Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Auto's worden elk jaar groter
Collapse
X
-
-
Juist uit een Autoweek video geplukt, die is helemaal te zien in het Mini topic bij 'Scoops'. Staan wel niet juist naast elkaar maar het zegt genoeg, de nieuwe en de huidige Mini. What's in a name?
Het volgende model zou Cybertruck afmetingen hebben
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk BerichtenAutos worden steeds duurder voor de particulier, maar die krijgt een 7 serie uit de jaren 80 voor de prijs van een 3 in 2023
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
huizen zijn veeel duurder geworden in vergelijk
in 80 kocht je voor 45k een heel proper app, terwijl je nu voor 150 nog geen studio meer hebt
toen familie in 1994 een w140 300se voor 85k kocht, kocht ik daar mijn eerste 2 kleine appartementen voor, nu heb je niets meer voor 150
een 3 uit 2023 is beter uitgerust, even krachtig en even ruim als een full option 7 serie uit de jaren 80 voor hetzelfde geld (45-50k)
Comment
-
Ik denk dat die 2 appartementen een betere belegging waren dan die 300 SE
Dit topic gaat ook niet over de prijs maar over het waarom dat auto's steeds groter moeten worden in deze tijden van verkeersinfarcten en te kleine parkeerplaatsen.
De veiligheidslimieten zullen toch wel bereikt zijn ondertussen. Trouwens voor een voetganger of een fietser zijn die auto's zeker niet veiliger, integendeel!
Volgens mij moeten die dingen alsmaar groter worden voor mannen met een klein pietje Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
- Likes 1
Comment
-
limiet is er idd en die ligt op 3.5 ton
uiteindelijk hebben mensen het gewoon beter en ze krijgen steeds meer waar voor hun geld
de eqe 2023 is net even groot als een w116 van 1975...dat valt nog mee...het blijft vooral de compactklasse die maar blijft groeien tot bijna limousines of full-size suv
2000 ml, was ook duurder en net even groot als glb
Comment
-
De parkeerplaatsen zijn niet alleen te klein maar ze hebben er ook nog te weinig blijkbaar. Kon niet uitblijven eigenlijk en lijkt mij heel logisch als je het huidig verkeer ziet. Er gaan er nog volgen.
Personeel UZ Gent dat binnen 3 kilometer woont, mag niet meer met de auto komen werken
Het Universitair Ziekenhuis van Gent (UZ Gent) verplicht personeel dat op minder dan 3 kilometer woont om niet langer met de auto te komen werken. De maatregel geldt enkel voor medewerkers die een dagshift doen en komt er omdat het ziekenhuis met een enorm parkeerprobleem zit. De bedoeling is om op termijn tot 1.000 personeelsleden te laten overstappen op de fiets of het openbaar vervoer om voldoende parkeerplaatsen te kunnen voorzien voor de patiënten en bezoekers. Nu zijn er vaak files naar de campus en is het soms erg lang zoeken naar een parkeerplaats.
Het UZ Gent heeft sinds 1 juni een nieuw bedrijfsvervoerplan. De bedoeling is onder meer om meer personeelsleden op de fiets, bus of tram te krijgen zodat er voldoende parkeerplaats vrij blijft. Volgens Stijn Van Daele heeft het UZ geen andere keuze. Momenteel zijn er op de campus zowat 3.700 plaatsen. Door verschillende bouwwerven zal dat aantal op sommige momenten in de nabije toekomst soms afnemen tot 3.200, en er zijn nu al problemen. Daarom komt er dus een parkeerbeperking.
“Het ziekenhuis groeit. Elk jaar maken meer patiënten, bezoekers en medewerkers gebruik van de parking,” aldus Van Daele. We willen vooral dat patiënten en bezoekers op elk moment vlot toegang hebben tot de campus met de auto. Omdat het UZ Gent een derdelijnsziekenhuis is – je gaat er vaak pas naar toe na doorverwijzing door een huisarts (red.) – kom je vaak van ver en dan is de wagen soms de enige haalbare optie. Een ziekenhuisbezoek is al spannend op zich, de zoektocht naar een parkeerplaats mag patiënten en bezoekers niet extra belasten.”
Minder parkeerplaatsen voor het personeel
De parkeerplaatsen op de campus worden het langste bezet door de medewerkers van het UZ Gent, doorgaans meer dan acht uur, en ze rijden dan nog eens binnen op de drukste tijdstippen, tijdens de spitsuren. Er komen daarom beperkingen voor het parkeren door het personeel. “We willen het autogebruik van onze medewerkers doen dalen van 61,5 naar 47 procent,” zegt Van Daele.
