Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW 333I EN 745I S.A. - LEKKERNIJEN LOUTER VOOR ZUID-AFRIKAANSE MARKT

    7-SERIEMOTOR IN EEN 3-SERIE, M1-BLOK IN EEN 7-SERIE

    Voor de Zuid-Afrikaanse automarkt werden in het verleden diverse Europese modellen voorzien van heftige motoren. Zoals bij BMW. BMW Zuid-Afrika ontwikkelde bijvoorbeeld de M333i, een 3-serie van de E30-generatie met een beul van een zescilinder. En ook de eerste BMW 7-serie was er in een variant die wij niet hadden. De 745i S.A. had namelijk niet het turboblok van de Europese versie maar een heuse racemotor van BMW Motorsport.

    De productplanning in de BMW-fabriek in Pretoria moet halverwege de jaren 80 een feestje zijn geweest. Net als een klein tuningbedrijf graaide de Zuid-Afrikaanse tak van het bedrijf ogenschijnlijk naar believen in het onderdelenmagazijn en stelde zo de modellen van je dromen samen.


    BMW M333i, een E30 met M30-zescilinder, alleen voor de Zuid-Afrikaanse markt gebouwd.

    Neem bijvoorbeeld de M333i. Om een model boven de 325i op de markt te kunnen brengen, persten ze de dikke M30 zescilinder lijnmotor uit de 7-serie onder de korte motorkap van de 3-serie. De motorophanging, het koelsysteem, de aanzuigbrug en de luchtfilterbehuizing werden geleend van de Alpina B6. Om ervoor te zorgen dat de 3,3-liter zijn 197 pk goed kon overbrengen op het asfalt, werd een sperdifferentieel gemonteerd. In combinatie met de handgeschakelde vijfbak met korte overbrengingen en dogleg-layout (de eerste versnelling zit dus links onderaan) knalt de 3-serie met zijn wat zware neus in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h.

    Circa 200 van gebouwd

    Nog indrukwekkender zijn echter het koppel en de souplesse van de M333i. Hij was uitsluitend verkrijgbaar met twee portieren en in de kleuren hennarood, diamantzwart, alpinewit en arktis zilver. In 1985 en 1986 werden er circa 200 exemplaren gebouwd van deze topuitvoering van de 3-reeks, die met een gewicht van 1.256 kilo maar 45 kilo zwaarder was dan een reguliere 325i.

    Gegevens BMW M333i

    Motor 6-cil. in lijn, in lengte voorin, bovenliggende nokkenas, 2 kleppen per cilinder

    Cilinderinhoud 3.210 cc

    Max. vermogen 145 kW/197 pk bij 5.500 tpm

    Max. koppel 285 Nm bij 4.300 tpm

    Topsnelheid 231 km/h

    Aandrijving achterwielen via 5-bak

    Verbruik gemiddeld* 12,6 l/100 km

    0-100 km/h 7,3 s

    Leeggewicht 1.256 kg

    Nieuwprijs (1986) 41.300 rand



    BMW 745i S.A., geen 745i zoals wij hem kennen, met zescilinder turbo maar met de motor uit de M5


    209 745i S.A.'s

    Van topmodellen wordt vaak gezegd dat ze weliswaar mooie imagobouwers zijn, maar dat de fabrikant er geld op moet toeleggen. Ze laten zien wat er mogelijk is maar ze brengen geen geld in het laatje. Bij de BMW 745i S.A. was het echter een ander verhaal. Er werden er weliswaar maar 209 van gebouwd; zodoende kun je je ook hier afvragen hoe het met het rendement van deze uitvoering was gesteld. Maar op imagovlak speelde het model ook een rol van betekenis, want deze auto was van 1984 tot 1987 de koning van het modellengamma van de Beierse autofabrikant.

    Geen turbo maar M1-power

    In ons land was de 745i voorzien van een wat bescheiden gemotoriseerde 3,3-liter zescilinder, die dankzij een turbo een vermogen van 252 pk leverde en daarmee probeerde aansluiting te houden bij de concurrentie uit Stuttgart, die allang achtcilinder motoren monteerde. Die turbo was in de linksrijdende landen echter een probleem, omdat de turbo bij de uitvoeringen met het stuur rechts om een plekje moest vechten met de stuurkolom.

    17 met handbak

    In plaats van, zoals in andere linksrijdende landen, simpelweg de topversie achterwege te laten, koos BMW South Africa een andere weg: de ingenieurs plaatsten de M88-motor onder de motorkap van de E23. Menigeen vroeg zich af of de voor de supersportwagen M1 ontwikkelde motor niet te lawaaiig zou zijn voor een luxe sedan, maar die twijfel werd genegeerd. De brullende 24-klepper zorgt ervoor dat de barok ogende sedan dankzij een vermogen van 290 pk desgewenst grote stappen zet, het remsysteem uit de M5 en M635 CSi zorgt vervolgens voor de vertraging. Deze Zuid-Afrikaanse specialiteit kreeg af fabriek fraai nappaleer en alle opties. Wie nu meteen het internet op wil duiken om er eentje op te sporen, willen we behoeden voor een teleurstelling: van de 209 exemplaren die werden gebouwd van de 745i S.A. (waarvan 17 met handgeschakelde Getrag vijfbak), zijn er maar weinig overgebleven.

    Gegevens BMW 745i S.A.

    Motor 6-cil. in lijn, in lengte voorin, 2 bovenl. nokkenassen, 4 kl./cil.

    Cilinderinhoud 3.453 cc

    Max. vermogen 213 kW/290 pk bij 6.500 tpm

    Max. koppel 340 Nm bij 4.500 tpm

    Topsnelheid 236 km/h

    Aandrijving achterwielen via 4-traps automaat

    Verbruik gemiddeld* 15,9 l/100 km

    0-100 km/h 7,0 s

    Leeggewicht 1.720 kg

    Nieuwprijs (1984) 70.052 rand












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • zot in feite dat de afrikaners daar blijkbaar los van munchen over mochten beslissen

      Comment


      • Aftermarket parkeersensoren of is dat zo geleverd?
        IRIDIUM
        Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

        Groeipunt
        Helderzienden

        Comment


        • BMW HEEFT ALLES AAN DE NEUE KLASSE TE DANKEN

          DE 2000 KWAM IN 1962

          Zestig jaar geleden kwam de ‘Neue Klasse’ op de markt, waaraan BMW alles heeft te danken: het model voorkwam dat de fabrikant failliet ging en vormde de basis voor het sportieve imago waarvan het merk tot de dag van vandaag profiteert.

          Inmiddels weet iedereen dat BMW een sportief merk is, het dynamisch rijdende alternatief in wat we anno 2022 het premiumsegment noemen. Dat is natuurlijk allemaal niet vanzelf gegaan. Het was geen logische ontwikkeling, maar het resultaat van één auto die met recht een wonder van innovatie kan worden genoemd. Zoiets als de ontdekking van de penicilline, waarvoor in 1945 de Nobelprijs werd toegekend, de eerste maanlanding in 1969 of de introductie van de iPhone in 2007.

          Blauwdruk voor alle BMW's daarna

          Het is zestig jaar geleden dat BMW zijn eigen Apollo-raket ontwikkelde, de Neue Klasse. Deze werd in 1961 tijdens de IAA aan de wereld voorgesteld en stond vanaf de zomer van 1962 in de showroom. Dit model kreeg een plekje in de merkgeschiedenis als ‘de redder van BMW’ en vormde de blauwdruk voor alle BMW’s die in de decennia daarna op de markt kwamen.

