Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Naar mijn mening is het enige voordeel van een carbon MTB frame t.o.v. een alu exemplaar, dat het lichter is. Maar als recreant vind ik het voordeel van 250 grammekes echt niet opwegen tegen het meer fragiele karakter van een carbon frame. Je kan eigenlijk beter een alu Cannondale kopen en voor de 6 à 700 euro die je in je zakken steekt door de Taurine die duurder is, voor 6 à 700 euro lichtere wielen kopen bijvoorbeeld. Dan is je Caffeine even licht (of zwaar) als de Taurine, als we 'r vanuit gaan dat ze beiden dezelfde afmontage genieten natuurlijk, vandaar ook de 6 à 700 euro verschil. Maar gewicht winnen op lichte wielen is veel efficiënter dan gewicht winnen op een frame.

    Enfin, de Taurine frames mogen dan echt wel pareltjes van carbon frames zijn, qua levensduur en robuustheid denk ik toch dat de alu frames beter scoren... ik zeg wel: denk.
    Die extra prijs valt weg bij de vergelijking van de F1 en de Taurine 4. De F1 is relatief gezien duur (ook tegenover de F2) en de Taurine 4 is relatief gezien goedkoop (tegenover de F1, maar ook tegenover de Taurine 3).
    De vergelijking is dus anders dan tussen de F2 en de Taurine 3.

    Gewichtsverschil in de wielen zal je idd sneller voelen.
    120d Hatch Edition Sport

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
      Volgens Cannondale zelf weegt een Caffeine 1700 gram incl. lak en derailleurbevestiging, en in de maat M. Een Taurine zou in dezelfde maat en ook met de bevestiging voor derailleur 1250 gram wegen. Er staat wel niet bij of dat incl. lak is. Mogelijk gaat het hier om het gewicht van de Taurine SL. De gewone Taurine weegt ietsje meer.
      'k Heb efkes wat gesearched.
      De Caffeine is een voortborduusel van het Optimo alu frame van Cannondale, maar is 60 gr. lichter.
      Volgens de site van 'weightweenies' is het effectief gewogen gewicht van een M Optimo frame 1.550 gr. (niet de fabrieksopgave dus!). Doe daar 60 gr. af en je hebt 1.490 gr. Laat ons afronden en het houden bij 1.500 gr.
      Het werkelijke gewicht van het Taurine frame heb ik nergens gevonden, maar Cannondale beweert dat het 1.250 gr. weegt, als Cannondale dat beweert dan gaat het zeker niet lager zijn. Fabrikanten durven in hun opgaves van gewichten wel eens liegen in hun voordeel. M.a.w., we kunnen er vanuit gaan, dat het verschil in gewicht tussen een Caffeine en Taurine frame max. 250 gr. zal bedragen.



      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
        Die extra prijs valt weg bij de vergelijking van de F1 en de Taurine 4. De F1 is relatief gezien duur (ook tegenover de F2) en de Taurine 4 is relatief gezien goedkoop (tegenover de F1, maar ook tegenover de Taurine 3).
        De vergelijking is dus anders dan tussen de F2 en de Taurine 3.

        Gewichtsverschil in de wielen zal je idd sneller voelen.
        Mmm... 't is natuurlijk moeilijk een vergelijking te maken tussen de aangeboden Taurines en Caffeines. De afmontage scheelt en je zit dan nog met verschillende vorken ook (Fox, Fatty en Lefty).
        Enfin, moesten ze bij Cannondale twee gelijkwaardig afgemonteerde exemplaren afleveren (met dezelfde vork ook natuurlijk), met als enigste verschil het frame (Taurine vs. Caffeine). Dan mag je gerust rekenen op een meerprijs tussen de 6 en 700 euro voor de Taurine ten opzichte van de Caffeine.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          'k Heb efkes wat gesearched.
          De Caffeine is een voortborduusel van het Optimo alu frame van Cannondale, maar is 60 gr. lichter.
          Volgens de site van 'weightweenies' is het effectief gewogen gewicht van een M Optimo frame 1.550 gr. (niet de fabrieksopgave dus!). Doe daar 60 gr. af en je hebt 1.490 gr. Laat ons afronden en het houden bij 1.500 gr.
          Het werkelijke gewicht van het Taurine frame heb ik nergens gevonden, maar Cannondale beweert dat het 1.250 gr. weegt, als Cannondale dat beweert dan gaat het zeker niet lager zijn. Fabrikanten durven in hun opgaves van gewichten wel eens liegen in hun voordeel. M.a.w., we kunnen er vanuit gaan, dat het verschil in gewicht tussen een Caffeine en Taurine frame max. 250 gr. zal bedragen.



