Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Beste Cedra en Thefrits

De bijzonder leuke ervaring na passage bij de douane omtrent de "ambtshalve aanslag" heb ik effectief achter de rug.

Met een gemotiveerde aangetekende brief met foto's van de slechte punten van de auto ben ik hiervan gelukkig verlost geraakt. Absurd dat ik moet bewijzen dat de auto niet in het verkeer is gebracht, wat eigenlijk een onmogelijk bewijs is. Maar goed.

Ik weet in elk geval dat ik pas in augustus tot inschrijving over zal gaan. Bedankt voor de bevestiging hieromtrent.

Voorlopig nog windstil vanuit het kabinet. Wanneer ik iets verneem, post ik het op dit forum.

Comment

• Tekst werd vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad:
      Publicatie : 2017-07-04
      Numac : 2017012949

VLAAMSE OVERHEID
      16 JUNI 2017. - Decreet houdende wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat betreft de vergroening van de verkeersfiscaliteit voor lichte vracht en oldtimers (1)

Comment

• Is het letteriljk overgenomen? M.a.w. alle 1992 auto's worden oldtimer bij 25 jaar?

Comment

• Spam

Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Ook de BFOV bevestigt dat alles van 1992 onder het oldtimerregime blijft vallen:

Vanaf 01.07.2017 is er de jaarlijkse indexatie voor wat de verkeerbelasting betreft. Maar er is ook nieuws voor wat de forfaitaire verkeersbelasting betreft voor onze oldtimers die in Vlaanderen ingeschreven worden.

Naar aanleiding van de nakende overgang van 25 naar 30 jaar heeft de BFOV samen met het kabinet van Vlaams minister Bart Tommelein ervoor gezorgd dat er een overgangsmaatregel komt.

De voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden genieten van de forfaitaire verkeersbelasting en dit vanaf 01.07.2017:
            1. in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            2. in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            3. in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            4. in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
            5. in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben.

Nog bijkomend goed nieuws, eveneens dankzij de onderhandelingen die we als BFOV voerden, voor de liefhebbers van lichte vrachtauto’s, ingeschreven in Vlaanderen, die tot op heden nog steeds de volledige verkeersbelasting betaalden volgens het gewicht van dit voertuig, genieten sinds 01.07.2017 ook van de forfaitaire verkeersbelasting voor zover deze de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben.
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• nice ! bedankt voor de update
              Heb er eentje staan van 21/10/92... was nog een beetje aan het twijfelen

Comment

• Nu nog voorkomen dat we elk paar jaar onze tijd moeten verdoen op een technische controle en het is helemaal ok.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                  Nu nog voorkomen dat we elk paar jaar onze tijd moeten verdoen op een technische controle en het is helemaal ok.
                  de keuring is toch tegenwoordig met het afspraak systeem geen ramp niet meer ! bij mijn twee laatste bezoeken dit jaar (Londerzeel en Diksmuide) was ik telkens meteen bediend en op minder dan 15 minuten buiten, betaling inbegrepen.

Comment

• Dus mijn zeldzaam Subaru'ke uit mei 92 valt nog netjes binnen de overgangsregeling. Ze is vandaag gekeurd en de aanvraag tot inschrijving verstuurd. Nu nog wachten op de platen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Beperkingen in gebruik vanaf 01/07/2013 :
                      • commercieel en professioneel gebruik;
                      • woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
                      • bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
                      • gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot :
                      • oldtimermanifestaties;
                      • proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
                      Ik vraag mij eens af welke politie-ploeg er om 6u20 al op de baan is om oldtimers te controleren, want ik verzeker jullie dat ik op regelmatige basis oldtimer(s) tegenkom op weg naar mijn werk oa een Porsche 928S4 en een BMW 3reeks zelfs iemand uit het dorp tegen mijn deur.
                      Ge gaat mij nu toch niet vertellen dat die boodschappen of naar een oldtimertreffen gaan om 6u20 midden in de week ?
                      Misschien ligt het aan mij en ben ik volledig mis, maar als ge de teller ziet tikken van het aantal inschrijvingen sinds de nieuwe wetgeving ...
                      Nochtans hebben ze het controleren ervan nu héél gemakkelijk gemaakt met die mooie grote O
                      Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                      2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                      1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                      073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

www.vanityplates.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten

Ge gaat mij nu toch niet vertellen dat die boodschappen of naar een oldtimertreffen gaan om 6u20 midden in de week ?
                        misschien gaan ze om verse pistolets ?

Comment

Ik vraag mij eens af welke politie-ploeg er om 6u20 al op de baan is om oldtimers te controleren, want ik verzeker jullie dat ik op regelmatige basis oldtimer(s) tegenkom op weg naar mijn werk oa een Porsche 928S4 en een BMW 3reeks zelfs iemand uit het dorp tegen mijn deur.
                          Misschien ligt het aan mij en ben ik volledig mis, maar als ge de teller ziet tikken van het aantal inschrijvingen sinds de nieuwe wetgeving ...
                          Nochtans hebben ze het controleren ervan nu héél gemakkelijk gemaakt met die mooie grote O
                          absoluut waar.
                          Ook veel gepensioneerden die met hun oude auto blijven rijden, maar nu op O plaat. Ik denk dat ze niet weten dat ze ook verlaagde belasting hebben met gewone plaat, of zou het voordeel van nooit meer naar de keuring te moeten gaan zo groot wegen bij hen?
                          Na de verkoop van de auto van mijn vrouw (want ik ga toch met de fiets/trein en zij rijdt met mijn auto), heb ik nu toch 2x mijn oldtimer genomen naar het station dorp verder want moest de kinderen nog wegbrengen en het regende toch zo hard
                          Reden dat die op oldtimer platen staat is omdat hij een motorswap heeft gehad in Nederland, krijg geen gelijkvormigheidsattest, dus geen gewone platen.
                          Ben nu aan het denken om oldtimer bij te kopen, maar die op gewone platen te zetten. Verzekering is iets meer, maar dan ben je ook volledig in orde!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

absoluut waar.
                            ~ of zou het voordeel van nooit meer naar de keuring te moeten gaan ? ~
                            Wanneer gaan we daar juist duidelijkheid over hebben ?
                            Of heb ik hier al iets gemist ?

