Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    deze middag op bruzz

    een tram verbruikt 5.5 kwh, een metrostel 17

    https://www.bruzz.be/mobiliteit/jouw...ivb-2021-12-02

    vanwaar dat verschil, ik zag de sporen, de metro rijdt niet op rubberbanden
    De meeste trams van de MIVB zijn 32 meter lang. Een metro 94 meter.
    Naar mijn gevoel rijdt een tram ook trager dan een metro en accelereert veel trager dan een metro.
    KLIK |&| KLAK

    Comment


    • ja das een uitleg natuurlijk, zijn de brusselse trams nog allemaal die enkele rijstellen?

      gedeeld door aantal reizigers sowieso zuinig

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ja das een uitleg natuurlijk, zijn de brusselse trams nog allemaal die enkele rijstellen?

        gedeeld door aantal reizigers sowieso zuinig
        In Brussel zéker niet, daar springt toch iedereen gratis op.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment




        • knap (

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

            In Brussel zéker niet, daar springt toch iedereen gratis op.


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            Ja, dat dacht mijn zoon ook…. Ticketje ‘vergeten’ kopen, en een boete van 107€ aan zijn broek.

            Comment


            • VOLKSWAGEN STEEKT NOG EENS 16 MILJARD EURO IN ELEKTRIFICATIE

              PLANNEN WORDEN DUIDELIJKER

              Volkswagen gaat de komende vijf jaar miljarden euro's meer investeren in elektrisch rijden en digitalisering. In totaal steekt het Duitse autoconcern €89 miljard in nieuwe technologieën die de overstap naar geautomatiseerd en elektrisch rijden mogelijk moeten maken, €16 miljard meer dan eerder gepland.

              Het is voor het eerst dat Volkswagen meer dan de helft van al zijn investeringen voor de komende vijf jaar oormerkt voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën, schrijft het bedrijf bij zijn strategie-update. Het totaal aan geplande investeringen tot 2026 bedraagt €159 miljard.

              De Volkswagen Group wil dat voor 2026 één op de vier verkochte auto's die het verkoopt volledig elektrisch is. Daarbij voelt het bedrijf de druk vanuit Brussel. De Europese Commissie wil dat fabrikanten vanaf 2035 geen nieuwe personenauto's meer verkopen met een verbrandingsmotor die fossiele brandstoffen nodig heeft. De Volkswagen Group wil met de forse investeringen in vernieuwing naar eigen zeggen kunnen concurreren met Tesla.

              Voor de overstap op elektrisch rijden wil Volkswagen onder andere meer eigen accu's produceren. Een fabriek in Salzgitter moet een 'hub' voor batterijtechnologie worden. Ook komt er een nieuwe fabriek voor elektrische auto's in de buurt van het hoofdkantoor in Wolfsburg. De fabriek in Hannover wordt gemoderniseerd en daar zal op den duur de eerste productieauto van het Artemis-project worden gebouwd. Dan hebben we het waarschijnlijk ook over de Audi A8 e-tron. Ook gaat Hannover op den duur de 'ID California' bouwen, vermoedelijk een camperversie van de ID Buzz. Tenslotte worden compacte EV's en elektrische SUV's in de Spaanse fabrieken in Martorell en Pamplona gebouwd. Meer concrete productieplannen maakt de fabrikant in een later stadium bekend.

              CEO onder vuur

              De grote ambities om de Volkswagen Group volledig elektrisch te maken en te vernieuwen kwam concerntopman Herbert Diess de afgelopen periode op kritiek te staan. Vakbonden en personeelsvertegenwoordigers beschuldigen hem ervan grote ontslagrondes voor te bereiden om Volkswagen flexibeler te maken. Diess mag desondanks aanblijven als CEO van de Volkswagen Group, maar in het bestuur van Volkswagen zijn nu wel wijzigingen aangebracht. Zo gaat Diess niet langer over de activiteiten van het VW in China, maar wordt dat de verantwoordelijkheid van Ralf Brandstätter. Hij is al de CEO van het merk Volkswagen.

              Bron: Autoweek

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • ZO VER KOMEN EV'S ALS JE 130 KM/H RIJDT

                ACTIERADIUS BIJ 130 KM/H

                Autofabrikanten claimen een riant rijbereik voor hun EV’s, maar de dagelijkse realiteit valt nogal eens tegen. Deze praktijktest wijst uit hoe ver je echt komt met je EV, bij een maximumsnelheid van 130 km/h. Dat mag je bij ons op veel wegen na 19 uur 's avonds rijden, in Duitsland mag het overdag, en harder mag ook op sommige stukken. Onze collega's van AutoBild zijn met twaalf ev's de autobahn opgegaan en stelden de snelheid in op 130.