          Dansen door bochten

          Vandaag gaan we weer eens op stap met de auto die de fabrikant uit München voor de ondergang behoedde. We rijden door de regio Voralpenland, een plek waar we een tijdje geleden al met de fameuze Barock­engel reden. De deuren van die auto vielen met een solide plof in het slot, in bochten was de dynamiek ver te zoeken en alleen hooggevoelige mensen konden in de stuurwielschakeling wellicht al iets van de precisie ontdekken die de modellen van het merk later zou kenmerken. Nee, dan de BMW 2000. Die danst door de bochten, het is een auto die duidelijk uit een heel ander tijdperk stamt. Dat is ook niet zo vreemd, want indertijd was alles nieuw: het segment waarin dit model thuishoorde, het design, de motor, het onderstel en sowieso het interieur. De bestuurder zit niet meer op een sofa, maar heeft een centrale plek gekregen in de auto, uitkijkend op overzichtelijke meters en gezegend met een perfect zicht rondom. Het ruimteaanbod voorin en achterin – de bagageruimte – is dik voor elkaar. Een strakke vormgeving en de beperkte toepassing frutsels en versieringen hebben zo hun voordelen.

          Variabel karakter

          Voorin doet de compleet nieuwe, speciaal voor dit model ontworpen viercilinder zijn werk met het voor BMW typerende, licht nasale geluid. Ingenieur en coureur Alexander von Falkenhausen had deze motor bewust een variabel karakter gegeven. Naar het schijnt had hij alleen opdracht gekregen om een 1,3-liter motor te ontwikkelen, maar hij ontwikkelde tegelijkertijd een 1,5-liter en hij plande bovendien varianten met een cilinderinhoud van maximaal twee liter. Aanvankelijk had het model een vermogen van 80 pk, maar al in 1963 kon je hem kopen met maximaal 110 pk en in de 2002 tii later zelfs met maximaal 130 pk.


          BMW 2000

          Andere koplampen

          De stijlvolle 2000 werd geboren in 1966, toen de tweelitermotor die eerst in de coupé 2000 C op de markt kwam, in de sedan werd gemonteerd. Die kreeg tegelijk de straffere onderstelafstelling van de tweedeurs. Ook kreeg deze uitvoering andere koplampen en achterlichten, om duidelijk te maken dat dit een bijzondere variant was. ‘Straffer’ is overigens wat anders dan straf. Bestuurders van moderne sportsedans moeten eerst het vertrouwen krijgen dat deze auto toch een voorvader van hun auto’s is. Voor bochten duikt hij flink in de veren. Hoe harder je rijdt, hoe dieper de neus duikt. De wegen waren in 1962 immers niet alleen in Beieren voorzien van kinderkopjes. Richels en glooiingen weet het onderstel dankzij deze afstelling netjes weg te werken. En ondanks het forse overhellen blijft hij neutraal en goed te besturen met het grote, dunne stuur. De feedback daarvan is in eerste instantie matig, maar na wat wennen voel je toch goed wat je doet.

          Mix van Ponton en 911

          Het is een mix van Mercedes Ponton en Porsche 911 die hier door de bochten danst. Maar natuurlijk konden ze ook bij BMW niet toveren in die jaren tussen leven en dood, waarin alleen dankzij de hulp van een grote investeerder de ommekeer lukte en waarin het om te overleven onder andere nodig was om het productieproces efficiënter te laten verlopen dan dat van de complexe Barockengel. Zodoende doen de materialen en de details niet heel verfijnd aan en is de kwaliteitsindruk minder dan die van zijn beide indirecte concurrenten en ook de latere modellen van het merk. Hij was ook nog eens duurder dan gepland: BMW beloofde bij zijn debuut tijdens de IAA voor de thuismarkt een prijs van 8.500 Duitse mark voor de 1500, maar uiteindelijk stond het model voor 9.485 mark in de Duitse prijslijst.














          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment




          • eerste eigenaar, eerste kenteken uit 1971

            Comment


            • BMW 3200CS Bertone (1962)




























              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • BMW 530i Touring (1995)











                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment



                  • Hm, zo ouderwets klassiek sjiek, pfft
                    440i


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • Trotse 316 zonder lelijk kindjes glas



                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • BMW Z3 - I6/2.8i (1997)















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • BMW USA

                          @BMWUSA
                          Use your blinkers.




