Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jesus fok, zie punt 14!

    14. Hoe moet het voordeel van alle aard worden berekend wanneer er bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie gratis of tegen verminderde prijs optiepakketten worden toegekend?
    Wanneer er bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie een gratis optiepakket ter waarde van 3.000 euro wordt toegekend op een wagen met een cataloguswaarde van 30.000 euro, is in voorkomend geval de berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard gelijk aan 33.000 euro (30.000 euro cataloguswaarde + 3.000 euro korting/opties).
    Wanneer er bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie een optiepakket ter waarde van 4.000 euro tegen een verminderde prijs van 2.000 euro wordt toegekend op een wagen met een cataloguswaarde van 30.000 euro, is in voorkomend geval de berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard gelijk aan 34.000 euro (30.000 euro cataloguswaarde + 4.000 euro korting/opties)
    Immers voor de bepaling van de cataloguswaarde moet er rekening worden gehouden met de opties, maar mag er geen rekening worden gehouden met enige korting, vermindering of rabat.
    Alle packs worden dus aangerekend aan de volle pot. Een pack bij BMW dat 3000€ kost, maar waarbij de opties individueel bv 4000€ kosten, moet je dus als 4000€ extra bovenop je catalogusprijs van je wagen rekenen.

    Comment


    • Neen, dat denk ik niet. Er staat duidelijk als het over een speciale actie gaat.
      Stel nu bij de aankoop van een F20 wordt nu, als salonvoorwaarde, een speciale actie dus, de meerprijs van een pakket 'urban' of 'sport' twv €1.650 gratis gegeven. Deze korting staat dan ook duidelijk op de factuur.

      De standaard 'lines' zullen niet bruto verrekend worden, aangezien het hier geen 'speciale actie' betreft.
      OO 00 OO

      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

      Comment


      • Basically betaal je dus de volle pot zoals ie staat op de configuraties. Packs die je gratis of goedkoper krijgt op het autosalon wordt je toch op belast.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          De "oude" regeling is overigens niet "oud": de wet is in december gestemd, en zal zo blijven tot in april. In mei komt dan deel twee waar het voordeel van tweedehandsvoertuigen verdwijnt, en vervangen wordt door de 6%-regel op de nieuwprijs/catalogusprijs van de auto, nieuw of tweedehands. Boekhouders en sociale secretariaten moeten dus rekening gaan houden met twee verschillende VAA-systemen op één jaar.

          Wat een klucht.
          inderdaad, tot mei de volle 100% betalen op die 4 jaar oude wagen en dan pas gebruik kunnen maken van die degressie regel

          ter info: Lichte Vracht valt niet onder de nieuwe regeling, oude regeling blijft geldig

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
            Hier heeft iemand een module online gezet:
            Berekening van het fiscale netto VAA voordeel van je bedrijfswagen met een vergelijking van de afgelopen jaren voor zowel dieselwagens als benzinewagens.


            Ik schat dat dit op 1000 euro/maand gaat komen...

            Als je die wagen prive overkoopt dan hoef je dat inderdaad niet te betalen
            Zoveel? Zijn die dan helemaal zot geworden?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
              in de oude wetgeving zat er geen degressie als je een nieuwe kar had en die niet verkocht. Ik zat in dit geval. Bleef altijd aan 100%, je was bijna verplicht om te verkopen en een tweedehands te kopen, dat is nu toch voor een stuk rechtgezet (het is gewoon minder slecht is eigenlijk een betere uitleg). Voor de tweedehands was het duidelijk dat er iets ging veranderen. Je moest niet direkt een Nobelprijs gewonnen hebben om te weten dat er zwaar gefoefeld ging worden met fakturen.
              Wel, dat noem ik nu een triestig feit.
              Ipv echt te zoeken naar een oplossing met de waarde in acht genomen van de wagen, gaan ze weer iets bedenken dat eigenlijk niet reëel is. Typisch de staat. Alsof er nu niet gefoefelt kan worden met facturen, man man man toch.
              Altijd maar dingen bedenken voor de problemen die ze zelf gemaakt hebben, zonder echt de oorzaak aan te pakken.
              Natuurlijk hebben wij zo een grote staatsschuld.

