Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik kom 's ochtends ook regelmatig dezelfde O-platen tegen ... ze beginnen tegenwoordig al voor 6u aan hun dagelijkse en klokvaste rondritten.

    Comment


    • Ik hoor de laatste tijd meer en meer dat ze vanaf januari die 30 jaar regel gaan invoeren.
      Zit dus met een 92'er waarvan ik niet weet of ik hem op tijd kan inschrijven. Iemand daar meer info over?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
        Ik hoor de laatste tijd meer en meer dat ze vanaf januari die 30 jaar regel gaan invoeren.
        Zit dus met een 92'er waarvan ik niet weet of ik hem op tijd kan inschrijven. Iemand daar meer info over?
        Je moet een onderscheid maken tussen 3 verschillende materies waarbij de leeftijd van oldtimer van tel is:

        - fiscaal (gewestmaterie)
        - periodieke keuring (gewestmaterie)
        - inschrijving (DIV federale materie)

        De fiscale regeling is in Vlaanderen al ingegaan sedert 1 juli 2017. Alles tot 31/12/1992 blijft fiscaal genieten van de oldtimertarieven. Auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 zullen fiscaal pas van de oldtimertarieven genieten als ze 30 jaar oud zullen zijn.

        Vlaanderen wil tegen 1 januari 2018 de regels qua keuring van oldtimers veranderen. Het enige dat zeker is, is dat de leeftijd van oldtimers zal opgetrokken worden tot 30 jaar. Verder - en onder alle voorbehoud - heeft minister Ben Zwets in het Vlaams parlement botweg laten vallen dat - wat hem betreft - alles wat geen 30 jaar is, aan een gewone periodieke keuring moet onderworpen worden.
        Huidige oldtimers tussen de 25 en de 30 jaar oud weten dus nog niet waar ze aan toe zullen zijn : direct terug jaarlijkse gewone keuring of toch één of andere overgangsregeling?
        Als er fiscaal een overgangsregeling is voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar zou een overgang logisch zijn, maar met politiekers weet je nooit.
        Dit is het enige "concrete" uit een beleidsbrief van 30 oktober 2017 (!!)


        Technische controle (keuring) van voertuigen

        De omzetting van de richtlijnen 2014/45/EU (technische keuring van voertuigen) en 2014/47/EU (controle langs de weg) wordt in het najaar van 2017 gefinaliseerd.

        Dit gebeurt in samenwerking met vertegenwoordigers uit de betrokken sectoren (zowel transporteurs als verladers), het expertennetwerk van Centrex (het politioneel kennis - en expertisecentrum inzake verkeershandhaving ten behoeve van de geïntegreerde politie en de overheden) en Goca.

        Periodieke keuring is gericht op het vaststellen en verhelpen van die gebreken van een motorvoertuig die relevant zijn voor de verkeersveiligheid. Daarmee draagt de technische keuring in belangrijke mate bij aan het voorkomen van ongevallen.

        Bij de omzetting van de richtlijn 2014/45/EU worden om die reden ook de regels bepaald voor de periodieke technische controle van oldtimers.

        De praktische reglementaire bepalingen worden verder uit gewerkt.

        Tijdens de technische controle wordt ook gecontroleerd of voertuigen aan bepaalde milieunormen blijven voldoen. In het kader van de roetfilterfraude wordt onderzocht hoe de controles bij de periodieke keuring versterkt kunnen worden om dit soort fraude te detecteren en te sanctioneren.

        Ook voor controle langs de weg bekijken we hoe de sancties tegen fraude aan het emissiebeheersingssysteem (bv. AdBlue -fraude) verhoogd kunnen worden, wat een extra ontradend effect zal hebben.

        Bij de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen kan men op basis va de richtlijn EU/2014/47 bovendien nagaan of de lading goed is vastgezet. In 25% van de ongevallen met vrachtwagens is de oorzaak immers onder meer te wijten aan een slecht vastgezette lading.

        Tenslotte maakt men op administratief niveau werk van de vereenvoudiging en onderlinge afstemming van de instructies voor de technische controle. De informatie hierover wordt eenvoudiger weergegeven en gedeeltelijk ontsloten voor het grote publiek.






