zal je maar een 1990 verzamel auto gekocht hebben vorig jaar (bv zo een 560SEL), heel het jaar volledig laten opmaken, ingeschreven op februari 2015 omdat die oldtimer was, en binnen 3maand mag je ff 2K bijleggen aan wegenbelasting
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
zal je maar een 1990 verzamel auto gekocht hebben vorig jaar (bv zo een 560SEL), heel het jaar volledig laten opmaken, ingeschreven op februari 2015 omdat die oldtimer was, en binnen 3maand mag je ff 2K bijleggen aan wegenbelasting2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
ik weet het idd al langer, maar men broer bv, die rijd met een skoda die nog geen jaar oud is als daily wagen, en heeft sinds begin dit jaar ook een oldtimer bijgekocht als weekend/meeting wagen. een BMW730i van 1988. hij vond die één van de schonere autos en aangezien ze toch betaalbaar zijn als oldtimer hoef je niet afgeschrikt te zijn van die 3liter motor.
als ze nu de wet eens gaan aanpassen, gaat hem dat ook direct een pak schelen. t is nu nog maar een jaar of 2 voor die oldtimer is, maar t is toch niet leuk als je ineens een paar 1000€ extra mag weggooien. die heeft geen knutselwagen gekocht van 2-3K maar direct ene die op en top in orde stond.
had hij dit geweten, hij had ofwel nog een paar maand/jaar gewacht met aan te kopen, of bv een 1985'er gekocht. want dan zou die moeten herkeuren als daily, opnieuw nr platen aanvragen, volle pot belasting betalen... die stuurt zen plaat gewoon binnen en die auto rijd NIET. dan verliest de staat op hem nog geld want geen brandstofverbruik meer.
mij maakt het bitter weinig uit, mijn jongste oldtimer collectiewagen is een 1983'er ford sierra XR4i en dus allang de 30jaar voorbij. zelf 40jaar zou geen overgrote ramp zijn want mijn capri en escort zijn daar binnen 2jaar ook over.
dan hadden ze beter een bepaald jaar gekozen en vanaf dan 30jaar in te voeren.
bv elke auto die nu nog geen oldtimer is, wordt het pas vanaf 30j (overgangsjaar 1991 dan). dat is toch al eerder tov de mensen die al met een oldtimer reden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenEn als ik de laatste berichten van Cedra zo lees gaat er precies nog niet te veel veranderen, hebben de 91'er auto's nog geluk en ziet het er naar uit dat ze ook het 25-jarige oldtimerstatuut gaan kunnen bereikenBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk BerichtenNiet slecht ^^ Foto's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenik weet het idd al langer, maar men broer bv, die rijd met een skoda die nog geen jaar oud is als daily wagen, en heeft sinds begin dit jaar ook een oldtimer bijgekocht als weekend/meeting wagen. een BMW730i van 1988. hij vond die één van de schonere autos en aangezien ze toch betaalbaar zijn als oldtimer hoef je niet afgeschrikt te zijn van die 3liter motor.
als ze nu de wet eens gaan aanpassen, gaat hem dat ook direct een pak schelen. t is nu nog maar een jaar of 2 voor die oldtimer is, maar t is toch niet leuk als je ineens een paar 1000€ extra mag weggooien. die heeft geen knutselwagen gekocht van 2-3K maar direct ene die op en top in orde stond.
had hij dit geweten, hij had ofwel nog een paar maand/jaar gewacht met aan te kopen, of bv een 1985'er gekocht. want dan zou die moeten herkeuren als daily, opnieuw nr platen aanvragen, volle pot belasting betalen... die stuurt zen plaat gewoon binnen en die auto rijd NIET. dan verliest de staat op hem nog geld want geen brandstofverbruik meer.
mij maakt het bitter weinig uit, mijn jongste oldtimer collectiewagen is een 1983'er ford sierra XR4i en dus allang de 30jaar voorbij. zelf 40jaar zou geen overgrote ramp zijn want mijn capri en escort zijn daar binnen 2jaar ook over.
dan hadden ze beter een bepaald jaar gekozen en vanaf dan 30jaar in te voeren.
bv elke auto die nu nog geen oldtimer is, wordt het pas vanaf 30j (overgangsjaar 1991 dan). dat is toch al eerder tov de mensen die al met een oldtimer reden
Comment
-
daar zou ik van verschieten. de oude belasting misschien wel, maar in het nieuwe systeem krijgt die euro 0 bak er al 30% extra bovenop.
daarboven is die 297gr CO2 (niet gekende waarde, dus krijgt het maximum. dit is eigenlijk een voordeel want die auto zit boven de 300). alles boven de 122 komt er als 0,3% bij. dus nog eens 52% extra belasting.
komt op 197% van het oude bedrag of nagenoeg de oude belasting x2.
