Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
    Maar dat goed bollende 29" wiel is nog altijd lichter dan een Rommel Mavic wiel in 26", dat is de grond van de zaak.
    Nee, dat is de grond van de zaak NIET. Het gaat over de verschillen tussen 29" en 26" wielen. Niet over verschillende wielmerken met hun specifieke gewichtjes, stijfheden,... . Dat is echt een andere discussie.



    Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
    Shimano beter ?
    Campa, hebben die shifters voor een plat stuur ?
    Voor een betweter, is dit een droevig vertoon.
    En waar past het 29'er verhaal in deze zever ?
    Er bestaan zeker goede shifters die op een plat stuur passen. En dat betweter hou je maar voor jezelf met je vooroordelen en argumenten die op niks slaan heb je helemaal geen reden tot zulke uitspraken.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
      Parels voor de zwijnen.
      Dit is het zoveelste verhaal waar Jakkel iets niet kent, niet heeft en dus niet goed vindt...
      We kennen allemaal het verhaal van het carbon, waar Jakkel niks van moest weten, en nu met een van de dunste carbonframes op de markt rondrijdt....

      Om effe uw manier van redeneren toe te passen, misschien zie je zo hoe fijn je bezig bent.
      Geniet er nog van.

      Ondanks mijn selectief leesgedrag kom ik tot dezelfde conclusie

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Parels voor de zwijnen.
        Dit is het zoveelste verhaal waar Jakkel iets niet kent, niet heeft en dus niet goed vindt...
        We kennen allemaal het verhaal van het carbon, waar Jakkel niks van moest weten, en nu met een van de dunste carbonframes op de markt rondrijdt....
        Excuseer????
        Waar heb ik ooit gezegd dat ik niks van carbon moest weten? Carbon voor een MTB heb ik altijd sceptisch over gestaan, ik rij tenslotte nog altijd met een alu frame ook. Die SS EVO, die heb ik gekocht omdat ik reteveel korting kreeg, ik had evengoed een CAAD10 willen hebben hoor. Leg me geen dingen in de mond die ik nooit gezegd heb beste vriend.



        Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
        Om effe uw manier van redeneren toe te passen, misschien zie je zo hoe fijn je bezig bent.
        Geniet er nog van.
        Zo ken ik u weer.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
          Ondanks mijn selectief leesgedrag kom ik tot dezelfde conclusie
          Ja, van u had ik ook niks anders verwacht...

          Comment


          • Mannen, pakt ulle velo ne keer en ga eens een stukske rijden seg.
            Wat een gezeik.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
              Mannen, pakt ulle velo ne keer en ga eens een stukske rijden seg.
              Wat een gezeik.
              Ik denk inderdaad dat er hier bij zijn die wat te weinig op hunne velo zitten.

              Ik alvast niet. Deze voormiddag 2 uur in 't bos, en gisteren 115 km's op de weg.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ter info...

                Een gemiddeld 26' setje met banden weegt ongeveer een 400gr. tot 500gr. minder (incl. banden) dan een identiek setje in 29'. Dat is een halve kilo in voornamelijk roterend gewicht! Dat is iets waar lightweight freakjes van beginnen te flippen en bleek beginnen uit te slaan. Ter verduidelijking, van die types die bijvoorbeeld al problemen hebben met een gelakt stuurpennetje dat voor 30 gr. meer gewicht zorgt, of bar-ends van 60 gr. achterwege laten omwille van 't gewicht,... . Enfin...
                Das beetje overdreven
                zelfde naven en spaken zelfde type velg
                26" 1290 gram voor een lichte wielset
                29" 1380 gram voor een lichte wielset

                Schwalbe RR 26*2.25 470 gram
                Schwalbe RR 29*2.25 525 gram

                Dus totaal gewichtverschil is ongeveer 200 gram als je gaat vergelijken binnen dezelfde materialen.

                Aangezien een 29" meer grip heeft kan je nog kiezen voor een lichtere band als je die grip niet nodig hebt...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door saikoboarder Bekijk Berichten
                  Das beetje overdreven
                  zelfde naven en spaken zelfde type velg
                  26" 1290 gram voor een lichte wielset
                  29" 1380 gram voor een lichte wielset

                  Schwalbe RR 26*2.25 470 gram
                  Schwalbe RR 29*2.25 525 gram

                  Dus totaal gewichtverschil is ongeveer 200 gram als je gaat vergelijken binnen dezelfde materialen.

