Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Speeltuin Tuningkid: Is tuning illegaal?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
    bij een auto die niet meer comform is moest dacht ik ook steeds bewezen worden dat dat onderdeel ook de oorzaak van het ongeval is geweest.
    De oorzaak dient niet aangetoond te worden. Het enkele gegeven dat een wagen gechipt is, dus niet meer conform is, is voldoende voor de verzekering om "recht van verhaal" uit te oefenen. Dwz de maatschappijen dienen niets uit te betalen en de eigenaar zal alles
    uit eigen zak moeten betalen !

    De maatschappij heeft altijd een recht van verhaal op de verzekeringnemer in het geval van opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens betreffende het risico bij het sluiten of in de loop van de overeenkomst !

    En wees maar zeker dat ze ALLES doen om NIET uit te betalen.

    Comment


    • dus als ik het goedbegrijp als je 17'' velgen plaatst en het staat niet op je gelijkvormigheidsattest ben je niet meer verzekerd?
      en als ik het dan door trek mag je niets aanpassen wat afwijkt van origineel
      dus als je een moto hebt, je hebt nu ipv die kleine platen van vroeger een grote, je moet een grotere nummerplaat houder hangen(niet meer comform met wat constructeur ooit heeft geplaatst dan zou je dus ook niet meer verzekerd zijn

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
        De oorzaak dient niet aangetoond te worden. Het enkele gegeven dat een wagen gechipt is, dus niet meer conform is, is voldoende voor de verzekering om "recht van verhaal" uit te oefenen. Dwz de maatschappijen dienen niets uit te betalen en de eigenaar zal alles
        uit eigen zak moeten betalen !

        De maatschappij heeft altijd een recht van verhaal op de verzekeringnemer in het geval van opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens betreffende het risico bij het sluiten of in de loop van de overeenkomst !

        En wees maar zeker dat ze ALLES doen om NIET uit te betalen.
        Dag tuningkid.

        Dan is volgens mij GEEN ENKELE wagen nog conform. De meeste wagens hebben een afwijkend vermogen (fabriek-af) dan wat er opgegeven staat. Zo zie je wel eens vaker TDI's die op de vermogenstestbank 100% standaard meer pk's hebben dan opgegeven. Heb al gevallen gezien met 150+PK waar dat op papier "maar" 130PK zou moeten zijn.

        Wie is hier dan in fout ? Moet je dan Volkswagen gaan aanklagen ?

        Volgens mij kan een verzekering, indien ze dit willen, altijd wel "iets" vinden waardoor ze uw wagen non-conform kunnen verklaren, maar of ze dit daadwerkelijk voor de kleinste banaliteit doen (even ter zijde of een chiptuning een banaliteit is of niet, ik bedoel in 't algemeen) ?

        Verder heb ik eveneens nog nooit ofte nimmer gehoord van een niet-uitbetaling wegens een chiptuning of bvb. andere velgen enz. Dat je volgens de letter van de wet in theorie riskeert dat je niet uitbetaald zal worden, wil ik wel geloven. Maar in België is het wettenstelsel zo ingewikkeld dat je mits een goede advocaat de ene wet kan tegenspreken met een andere wet, maar goed daar gaat 't hier even niet om.

        Comment


        • Zolang uw buitendiameter/omtrek van de band idem blijft is dit geen probleem.

          Comment


          • nu spreek je wel je eigen tegen he, op het gelijkvormigheidsattest staan duidelijk welke maten van velgen en banden zijn toegelaten
            als je maat er niet tussen staat 'mag het niet' en ben je niet meer "comform"

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
              De oorzaak dient niet aangetoond te worden. Het enkele gegeven dat een wagen gechipt is, dus niet meer conform is, is voldoende voor de verzekering om "recht van verhaal" uit te oefenen. Dwz de maatschappijen dienen niets uit te betalen en de eigenaar zal alles
              uit eigen zak moeten betalen !

              De maatschappij heeft altijd een recht van verhaal op de verzekeringnemer in het geval van opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens betreffende het risico bij het sluiten of in de loop van de overeenkomst !

              En wees maar zeker dat ze ALLES doen om NIET uit te betalen.
              en waar vind ik in dit verhaal de verantwoordelijkheid van de tuner terug?