                Er komen er steeds meer op onze wegen en daar is niets mis mee. We hebben het over elektrische auto's, die sterk aan populariteit winnen. Maar we stellen wel telkens vast dat de toename van de actieradius helaas niet zo vlot verloopt. Het rijbereik is een belangrijk aspect. Dat je met een elektrische auto heen en weer naar je werk kunt pendelen en dan ’s nachts weer stroom kunt bijladen voor de volgende dag, verbaast niemand meer. Maar wat nu als je eens een tripje naar het buitenland moet maken? Of een vakantierit naar de bergen of het zonnige zuiden? Dan is het vervelend als je wordt gedwongen om telkens na 200 kilometer te moeten stoppen om de accu bij te laden. We hebben twaalf actuele EV-modellen de snelweg opgestuurd en met een snelheid van 130 km/h gekeken hoe lang ze het volhouden. Ze moesten allemaal aan de bak, van de nogal spaarzaam gemotoriseerde Opel Combo-e Life tot de luxueuze krachtpatser Audi RS E-tron GT. Eén ding kunnen we alvast verklappen: de resultaten zijn verrassend. Soms in positieve, soms in negatieve zin.

                Porsche Taycan 4S (Performance Accu Plus)



                Geen enkele EV is beter geschikt voor de snelweg. Niet alleen kun je er hard mee rijden (topsnelheid 250 km/h). De 93,4 kWh Performance Accu Plus Accu met een meerprijs van €6.044 zorgt ook voor snelladen met 270 kW (anders 225 kW). Volgens Porsche bedraagt de actieradius maximaal 365 kilometer.

                Vermogen: 420 kW/571 pk
                Gewicht leeg: 2.220 kg
                Accucapaciteit: 83,7/93,4 kWh
                Prijs: €95.244 (Performance Accu Plus)
                Actieradius bij 130 km/h: 352 km

                Audi RS E-tron GT



                Het technische broertje van de Taycan imponeert niet alleen met brute prestaties (0-100 km/h in 3,3 seconden, top 250 km/h), maar ook met comfort en klasse. De Audi is zwaarder, sterker en duurder dan de Porsche, maar maakt gebruik van dezelfde accu- en oplaadtechnologie. In het ideale geval duurt het opladen van de accu maar ongeveer 20 minuten.

                Vermogen: 440 kW/598 pk
                Gewicht leeg: 2.345 kg
                Accucapaciteit: 83,7/93,4 kWh
                Prijs: €148.455
                Actieradius bij 130 km/h: 367 km

                BMW iX xDrive50



                Wat een indrukwekkend bakbeest! De 2,5-tonner schiet in 4,6 seconden naar 100 km/h, veert als een sedan en rijdt vrijwel geruisloos. Op de snelweg hoeft de auto pas na 434 kilometer aan de laadpaal en bij een geschikt laadstation is de accu in 39 minuten voor 80 procent opgeladen met 195 kW.

                Vermogen: 385 kW/523 pk
                Gewicht leeg: 2.510 kg
                Accucapaciteit: 105,2/111,5 kWh
                Prijs: €105.516
                Actieradius bij 130 km/h: 434 km

                Ford Mustang Mach-E AWD



                Met de slimme combinatie van een grote accu, vierwielaandrijving en voldoende vermogen (het topmodel levert 487 pk) haalt de Mustang toch nog 367 kilometer aan één stuk. De grote accu laadt op met maximaal 150 kW (anders 115 kW). Het duurt 45 minuten om op te laden van 10 naar 80 procent.

                Vermogen: 258 kW/351 pk
                Gewicht leeg: 2.182 kg
                Accucapaciteit: 88/98,7 kWh
                Prijs: €67.640
                Actieradius bij 130 km/h: 367 km

                Kia e-Soul (204 pk)



                Als je het gaspedaal niet al te diep intrapt, haal je een actieradius van bijna 400 kilometer, maar bij een snelheid van 130 km/h is dat nog geen 300 kilometer. Wel is de kleine cross-over gemakkelijk te besturen en wendbaar. Snelladen met 80 tot 100 kW is mogelijk. Van 0 naar 80 procent duur het 54 minuten.