              Gisteren naar Reyers laat gekeken, met Tobac junior erin. Die mannen denken dus echt dat die goed bezig zijn hé. Snappen echt niet dat ze het geld halen bij diegene die verdienen.
              Ok, hij had een punt dat er fraude bestrijding gaat komen, dat brugpensioen leeftijd naar omhoog moet, maar iedere belg (behalve deze die aan die leeftijd zitten wss) vind het normaal dat het geen haalbare dingen blijven.
              Waarom kijken die nu niet eens in eigen boezem? Waarom niet minder regels mogelijk maken en daardoor ambtenaren/politici, senaten, ... buitenzetten. We hebben die echt niet nodih hoor met de juiste mensen aan den top!
              Ze creëren gewoon hun eigen werk gelegenheid, vullen goed hun zakken en dit allemaal uit onze zak!
              Last edited by ; 27/01/2012, 09:01.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                Neen, dat denk ik niet. Er staat duidelijk als het over een speciale actie gaat.
                Stel nu bij de aankoop van een F20 wordt nu, als salonvoorwaarde, een speciale actie dus, de meerprijs van een pakket 'urban' of 'sport' twv €1.650 gratis gegeven. Deze korting staat dan ook duidelijk op de factuur.

                De standaard 'lines' zullen niet bruto verrekend worden, aangezien het hier geen 'speciale actie' betreft.
                Ik denk van wel, er staat namelijk ... bijvoorbeeld n.a.v. een speciale actie ....

                gangsters !

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DennisVR Bekijk Berichten
                  Euh, vennootschapsbelasting is de belasting op de winst en het netto bedrag dat overblijft is niet voor u privé. Als je het eruit wil halen wordt je nogmaals belast.
                  Idd onwaarschijnlijk straf en dan nog geen beetje. Maar daar staan er hier een aantal niet bij stil. En zelfs als je de winst herinvesteert in bv werkgelegenheid wordt je ook belast.

                  Comment


                  • Dat puntje 14 gaat nog voor veel discussie zorgen!
                    Ik wacht nog af met bestellen totdat dat duidelijk is.

                    De federale overheidsdienst noemt de kritiek van de Unie van Sociale Secretariaten (USS) intussen "onterecht". "Op 23 december vorig jaar hebben we op onze website al een mededeling geplaatst die aangeeft op welke manier het voordeel berekend moet worden", meldt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. Er werd volgens Adyns met andere woorden ruim op tijd gecommuniceerd. "Ik begrijp hun kritiek helemaal niet."
                    Kwast, het is allemaal al een maand duidelijk ja, echt wel.

                    Comment


                    • reeksen

                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Jesus fok, zie punt 14!


                      Alle packs worden dus aangerekend aan de volle pot. Een pack bij BMW dat 3000€ kost, maar waarbij de opties individueel bv 4000€ kosten, moet je dus als 4000€ extra bovenop je catalogusprijs van je wagen rekenen.

                      Ze gaan straks toch niet beginnen om alles te rekenen vanaf het goedkoopste basismodel in de catalogus ? Als je de duurste uitvoering van een wagen neemt (bv. S -Titanium bij Ford) maar geen opties neemt biedt artikel 14 die klojo's nog de mogelijkheid om de extra uitrusting t.o.v. de basisuitvoering ook als verdoken korting op opties te beschouwen.

                      Comment


                      • "Ze" is jezelf of uw boekhoeder !
                        Niet iemand anders, bij een eventuele controle kan het zijn dat "zij" opmerkingen hebben over je waardebepaling.

                        Maar in het geval van een nieuwe wagen is het toch heel eenvoudig, ALLES wat op uw factuur staat VOOR korting , dus ook een 'pack' zal aan de volle pot berekend moeten worden. Je kan er niet onder.
                        Staan die packs ( of totale wagen) aan netto prijs dan is dat je basis.
                        Dus voor al de business editions die er aan komen of al zijn is je basis een netto factuur prijs, dus je betaalt VAA op wat je ook echt betaald hebt.
                        Last edited by TT-911; 27/01/2012, 09:36.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                          Wie zin heeft alles nog is na te lezen inclusief een dikke FAQ :

                          http://minfin.fgov.be/portail2/nl/do...firmawagen.pdf
                          En natuurlijk geen duidelijk voorbeeld van een tweedehands voertuig

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                            "Ze" is jezelf of uw boekhoeder !
                            Niet iemand anders, bij een eventuele controle kan het zijn dat "zij" opmerkingen hebben over je waardebepaling.