              Comment


              • @ Wouter

                Er is een groot verschil tussen het nominale vermogen (zoals op het gelijkvormigheidsattest vermeld) hetgeen de wagen bevat (vanaf de fabriek) enerzijds,
                EN het vermogen dat ACHTERAF (bij de lokale chipboer) wordt bij/af geprogrammeerd anderzijds.

                De fabriekstoleranties laten inderdaad (minimale) afwijkingen/toleranties toe op het door HUN vermelde vermogen.

                Comment


                • @Tuningkid nu heb je nog wel niet meer geantwoord op mijn vraag?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                    @ Wouter

                    Er is een groot verschil tussen het nominale vermogen (zoals op het gelijkvormigheidsattest vermeld) hetgeen de wagen bevat (vanaf de fabriek) enerzijds,
                    EN het vermogen dat ACHTERAF (bij de lokale chipboer) wordt bij/af geprogrammeerd anderzijds.

                    De fabriekstoleranties laten inderdaad (minimale) afwijkingen/toleranties toe op het door HUN vermelde vermogen.
                    Hoeveel bedraagt die tolerantie volgens u?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                      nu spreek je wel je eigen tegen he, op het gelijkvormigheidsattest staan duidelijk welke maten van velgen en banden zijn toegelaten
                      als je maat er niet tussen staat 'mag het niet' en ben je niet meer "comform"
                      Er worden inderdaad wagens afgekeurd bij niet-standaard velgen.

                      Vergeet niet dat de verkochte velgen normaliter ook een goedkeuring hebben om geplaatst te mogen worden en derhalve geen afbreuk doen aan de verplichte goedkeuring-na-verbouwing.

                      Chiptuning is daarentegen a) een "grote" verbouwing, b) wordt nooit goedgekeurd, c) staat in de lijst van de verboden verbouwingen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                        Hoeveel bedraagt die tolerantie volgens u?
                        Zou ik even moeten opzoeken, maar maar U geen illusie omdat een verhoging bij chiptuning ALTIJD buiten die tolerantie valt.
                        Ik vermoed niet dat iemand 300 tot 600€ gaat betalen voor 5 pk meer.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                          @Tuningkid nu heb je nog wel niet meer geantwoord op mijn vraag?
                          Kan niet zo snel typen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                            @ Wouter

                            Er is een groot verschil tussen het nominale vermogen (zoals op het gelijkvormigheidsattest vermeld) hetgeen de wagen bevat (vanaf de fabriek) enerzijds,
                            EN het vermogen dat ACHTERAF (bij de lokale chipboer) wordt bij/af geprogrammeerd anderzijds.

                            De fabriekstoleranties laten inderdaad (minimale) afwijkingen/toleranties toe op het door HUN vermelde vermogen.


                            Dat kan allemaal wel goed zijn. Maar puur wettelijk gezien is de wagen dan toch niet meer conform ? En bvb. 150pk ipv 130PK dat is zo'n 15% verschil, dergelijke tolerantie's kunnen zo maar ? Gaat dus niet over "5pk meer" zoals je aanhaalt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                            Ik vermoed niet dat iemand 300 tot 600€ gaat betalen voor 5 pk meer.
                            Nog een beter voorbeeld. Nu met de huidige nieuwe BIV-regeling maakt dit wat minder uit (tenzij bij tweedehandswagens waar 't nog voor een deel met de oude BIV-formule berekend wordt), maar vroeger had je vaak "fiscaalvriendelijke" versies. Zo denk ik bvb. aan BMW en VAG die een 163PK versie ipv 177PK versie uitbrachten, of de 211PK ipv 231pk versie, dit scheelde zomaar eventjes 2500 euro aan BIV deze laatste. Nu leek in de praktijk dat de meeste van deze BMW's op de testbank TOCH +- 231PK haalden. Dan ben je in theorie niet alleen meer conform met de wet maar ook "fraudeur" omdat je minder belasting betaald hebt (2500 euro!) bij de inschrijving.
                            Last edited by Wouter; 26/11/2012, 22:42.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geert DVX Bekijk Berichten
                              en waar vind ik in dit verhaal de verantwoordelijkheid van de tuner terug?
                              Jij bent mededader omdat jij die tuning hebt aangebracht, en dus mede-verantwoordelijk. (strafrechtelijk welteverstaan, niet te verwarren met
                              het verhaalrecht van de verzekering van je klant)