                Vermogen: 150 kW/204 pk
                Gewicht leeg: 1.682 kg
                Accucapaciteit: 64 kWh
                Prijs: €36.525
                Actieradius bij 130 km/h: 280 km

                Kia EV6 AWD



                De sportief gelijnde Koreaan rijdt al net zo sportief. Ook de laadprestaties mogen er zijn. Met 350 kW heb je aan 18 minuten genoeg om de accu tot 80 procent bij te laden. De actieradius is slechts middelmatig, dat had beter gekund.

                Vermogen: 239 kW/325 pk
                Gewicht leeg: 2.015 kg
                Accucapaciteit: 77,4 kWh
                Prijs: €51.995
                Actieradius bij 130 km: 305 km

                Mercedes-Benz EQS 580 4Matic



                Geruisloze luxe, met een hoog prestatieniveau. Het elektrische topmodel van Mercedes-Benz verleidt met kracht en prestige. Daarbij passen het comfortniveau en de actieradius, die van alle testdeelnemers het grootst is op de snelweg. Dankzij het laadvermogen van 200 kW kan de enorme 108 kWh accu van bijna 700 kilogram in 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent.

                Vermogen: 385 kW/523 pk
                Gewicht leeg: 2.582 kg
                Accucapaciteit: 107,8 kWh
                Prijs: €154.949
                Actieradius bij 130 km/h: 444 km

                Hyundai Ioniq 5 AWD



                Cool design en veel ruimte kenmerken het broertje van de Kia EV6, het comfortabele onderstel staat garant voor ontspannen reizen. Helaas is bij 130 km/h slechts een afstand van 300 kilometer mogelijk. Het 350 kW laden verloopt in ieder geval wel even snel als bij de Kia, namelijk 10-80 procent in 18 minuten.

                Vermogen: 225 kW/305 pk
                Gewicht leeg: 2.020 kg
                Accucapaciteit: 72,6 kWh
                Prijs: €54.500
                Actieradius bij 130 km/h: 290 km

                Opel Zafira-e Life M



                De bijna vijf meter lange Zafira-e moet het doen met 136 pk. Met een snelheid van 130 km/h is de accu snel leeg – dan rijd je vol gas met de Opel. Eén ding is duidelijk: deze auto hoort thuis in een stedelijke omgeving. Opladen is mogelijk met een vermogen van maximaal 100 kW.

                Vermogen: 100 kW/136 pk
                Gewicht leeg: 2.140 kg
                Accucapaciteit: 75 kWh
                Prijs: €53.711
                Actieradius bij 130 km/h: 250 km

                Mercedes-Benz EQV 300



                De EQV kan maximaal 4.630 liter bagage meenemen en weegt 3,5 ton. Het vermogen van 204 pk is hooguit toereikend en bij 140 km/h (optioneel 160) km/h is de koek op. Ook haalt dit model nog geen 300 kilometer op de snelweg – niet ideaal voor gezinnen. Snelladen kan met 110 kW.

                Vermogen: 150 kW/204 pk
                Gewicht leeg: 2.635 kg
                Accucapaciteit: 90/100 kWh
                Prijs: €73.314
                Actieradius 130 km/h: 273 km

                Skoda Enyaq iV 80



                De Enyaq heeft een gezinsvriendelijke indeling en is aangenaam om mee te rijden, maar de actieradius op de snelweg van 316 kilometer is niet erg geschikt voor lange ritten. Dankzij een 125 kW lader kan de accu van de Tsjech in ongeveer 35 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen. De laadtijd bij een wallbox met 11 kW bedraagt 8 uur.

                Vermogen: 150 kW/204 pk
                Gewicht leeg: 2.090 kg
                Accucapaciteit: 77/82 kWh
                Prijs: €50.690
                Actieradius bij 130 km/h: 316 km

                Volkswagen ID4 GTX



                Het broertje van de Enyaq, in dit geval met vierwielaandrijving en bijna 300 pk, is wendbaarder en sportiever. De accu- en oplaadtechnologie verschillen daarentegen niet. Het is dan ook verrassend dat de VW slechts iets verder komt op de snelweg. Een mogelijke verklaring: de weersomstandigheden.

                Vermogen: 220 kW/299 pk
                Gewicht leeg: 2.224 kg
                Accucapaciteit: 77/82 kWh
                Prijs: €52.990
                Actieradius bij 130 km/h: 332 km
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Geen Tesla’s getest?