15 fiscale pk was vroeger 769€ en komt nu dus op 1538€. das ook al de moeite voor iets 'oud' dat nu slechts 39€ is ofzo.
bijkomende dan nog eens opnieuw keuren, nieuwe nr plaat betalen, nieuwe voorste plaat betalen, nieuwe plaat voor op u garagedeur. andere verzekeringspremie, immers nu daily op de baan en niet meer oldtimer.
wat ik me nu eens afvraag, stel je hebt zo een oldtimer.
bv een escort 1.3 dat 28jaar oud is. ze draaien dat ineens om dat oldtimers 30jaar moeten zijn. en ge zegt: PUH, ik ga die niet herkeuren, ik stuur die plaat niet binnen, ik laat alles zo, zet diene auto in de garage op een stel houtblokken en haal die binnen 2jaar pas de eerste keer weer buiten.
ge hebt dus geen daily plaat, dus ook geen verkeersbelasting. hoe gaan ze u plaat intrekken als die auto:
1) niet op de baan rijd
2) niet naar de keuring gaat.
na 2jaar is die plaat volledig geldig immers auto is 30jaar, inschrijvingsbewijs is in orde, verzekering is in orde, oldtimerkeuring ook. ik vraag mij dat nu eens af. want als ze bv oldtimers ineens naar 40jaar trekken, dan moet mijn escort uit 1977 voor 2jaar daily platen krijgen (die auto staat met 2platte banden op men autobrug die niet omlaag kan wegens grond uitgegraven).
mijn capri uit 1978 zou voor 3jaar ingeschreven moeten worden, maar die staat met 4platte banden, defecte motor en niet aangesloten versnellingsbak ACHTERAAN de garage achter die brug die niet omlaag kan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenEn als ik de laatste berichten van Cedra zo lees gaat er precies nog niet te veel veranderen, hebben de 91'er auto's nog geluk en ziet het er naar uit dat ze ook het 25-jarige oldtimerstatuut gaan kunnen bereikenOpenbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Zou wel pech zijn voor mij mijn Volvo is van 1995 moest de leeftijd 30 worden
Comment
-
In Vlaanderen mogen de oldtimerliefhebbers (nog) niet klagen. Zolang de leeftijd van oldtimer nog niet is opgetrokken, verandert er quasi niks voor een auto vanaf 25 jaar : 41,99 euro BIV en 40 euro jaarlijkse VKB.
Alleen blijft de vraag open op welk ogenblik de leeftijd voor oldtimers zal opgetrokken worden en wat de gevolgen daarvan zullen zijn voor de jaarlijkse verkeersbelasting van alle ingeschreven auto's die 25 jaar zijn, maar nog geen 30 jaar.
Voor Europa moet de oldtimerleeftijd omhoog vóór 2018, dus dat er een wijziging zit aan te komen is duidelijk.
Nummerplaat en fiscaliteit behoren daarbij tot de bevoegdheden van 2 verschillende overheden, dus in feite kunnen die afzonderlijk van elkaar een regeling uitwerken.
In Wallonië lijkt het er op dat ze zich van een O-plaat niks gaan aantrekken en elke auto jonger dan 30 jaar aan het "normale" tarief gaan belasten. Voor auto's van + 25 jaar sowieso een dure zaak, omdat die per definitie meer vervuilend zijn dan een jonger exemplaar.
Hoe Vlaanderen gaat reageren als de oldie-leeftijd wijzigt, is nog niet geweten. Als ze niks wijzigen aan hun decreet, is het nu "het verlaagd tarief geldt voor auto's die voor het eerst in het verkeer zijn gebracht op de leeftijd zoals in de artikels over de DIV bepaald".
