Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model Y (2020)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• LEVERING BIJNA VAN START

TESLA BEVESTIGT VERVROEGDE LEVERING MODEL Y AAN KLANTEN

De Tesla Model Y mengt zich dit jaar tussen het verkeer en in de VS gebeurt dat komende maand zelfs al. Tesla heeft aan diverse klanten doorgegeven dat ze hun nieuwe auto in maart kunnen verwachten. Nog weer wat eerder dan aanvankelijk werd gecommuniceerd.

De marktintroductie van de Tesla Model Y wordt in thuisland VS steeds iets verder naar voren geschoven. Vorig jaar werd najaar 2020 nog genoemd als deadline voor de eerste leveringen, maar in januari doken er al geruchten op dat de Model Y dit voorjaar al naar de eerste eigenaren gaat. Volgens Electrek komen er steeds meer berichten binnen van klanten in de VS die van Tesla horen dat hun auto in maart al wordt geleverd.

Het gaat daarbij om Performance-versies van de nieuwe Tesla, die naar verluidt op z'n vroegst na 15 maart in ontvangst kunnen worden genomen. Minder bedeelde varianten volgen later dit voorjaar, waarschijnlijk rond april/mei. Het is nog even afwachten wat dit betekent voor levering in Nederland. In principe moet de Europese Model Y uit de nog te bouwen fabriek in Duitsland rollen, dus dat kan nog even duren. Dat zal in elk geval dit jaar niet meer gebeuren. Wie weet komt er voor die tijd echter weer een reeks scheepsladingen uit Amerika deze kant op.

Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Wie vond dat de Tesla Model 3 voor de bestuurder nét iets te klein was en daarom wachtte op de Model Y, komt bedrogen uit. Het crossovermodel van Tesla is van binnen maar nauwelijks groter dan de EV waarop hij gebaseerd is. Je zou het bijna omschrijven als brekend nieuws: Tesla heeft een deadline gehaald. […]
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

• New Tesla Model Y Images Surface: Reveal Lots More
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Een Y is dus gewoon een 3 die hoger op zijn poten staat?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Een Y is dus gewoon een 3 die hoger op zijn poten staat?
            Idd slechts kleine verschillen op de koffer na, die bij de Y toch wel groter en handiger is.
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

• Spijtig genoeg heeft hij nog de lelijke koplampen van de Model 3, anders was de Y perfect.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• AFMETINGEN BEKEND!

TESLA START LEVERING MODEL Y EN MAAKT MEER BEKEND

Précies een jaar na de onthulling van de Model Y is Tesla gestart met de levering van de compacte SUV. In Nederland moeten we nog even geduld hebben, maar door de aangevangen levering is er wel meer bekend geworden over de Model Y.

Met gepaste trots stuurt Tesla een video de wereld in om aan te kondigen dat de Amerikaanse levering van de Model Y is begonnen. In flitsende beelden schieten we van Tesla’s gigafabriek naar de openbare weg, een bospad en een bevroren meer. Om het maar duidelijk te maken: Tesla is er klaar voor!

Aangezien klanten hun nieuwe Model Y krijgen, is de handleiding van de elektrische SUV ook openbaar gemaakt. Dat 225 pagina tellende document is ook voor ons interessant, want nu komen we een stuk meer over de auto te weten. Zo was het tot op heden bijvoorbeeld nog onbekend hoe groot hij precies was. Een schema in het document biedt uitkomst. De koets meet een lengte van 4,75 m, heeft een wielbasis van 2,89 m en is 1,92 m breed (zonder spiegels). In de hoogte komt de meetlat tot 1,62 m. Op de achterbank is de beenruimte precies 1,00 m lang. In de achterbak kan 1,9 kubieke meter aan bagageruimte worden gevuld.

Parkeren we de Model Y naast de Model 3, dan weten we na een jaar wachten ‘eindelijk’ hoe groot het verschil tussen de broertjes is. De Model 3 is 4,69 m lang en heeft een vrijwel even lange wielbasis van 2,86 m. Het grootste verschil zit hem uiteraard in de hoogte: de Model 3 is 1,44 m hoog. In de breedte levert de Model 3 8 cm in. In vergelijking met de grotere Model X is de Model Y 29 cm korter en 6 cm lager.

Vooralsnog komt de Model Y als Long Range en als Performance naar ons land. Die eerste reikt tot 505 km (WLTP), de Performance 25 km minder ver. De Performance krijgt wel een hogere top van 241 km/h en heeft slechts 3,7 seconden nodig om vanuit stilstand op de 100 km/h te komen. De Long Range doet daar 5,1 seconden over en kan niet harder dan 217 km/h. Prijzen beginnen bij € 64.000 en €70.000 (NL prijzen). In 2022 begint Tesla naar eigen zeggen met de productie van de goedkopere Standard Range.