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • Ze zeggen hoever ze geraken aan 130 maar er staat niet altijd bij hoever ze zouden moeten geraken.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Ik heb de laatste 2 jaar weinig EV gezien op snelwegen die sneller reden dan 90 à 100km/u op een uitzondering na dan kwam er eens eentje tegen 130km voorbij.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Ik rijd toch gewoon altijd 120-130 hoor. Sommige EV’s doen het vrij slecht dan (bv renault zoe) maar als je niet zo ver moet is dat geen probleem. Zowel hyundai kona als tesla model 3 zijn best nog efficient aan 120 (de max snelheid in belgie) en je spaart er ook wat boetes mee uit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          Geen Tesla’s getest?


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                          Belangrijker dan de range die 20 kilometer verschilt is het aantal minuten dat je moet laden om terug naar vol te gaan. Tesla doet beiden gewoon goed, in deze test zie ik vooral daar interessante info over "de rest".

                          300 km range, 20 minuten van 10 tot 80 procent, dan kom je overal comfortabel. Zelfs op auto vakantie.

                          De heel dure winnen misschien een half uur op een rit naar het zuiden omdat hun range aan 400 zit ...

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Ik ben laatst met mijn diesel van België naar Griekenland gereden. Wel tegen vakantie tempo want hebben een mooi stuk van Europa gezien maar gelukkig reden we diesel…
                            Ik heb dat via “a better routeplanner” een keer na-gereden. Dat wil je met een EV toch echt niet doen.
                            Zou me, veel meer tijd en geld gekost hebben.
                            Neen neen, nog veel te vroeg om zo op vakantie te gaan, misschien binnen een jaar of 4-5.


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                              Ik ben laatst met mijn diesel van België naar Griekenland gereden. Wel tegen vakantie tempo want hebben een mooi stuk van Europa gezien maar gelukkig reden we diesel…
                              Ik heb dat via “a better routeplanner” een keer na-gereden. Dat wil je met een EV toch echt niet doen.
                              Zou me, veel meer tijd en geld gekost hebben.
                              Neen neen, nog veel te vroeg om zo op vakantie te gaan, misschien binnen een jaar of 4-5.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Ja, jij moet de balkan door, en veel laders zijn daar niet te vinden. En als die er zijn, dan is het dikwijls maar 50kW.
                              Maar in het westelijk deel van Europa is het best doenbaar hoor.

                              Bjorn is ook al van Noorwegen naar Slovenië gereden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Bjorn is ook al van Noorwegen naar Slovenië gereden.
                                Was dat ook niet in Slovenië dat hij dat bedrijfje bezocht heeft dat die laadkabels maakt, maar ook verschilde brandstofwagens had omgebouwd naar elektrisch?
                                Ik vond vooral die hun accusysteem om zelf geproduceerde elektriciteit op te slaan en te gebruiken wel de moeite.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • Uitgebreide interessante vergelijkingstest:

                                  Best EV? Tesla Model Y vs VW ID4 vs Ioniq 5 vs Audi Q4 vs Ford Mustang Mach-E vs Enyaq vs BMW iX3


                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Was dat ook niet in Slovenië dat hij dat bedrijfje bezocht heeft dat die laadkabels maakt, maar ook verschilde brandstofwagens had omgebouwd naar elektrisch?
                                    Ik vond vooral die hun accusysteem om zelf geproduceerde elektriciteit op te slaan en te gebruiken wel de moeite.
                                    jep...

                                    En dat gaan we meer zien.
                                    De VW ID5 krijg al bidirrectional charging. Dat gaat je toelaten thuis aan peak shaving te doen.
                                    Maar er zijn al bedrijven die de batterijen van auto's die aan het net hangen gebruiken (en daarvoor betalen) om aan frequentiestabilisatie te doen.
                                    In Californië doen ze dat al met Nissan Leaf's, en dat levert de eigenaars ca 300$ per auto per maand op als die lang genoeg aan de lader hangen thuis.
                                    Impact op batterijlevensduur schijnt verwaarloosbaar te zien omdat ze uiteraard nooit de uitersten opzoeken.

                                    Maar dat bidirectioneel laden wordt een belangrijke factor in de energietransitie, alleen is het moeilijk aan het grote publiek uit te leggen.