          http://www.adremmagazines.be/mountai...px?news_id=162
          Er staat dat het echte gewicht van een Optimo-frame 1660 gram bedraagt, niet 1550 (je vergist je nogal van rij én kolom).
          Trouwens 1500 gram voor aan aluminium frame is wel erg licht.
          Enfin, dan komt het nog op 1600 gram. Is dat dan incl. derraileurpat?
          Ik zou het alleszins wel vreemd vinden dat een Caffeine 100 gram lichter is dan wat ze zelf aangeven. De bestanden die ik heb (dealerbooks in pdf-formaat) komen officieel van Cannondale. Tuurlijk kan het dat ze teveel gewicht aangeven, maar 100 gram is wel veel.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
            Er staat dat het echte gewicht van een Optimo-frame 1660 gram bedraagt, niet 1550 (je vergist je nogal van rij én kolom).
            Trouwens 1500 gram voor aan aluminium frame is wel erg licht.
            Enfin, dan komt het nog op 1600 gram. Is dat dan incl. derraileurpat?
            Ik zou het alleszins wel vreemd vinden dat een Caffeine 100 gram lichter is dan wat ze zelf aangeven. De bestanden die ik heb (dealerbooks in pdf-formaat) komen officieel van Cannondale. Tuurlijk kan het dat ze teveel gewicht aangeven, maar 100 gram is wel veel.
            Kijk eens zes regels lager dan die 1.660 gr..

            Enfin, of het allemaal heel betrouwbaar is die gegevens, da's een andere vraag natuurlijk. Het feit is wel dat het gewichtsverschil tussen een Taurine en Caffeine niet zo desastreus groot is als wel eens gedacht wordt.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Mmm... 't is natuurlijk moeilijk een vergelijking te maken tussen de aangeboden Taurines en Caffeines. De afmontage scheelt en je zit dan nog met verschillende vorken ook (Fox, Fatty en Lefty).
              Enfin, moesten ze bij Cannondale twee gelijkwaardig afgemonteerde exemplaren afleveren (met dezelfde vork ook natuurlijk), met als enigste verschil het frame (Taurine vs. Caffeine). Dan mag je gerust rekenen op een meerprijs tussen de 6 en 700 euro voor de Taurine ten opzichte van de Caffeine.
              Moeilijk te zeggen, maar zes- à zevenhonderd euro (ik veronderstel dat je dat bedoelt ) is ook wel redelijk veel.
              Voor 2007 (OK, toen hadden de Caffeines nog de dunnere staande achtervorken; dat wijzigde voor modeljaar 2008 en blijft gelijk in 2009) bedroeg de prijs van een Caffeine-frame 999 € (prijslijst van Cannondale zelf). Een Taurine met Lefty Carbon kostte toen 2499 €. De Lefty alleen kost 1499 €. Als een Taurine dan 1600 € waard is, zou dat willen zeggen dat je die dure Lefty erbij krijgt voor 900 €. Kan, maar ik zou het verschil kleiner schatten. Trouwens, een Scalpel-frame is duurder dan een Taurine. Prijzen van Cannondale met dezelfde vork.
              Enfin, ik schat de Taurine zonder vork op 1300 - 1500 €, al is die waarde natuurlijk zéér moeilijk te bepalen als Cannondale zelf geen prijs geeft.
              OK, 1300 - 1500 € is niet zoveel voor een carbon frame, maar vergeet niet dat een Taurine niet in de V.S. gefabriceerd wordt (ik dacht dat het in Taiwan was). De Caffeine wel. Moesten ze beiden in hetzelfde land worden gemaakt, dan zou het prijsverschil idd een stuk groter zijn.
              En nu we het toch over prijzen hebben: gisteren gehoord dat Headshok-vorken manueel worden gemonteerd. Bij Fox gebeurt dat machinaal, waardoor de prijs van die vorken, relatief gezien, lager is.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Kijk eens zes regels lager dan die 1.660 gr..