De beschikbare parkeerplaatsen voor het personeel worden toegekend op basis van de woon-werkafstand van elke medewerker. Daarbij maakt het UZ Gent geen onderscheid tussen functies. Op de algemene regel zijn er uitzonderingen voor wachtdiensten en om medische redenen. Alle medewerkers krijgen jaarlijks ook 24 vrije toegangsbeurten om uitzonderlijke situaties op te vangen. Mensen die in shiften werken, vallen buiten de maatregel.
In een eerste fase zullen medewerkers die op minder dan 3 kilometer wonen van het ziekenhuis de campus niet meer kunnen oprijden tussen 7 en 11 uur. In 2025 wordt dat een criterium van 5 kilometer. Daar komt eerst opnieuw overleg over met de vakbonden. Yves Derycke van ACOD is tevreden met de aanpak. "Het is logisch dat we mensen die zo dichtbij wonen vragen om een inspanning te doen. Nu krijgen we verhalen te horen van kankerpatiënten die van ver komen die tot een uur moeten rondrijden om een parkeerplaats te vinden. Dat kan niet de bedoeling zijn."
Marie-Laure Solie UZ Gent werkt al bijna 30 jaar in het ziekenhuis, ze stapt door de nieuwe maatregel over op de fiets. "Ik kwam met de auto uit gewoonte. Ik begrijp de maatregel, voor mij is de aanpassing haalbaar. Ik overweeg wel een elektrische fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer. En, ik moet ook nog een goede fietsbroek kopen voor als het slechter weer wordt", lacht Solie. Ze kan, net als alle medewerkers van het UZ, intekenen op een leasefiets die betaald wordt met de eindejaarspremie of omgezette vakantiedagen. Vierhonderd mensen deden dat intussen al.
Reistijden naar UZ Gent vooral lang met het openbaar vervoer
"Deze mobiliteitsverschuiving is ambitieus als je weet dat de helft van onze medewerkers verder dan 10 kilometer woont en 30 procent altijd in shiften werkt," vervolgt Van Daele.
Waarom rijden vandaag trouwens nog zoveel mensen met de auto naar het werk, en ook naar het UZ Gent? Simpel: omdat het ondanks de files soms alsnog comfortabeler of sneller is, op het zoeken van een parkeerplaats na uiteraard.
Het tijdstip van vertrek heeft wel een flinke impact op de reistijd met de auto. Zo duurt het volgens een studie van het onderzoeksbureau MINT – in opdracht van het UZ Gent - bijvoorbeeld om 5u30 tussen de 20 en 30 minuten om vanuit Lochristi (een randgemeente van Gent) naar het UZ te geraken, terwijl dit om 8 uur tussen de 30 en 45 minuten duurt, door de files. Ook vanuit Wondelgem, Wetteren en Merelbeke is dat zo. Dat zie je op de kaart hieronder. Hoe oranjer de bolletjes, des te langer ben je onderweg. De groene bolletjes, dat zijn doorgaans mensen die dus op minder dan 3 kilometer van de campus wonen en in het vervolg niet meer met de auto tussen 7 uur en 11 uur binnen zullen kunnen. De redenering is dat je dan evengoed te voet of met de fiets kan gaan.
Je kan je afvragen: waarom zou je drie kwartier in de wagen doorbrengen voor een korte afstand naar je werk? Dat komt omdat veel mensen tijdens de spits vaak ‘ketenverplaatsingen’ doen: eerst de kinderen afzetten aan school, misschien nog een snelle boodschap en dan naar het werk. Dat is met de auto doorgaans sneller, maar niet altijd.
Ook met het openbaar vervoer heeft het tijdstip van verplaatsing een impact op de reistijd. Het duurt om 5u30 tussen de 45 en 60 minuten om vanuit het centrum van Lochristi naar het UZ te rijden, terwijl dit om 8 uur méér dan een uur duurt. De bus staat immers soms ook in de file. De nabijheid van stations heeft wel een invloed op de reistijd: hoe dichter bij een trein- of busstation, hoe lager de reistijd. Maar de reistijden met het openbaar vervoer zijn in elk geval vanuit de rand van Gent beduidend langer dan die met de auto. Op de kaart hieronder zijn er in hetzelfde gebied veel meer oranje en rode bolletjes dan op de kaart met de autoreistijden hierboven.
Met de fiets naar het UZ Gent? Dat is voor mensen die op minder dan 3 (en straks op 5 kilometer) van de campus wonen, best haalbaar. Maar vergis je niet: niet iedereen heeft al een veilige fietsroute of een veilige stalplaats thuis, ook dat is belangrijk. Op de kaart hieronder zie je via de licht- en donkergroene bollen de werknemers die via de fiets op 5 tot maximaal 20 minuten van hun werk verwijderd zijn.
Dat gaat dan om het centrum van de stad maar om ook Ledeberg, Gentbrugge en delen van Merelbeke, Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde. Misschien het proberen waard.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06...de-3-kilomete/
Comment
Comment