Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    Mijn ingevoerde NL'er moet naar de keuring zoals elke import, moet ik op voorhand zeggen dat het voor een oldtimerkeuring is om te keuren of doen ze een normale keuring?
    Wat heb je gekocht?
    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.
      Wat is hier bizar aan?
      Kan toch perfect dat die onderworpen is aan een normale keuring. Nergens iets over te vinden dat het niet zo is voor een ingevoerde oldtimer.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten

Wat heb je gekocht?
        MX-5

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
          Wel nog even vermelden : het verbod woon-schoolverkeer geldt voor studenten die niet met een O-plaat als daily naar school mogen. Als ik met mijn O-plaat de kinderen aan school ga afzetten of ophalen, is dit volledig toegelaten.
          Aha dat wist ik niet.
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Wat is hier bizar aan?
            Kan toch perfect dat die onderworpen is aan een normale keuring. Nergens iets over te vinden dat het niet zo is voor een ingevoerde oldtimer.
            Je gaat hem aanbieden :

- met Ollandse papieren

- met groen vignet van douane

- zonder gelijkvormigheid

Daar kan je nooit een normale keuring op laten doen, enkel eentje als oldtimer.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

Aha dat wist ik niet.
              Staat letterlijk bij de definities in de wettekst :-) (KB van 15 maart 1968 )

122°«woon-schoolverkeer» : de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

Comment

Wat is hier bizar aan?
                Ik vind het ook een terechte vraag, want ik kan nergens terugvinden dat er een specifieke tweedehandskeuring bestaat voor oldtimers. Volgens deze tekst van GOCA is er dus wel een "normale" (tweedehands) keuring van toepassing, behalve in het geval van de uitzonderingen:
                STAP 2

Keuring van het voertuig

Voertuigen die minder dan 2 maanden geleden werden gekeurd worden onderworpen aan een "visuele keuring".

Concreet betekent dit dat de milieuhinder, de ophanging en de lichten enkel op visuele wijze gekeurd worden zonder aanwending van meetapparatuur. De remmentest wordt wel uitgevoerd met de nodige meetapparatuur. Deze vereenvoudigde vorm van tweedhandskeuring blijft voor het overige een volledige keuring.

De voertuigen die kunnen genieten van deze vereenvoudigde keuring moeten aan de twee volgende voorwaarden voldoen:
                • de laatste volledige keuring moet minder dan 2 maanden geleden plaatsgehad hebben in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie;
                • het voertuig moet beschikken over een groen keuringsbewijs met normale geldigheid, afgeleverd in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie conform de geldende Europese Richtlijnen betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens.

De voertuigen die niet voldoen aan deze criteria, of waarbij tijdens de visuele keuring een tekortkoming wordt vastgesteld, worden onmiddellijk aan de volledige keuring onderworpen, waarbij de uitlaatgassen, de ophanging en de lichten wel met meetapparatuur worden getest.

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Tenzij er een geldige Europese keuring van minder dan 2 maanden voorhanden is, lijkt het er op dat een volledige (tweedehands) keuring zou moeten uitgevoerd worden, zelfs als je die als oldtimer zou gaan inschrijven (qua inschrijving moet je in vak X10 uitdrukkelijk vermelden als je een O-plaat wil aanvragen).

Comment

• Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Comment

• Bedankt, zo is het eindelijk duidelijker voor iedereen.

Comment

Aha dat wist ik niet.
                      Uhu wist ik ook niet! Dus uw vrouw gaan afzetten op haar werk zou in principe ook mogen aangezien zij niet naar haar werk rijdt met de oldtimer en het uw werk niet is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

Uhu wist ik ook niet! Dus uw vrouw gaan afzetten op haar werk zou in principe ook mogen aangezien zij niet naar haar werk rijdt met de oldtimer en het uw werk niet is...
                        Daar zeg je iets... Ik ben nu ook wel benieuwd...
                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Daar zeg je iets... Ik ben nu ook wel benieuwd...
                          Dit is de definitie van woon-werkverkeer volgens de wet:

121°«woon-werkverkeer»: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

Als je niet aan het werk bent of op weg van en naar uw werk, dan mag je dus je vrouw op haar werk gaan afzetten en ophalen met je oldtimer met O-plaat.

Uw oldtimer bij uw vrouw op het werk afzetten en van daar met openbaar vervoer, fiets of ander transportmiddel verder reizen naar uw werk, valt in principe nog altijd onder de noemer woon-werkverkeer en is niet toegelaten.

Comment

• Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...
                              voila !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...
                                Vroeger reed enkel de liefhebber met een oldtimer(inschrijving) rond maar sedert de verruiming van het gebruik vind je meer en meer de profiteur en de marginaal in auto's met een O-plakskes.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Vroeger reed enkel de liefhebber met een oldtimer(inschrijving) rond maar sedert de verruiming van het gebruik vind je meer en meer de profiteur en de marginaal in auto's met een O-plakskes.
                                  Met wat rijd jij eigenlijk?
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten

Met wat rijd jij eigenlijk?
                                    Audi A4 Avant B8

Comment

• 8 cilinder ?

Comment

• Nope, die heeft er nooit in gelegen.

Toen hij nog gebruikt werd heeft er wel eens een TCe 90 en ook een 1.0 TSI in gelegen ... afwisselend hé.

Comment

• Je hebt het over de koffer hoop ik.
                                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Working...
                                          X