Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Peugeot Rifter (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
    Persoonlijk denk ik dat de afzetmarkt van een Rifter met een zware motor (of dat dan diesel of benzine is, is bijzaak) écht wel heel klein is hoor.
    inderdaad
    maar een mens moet af en toe eens dromen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
      Want niemand wil nog een diesel.
      Da zou ik zo direct ni durven zeggen. Onlangs op onderhoud geweest met de Peugeot en de enige die daar in de toonzaal stonden waren diesels, meeste verkocht. Oudere mensen gaan nog altijd eerder een diesel kiezen, waarom? Geen idee eigenlijk, als ge al wa ouder zijt en ge zijt iets gewoon ga je zo snel niet meer veranderen zeker? Diezelfde dag kwam er een ouder koppel achter hun nieuwe Partner die hun oude Partner ging vervangen, in dezelfde kleur en terug in diesel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
        Da zou ik zo direct ni durven zeggen. Onlangs op onderhoud geweest met de Peugeot en de enige die daar in de toonzaal stonden waren diesels, meeste verkocht. Oudere mensen gaan nog altijd eerder een diesel kiezen, waarom? Geen idee eigenlijk, als ge al wa ouder zijt en ge zijt iets gewoon ga je zo snel niet meer veranderen zeker? Diezelfde dag kwam er een ouder koppel achter hun nieuwe Partner die hun oude Partner ging vervangen, in dezelfde kleur en terug in diesel.
        De laatste weken toch andere berichten in de kranten en het nieuws. Zelfs occasiedealers beginnen de diesels links te laten liggen. Voorheen gingen de diesels nog allemaal naar het Oostblok, maar die markt is daar ook redelijk aan het verzadigd aant raken. Wss door die berichten dat het nog erger wordt.

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

De laatste weken toch andere berichten in de kranten en het nieuws. Zelfs occasiedealers beginnen de diesels links te laten liggen. Voorheen gingen de diesels nog allemaal naar het Oostblok, maar die markt is daar ook redelijk aan het verzadigd aant raken. Wss door die berichten dat het nog erger wordt.
            Ja ik zie wat ik gezien heb in de garage, geen enkele benzine, allemaal diesels en meeste verkocht. Ik geloof eerder wat ik zelf zie als wat ze in de kranten zetten en in het nieuws laten zien. Iedereen aan de benzine proberen krijgen en dan de naft opslaan gelijk ze nu goed mee bezig zijn!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten

Ja ik zie wat ik gezien heb in de garage, geen enkele benzine, allemaal diesels en meeste verkocht. Ik geloof eerder wat ik zelf zie als wat ze in de kranten zetten en in het nieuws laten zien. Iedereen aan de benzine proberen krijgen en dan de naft opslaan gelijk ze nu goed mee bezig zijn!
              WE hebben het einde ervan nog niet gezien, peins is.

Comment

WE hebben het einde ervan nog niet gezien, peins is.
                Als ge iets koopt met het gedacht er voordeel uit te halen, dan vinden ze vroeg of laat wel iets zodat het voordeel verloren gaat. Altijd al geweten! En ni alleen bij auto's... U eigen gedacht is nog altijd het beste gedacht denk ik.

Comment

Rij-impressie: PEUGEOT RIFTER

De hype om auto's een SUV-uiterlijk te geven, wordt steeds verder doorgevoerd. Zo heeft Peugeot zijn nieuwe Rifter voorzien van een verhoging en wat plastic bij de wielkasten. Blijf er genoeg gebruiksgemak over?

Het uitbrengen van personenversies van bestelauto's is een concept dat al tientallen jaren door autofabrikanten wordt omarmd. Je krijgt wat minder luxe, maar wel extreem veel ruimte. Deze auto's zijn niet alleen handig voor bedrijfsmatig personenvervoer, maar ook voor grote gezinnen die zich niet meteen een luxe Renault Espace kunnen veroorloven. Peugeot is een van de merken die dit idee al lange tijd uitvoert, onder meer bij de Tepee-versie van de Partner. De huidige Partner is inmiddels tien jaar oud en dus vonden de Fransen het tijd voor een nieuwe. De personenversie volgt gelijktijdig en heet vanaf nu Rifter.

Peugeot doet het hier net even anders dan anders. Het merk heeft de auto wat opgehoogd en voorzien van een iets stoerder uiterlijk. Het idee is dat dit de auto wat cross-over- en SUV-kenmerken geeft, iets wat in deze tijd nogal aanslaat bij kopers. Werkt dat ook als de basis een bestelbus is? Volgens Peugeot neemt de Rifter sowieso wat afstand van zijn afkomst en rijdt hij als een volwaardige personenauto, iets wat wij gaan uitproberen.

De redenen om een auto als deze te overwegen, staan in elk geval recht overeind. De bagageruimte van de Rifter is standaard al 1.355 liter. Klap je de banken (inclusief de passagiersstoel) om, dan ga je naar een bizarre 3.500 liter. De verlengde versie doet zelfs 4.000 liter! Dan kun je wellicht een Mercedes E-klasseEstate of Skoda Suberb Combi hebben, maar dan haal je dat nog niet. Omdat de passagiersairbag in het dak zit, kun je extreem lange voorwerpen ook veilig door het dashboard laten ondersteunen. De achterruit kun je apart openen, handig als je dicht tegen een muur of andere auto staat geparkeerd.