                                    Comment


                                    • Bij mijn vorige klant werkten we aan frequentiestabilisatie voor de Belgische markt.
                                      Men had toen wel gekeken om EV's daarvoor te gebruiken, maar het grootste probleem was dat men niet zeker was dat er genoeg wagens beschikbaar zouden zijn.
                                      De wagens moeten binnen de seconden/enkele minuten kunnen stroom leveren of stroom opnemen.
                                      Op bepaalde momenten van de dag zijn er gewoon niet genoeg wagens.
                                      Wat ook meespeelt is dat men zowel moet kunnen stroom opnemen of stroom afgeven. Ideaal wil je dan de wagen ronde de 50-60% houden om dat te kunnen doen.
                                      Maar dat wil de bestuurder natuurlijk niet. Die wil rond 80-90% zitten.

                                      Er zullen ongetwijfeld wel gevallen zijn waarbij EV's hiervoor gebruikt kunnen worden, maar voor een individuele bestuurder is het belangrijker dat de wagen beschikbaar is met voldoende lading. Misschien zijn deze 'uitvallers' op te vangen met grotere aantallen.
                                      Ik zie eerder meer nut om verbruikspieken op te vangen binnen een huishouden ivm het capaciteitstarief: winterfeestje met frietketel en terrasverwarmer => auto even bijschakelen.
                                      De peak shaving zoals je zegt. Maar daar heb je dan weer een hele monitoring oplossing voor nodig die desnoods automatisch kan schakelen.

                                      Dat dit nog in de kinderschoenen staat, is voor mij 1 van de redenen, naast thuiswerk, om nog even te wachten met aanschaf EV.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Bij mijn vorige klant werkten we aan frequentiestabilisatie voor de Belgische markt.
                                        Men had toen wel gekeken om EV's daarvoor te gebruiken, maar het grootste probleem was dat men niet zeker was dat er genoeg wagens beschikbaar zouden zijn.
                                        De wagens moeten binnen de seconden/enkele minuten kunnen stroom leveren of stroom opnemen.
                                        Op bepaalde momenten van de dag zijn er gewoon niet genoeg wagens.
                                        Wat ook meespeelt is dat men zowel moet kunnen stroom opnemen of stroom afgeven. Ideaal wil je dan de wagen ronde de 50-60% houden om dat te kunnen doen.
                                        Maar dat wil de bestuurder natuurlijk niet. Die wil rond 80-90% zitten.

                                        Er zullen ongetwijfeld wel gevallen zijn waarbij EV's hiervoor gebruikt kunnen worden, maar voor een individuele bestuurder is het belangrijker dat de wagen beschikbaar is met voldoende lading. Misschien zijn deze 'uitvallers' op te vangen met grotere aantallen.
                                        Ik zie eerder meer nut om verbruikspieken op te vangen binnen een huishouden ivm het capaciteitstarief: winterfeestje met frietketel en terrasverwarmer => auto even bijschakelen.
                                        De peak shaving zoals je zegt. Maar daar heb je dan weer een hele monitoring oplossing voor nodig die desnoods automatisch kan schakelen.

                                        Dat dit nog in de kinderschoenen staat, is voor mij 1 van de redenen, naast thuiswerk, om nog even te wachten met aanschaf EV.
                                        Belangrijk is dat het ALTIJD volautomatisch gebeurt, zowel de peak shaving als de frequentieregelaars.
                                        Individueel ... moelijk, maar als een bedrijf 2000 laders heeft waar gemiddeld 1600 auto's aan hangen, dan kan die frequentieregeling wel. En de gebruiker krijgt een vergoeding (of korting op de stroomprijs) afhankelijk van hoe dikwijls hij de stekker in steekt.

                                        Het zin in de kinderschoenen, maar er zijn toch bedrijven die er hard aan werken. Kijk maar eens naar NUVVE. Die doen het al in de VS met schoolbussen die electrisch rijden.

                                        Comment


                                        • Zo'n schoolbus rijdt wel heel voorspelbaar.
                                          Staat bijna altijd stil, enkel 's morgens en 's avonds niet en misschien overdag voor een uitstap.
                                          Gewone gezinswagen is minder voorspelbaar: madam wil naar de winkel, zoon naar voetbal, ... Grote aantallen kunnen dat nivelleren, maar toch.
                                          Zo'n balancing bedrijf zal eerder met andere bedrijven contracten willen afsluiten om de bedrijfswagens op de parking hiervoor te kunnen gebruiken.
                                          Ook veel gemakkelijker qua contracten en betalingen dan met individuen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X