                            Maar in het geval van een nieuwe wagen is het toch heel eenvoudig, ALLES wat op uw factuur staat VOOR korting , dus ook een 'pack' zal aan de volle pot berekend moeten worden. Je kan er niet onder.
                            Staan die packs ( of totale wagen) aan netto prijs dan is dat je basis.
                            Dus voor al de business editions die er aan komen of al zijn is je basis een netto factuur prijs, dus je betaalt VAA op wat je ook echt betaald hebt.
                            Opties zullen nu misschien eindelijk eens verkocht worden aan schappelijke prijzen. Gedaan met 450 euro te moeten dokken voor een plastic armsteun?

                            Comment


                            • Er is hier trouwens veel gelul in dit topic over hoe hard zelfstandigen wel niet moeten werken voor een karig loon, maar wat gaan ze nu wérkelijk doen nu de regelgeving dramatisch lijkt te worden?

                              Blijven de dure wagens in de onderneming of schakelt iedereen hier over op een Skoda Octavia?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                "Ze" is jezelf of uw boekhoeder !
                                Niet iemand anders, bij een eventuele controle kan het zijn dat "zij" opmerkingen hebben over je waardebepaling.

                                Maar in het geval van een nieuwe wagen is het toch heel eenvoudig, ALLES wat op uw factuur staat VOOR korting , dus ook een 'pack' zal aan de volle pot berekend moeten worden. Je kan er niet onder.
                                Staan die packs ( of totale wagen) aan netto prijs dan is dat je basis.
                                Dus voor al de business editions die er aan komen of al zijn is je basis een netto factuur prijs, dus je betaalt VAA op wat je ook echt betaald hebt.
                                Controleur: mijnheer, heb je geen korting gekregen dan op Uw wagen?
                                Ondernemer: Korting? hoe? wat? had ik dan recht op korting, miljaar...de gansters van een garage...

                                Effe 309% aantikken aub, vervolgens stapt mijnheer de controleur naar de garage, Uw fakturen zijn niet in orde...ook prijs....
                                Last edited by Metaxa; 27/01/2012, 23:13.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • Stel dat ik privé een auto heb (wat zo is trouwens)
                                  Ik kan me niet inbeelden dat het onmogelijk is om de zakelijke auto enkel voor zakelijke toepassingen te gebruiken, en dus geen VAA te betalen...
                                  In Nederland kan je met KM-registratie bijtelling vermijden, kan dat in België ook niet?
                                  ----------------------------------------------------------------------------------
                                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                  Pictures here: BMW 7 Series
                                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                  Pictures here: Diablo

                                  --------------------------------------------------------------------------------------------
                                  It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                  It might need half a starsystem to turn around,
                                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                  Cylons have respect for it...

                                  --------------------------------------------------------------------------------------------

                                  Comment


                                  • Neen, staat duidelijk in die FAQ: woon-werkverkeer is in BE ook privé, in NL niet.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                      Opties zullen nu misschien eindelijk eens verkocht worden aan schappelijke prijzen. Gedaan met 450 euro te moeten dokken voor een plastic armsteun?
                                      Ik hoop het, en ik hoop vooral dat ze heel snel gaan doen.

                                      Gevolg gaat mogelijk kunnen zijn dat opties voor iedereen goedkoper worden (anders is het fleetkorting), dus alle nieuw verkochte wagens gaan goedkoper worden, dus BTW inkomsten gaan omlaag, dus er zal uiteindelijk nog extra belasting komen...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Ik hoop het, en ik hoop vooral dat ze heel snel gaan doen.

                                        Gevolg gaat mogelijk kunnen zijn dat opties voor iedereen goedkoper worden (anders is het fleetkorting), dus alle nieuw verkochte wagens gaan goedkoper worden, dus BTW inkomsten gaan omlaag, dus er zal uiteindelijk nog extra belasting komen...
                                        Of...dankzij de algemene prijsdaling is de particulier in staat om een nieuwe wagen te kopen daar waar hij 't vroeger met een occasie moest doen?
                                        De BTW-inkomsten stijgen terug?

                                        Ik gok eigenlijk vooral op een extra belasting op het VAA van de tankkaart. En 't zal niet eens zo lang duren!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                          Controleur: mijnheer, heb je geen korting gekregen dan op Uw wagen?
                                          Ondernemer: Korting? hoe? wat? had ik dan recht op korting, miljaar...de gansters van een garage...

                                          Effe 309% aantikken aub, vervolgens stapt mijnheer de controleur naar de garage, Uw fakturen zijn nier in orde...ook prijs....
                                          Hier is hem terug zenne LOL
                                          Sorry he, maar goed dat jij geen fiscalist bent want je zou je klanten nogal wat 'zever' verkopen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X