Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
DE BMW HYDROGEN7 HAD IN 2005 AL EEN V12 OP WATERSTOF
SOMS WATERSTOF, SOMS BENZINE
De BMW Hydrogen7 was een experimentele 7-serie met V12 die ook op waterstof liep. De laatste maanden zien we steeds vaker fabrikanten langskomen die niet alleen op EV's inzetten maar ook op verbrandingsmotoren op waterstof. BMW was daar dus 17 jaar geleden al mee bezig.
Een 6,0-liter V12 in plaats van een brandstofcel, daar kwam het bij de BMW Hydrogen 7 op neer. Dat lijkt voor een autoliefhebber geen al te ingewikkelde keuze, maar helaas: die keuze geldt niet meer, want het is duidelijk dat BMW’s zoektocht naar een emissievrij model is geëindigd bij de elektrische i7.
100 exemplaren
Het avontuur met de Hydrogen 7 werd na de bouw van honderd exemplaren gestaakt. Die auto’s waren niet te koop, maar kwamen via een leaseconstructie op de weg. Althans: BMW zette bewust een groep prominenten in de auto’s, onder wie artiesten, politici en industriëlen, uiteraard met een maximum aan publiciteit en een brede acceptatie van de nieuwe techniek als doel. Lastig was alleen dat Duitsland in 2005 slechts veertien locaties telde waar de machtige limousine zijn waterstofdorst kon lessen. En omdat ze in München een hooggewaardeerde cliënt als Placido Domingo niet met een hopeloos gestrande BMW in de pers wilden tegenkomen, viel het besluit dat de auto op benzine verder moest kunnen rijden. Na 200 waterstof-kilometers kon je ‘het kraantje omzetten’ en nog eens 500 kilometer verder tuffen op benzine.
De V12 was op knappe wijze geschikt gemaakt voor twee brandstoffen. De grootste uitdaging was de toevoer van waterstof naar de cilinders, iets waarvoor BMW speciale leidingen en kleppen construeerde waarmee de boel onder een constante druk naar binnen werd geblazen. Ook lastig was de afdichting van de verbrandingsruimten; om weglekken van waterstof tegen te gaan, kwamen er nieuwe zuigerveren. En omdat waterstof circa honderd keer zo snel verbrandt als benzine, hadden de programmeurs van dienst een leuke klus aan de nieuwe afstelling van de motorelektronica, die onder meer de verstelbare nokkenassen en de variabele klepbediening regelt.
Prestaties omlaag
De prestaties gingen een stuk omlaag, maar de V12 kon op dit punt wel wat hebben. Op waterstof leverde de Hydrogen7 nog 260 pk, waar de standaard 760i het tot 445 pk schopte. Minder elegant was de opslag van de waterstof, in een reusachtige tank die niet alleen een deel van de bagageruimte opeiste, maar ook het middelste deel van de achterbank bezette. En dat is, hoe je ook wendt of keert, echt geen gezellige reisgenoot.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
BMW werkt volgens ingewijden aan accu's die fors goedkoper worden dan de huidige accu's die het in zijn EV's schroeft. De nieuwe accutechnologie wordt voor het eerst toegepast in de 'Neue Klasse'.
Er wordt steeds meer bekend over de 'Neue Klasse', de nieuwe lichting elektrische BMW's op een dedicated EV-platform. Die moeten niet alleen nog beter worden dan de huidige elektrische BMW's vanwege de toegespitste architectuur, maar ook dankzij nieuwe accu's. Ingewijden melden volgens Automotive News dat BMW met zijn partners op dit gebied werkt aan cilindrische accucellen. Dergelijke cellen tref je momenteel bijvoorbeeld al bij Tesla, waar veel andere fabrikanten - waaronder BMW nu dus ook nog - gebruikmaken van prismatische cellen.
Het grote voordeel van de cilindrische cellen is dat ze goedkoper te produceren zijn. BMW zou richten op een kostenreductie van 30 procent. De productie is minder arbeidsintensief. Daarnaast worden cilindrische cellen, die in wezen traditioneler zijn dan prismatische, als betrouwbaarder gezien. De kans op kortsluiting is minder groot en de warmte is makkelijker af te voeren. Tegelijkertijd hebben ze voor hun formaat relatief weinig capaciteit vergeleken met de compactere prismatische cellen, dus daar zit 'm vooralsnog de grootste uitdaging in bij toepassing in auto's.
In 2025 verwachten we de eerste BMW's op het nieuwe EV-platform.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment