jaar 2 keer een lichte vorm van laadstress meegemaakt.

      1e keer: gaan skien in de franse alpen, laatste tesla supercharger die op de route lag, was in lyon, 170 km van ski oord. Die van grenoble lag te ver uit de richting en ionity is te duur, dus besloten om in lyon 90% vol te laden omdat in het skidorp ook geen laadpaal is. Aangekomen met 40% batterij in skioord (serieus klimmen uiteraard), week stilgestaan in de vrieskou, dan met 37% terug vertrokken (bergaf, dus tegen dat we het in het dal waren was hij al terug naar 39% geklommen..), en terug in lyon geraakt door op de snelweg niet rapper dan 110 te gaan. Zou allemaal geen probleem geweest zijn als er een simpele 3kw laadpaal in het dorp had gestaan of er op de route een andere supercharger had gelegen - of als ik had willen dokken voor ionity . maarja 80 cent versus 30 cent per kwh.. en ondanks de winterse omstandigheden toch 340 km gereden met 90% batterij en een week stilgestaan in de vrieskou.

      2e keer: naar t noorden van nederland, skoda enyaq met fietsen achterop, koud en tegenwind. normaal geen probleem, maar de 350 kw fastned lader weigerde dienst, die van 50kw deed het wel gelukkig, dus wat langer moeten laden dan we hadden ingecalculeerd.

      Ik hoor langs alle kanten dat er fors wordt uitgebreid in de laadnetwerken dus ik zie dit in de toekomst enkel maar beter worden. Ondertussen (op twee en half jaar tijd) toch al vele stille en onderhoudsarme kilometers gemaald

      Comment


      • #63
        Nu zou je toch zowat overal in een dorp een laadpaal moeten vinden. Dan ben je op een nachtje toch ook bij 90-100%.

        Comment


        • #64
          niet in auris en oisans, dorp met 200 inwoners...

          massa's dorpen in frankrijk waar nog niet eens een bakker is.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            niet in auris en oisans, dorp met 200 inwoners...
            204 inwoners en 11 vierkante km groot

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Ik hoor langs alle kanten dat er fors wordt uitgebreid in de laadnetwerken dus ik zie dit in de toekomst enkel maar beter worden. Ondertussen (op twee en half jaar tijd) toch al vele stille en onderhoudsarme kilometers gemaald
              De vraag is natuurlijk wat er sneller gaat: het uitbreiden van de laadmogelijkheden of het uitbreiden van het EV wagenpark.

              Als de vraag naar laadmogelijkheden sterker stijgt dan het aanbod (wat volgens mij op dit moment en de komende jaren het geval is), dan zal het alleen maar slechter worden...

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten

                De vraag is natuurlijk wat er sneller gaat: het uitbreiden van de laadmogelijkheden of het uitbreiden van het EV wagenpark.

                Als de vraag naar laadmogelijkheden sterker stijgt dan het aanbod (wat volgens mij op dit moment en de komende jaren het geval is), dan zal het alleen maar slechter worden...
                volgens de ene groep skeptici gaan de laadmogelijkheden niet kunnen volgen op de productie van de elektrische auto's.
                volgens de andere groep skeptici zal de productie van elektrische auto's niet snel op gang komen.

                we zullen wel zien. ik heb alvast geen schrik om ergens ten velde te stranden zonder elektriciteit.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                  volgens de ene groep skeptici gaan de laadmogelijkheden niet kunnen volgen op de productie van de elektrische auto's.
                  volgens de andere groep skeptici zal de productie van elektrische auto's niet snel op gang komen.

                  we zullen wel zien. ik heb alvast geen schrik om ergens ten velde te stranden zonder elektriciteit.
                  Schrik om te stranden ik ook niet.

                  Maar uit eigen ervaring en wat ik de laatste weken op social media zie passeren kan ik alleen maar vaststellen dat de laadfiles aan de snelladers schrikbarend aan het toenemen zijn...

                  En terwijl om de 200 à 300 km een klein half uurtje stoppen om te laden helemaal niet erg is als je direct kan beginnen laden en ondertussen even de auto uit kan, is het ver-schrik-ke-lijk irritant om eerst nog een half uur (of langer!) in een laadfile te staan, waarbij je dus niet eens de auto uit kan.

                  Comment


                  • #69
                    heb je linkjes?
                    natuurlijk het aantal EV's neemt toe, maar ik zie tesla ook zijn laadwerk enorm uitbreiden (in NL en frankrijk verschillende nieuwe chargers met 30 stalls) en openstellen voor andere merken.

                    O.a. in maastricht komt de grootste supercharger van de benelux en in Neuville-en-Ferrain (bij Lille) komt er ook een grote (20 plaatsen).

                    In frankrijk zetten ze die superchargers tegenwoordig op de grote parkings bij de Auchan en dergelijke, kunnen ze makkelijk 20-30 palen zetten (of 100 als ze willen).
                    Ondertussen ga je even je boodschappen doen en uw batterij is weer vol.

