Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mja keuzes keuzes keuzes....ik denk dat de beste optie is een mega laatste kwartaal draaien en voor een 335d gaan
Ach, waarom?
Ik bedoel: de auto die je nu zoekt, om die bepaalde functie te vervullen, daarmee heb je inderdaad ruim voldoende met een 320d.
Een 335d is 'hetzelfde' als de RS6, imo; m.a.w. zwaar overdreven voor de ritjes waarvoor je hem wilt gebruiken.
Ah, ik dacht karren waarmee "hard" wordt gereden, zoals jij doet bv
Ik rijd snel, niet hard. Mijn koppeling geeft nog geen krimp. En ik heb 125.000 km. Enjeweetwel.
Ik belast m'n koppeling zéér weinig, 'k heb zoals Matteus een koppelingschonende rijstijl. Zo sprint ik b.v. nooit in 1e versnelling, en geef ik bijna altijd tussengas bij 't terugschakelen.
Ik rijd snel, niet hard. Mijn koppeling geeft nog geen krimp. En ik heb 125.000 km. Enjeweetwel.
Ik belast m'n koppeling zéér weinig, 'k heb zoals Matteus een koppelingschonende rijstijl. Zo sprint ik b.v. nooit in 1e versnelling, en geef ik bijna altijd tussengas bij 't terugschakelen.
snel, hard, 1 pot nat. Maar ik begrijp je punt hoor, no worries
Ik rijd snel, niet hard. Mijn koppeling geeft nog geen krimp. En ik heb 125.000 km. Enjeweetwel.
Ik belast m'n koppeling zéér weinig, 'k heb zoals Matteus een koppelingschonende rijstijl. Zo sprint ik b.v. nooit in 1e versnelling, en geef ik bijna altijd tussengas bij 't terugschakelen.
Da's nu eens iets wat ik nooit fatsoenlijk begrepen heb zie. Als ik aan 50 per uur van 3e naar 2e ga, dan laat ik de wagen een stukje uitbollen met koppeling ingedrukt en bij 40 laat ik ze op om hem niet te hoog in toeren te jagen. Waarom geef je dan tussengas?
Da's nu eens iets wat ik nooit fatsoenlijk begrepen heb zie. Als ik aan 50 per uur van 3e naar 2e ga, dan laat ik de wagen een stukje uitbollen met koppeling ingedrukt en bij 40 laat ik ze op om hem niet te hoog in toeren te jagen. Waarom geef je dan tussengas?
In die situatie: om koppeling te 'sparen'.
Ik weet het, het klinkt onnozel, maar vele kleine beetjes helpen wel degelijk, om de levensduur van de koppeling te verlengen.
Maar just for the record: ik doe dat bijlange niet ALTIJD hé...
Da's nu eens iets wat ik nooit fatsoenlijk begrepen heb zie. Als ik aan 50 per uur van 3e naar 2e ga, dan laat ik de wagen een stukje uitbollen met koppeling ingedrukt en bij 40 laat ik ze op om hem niet te hoog in toeren te jagen. Waarom geef je dan tussengas?
Omdat ik onmiddellijk van 3e naar 2e ga, in plaats van 'm eerst nog wat te laten bollen. En in plaats dat de aangedreven wielen (in casu dan de achterwielen) het motortoerental van pakweg 2.000 naar 3.000 tpm moeten tillen (wat resulteert in 'n schokje naar voor vallen, voor de inzittenden), geef ik 'n kleine dot tussengas zodat de motor op eigen kracht naar 3.000 tpm gaat, zodat ik onmiddellijk naar 2e kan schakelen. Schokloos. En 't is beter voor de mechaniek (al is dat eigenlijk eerder de gedachte die telt, want in die omstandigheden slijt je de koppeling zo goed als niet).
Got it. Maar bij uitbollen of remmen heeft het dus geen enkel nut? En zoals jij het doet gaat de motor dus wel meer toeren draaien maar je voelt het niet?
Got it. Maar bij uitbollen of remmen heeft het dus geen enkel nut? En zoals jij het doet gaat de motor dus wel meer toeren draaien maar je voelt het niet?
Jawel, het heeft altijd nut om je motor op eigen kracht in toeren te laten klimmen zodat je geen "schok" meer hebt bij 't koppelen in een lagere versnelling. Anders moeten je aangedreven wielen dat doen, wat dus die tijdelijke "extra vertraging" of "schok" teweegbrengt.
Maar je kan met 'n gevoelige linkervoet ook zonder énige voelbare schok koppelen in een lagere versnelling, dat doe 'k ook soms, als ik lui ben.
Tiphielen echter heeft enkel nut als je tijdens het remmen MOET schakelen om al remmend voor de bocht (of in een bochtencombinatie) een betere versnelling te pakken te krijgen, zonder dat je die "schok" wil hebben (die bij 'n zeer hoog tempo en wanneer de banden zowiezo al richting gripgrens gaan door 't tempo, wel 'es voor zo'n mate instabiliteit kan zorgen dat je de rijlijn verliest of erger, achterstevoren gaat [RWD] of zwaar ondersturend [FWD] in 't decor).
Comment