Opel Olympia Coupé (1969)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
OPEL Lovers V2
Collapse
X
-
DE OPEL JUNIOR UIT 1983 WAS EEN SLIMME STADSAUTO
OPEL SPEELDE IN 1983 AL MET TOEKOMSTIG THEMA
Hoewel de Corsa toen nog kakelvers was, vond Opel het een goed idee om op de IAA van 1983 een nog kleinere auto te presenteren. Het studiemodel Junior gaf vorm aan Opels ideeën over een stadsauto, een rol die de Rocks-e dezer dagen vervult.
De nieuwe Rekord was pas een jaar op de markt, net als de ingrijpend opgefriste Senator en Monza. Verder was de snelle Kadett GTE enkele maanden eerder aan het gamma toegevoegd, evenals de Corsa, Opels belangrijkste nieuwkomer van de vroege jaren 80. Genoeg materiaal derhalve om in het najaar van 1983 in Frankfurt een IAA-stand mee te vullen, zou je zeggen. Maar nee, het was de Opel-directie allemaal niet nieuw genoeg; er moest een knaller bij, een auto die de tongen zou losmaken.
0,31 Cw-waarde
Nou, dat lukte de Opel Junior best, want hij was er bijzonder genoeg voor. Hij viel onmiddellijk op door zijn gladde carrosserie, waaraan – in tegenstelling tot bij de nieuwe Corsa – amper een rechte lijn viel te ontdekken. Het leverde hem een Cw-waarde op van 0,31, wat voor zo’n kleine auto een grootse prestatie was. Opmerkelijk was verder dat de carrosserie onder de taillelijn geheel met kunststof panelen was bekleed. De glad afgewerkte koets heeft ongetwijfeld model gestaan voor latere gladjanussen van Opel en je kunt moeilijk ontkennen dat het neusje ook inspiratie heeft opgeleverd voor het front van de Tigra.
Nog interessanter was het interieur. Zo was het dashboard feitelijk een kale plank, waaraan en waarop je naar believen een reeks vierkante instrumenten kon bevestigen. Wil je een toerenteller? Prik maar in, de aansluitingen liggen al klaar. Radio mee naar het strand? Kan gewoon! Vergeten te scheren? In het klokje vind je zowaar een scheerapparaatje. En dan de stoelbekleding, die je gemakkelijk kunt loshalen – het zit alleen vast met klittenband – om daarna te gebruiken als slaapzak. Scheelt een slok op een borrel als je de vakantiebagage moet inpakken in zo’n kleine auto. Dat impliceert ook een royaler gebruik dan alleen in de stad, zoals bij de nieuwe Rocks-e. Wel zijn we heel benieuwd welke het snelste weg is bij de stoplicht-grand prix. Nou ja, vanaf 45 km/h is de Junior zijn elektrische nakomeling hoe dan ook de baas.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OPEL KADETT 200 TS: ASTRA MET MOTOR VAN CALIBRA TURBO
LEKKERNIJ LOUTER VOOR ZUID-AFRIKA
De Opel Kadett 200 tS zegt je waarschijnlijk niet veel, maar de Opel Astra GSi en de Calibra Turbo 4x4 vast en zeker wel. De eerste Astra heette in Zuid-Afrika nog Kadett en met de voor ons bruutste versie, de GSi 16V met 150 pk, namen ze daar geen genoegen. Zo kreeg de Kadett 200 tS, hij was er ook als iS met 115 pk, de motor van de Calibra Turbo 4x4.
Het uiterlijk van de Kadett 200 TS is gelijk aan dat van onze Astra GSi. De wielen zijn van de Calibra Turbo 4x4, en natuurlijk ook van de Vectra Turbo 4x4. Onder de kap ligt de C20LET-krachtbron, Opel-taal voor het sterkste dat je begin jaren negentig op viercilinder gebied kon krijgen uit Rüsselsheim. Overigens heeft die krachtbron volgens onze specificaties 150 kW en 204 pk in de Turbo 4x4’s. De aandrijflijn werd overigens niet in zijn geheel in de 'Kadett' getransplanteerd, het was namelijk een voorwielaandrijver.
Sneller dan een Golf VR6
De handgeschakelde zesbak van de snelste Calibra en Vectra werd wel overgenomen voor de Kadett 200 tS. De transmissie was van Getrag. De snelle ‘Kadett’ knalde in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/h en liep door tot 235 km/h. Met zo’n sprinttijd had hij de VW Golf VR6 in Europa prima partij kunnen bieden, en de top ligt zelfs 10 km/h hoger dan de Golf met zescilinder.
Waarschijnlijk 500 stuks
Er zijn geen officiële productiecijfers van de Kadett 200 tS, maar volgens diverse bronnen ligt dat op 500 stuks, waarvan er ook diverse naar de politie van het land gingen. De Astra 200 tS is een van de voorbeelden van lekkere varianten die lokale partijen voor de plaatselijke markt maakten. Zoals we onlangs al de BMW M333i en de Alfa Romeo GTV6 3.0 lieten zien.
Onze Astra GSi was er met 2.0 achtklepper (115 pk) en 2.0 16V (150 pk) en later maakte de 2.0 8V plaats voor een 1.8 16V met 125 pk.
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, dwars voorin, 2 bovenl. nokkenassen, 4 kl./cil.
Cilinderinhoud 1.998 cc
Max. vermogen 151 kW/205 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 286 Nm bij 3.200 tpm
Topsnelheid 235 km/h
Aandrijving voorwielen via 6-bak
Verbruik gemiddeld* 9,9 l/100 km
0-100 km/h 7,6 s
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
In deze Ascona Cabrio's werden in 1986 in Brussel de Rode Duivels rondgereden bij hun terugkeer van het WK in Mexico na hun halve finale.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenDas ook iets dat mij eeuwig is bijgebleven, die blijde intrede in Brussel met ascona's, te meer omdat dat toen ook al een wagen was die je amper tegenkwam op de baan.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik denk dat Opel destijds sponsor was van de voetbalbond. Ik herinner mij vanaf begin jaren 80 bij matchen op de Heizel dat er ook altijd reclame gemaakt werd door Opel. Zoals allemaal nieuwe Corsa's die tijdens de helft rondjes draaiden op de atletiekpiste rond het plein.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
klopt ja...herinner me ook nog een foto van Ludo Coeck met een Manta GTE... snelle Eddy was er niets tegenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Hij is nochtans verongelukt met een 6 of 7 serie dacht ik. Privé kon de sponsor de pot op natuurlijk
Comment
-
De Opel Mokka maakt met zijn front een knipoog naar het verleden. Opel wil ons graag doen geloven dat de Opel Vizor, het nieuwe aangezicht van zijn modellen, is geïnspireerd op de iconische voorgevel van de eerste Manta. We zetten een Manta A naast een Mokka e.
Comment
Comment