                  Aangezien een 29" meer grip heeft kan je nog kiezen voor een lichtere band als je die grip niet nodig hebt...
                  Je het gelijk. Bij de extreem lichte wielen scheelt het natuurlijk niet zoveel. Maar als we een Mavic SLR nemen bijvoorbeeld (toch ook een vrij lichte set, die frequent gebruikt wordt door veeleisende profs) met Conti RaceKing 2.0 (toch ook geen prullebandje). Dan zie je dat de vouwbare RK 2.0 per band 150gr. minder weegt. Dat is al 300gr. meer in buitenbandengewicht alleen. Neem dan nog het extra gewicht van de 29' wielset tegenover de 26', bij de SLR scheelt dat 180gr. in het nadeel van de 29'. 300 + 180 = 480gr. extra gewicht, voornamelijk op de buitenkant van de wielen! We kennen allemaal uit de fysica het begrip traagheid, als er nu één ding aan een fiets voor die traagheid kan zorgen, dan zijn het de wielen wel.
                  Voorts hebben fabrikanten ook problemen om de 29' wielen even stijf te maken dan hun 26' broers, logisch natuurlijk. En willen ze grammetjes besparen en wordt er aan wanddiktes van velgen enzomeer geknabbeld (= grotere kans op scheuren). Sommige mensen hier hebben in het verleden massa's problemen gemaakt over extra grammetjes die absoluut vermeden moesten worden, zeker extra grammetjes op/aan de wielen. Kwamen af met slecht gefundeerde verhaaltjes dat bepaalde wielen zo slap zijn dat je 'r bijna af zwalpt. En nu blijkt dat extra gewicht en de mindere stijfheid allemaal niet meer van tel te zijn.

                  Ook raar dat we na amper twee/drie jaartjes 29'er 650B in de strot krijgen. Zo super zal die 29'er dan wel niet zijn hé.

                  Comment


                  • Jakkel heeft hier wel een punt. En dan vergeet hij ook nog eens pakweg die 10 gram per wiel omdat de binnenband ook iets zwaarder is. Idd wel een beetje vreemd dat 29" zo de hemel wordt ingeprezen door mensen die zeggen dat wielen heel licht moeten zijn. En het ergste is dan nog dat die 29" wielen die 500 gram meer wegen allicht een tikkeltje minder sterk zijn ook. En allemaal maar investeren in dure materialen om toch maar lichte wielen te hebben, maar dan wel voor 29" kiezen. Ik snap wel dat 29" ook zijn voordelen heeft, maar het wordt toch sterk gehypet ook.
                    Toegegeven, ik heb het zelf nog niet getest, laat staan dat ik al een langere rit met een 29"-er gedaan heb, maar anderzijds vind ik 26" gewoon charmanter dan die grote wielen. Mss omdat ik de opkomst van de MTB zelf heb meegemaakt gedurende een aangename periode (mijn jeugd) en 26" meer jeugdsentiment teweeg brengt. Trouwens, een BMX hoort imo ook 20" wielen te hebben en geen 24" (laat staan 26"). Kleine wielen verhogen gewoonweg de fun. Een Porsche 911 zou ook efficiënter (moeten) zijn met de motor voor de achteras ipv er achter, maar niemand die dat wil.
                    Nu, ik zeg niet dat 29" geen bestaansrecht heeft, maar ik volg Jakkel dat het een hype is (het is in de "mode", ook al is dat dan mss een "mode" die binnen tien jaar nog bestaat).
                    Vroeger was een MTB een fiets waar je vanalles mee deed (tricks, jumps, uphill, downhill). Nu is het een machine die enkel nog dient om snel mee te rijden. De fun is ondergeschikt.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • Zo'n Niner jet 9 rdo fully moet nochtans gaan als een speer. Niks geen last van zwaar sturen. En weegt slechts. 10 kg.
                      Zou ik wel eens willen testen.

                      Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                        Zo'n Niner jet 9 rdo fully moet nochtans gaan als een speer. Niks geen last van zwaar sturen. En weegt slechts. 10 kg.
                        Zou ik wel eens willen testen.
                        Ik vind die niners in het algemeen héél mooie fietsen!