                              Comment


                              • bij deze dan een lijstje wat verboden is.ik vind geen verschil tussen grote en kleine verbouwing
                                dus leden let op, als je een zonneband hebt die te groot is, dan trekt de verzekering zich terug als je een ongeval hebt

                                Last edited by ; 26/11/2012, 22:52.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                  Dat kan allemaal wel goed zijn. Maar puur wettelijk gezien is de wagen dan toch niet meer conform ? En bvb. 150pk ipv 130PK dat is zo'n 15% verschil, dergelijke tolerantie's kunnen zo maar ? Gaat dus niet over "5pk meer" zoals je aanhaalt.
                                  Toch wel omdat dit "af fabriek" reeds zo is en binnen de voor de constructeur bepaalde en toegelaten toleranties zal liggen.
                                  Die verschillen overigens van merk tot merk.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                  Dan ben je in theorie niet alleen meer conform met de wet maar ook "fraudeur" omdat je minder belasting betaald hebt (2500 euro!) bij de inschrijving.
                                  Klopt en hangt van het parket af én of de belasting/overheid zich burgerlijke partij stelt.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                                    Jij bent mededader omdat jij die tuning hebt aangebracht, en dus mede-verantwoordelijk. (strafrechtelijk welteverstaan, niet te verwarren met
                                    het verhaalrecht van de verzekering van je klant)
                                    Heb wel bewondering voor u hoor.
                                    Blijven volhouden ;-)
                                    Straks ga ik je nog leuk beginnen vinden.

                                    Iedereen vergelijkt dit met het verhaal: ik verkoop u een keukenmes "maar niemand mee doodsteken he" en ben ik verantwoordelijk omdat ik dat mes verkocht heb.
                                    Tot op heden nog geen duidelijke verklaring over het verschil tussen beide gevallen.

                                    En op de tolerantiewaarde wacht ik zeer ongeduldig.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                                      Toch wel omdat dit "af fabriek" reeds zo is en binnen de voor de constructeur bepaalde en toegelaten toleranties zal liggen.
                                      Die verschillen overigens van merk tot merk.
                                      Is de wet niet gelijk voor iedereen?
                                      Sorry voor al mijn vragen, maar ben zeer nieuwsgierig.
                                      De homologatiewet zal de tolerantie toch bepalen en niet de constructeur?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten
                                        Klopt en hangt van het parket af én of de belasting/overheid zich burgerlijke partij stelt.
                                        Wij weten beide dat dit echt niet zal gaan gebeuren, dat ze in dergelijke praktijken hun tijd gaan steken.

                                        En ik denk dat je het punt van de huidige discussie hierin kan herleiden: in België worden enorm veel dingen gedoogd, dit topic gaat nu wel over chiptuning maar dit is verre van het enige wat gedoogd wordt. Als "ze" (verzekeringsmaatschappijen, en de wetgevende/uitvoerende/rechterlijke macht) in dergelijke zaken zo'n diepe research moeten steken, gaan ze er niet veel geld meer aan overhouden (time = money, om dan nog maar te spreken over eventueel verloren rechtzaken, of nutteloos research bij wagens waar iets van verdacht wordt maar er uiteindelijk niks aan de hand lijkt te zijn).

                                        Dat jij als individu daar genoeg tijd voor hebt om de wet tot op de letter voor ons uit te spellen, en dat je daar zin in hebt, dat is je goed recht, en er valt vaak geen speld tussen te krijgen in wat je zegt je hebt waarschijnlijk voor het overgrote deel gelijk. Maar de realiteit is verre van dat de wet tot op de letter wordt toegepast.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                                          bij deze dan een lijstje wat verboden is.ik vind geen verschil tussen grote en kleine verbouwing
                                          dus leden let op, als je een zonneband hebt die te groot , dan trekt de verzekering zich terug als je een ongeval hebt
                                          Deze lijst is een opsomming van verbouwingen (groot/klein) die in ELK GEVAL verboden zijn. (zoals motortuning waar chiptuning onder valt)

                                          Daarnaast zijn OOK verboden verbouwingen de grondige veranderingen die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat (PVG / COC)waarvoor geen
                                          "bekrachtiging-tot-afwijking" bestaat.

                                          (om op die velgen terug te komen, dit zijn geen GRONDIGE veranderingen)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X