        De Europese richtlijn die alles in gang heeft gezet, betreft eigenlijk de regels betreffende de keuring van voertuigen. Vermits de regels qua keuring een gewestmaterie zijn geworden, kijkt federaal minister Bellot de kat uit de boom. Als de gewesten de regels op het vlak van de keuring aanpassen naar 30 jaar voor oldtimers, zal hij de regels voor inschrijving van oldtimers ook aanpassen.
        Met andere woorden, dan zal je maar een O-plaat kunnen aanvragen voor auto's die 30 jaar oud zullen zijn.
        Maar ook hier weer geen concrete teksten en geen duidelijkheid over timing of het lot van O-platers die nog geen 30 jaar oud zijn.

        Tot 31/12/2017 kan je met enige zekerheid stellen dat een auto van 1992 nog onder een O-plaat ingeschreven kan geraken. Als Vlaanderen zijn leeftijd voor keuring van oldtimers op 1 januari 2018 aangepast krijgt naar 30 jaar, zou je in principe vanaf dan - voor wat betreft Vlaanderen - geen oldtimerkeuring meer kunnen krijgen voor een auto die nog geen 30 jaar oud is en dus ook geen O-plaat meer kunnen krijgen.

        Met alle onzekerheden zou ik die '92 nog zeker op O-plaat proberen te krijgen voor het einde van het jaar ;-)







        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
          O-ACB-027 op een Fiat Tipo old/jong-timer aan de basisschool te Buggenhout en enkel tijdens de schooluren/dagen ...raar toch

          woon-werk en woon-school-verkeer ?
          Oh ja, als ‘t maar opbrengt in België, dát telt hé !
          Is daar niks aangepast aan die regels een tijdje terug?
          Dat woon - werk en woon - school - verkeer nu dus wel mag met een oldtimer?
          Ik kom er toch altijd verschillende tegen als ik ga werken.
          Op de parking van het werk staat er trouwens ook vaak een golfke op oldtimerplaten.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

            Maar ook hier weer geen concrete teksten en geen duidelijkheid over timing of het lot van O-platers die nog geen 30 jaar oud zijn.

            Tot 31/12/2017 kan je met enige zekerheid stellen dat een auto van 1992 nog onder een O-plaat ingeschreven kan geraken. Als Vlaanderen zijn leeftijd voor keuring van oldtimers op 1 januari 2018 aangepast krijgt naar 30 jaar, zou je in principe vanaf dan - voor wat betreft Vlaanderen - geen oldtimerkeuring meer kunnen krijgen voor een auto die nog geen 30 jaar oud is en dus ook geen O-plaat meer kunnen krijgen.

            Met alle onzekerheden zou ik die '92 nog zeker op O-plaat proberen te krijgen voor het einde van het jaar ;-)

            fuck, ga mogen rushen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              Is daar niks aangepast aan die regels een tijdje terug?
              Dat woon - werk en woon - school - verkeer nu dus wel mag met een oldtimer?
              Ik kom er toch altijd verschillende tegen als ik ga werken.
              Op de parking van het werk staat er trouwens ook vaak een golfke op oldtimerplaten.
              woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer mag niet met O platen. Wel als je een oldtimer hebt die ingeschreven is met gewone nummerplaten. Maar dan moet die ook wel jaarlijks naar de autokeuring zoals elke andere auto.

              The shark is BACK! BMW 635csi

              BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017


              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

              Comment


              • Volgend jaar ging het toch 26 jaar worden, het jaar daarop 27 enz (tot dat ze in 2022 aan die 30 jaar zitten)... tot en met inschrijving 31/12/1992 denk ik niet dat je je zorgen moet maken.

                Comment


                • Met die naderende jaarlijkse keuring in het achterhoofd zou ik hem wel standaard houden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    Volgend jaar ging het toch 26 jaar worden, het jaar daarop 27 enz (tot dat ze in 2022 aan die 30 jaar zitten)... tot en met inschrijving 31/12/1992 denk ik niet dat je je zorgen moet maken.
                    Dat ze er gewoon eens duidelijk over zijn, Belgie waar alles moeilijk gaat!
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • Standaard houden? No way

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                        Ik kom er toch altijd verschillende tegen als ik ga werken.
                        Op de parking van het werk staat er trouwens ook vaak een golfke op oldtimerplaten.
                        Het zijn zo'n klojo's die het voor iedereen verknoeien.
                        Op gewone platen betaal je even goed minder belastingen, dus daar moet je het niet voor doen.