Als in die artikels gewoon 25 jaar in 30 jaar zou worden gewijzigd, krijg je in Vlaanderen hetzelfde effect als in Wallonië : alles jonger dan 30 jaar, wordt 'gewoon' belast, O-plaat of niet.
Dit wel met uitzondering van alles wat voor 31-12-2015 reeds was ingeschreven, want die blijven verder belast onder het oude tarief van oldie +25jaar.
Voor alles wat na 1/1/2016 is ingeschreven, met een leeftijd tussen de 25 en de 30 jaar, is het nog altijd afwachten wat het zal worden als ze die leeftijd van oldtimer wijzigen.
Comment
-
dus als je nu een oldtimer koopt en deze volgend jaar inschrijft op pas kan inschrijven dan zou het eens goed kunnen zijn dat je 5 jaar langer mag wachten? is er geen overgangsregeling denk je?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Gisteren naar de keuring gegaan maar niet gekeurd wegens geen COC (auto komt uit NL)... ik ging er van uit dat dat tegenwoordig geen plicht meer is, maar dan moet er dus wel een EU-goedkeuring zijn, en die is er voor een W124 nog niet
Morgenvroeg bellen naar Mercedes voor een afspraak voor homologatie, maar als de wachttijd vrij lang is zou ik hem tot ik de nodige papieren heb op O-platen willen inschrijven, vervolgens keuren voor verkoop en inschrijven op gewone platen. Ik heb de kofferruimte nodig dus kan geen maand wachten...
Weet er iemand wanneer je een ingevoerde oldtimer op O-platen wil inschrijven, je ook langs de DIV moet passeren wanneer er een douane-ambtenaar aanwezig is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk BerichtenGisteren naar de keuring gegaan maar niet gekeurd wegens geen COC (auto komt uit NL)... ik ging er van uit dat dat tegenwoordig geen plicht meer is, maar dan moet er dus wel een EU-goedkeuring zijn, en die is er voor een W124 nog niet
Morgenvroeg bellen naar Mercedes voor een afspraak voor homologatie, maar als de wachttijd vrij lang is zou ik hem tot ik de nodige papieren heb op O-platen willen inschrijven, vervolgens keuren voor verkoop en inschrijven op gewone platen. Ik heb de kofferruimte nodig dus kan geen maand wachten...
Weet er iemand wanneer je een ingevoerde oldtimer op O-platen wil inschrijven, je ook langs de DIV moet passeren wanneer er een douane-ambtenaar aanwezig is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk BerichtenGisteren naar de keuring gegaan maar niet gekeurd wegens geen COC (auto komt uit NL)... ik ging er van uit dat dat tegenwoordig geen plicht meer is, maar dan moet er dus wel een EU-goedkeuring zijn, en die is er voor een W124 nog niet
Morgenvroeg bellen naar Mercedes voor een afspraak voor homologatie, maar als de wachttijd vrij lang is zou ik hem tot ik de nodige papieren heb op O-platen willen inschrijven, vervolgens keuren voor verkoop en inschrijven op gewone platen. Ik heb de kofferruimte nodig dus kan geen maand wachten...
Weet er iemand wanneer je een ingevoerde oldtimer op O-platen wil inschrijven, je ook langs de DIV moet passeren wanneer er een douane-ambtenaar aanwezig is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk BerichtenGisteren naar de keuring gegaan maar niet gekeurd wegens geen COC (auto komt uit NL)... ik ging er van uit dat dat tegenwoordig geen plicht meer is, maar dan moet er dus wel een EU-goedkeuring zijn, en die is er voor een W124 nog niet
Morgenvroeg bellen naar Mercedes voor een afspraak voor homologatie, maar als de wachttijd vrij lang is zou ik hem tot ik de nodige papieren heb op O-platen willen inschrijven, vervolgens keuren voor verkoop en inschrijven op gewone platen. Ik heb de kofferruimte nodig dus kan geen maand wachten...
Weet er iemand wanneer je een ingevoerde oldtimer op O-platen wil inschrijven, je ook langs de DIV moet passeren wanneer er een douane-ambtenaar aanwezig is?