2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

www.vanityplates.be

Comment

• Heel die wetgeving wordt misbruikt.
                              De bedoeling is om historisch waardevolle autos te behouden, en toe te laten daar af en toe mee te rijden.
                              Nu zie je afgeragde Golfkes, Merc 200D en andere massaautos de hele dag rondrijden.
                              Als die voor jou de autostrade op moet geraak je niet op snelheid, en zit je in een roetwolk erger dan de laatste stoomtrein.

Wat daar de historische waarde van is...

Ze gaan daar nog wel iets op vinden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Ze gaan daar nog wel iets op vinden.
                                Van mijn part mogen ze op oldtimers een ferme kilometerbeperking zetten. Als je achter een oldtimer hangt, 9 op 10 keer stinkt dat ferm ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Heel die wetgeving wordt misbruikt.
                                  De bedoeling is om historisch waardevolle autos te behouden, en toe te laten daar af en toe mee te rijden. ~

~ Ze gaan daar nog wel iets op vinden.
                                  Ge zegt daar zoiets, ik hoop dat het niet weer wordt met de regels van voorheen.
                                  Ik hoop ook dat wat ze erop zullen vinden dat deze iets sluitender is ...
                                  Last edited by denewprof; 24/08/2017, 08:57.

www.vanityplates.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

Van mijn part mogen ze op oldtimers een ferme kilometerbeperking zetten. Als je achter een oldtimer hangt, 9 op 10 keer stinkt dat ferm ...
                                    Nee, ge hebt uitzonderingen maar ze moeten serieus zijn en blijven en de wetgeving niet om zeep helpen, ik volg het de laatste weken en weet ge dat er tussen de 80 en de 120 oldtimers ingeschreven worden per dag ?
                                    Da's toch ni normaal ????
                                    De oldtimers-treffen en organisaties gaan overspoelen dat het niet schoon is !!!

www.vanityplates.be

Comment

weet ge dat er tussen de 80 en de 120 oldtimers ingeschreven worden per dag ?
                                      Da's toch ni normaal ????
                                      Dat lijkt mij ook veel, maar ik heb geen flauw idee hoeveel het vroeger zou geweest zijn ? Zou dat dan vroeger veel minder geweest zijn ?
                                      Er zullen wel altijd misbruiken zijn maar ik denk dat de mazen nu toch iets te groot zijn...

Comment

• Vroeger moest je wel groot liefhebber zijn om met oldtimer te rijden:
                                        - slechts in straal van 25 km rond je woonplaats of garage (tenzij van/naar manifestatie)
                                        - enkel overdag
                                        Dan viel er toch niet veel rijplezier uit te halen.
                                        Dat was dan inderdaad voor de echte liefhebbers van de 'waardevolle' auto's, maar wie beslist wat waardevol is?

Aan de andere kant: op dit moment is het ENIGE voordeel van O-platen dat je (voorlopig) niet meer jaarlijks naar de keuring moet en dat de verzekering lager kan zijn (mits geen woon-werk verkeer).
                                        Ik denk eerder dat de grote stijging van oldtimer inschrijvingen is van mensen die nu zo iets hebben van:
                                        - ik kan er meer meer rijden dan vroeger
                                        - onderhoudskosten voor een oldtimer uit de jaren 80 zijn lager dan die uit jaren 50, 60 of 70. Onderdelen ook gemakkelijker te vinden.
                                        - belasting en verzekering is nog steeds laag
                                        - aanschijfprijs is ook nog vrij laag
                                        - mensen zijn opgegroeid met deze wagens
                                        Dus dat is net voldoende voor die mensen om toch eens een oldtimer te nemen
                                        Want ook:
                                        - het zal in de toekomst waarschijnlijk toch niet meer kunnen (belasting verhogen, benzine op, ...)
                                        - geld op spaarrekening brengt toch niets op.

En er zal waarschijnlijk ook iets meespelen van:
                                        - primaire gezinswagen moet iets zeer zinnig zijn en goedkoop en praktisch (dus weinig fun)
                                        - laten we dan als 2e auto een oldtimer nemen die iets meer fun kan zijn. Je kan er nu wel mee naar de winkel als het regent, zondagse uitstap, naar de familie, ...

Vroeger zag je amper oldtimers rondrijden, als het er eentje was, was het meestal wel een hele mooie.
                                        Nu zie je iedere dag een oldtimer, meer gewone wagens, maar vind ik toch een verrijking van het straatbeeld.

Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
                                        De oldtimers-treffen en organisaties gaan overspoelen dat het niet schoon is !!!
                                        Dat ze naar oldtimers-treffen gaan, is toch een teken dat het liefhebbers zijn en niet enkel doen voor het geldelijk voordeel.

Dat gezegd zijnde: men mag van mij inderdaad wel eens op de fabrieksterreinen en kantoren controleren op O-platen.
                                        Wil je met een oldtimer naar het werk rijden, zorg dan ook dat je in orde bent met je verzekering!
                                        Last edited by Chris_147; 24/08/2017, 15:58.

Comment

• Ja idd, ge moogt NIET naar het werk rijden met een oldtimer ... in orde zijn met de verzekering !

www.vanityplates.be

Comment

Working...
                                          X