                          dat eerste filmpje

                          Comment


                          • 1972 BMW 2002 Restomod | Jay Leno's Garage

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Voor de BMW haters, ze zijn 17,4% gezakt

                              AUTOVERKOPEN BELGIË EN LUXEMBURG: BMW RUIM AAN DE LEIDING

                              STEVIGE DALERS

                              De autoverkopen in Nederland zijn bepaald niet wat ze ooit geweest waren, maar bij onze zuiderburen staat de boel er nog iets minder rooskleurig voor. Tijd om de verkoopcijfers van België en Luxemburg door te nemen.

                              De autoverkoop loopt in Nederland niet als een geöliede machine. In juni werden met 30.012 stuks een kleine 9 procent minder nieuwe personenauto's verkocht dan in diezelfde maand vorig jaar. De cijfers van juni brachten het totaal aantal verkochte auto's in Nederland in de eerste zes maanden van 2022 op 153.708 exemplaren, 5,6 procent minder dan in het eerste halfjaar van 2021. De Belgische en Luxemburgse verkoopcijfers, die op één hoop gegooid zijn door de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie (FEBIAC), laten zien dat de automarkt het in Nederland zo slecht nog niet heeft. Op modelniveau zijn helaas geen cijfers beschikbaar.

                              In juni werden in België en Luxemburg 34.814 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat waren er weliswaar een kleine 5.000 meer dan in Nederland, maar de krimp van de BeLux automarkt is een stuk heftiger dan de Nederlandse. Het aantal nieuw geregistreerde personenauto's lag in juni namelijk 15,4 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Kijken we naar het eerste halfjaar van 2022, dan nemen we in België en Luxemburg een verkoopafname waar van maar liefst 15,9 procent tot 195.387 stuks.

                              Populairste automerken België en Luxemburg

                              De ene automarkt is de ander niet en dus verschillen ook die van België en Luxemburg behoorlijk met die van Nederland. In ons land is Kia de aanvoerder van de autoverkopen. Het merk registreerde in de eerste zes maanden van dit jaar 14.346 nieuwe personenauto's en claimt daarmee een marktaandeel van 9,3 procent. Kia weet Peugeot, met 12.155 geregistreerde nieuwe personenauto's en een marktaandeel van 7,9, met enige afstand voor te blijven. In België en Luxemburg is BMW met afstand de grootste. Het merk had er in het eerste halfjaar van 2022 zelfs een groter marktaandeel dan Kia in Nederland. In de eerste zes maanden van dit jaar werden in België en Luxemburg 19.714 nieuwe BMW's op kenteken gezet, goed voor een marktaandeel van 10,1 procent. Wel waren het er ruim 17 procent minder dan in het eerste halfjaar van 2021 toen BMW in België en Luxemburg ook de grootste was.

                              Volkswagen is tot en met juni in België en Luxemburg na BMW het populairste merk. Volkswagen was er met 16.520 nieuwe registraties (-21,7 procent) goed voor een marktaandeel van 8,5 procent. Plekken drie tot en met vijf worden in België en Luxemburg gevuld door achtereenvolgens Peugeot, Mercedes-Benz en Audi. Vrijwel alle volumemerken vangen harde klappen, al valt de schade bij Renault (11.529 stuks, -5,9 procent) en Dacia (7.364 stuks, -7,74 procent) relatief mee. Toyota noteert met 11.330 geregistreerde nieuwe auto's in het eerste halfjaar van 2022 zelfs een fikse groei van 32,14 procent achter zijn naam en ook Kia zag het aantal registraties in België en Luxemburg toenemen (8.517 stuks, +16,6 procent). Andere merken die meer in plaats van minder auto's wisten te slijten: Nissan (4.315 stuks, +1,4 procent), Porsche (2.072 stuks, +33,3 procent), DS (1.487 stuks, +43,5 procent), Honda (967 stuks, +13,3 procent) en SsangYong (609 stuks, +15,6 procent). Ook Polestar, Lynk & Co, MG en Cupra noteerden positieve cijfers achter hun naam. Tesla zag zijn registraties in België en Luxemburg met 52,6 procent toenemen tot 2.222 stuks. Mitsubishi trok zich in 2021 terug uit België en Luxemburg. Desondanks zijn in het eerste halfjaar van 2022 nog 6 nieuwe auto's van het merk gekentekend.