                        Comment


                        • Ik heb zo verleden week nog met iemand gereden die een 29" had. Ik vroeg hem hoe hij erover dacht en hij zei dat hij al zijn 26" bikes verkocht had. Pas op , die gast heeft dus de Crocodile Trophy gereden en zit het meest van de tijd in de Ardennen en in de Alpen.
                          Zet mij toch aan het denken dat een goed geconcipieerde 29" méer is dan een hype. Hij ging in ieder geval oerend hard

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                            Ik heb zo verleden week nog met iemand gereden die een 29" had. Ik vroeg hem hoe hij erover dacht en hij zei dat hij al zijn 26" bikes verkocht had. Pas op , die gast heeft dus de Crocodile Trophy gereden en zit het meest van de tijd in de Ardennen en in de Alpen.
                            Zet mij toch aan het denken dat een goed geconcipieerde 29" méer is dan een hype. Hij ging in ieder geval oerend hard
                            Ik heb ook nooit gezegd dat het énkel een hype is. Gaat zeker z'n (minieme) voordelen hebben op bepaalde trajecten, maar het wordt wel wat 'overhyped', en de nadelen ervan (die er ontegensprekelijk zijn) worden mooi met de mantel der liefde bedekt. Voor de gemiddelde amateur MTB'er die alle soort terrein aandoet, denk ik dat 26' nog altijd de betere keuze is omwille van de betere wendbaarheid en het gewichtsvoordeel. Voorts kunnen vele, vooral kleinere MTB'ers niet dezelfde stuurhoogte bekomen op een 29'er omwille van de hoge voorbouw van zo'n 29'er, zeker bij eentje met voorvering. Ik ga bijvoorbeeld op een Cannondale 29'er met een Lefty met 90mm veerweg nooit dezelfde (lage) stuurhoogte kunnen instellen als bij m'n huidige 26'.

                            Comment


                            • Burry_Stander.jpg

                              Comment


                              • Burry_Stander.jpg

                                Klein van gestalte, top MTB'er, 29er,...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten


                                  Klein van gestalte, top MTB'er, 29er,...
                                  Euh ja... 't is niet de enigste 'kleine' die goed vooruit gaat en die met een 29'er rijdt hoor.

                                  Of heb je 't op de lage voorbouw? Balhoofdbuis is heel kort, fameus duikende stuurpen en vrij korte veerweg van de vork lijkt me. Van die toestanden van 110 mm en meer op die hardtails die zogezegd absoluut nodig zijn (volgens sommigen toch...) eens je in de 'gevaarlijke' Ardennen komt, beginnen ze gelukkig ook stilaan van af te stappen. Mooi werk van Specialized! Dat ze bij Cannondale er dan ook maar aan beginnen. Want met die OPI stuurpen van -15° ga ik er niet geraken vrees 'k... .

                                  Comment


                                  • De 2013 Cannondales staan trouwens net op de officiële Cannondale site.

                                    Dit kleurtje in 26" (650B mag ook nog... moet waarschijnlijk als 26' verdwijnt...), liefst in alu (alhoewel die er spijtig genoeg stilaan allemaal uit zullen gaan in de hogere prijsklasse...) en met een 90 mm Lefty en Mavic SLR wieltjes erin.

                                    Comment


                                    • Ik vind die er echt mottig uitzien. Die grote wielen, die andere hoeken van de buizen ... Zelfs die balhoofdbuishoek ziet er steiler uit. Heb het even gecheckt: 71° ipv 70°. Daardoor en door die steilere hoek van de liggende vork (door de grotere drop van het crankstel tegenover de achteras) ziet die fiets er nogal vreemd uit. Misschien zijn dat dingen waar de meesten niet eens op letten, maar bij mij valt dat direct op.
                                      Dat kleur is op die foto ook niet echt je dat, vind ik. Dat rood ziet er wat flets uit. Doe mij maar fel rood dan.
                                      120d Hatch Edition Sport

                                      Comment


                                      • Ik denk dat dat rood nog redelijk meevalt in 't echt.



                                        Comment


                                        • Kan idd goed zijn. De hoeveelheid wit (ook de achtergrond) doet het fletser overkomen.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X