RUIMTE

De achterbank heeft drie aparte stoelen, die zeer veel hoofd- en beenruimte bieden, maar houd er wel rekening mee dat dit niet de meest comfortabele stoelen ooit zijn. Wel fijn: ondanks de schuifdeuren is een elektrisch bedienbare achterruit gewoon verkrijgbaar. Bij de zevenzitsversie is de middelste bank optioneel verschuifbaar. Voorin valt op hoe netjes de cockpit oogt voor een auto in dit segment. Nu hadden wij de luxe GT-versie, maar elke Rifter krijgt Peugeots nieuwe i-Cockpit met het kleine stuur en het digitale display hoog voor je neus. Door de hoge middentunnel krijg je niet zo'n goedkoop truckersgevoel zoals in sommige omgebouwde bedrijfswagens waar dan zo'n lange vrachtwagenpook in zit. Het oogt en voelt volwassen. Tegelijkertijd heb je enorm veel aflegplek voor losse spullen: grote deurvakken, een dubbel dashboardkastje, vakken voor de klokken, vakjes voor en achter het multimediascherm, een enorm diepe middentunnel en een brede aflegplek boven je hoofd waar in het verleden altijd de pakbonnen van bezorgers lagen, maar nu wellicht een tablet.

Eenmaal onderweg valt op dat de auto prettig stil is. Geen overdreven wind- of bandengeruis en de 130 pk dieselmotor is – zoals eigenlijk altijd bij Peugeot – erg verfijnd. De nieuwe achttraps automaat van de Fransen is ook voor de Rifter verkrijgbaar en dat is een goede zaak. Die transmissie is, achteraf gezien, precies wat Peugeot al die jaren heeft gemist. Hij gaat vlot door de verzetten en reageert prettig op de input van je gaspedaal, zodat je nooit echt in een verkeerd toerengebied zit. Zeker met het forse koppel van de diesel krijg je gemakkelijk vaart in de Rifter. Voor Nederland zijn de 100 pk dieselmotor en 110 pk benzineversie (een 1.2-driecilinder) zeer waarschijnlijk afdoende.

Het rijgedrag is gemoedelijk en comfortabel, maar de auto beweegt niet als een stoomboot en helt zeker niet overdreven over. Op geen enkel moment zit er ook maar iets van dynamiek of leuk rijgedrag in de Rifter, maar daar is het ook niet het type auto voor. Belangrijker is dat hij op lange afstand niet het vermoeiende heeft dat dit soort auto's nog wel eens kunnen hebben vanwege hun simpele onderstel en magere geluidsisolatie. De Rifter biedt merkbaar meer comfort en luxe dan voor dit segment gebruikelijk is. Hierdoor kan het een reële optie zijn voor mensen met een groot gezin of hobby's die veel vervoersruimte vergen, of dat nu mountainbiken of kanoën is.

Wel één heel grote maar: de prijzen van de auto zijn nog niet bekend. Vroeger waren dit type auto's relatief goedkoop, maar sinds de bpm afhankelijk is van de CO2-uitstoot zijn personenbusjes flink in prijs gestegen. Het duurt vermoedelijk nog tot 2019 voordat de Rifter daadwerkelijk in Nederland wordt afgeleverd, terwijl we de prijzen pas over enige maanden verwachten. Of de auto echt het overwegen waard is, zal afhangen van dat nieuws. De technische basis is in elk geval dik in orde.

OORDEEL

• +Mooie cockpit
                  • +Wat een ruimte
                  • -Weinig inspirerend weggedrag
                  • -In Nederland pas in 2019 leverbaar

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Interieur is er sterk op vooruit gegaan als ik het vergelijk met mijn broer zijn oudere Partner, die zetels zijn nice en zitten ook zeer goed.

Comment

Voor de eerste keer dat de Peugeot langs buiten niet lelijker is dan de Citroën versie. Of ie mooier is, daarover bestaat nog twijfel. Van binnen meer dan geslaagd.
                        Met mijn Kangoo II loop ik vier blokken achter...
                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Tja, de Citroën hebben ze dan ook serieus verkloot.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Zeker geslaagd, mooie snoet ook! En het interieur ja, zeker enkele stappen vooruit.

Comment

Houdt ook wel in dat hij zowat 2000 euro duurder wordt. En in dat segment is dat een prijsstijging van +10%.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Dat is inderdaad een serieuze sprong voorwaarts qua budget, amai.

Moest ik privé een auto kopen, zou ik voor zo'n topversie nog in de markt zijn.
                                Echt zo'n no nonsense praktisch ding.
                                En in die leukere versies is hij nog wel het aanzien waard ook, vind ik persoonlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                  Houdt ook wel in dat hij zowat 2000 euro duurder wordt. En in dat segment is dat een prijsstijging van +10%.
                                  Maar hij is wel serieus opgewaardeerd.
                                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                                    Voor de eerste keer dat de Peugeot langs buiten niet lelijker is dan de Citroën versie. Of ie mooier is, daarover bestaat nog twijfel. Van binnen meer dan geslaagd.
                                    Met mijn Kangoo II loop ik vier blokken achter...
                                    De Kangoo kreeg ik aan mijn vrouw al helemaal niet verkocht.
                                    Ze waren al de goedkoopste en via haar werk kreeg ze nog eens 20% op de onderhandelde prijs en nog is het mij niet gelukt.
                                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

vind de binnenkant ook wel goed.
                                      Maar die buitenzijde zou ik niet op mijn oprit willen zien, teveel hoekjes, kantjes,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Maar hij is wel serieus opgewaardeerd.
                                        Klopt, maar vraag is of het publiek daar echt behoefte aan had. De Berlingo is een stuk goedkoper.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

edit.

Comment

Working...
                                          X