                              Verkoopcijfers België en Luxemburg eerste halfjaar 2022 (Top 20)

                              Merk Aantal Marktaandeel Verschil t.o.v. 2021 (%)
                              1 BMW 19.714 10,1 % -17,4 %
                              2 Volkswagen 16.520 8,5 % -21,7 %
                              3 Peugeot 15.810 8,1 % -15,6 %
                              4 Mercedes-Benz 14.920 7,7 % -7,2 %
                              5 Audi 14.271 7,3 % -12,4 %
                              6 Renault 11.529 5,9 % -5,9 %
                              7 Toyota 11.330 5,8 % +32,1 %
                              8 Citroën 9.589 4,9 % -18,4 %
                              9 Kia 8.517 4,4 % +16,6
                              10 Ford 7.575 3,9 % -23,1 %
                              11 Dacia 7.364 3,8 % -7,7 %
                              12 Opel 7.188 3,7 % -34,7 %
                              13 Volvo 7.182 3,7 % -28,6 %
                              14 Skoda 6.076 3,1 % -41,5 %
                              15 Hyundai 6.244 2,7 % -36,4 %
                              16 Nissan 4.315 2,2 % +1,4 %
                              17 Seat 3.539 1,8 % -22,3 %
                              18 Mini 3.472 1,8 % -15,3 %
                              19 Fiat 2.591 1,3 % -51,3 %
                              20 Tesla 2.222 1,1 % +52,6 %

                              Bron: Autoweek
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Goed nieuws voor de BMW ”lovers” (wie heeft eigenlijk zo’n term bedacht?)
                                Voor slechts 18 euro per maand!

                                https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-...e%20161%20euro.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                  Goed nieuws voor de BMW ”lovers” (wie heeft eigenlijk zo’n term bedacht?)
                                  Voor slechts 18 euro per maand!

                                  https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-...e%20161%20euro.
                                  Eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee.
                                  Je betaalt bv enkel in de wintermaanden...maar met 18€/maand, ben je wel vrij snel aan de werkelijke kostprijs van zo'n verwarming natuurlijk ;-)

                                  Comment


                                  • Het begin van het einde, Mercedes style
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Doen ze bij de X5.

                                      Alle camera's en en sensoren zitten er in voor adaptieve cruisecontrol. Voor slechts € 899,00 vrij te zetten via een remote update.
                                      BMW X5 45e

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                        Eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee.
                                        Je betaalt bv enkel in de wintermaanden...maar met 18€/maand, ben je wel vrij snel aan de werkelijke kostprijs van zo'n verwarming natuurlijk ;-)
                                        Kostprijs van zo’n verwarmingskabeltje is hooguit één eurootje per meter... aan 18 euro per maand is dat dik betaald. Zeer lucratief ”verhuursysteem”.
                                        Wat is het volgende? Abonnement voor het gebruik van de passagiersstoel? Of misschien de pinkers, maar dat gaat bij BMW geen succes zijn.

                                        Comment


                                        • ach, met dank aan onze ZWAAR OVERGESUBSIDIEERDE BEDRIJFSWAGENPOLITIEK blijven ze hun dure brol met wielen wel verkopen

                                          In holland staat BMW op plek 5, en op plek 1.. kia (waar vooral de niro het goed doet - wellicht in de e- versie)


                                          Comment

                                          Working...
                                          X