Comment

• Model Y komt wel zonder trekhaak... Zal waarschijnlijk later wel beschikbaar worden, ik snap deze keuze niet.
                  BMW 420dA : >>>

Comment

• Maar waarom die lelijke koplampen
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Maar waarom die lelijke koplampen
                      Omdat het past bij de rest.

Comment

Maar waarom die lelijke koplampen
                        Die koplampen zijn het minst van mijn zorgen. De rest van de wagen is veel lelijker

Comment

• Wat dan?
                          Het is een wat hogere model 3 met 5de deur ipv kofferklep en bij de model 3 waren net die kleine kofferklep en de lelijke koplampen de grote minpunten van het exterieur.
                          Nu blijven dus de lelijke koplampen nog over.

Wat het interieur betreft, tja dat is nogal minimalistisch, maar lelijk kan je dat daarom niet noemen.

Comment

• Ik zie vooral weer een bijkomende, lelijke SUV - coupé. Vanaf het eerste gedrocht in deze stijl (X6) tot deze poging, ik vind het zo mogelijk nog lelijker dan al die ridicule SUV's.

Ik denk nog altijd dat mensen dat soort auto's kopen omdat ze dan in de politierechtbank kunnen zeggen dat ze te snel reden omdat ze bang waren dat iemand hen in die lelijke wagen zou zien.

Comment

Wat het interieur betreft, tja dat is nogal minimalistisch, maar lelijk kan je dat daarom niet noemen.
                              Je kan inderdaad niet iets benoemen dat er niet is :-P

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                Tesla en Kia blijven de koplopers wat actieradius betreft.
                                Wel goed beseffen dat de waardes die tesla opgeeft absoluut niet correct laat staan realistisch zijn.
                                previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

Wel goed beseffen dat de waardes die tesla opgeeft absoluut niet correct laat staan realistisch zijn.
                                  Bwa, een vriend heeft nu bijna 4 jaar tot grote tevredenheid met zijn mod S gereden en gaat zich nu een mod X bestellen. Ik hoor die niet klagen over de actieradius, hij is zelfs al een paar keer ermee naar Zuid- Europa gereden.

Tesla is niet beter of slechter dan pakweg VW en nog andere merken, liegen en sjoemelen doen ze allemaal

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

Die cijfers zijn dus absoluut wel correct. De waarden die Tesla opgeeft zijn waardes voor een bepaalde testcyclus en bij warm weer. Wanneer je verwacht dat je dat bereik dan gaat halen bij 120 km/h, dan is dat gewoon een foute verwachting.

Ik ken iemand die over een afstand van 50000 km een gemiddeld verbruik van 153Wh/km heeft behaald met zijn Model 3. Die haalt dus een range tussen de 450 en 500 km bij volledige lading bij mooi weer. En daar zitten ook nog autostrade-kilometers bij. Ik weet dat ik 99% van mijn dagelijkse ritten kan afleggen zonder te moeten laden. Ik zal 1 keer per maand nood hebben aan onderweg laden (en dat zal in een aantal van die ritten dan gewoon laden zijn op de bestemming).
                                    Wel rekening houden: je mag die wagen eigenlijk alleen uitzonderlijk opladen tot 100%, Tesla raadt aan niet boven de 90% te laden. 100% laden gebruik je dus in uitzonderlijke gevallen (wanneer je weet dat je echt ver moet die dag)
                                    .
                                    Je kan met een model 3 1000 km afleggen in 10 uur, dat is inclusief laden. Je rijdt dan iedere keer 200-250 km om dan 15-20 minuten te pauzeren Voor mij is dat OK

Mensen kijken trouwens veel naar range, range is belangrijk maar de beschikbaarheid van superchargers en een hoge laadsnelheid zijn ook belangrijk.
                                    Een audi E-tron heeft bij warm weer een range van 270 km aan 120 km/h. Een Hyundai Kona haalt eerder 350 km op één lading bij die snelheden. Maar de agressieve laadcurve van de e-tron maakt dat hij 10h20min nodig heeft om de 1000 km af te leggen, de Kona 11h30...

Comment

• Sorry. Foutje

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                        Model Y komt wel zonder trekhaak... Zal waarschijnlijk later wel beschikbaar worden, ik snap deze keuze niet.
                                        Omdat dat in de VS geen prioriteit is denk ik.

Comment

• marketing is een raar gegeven

Comment

Working...
                                          X