Je hebt John Monteville nodig in Sint-Pieters-Leeuw.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk BerichtenX-aantal jaar geleden moest er ook een douanier aanwezig zijn ja. Geen idee of dat nu anders is.Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk BerichtenJa, ook douanier nodig.
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenJe hebt John Monteville nodig in Sint-Pieters-Leeuw.
ben daar jaren geleden nog geweest voor m'n 2.3-16...
Comment
-
Op de site van BFOV staat momenteel de beslissing van de Waalse minister betreffende de verkeersbelasting vanaf 01/01/2016.
Kort samengevat,de minister blijft bij zijn standpunt en de volledige verkeersbelasting dient te worden betaald voor wagen tussen 25 en 30 jaar, er komen dus geen overgangsmaatregelen.
Bijkomend dient er een ecomalus te worden betaald bovenop de verkeersbelasting, die in het geval van een oudere sportwagen, dus CO2 boven 297 g, oploopt tot 2500€.
Er wordt daar ook gesproken dat er 'weldra' een vergadering zal volgen op federaal niveau, waar de voorwaarden voor overgang van de leeftijd voor oldtimer naar 30 jaar, zullen worden besproken.
Indien Vlaanderen dit zou volgen, ziet het alvast helemaal niet goed uit voor de potente wagens tussen 25 en 30 jaar.Last edited by Rochlans; 13/11/2015, 18:08.
Comment
-
Tekst voor Wallonië:
Art. 17
Dans l’article 10 du même Code, au paragraphe 1er, 1°, modifié pour la dernière
fois par la loi du 25 janvier 1999, les mots, «vingt-cinq ans» sont remplacés par
les mots «trente ans».
Art. 18
Dans l’article 97quinquies du même Code, inséré par le Décret du 5 mars 2008,
remplacé par le décret du 19 septembre 2013, les mots «visé par l’article 2, §2,
alinéa2, 7°, de l’arrêté royal du 15 mars 1968 portant règlement général sur les
conditions techniques auxquelles doivent répondre les véhicules automobiles et
leurs remorques, leurs éléments ainsi que les accessoires de sécurité» sont rempla-
cés par les mots « mis en circulation depuis plus de trente ans et immatriculés sous l’une des plaques d’immatriculation visées à l’article 4, §2 de l’arrêté ministériel du 23 juillet 2001 relatif à l’immatriculation de véhicules »
In Wallonië wordt het zo wel een soep: voor de inschrijving DIV kan je een O-plaat aanvragen vanaf je auto 25 jaar is, maar voor de BIV/VKB krijg je pas recht op de vermindering aan het forfait vanaf 30 jaar.
In Vlaanderen wijzigt er nog niks voorlopig. In de Vlaamse tekst staat geen leeftijd, ze verwijzen naar de federale tekst. Als ze daar de leeftijd wijzigen, is het nog afwachten of er al dan niet overgangsmaatregelen zullen voorzien worden.
Er is wel een verschil: Wallonië viseert uitdrukkelijk de oldtimers en wil budgettair 5 miljoen euro ophalen bij de oldtimers omdat die zogezegd te vervuilend zijn...... In Vlaanderen spreekt men zich (nog) niet uit over de oldtimers.
Comment
-
zoals ze in NL ook berekend hadden door oude wagens te belasten en zo x miljoen aan belasting te innen.
alleen heeft het grootste deel zijn auto dus verkocht of geschorst tot ze 40jaar oud zijn en hebben ze hun belasting mislopen.
bij mijn dodge hebben ze me ook goed liggen gehad. ik schreef die in en moest belasting betalen. ik dacht dat het jaar van inschrijving telde en niet de maand. had die 3weken ofzo te vroeg ingeschreven en betaalde dus een jaar tax (auto was 29jaar en 49weken en ik dacht dat ouder dan 25 zowieso oldtimer was). het werd mij bevestigd via telefoon naar DIV.
het jaar erna weer wegenbelasting te betalen. kreeg toen van DIV te horen dat een LV oldtimer wordt vanaf 30 maar nooit belastingsvrij wordt wegens LV tax die al weinig is
Comment
Comment