                    Comment


                    • #70
                      Het is logisch, zeker in België, bedrijfswagens zijn enorm veel ev’s wegens de fiscale nuloperatie, gebruikers gaan er logischerwijs ook mee op reis, of werk in het buitenland. Hopelijk kunnen de faciliteiten volgen, maar ik vrees ervoor momenteel.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #71
                        Juist stonden 2 Hollanders in Magdeburg langs de A2 in panne of zonder 'naft' met hun Model S. Op een 'leuke' plaats te wachten op de ADAC. Het ging te snel voor een foto
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                          Het is logisch, zeker in België, bedrijfswagens zijn enorm veel ev’s wegens de fiscale nuloperatie, gebruikers gaan er logischerwijs ook mee op reis, of werk in het buitenland. Hopelijk kunnen de faciliteiten volgen, maar ik vrees ervoor momenteel.
                          In Frankrijk op de rode dagen…. Kan moeilijk worden.
                          Maar het komt wel in orde, overal worden er palen gezet, NL staat inmiddels goed vol en Duitsland volgt snel.

                          Er is geld mee te verdienen, dus zijn er bedrijven die er werk van maken.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                            Juist stonden 2 Hollanders in Magdeburg langs de A2 in panne of zonder 'naft' met hun Model S. Op een 'leuke' plaats te wachten op de ADAC. Het ging te snel voor een foto
                            En ben je zeker dat de batterij leeg was?

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              En ben je zeker dat de batterij leeg was?
                              Neen hij moest dringend pissen op een riskante plaats
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                En ben je zeker dat de batterij leeg was?
                                Neen, dat niet. Maar er zijn maar 2 mogelijkheden hé, want daar stopte je echt niet om naar het landschap te kijken. Ze stonden allebei trouwens achter de vangrail, en met reden.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #76
                                  je kan de situatie idd perfect omdraaien. de electrische wagen staat imo op het niveau van een benzine/diesel uit eind jaren 90. Dat is dan ook de primaire reden voor mij om niet naar een EV te kijken in de komende 2 jaar.
                                  in de komende 10 jaar gaan die batterijen nog een enorme evolutie meemaken waardoor niet enkel range en gewicht maar vooral ook de levensverwachting enorm gaat verbeteren.
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • #77
                                    Ja, de komende 2 jaar is het best om niet naar een EV uit te kijken omdat in de komende 10 jaar de batterijen zullen verbeteren.
                                    Zoals met bijna alles gaan die verbeteren. Een gsm was een hele verbetering t.o.v. een mobilofoon en een smartphone een reuzenstap t.o.v. die gsm, en de volgende jaren komt er nog wel wat beter.
                                    Zo kunt ge met alles steeds opnieuw blijven wachten op ”beter”.

                                    En dat een EV op het niveau staat van een auto uit de 90-er jaren is zever in pakskes. Perfecte koppelcurve, een rendement dat stukken beter is, fluisterstil... en ja, ge kunt er geen 1000 km aan één stuk mee rijden, iets wat 99 % van ons hooguit 1 x per jaar zou ”nodig” hebben, en dan nog...
                                    Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 12/06/2022, 09:21.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Haha idd, in de jaren 90 begonnen de trage atmo diesels eindelijk plaats te maken voor turbodiesels die nog steeds lawaai maakten en stonken, maar allez t was toch al ne vooruitgang…

                                      En natuurlijk kan je met een ICE nooit in panne vallen of zonder naft komen te staan, en al zeker niet op een gevaarlijke plek.
                                      Stilvallen in de kennedytunnel, kamion in uw gat en
                                      dood, het is al gebeurd.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                        je kan de situatie idd perfect omdraaien. de electrische wagen staat imo op het niveau van een benzine/diesel uit eind jaren 90. Dat is dan ook de primaire reden voor mij om niet naar een EV te kijken in de komende 2 jaar.
                                        in de komende 10 jaar gaan die batterijen nog een enorme evolutie meemaken waardoor niet enkel range en gewicht maar vooral ook de levensverwachting enorm gaat verbeteren.
                                        Komkom.
                                        In 1990 reed ik met een Vw Passat met een platte 1.6 d van 54 pk.
                                        Servostuur was een optie…. Daarmee moest ik ook om de 250 km een pauze pakken omdat ik stijf en doof was.
                                        Airco zat enkel in een Mercedes S-klasse.

                                        er zijn als EVs die met 500k op de teller amper 12% degradatie hebben.
                                        Als je gaat wachten tot ze 95% halen bij een stand van 1mio, en een bereik hebben van 1000km….
                                        Mensen zullen zich vrij snel realiseren dat er dan gewoon kleinere batterijen gemonteerd worden, want 95% is tevreden en kan perfect leven met een echte range van 400 km.

                                        Comment


                                        • #80
                                          400 km echte range, een hyundai kona en tesla model 3 van 2018 (4 jaar oud ondertussen) doen dat. vandaar dat ik sinds 2019 enkel nog elektrisch rijd...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X