Oorspronkelijk geplaatst door TooTall
Bekijk Berichten
MAAR, heb je ooit al eens op zo een fietspad gereden langs de linkerkant? de eerste auto die uit een zijstraat komt, kijkt naar links, ziet geen auto en rijd zo de baan op.
ik kan het weten, ben zo aangereden op 200meter van mijn deur en de auto is gevlucht.
ik heb 3-4keer zo een links liggend fietspad op mijn weg, en allen hebben ze zijstraten.
van de 10autos die daar uitkomen, zal er misschien 1 stoppen voor het fietspad om te kijken.
AL de andere negeren dat stopbord of dat driehoekkig bord, en wie is er dan gewond... de fietser.
er zijn al banen met linksliggend fietspad waar ik resoluut weiger het fietspad te nemen. en de eerste agent die me daar voor aanspreekt:
artikel 9.1.2:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
dus zelf met uw pijlen op de grond, en uw verplichte verkeersborden, zijn er nog altijd omstandigheden waar een fietser dit rijvak niet dient te volgen.
ook zijn er regels die zeggen hoe breed een fietspad moet zijn, en ik kan u zeggen, in belgie zijn er een pak van die fietspaden die niet breed genoeg zijn om 2richting verkeer toe te laten.
een fiets is tot 75cm breed, dus zo een 2richtingpad moet minstens 1.5meter breed zijn
Comment