                Enfin, of het allemaal heel betrouwbaar is die gegevens, da's een andere vraag natuurlijk. Het feit is wel dat het gewichtsverschil tussen een Taurine en Caffeine niet zo desastreus groot is als wel eens gedacht wordt.
                Sorry, my bad. Die van 1660 is ook een maat groter.

                Nee, ik denk ook niet dat het zó groot is hoor, maar 300 - 400 gram lijkt mij min of meer realistisch. Er zijn veel carbon frames die tussen de 1000 en e 1200 gram wegen. En veel aluminiums die 1500 tot 1800 gram wegen.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                  Sorry, my bad. Die van 1660 is ook een maat groter.

                  Nee, ik denk ook niet dat het zó groot is hoor, maar 300 - 400 gram lijkt mij min of meer realistisch. Er zijn veel carbon frames die tussen de 1000 en e 1200 gram wegen. En veel aluminiums die 1500 tot 1800 gram wegen.
                  Neem wel in acht dat Cannondale al jaren dé specialist is in het ontwerpen en produceren van (lichte) alu frames. Met carbon zijn ze nog niet zo lang bezig, ze zijn er zelfs vrij laat mee begonnen ten opzichte van veel concurrenten.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Neem wel in acht dat Cannondale al jaren dé specialist is in het ontwerpen en produceren van (lichte) alu frames. Met carbon zijn ze nog niet zo lang bezig, ze zijn er zelfs vrij laat mee begonnen ten opzichte van veel concurrenten.
                    Cannondale Raven Carbon anno 2000.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                      Sorry, my bad. Die van 1660 is ook een maat groter.

                      Nee, ik denk ook niet dat het zó groot is hoor, maar 300 - 400 gram lijkt mij min of meer realistisch. Er zijn veel carbon frames die tussen de 1000 en e 1200 gram wegen. En veel aluminiums die 1500 tot 1800 gram wegen.
                      En dan hebben we het nog niet over de extra stijfheid die 'sommigen' zo belangrijk vinden als het over een vork gaat, maar voor een frame dit ineens vergeten...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                        Cannondale Raven Carbon anno 2000.
                        In 1996 hadden ze ook al een carbon prototype koersfiets (de Slice Z2000).
                        Ik vind er niet direct een foto van, maar ik heb het over die gele met Y-frame en enkel een liggende achtervork.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                          Cannondale Raven Carbon anno 2000.
                          Hé, hier is mister hidden modus weer sé, welkom!
                          Enfin, de Cannondale Raven carbon was eerder een experimenteel geval en heeft het maar een jaar of drie uitgehouden in het gamma als ik me niet vergis.
                          De Taurine was in 2007 het eerste carbon prestatiegericht frame van Cannondale, en 2007 was al relatief laat in het carbon MTB wereldje. De Six13, het koersframe met carbondelen van Cannondale is pas in 2004 in het gamma verschenen als ik me niet vergis... en dat was ook laat.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                            En dan hebben we het nog niet over de extra stijfheid die 'sommigen' zo belangrijk vinden als het over een vork gaat, maar voor een frame dit ineens vergeten...
                            Ik loop niet hoog op met 'stijfheden' van vorken, laat staan dat ik het oh zo belangrijk vindt, 't zijn nog altijd de beentjes die het doen hoor.
                            Ik heb de sublieme stijfheid van de Fatty gewoon gebruikt omdat 'sommigen' beweren dat één bepaalde vork ooooh zo alleen hoog aan de top zou staan.
                            Nog iets?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                              En dan hebben we het nog niet over de extra stijfheid die 'sommigen' zo belangrijk vinden als het over een vork gaat, maar voor een frame dit ineens vergeten...
                              Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die vooral een stijf stuur-gedeelte willen, maar anderzijds: het gewicht van het frame maakt niet uit, maar dat van een vork komt op 250 gram meer of minder ...
                              120d Hatch Edition Sport

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Hé, hier is mister hidden modus weer sé, welkom!
                                Enfin, de Cannondale Raven carbon was eerder een experimenteel geval en heeft het maar een jaar of drie uitgehouden in het gamma als ik me niet vergis.
                                De Taurine was in 2007 het eerste carbon prestatiegericht frame van Cannondale, en 2007 was al relatief laat in het carbon MTB wereldje. De Six13, het koersframe met carbondelen van Cannondale is pas in 2004 in het gamma verschenen als ik me niet vergis... en dat was ook laat.
                                1. Vergeet niet dat er van de Raven twee versies waren.