                        Enkel verzekering is lager, maar met zo'n mannen zal dat niet blijven duren.
                        Ofwel kan de verzekering bewijzen dat ze woon-werk deden en laat ze hen direct vallen, rijden ze dus onverzekerd.
                        Ofwel kunnen ze het niet bewijzen en zullen ze de tarieven voor iedereen optrekken.

                        Of is het om niet meer jaarlijks naar de keuring te gaan? Dan maar met een onveilig voertuig rondrijden.
                        Want als die 40€ voor de keuring teveel is, dan zullen ze ook niet veel geld aan onderhoud uitgeven...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Volgend jaar ging het toch 26 jaar worden, het jaar daarop 27 enz (tot dat ze in 2022 aan die 30 jaar zitten)... tot en met inschrijving 31/12/1992 denk ik niet dat je je zorgen moet maken.
                          Dat is de overgangsregeling die geldt op fiscaal vlak, dus voor de jaarlijkse verkeersbelasting. Anders dan in Wallonië moet je in Vlaanderen geen 'gewone' verkeersbelasting betalen voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar, ondanks het feit dat die normaal gezien geen 30 jaar oud zijn en geen oldtimer meer zijn volgens de nieuwe fiscale leeftijd.

                          Zie hierboven, wetgevingen op het vlak van de keuring en de inschrijving moeten nog gewijzigd worden. Daar geldt vandaag nog altijd de leeftijd van 25 jaar om van een oldtimer te spreken.

                          Door de invoering van een verplichte periodieke keuring voor oldtimers, zullen er al een aantal rotte appels verdwijnen die nu misbruik maken van een O-plaat. Volgens mij zijn verzekering en keuring daar inderdaad de grootste redenen voor dergelijke misbruiken.

                          Wel nog even vermelden : het verbod woon-schoolverkeer geldt voor studenten die niet met een O-plaat als daily naar school mogen. Als ik met mijn O-plaat de kinderen aan school ga afzetten of ophalen, is dit volledig toegelaten.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

                            Als ik met mijn O-plaat de kinderen aan school ga afzetten of ophalen, is dit volledig toegelaten.
                            Ah voila, want ik heb dit in het verleden al eens vaker gedaan... . Nu, het aantal O platen is hier ten huize sterk in de minderheid tegenwoordig en den Escort die nu op pré pensioen is blijft ook lekker op gewone plaat staan (die auto zou niet "hetzelfde" zijn met een O plak erop, vind ik)

                            Comment


                            • Mijn ingevoerde NL'er moet naar de keuring zoals elke import, moet ik op voorhand zeggen dat het voor een oldtimerkeuring is om te keuren of doen ze een normale keuring?

                              Comment


                              • Op voorhand zeggen, ze moeten speciale controle uitvoeren van de papieren, motor enz.

                                Comment


                                • Zelf heb ik geen probleem om jaarlijks naar de keuring te gaan, ik zie dus niet onmiddellijk een voordeel om nu nog snel met mijn eind ‘91 een oldtimerkeuring te doen.

                                  Is de BIV ook gewestelijke materie, stel dat ik de auto verkoop voor zijn 30jaar, gaat de nieuwe eigenaar dan volledige BIV dienen te betalen?

                                  Dit zou voor mij de enige reden zijn om nog snel een oldtimerkeuring te doen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                    doen ze een normale keuring?
                                    Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                                      Zelf heb ik geen probleem om jaarlijks naar de keuring te gaan, ik zie dus niet onmiddellijk een voordeel om nu nog snel met mijn eind ‘91 een oldtimerkeuring te doen.

                                      Is de BIV ook gewestelijke materie, stel dat ik de auto verkoop voor zijn 30jaar, gaat de nieuwe eigenaar dan volledige BIV dienen te betalen?

                                      Dit zou voor mij de enige reden zijn om nog snel een oldtimerkeuring te doen.
                                      Op fiscaal vlak maakt de nummerplaat niet uit. Van vóór 1/1/1993 blijft die in Vlaanderen fiscaal oldtimer en dus een forfait aan BIV en verkeersbelasting.

                                      Het zou eerder anders zijn : als jij nog een oldtimerkeuring laat doen en een O-plaat hebt, maar je verkoopt de auto verder voor die 30 jaar is, zal de nieuwe eigenaar geen oldtimerplaat meer kunnen aanvragen (onder voorbehoud van wat er uiteindelijk nog uit de bus zou komen inzake auto's tussen de 25 en de 30 jaar).

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                                        Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.
                                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                        Comment

                                        Working...
                                        X