                                2. Ik denk niet dat Cannondale over één nacht ijs gegaan is met de Taurine. Ze hebben gewoon voldoende geëxperimenteerd alvorens een frame uit te brengen dat volledig uit carbon bestaat. En in feite konden ze het ook niet doen voor minder gezien hun toch wel goeie reputatie als merk op zich.

                                Edit:
                                Hé, ik had ook hidden modus! Heb dat nochtans niet geannuleerd. Snel terug selecteren.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  1. Vergeet niet dat er van de Raven twee versies waren.
                                  Ja, maar ik heb het over de Raven Carbon hé. Als ik me niet vergis heeft die drie jaar in het gamma gezeten.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                  2. Ik denk niet dat Cannondale over één nacht ijs gegaan is met de Taurine. Ze hebben gewoon voldoende geëxperimenteerd alvorens een frame uit te brengen dat volledig uit carbon bestaat. En in feite konden ze het ook niet doen voor minder gezien hun toch wel goeie reputatie als merk op zich.
                                  Dat denk ik ook niet, de Taurine zal ongetwijfeld geen brol zijn!
                                  Met de Six13 zijn er wel veel problemen geweest. Cannondale moest met een antwoord komen op het plotse carbon aanbod van andere fabrikanten, en is toen (te) snel met de Six13 op de markt gekomen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Ja, maar ik heb het over de Raven Carbon hé. Als ik me niet vergis heeft die drie jaar in het gamma gezeten.
                                    Beide Ravens waren van carbon. Niet verwarren met de Super V, waarvan die twee carbon modellen waren afgeleid.
                                    De eerste Raven stond trouwens in de cataloog van 1997. De tweede versie is uitgekomen voor modeljaar 2000 (in de realiteit was hij er al met de half-season-modellen, in juli 1999).
                                    120d Hatch Edition Sport

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                      Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die vooral een stijf stuur-gedeelte willen, maar anderzijds: het gewicht van het frame maakt niet uit, maar dat van een vork komt op 250 gram meer of minder ...
                                      Als je de stijfste oplossing wil, moet je opteren voor een vaste vork. Vanaf de eerste mm veerweg, gaat er stapsgewijs stijfheid verloren. Wil je een zo stijf mogelijke fiets, begin je vanop het frame.
                                      Als je een lichte fiets wil, begin van je vanop de basis(het frame).

                                      Als je van je volledige fiets een optimaal stijf en licht geheel wil maken, dan begin je met een optimaal stijf en licht kader. Een kader is het allerbelangrijkst en ik ben dan ook erg hoopvol dat Beta de juiste keuze gemaakt heeft...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                        Als je de stijfste oplossing wil, moet je opteren voor een vaste vork. Vanaf de eerste mm veerweg, gaat er stapsgewijs stijfheid verloren. Wil je een zo stijf mogelijke fiets, begin je vanop het frame.
                                        Als je een lichte fiets wil, begin van je vanop de basis(het frame).

                                        Als je van je volledige fiets een optimaal stijf en licht geheel wil maken, dan begin je met een optimaal stijf en licht kader. Een kader is het allerbelangrijkst en ik ben dan ook erg hoopvol dat Beta de juiste keuze gemaakt heeft...

                                        Beide keuzes waren goed geweest hoor.

                                        Over stijve vorken gesproken: iemand een oude Pepperoni hebben? Ik heb er nog eentje liggen. Voor diegenen die dat niet kennen: dat is dezelfde vork als de Fatty, maar dan de gebogen versie, en zonder het Headshok-gedeelte.
                                        Wel opletten, want het is een vork met draad (dus geen ahead) en in de maat 1 1/4".
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                                          Als je de stijfste oplossing wil, moet je opteren voor een vaste vork. Vanaf de eerste mm veerweg, gaat er stapsgewijs stijfheid verloren. Wil je een zo stijf mogelijke fiets, begin je vanop het frame.
                                          Als je een lichte fiets wil, begin van je vanop de basis(het frame).
                                          Wie zegt dat Beta persé de stijfste en lichtste fiets wilt?
                                          En denk je nu werkelijk dat het praktische voelbare verschil in stijfheid tussen de Taurine en Caffeine zo ongelooflijk groot is? Vergeet het maar hoor.
                                          Ik merk niks van de eventuele slapheid van m'n Caffeine frame hoor, integendeel zelfs.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X