BMW had vroeger met de M3 GTR trouwens hetzelfde probleem als Maserati nu. BMW wou meedoen in de NGT klasse (nu GT2) en ontwikkelde daarvoor een wagen op basis van de M3. Uiteindelijk bleek dat de raceversie qua afmetingen te veel afwijkte van de M3 en dus moesten ze een homologatiemodel voorleggen. Dat werd dan de M3 GTR straatversie. Tegenstanders in de NGT dienden echter klacht in omdat de raceversie eerst ontwikkeld was en dan pas de straatversie. Volgens de GT-reglementen moet dat andersom. De BMW werd toen verbannen uit de ALMS, waar hij eigenlijk voor bedoeld was omdat BMW meer merkbekendheid wou in Amerika. Ze hebben dan nog een tijdje meegedaan met de ELMS/LMES en in de 24u van Le Mans (en natuurlijk de VLN...).
Bij Maserati hebben ze echter een racewagen uit het niets opgebouwd en daardan een straatversie van gemaakt. Dat is dus eigenlijk nog een stapje erger. De Maserati werd echter wel toegelaten in de ALMS. Eerst met restricties op gebied van vleugels en restrictoren, maar nu gewoon zonder restricties omdat ze teveel achterstand hadden op de C6R's, die wel compleet volgens het boekje zijn gebouwd. In Amerika wordt er echter veel op hobbelige circuits gereden en daar heeft de C6R een serieus voordeel op, wat dan weer het verschil maakte met de Maserati's.
Dit gewoon om te zeggen dat ik compleet tegen de Maserati's als GT ben
btw: GLPK (+40kg) heeft de race op Paul Ricard gewonnen. Kumpen had op het laatste 3 seconden voor op de PSI C6R (+0kg) en de Maserati MC12 #2 (+25kg vaste extra balast MC12). De winnaar van de 24u van Spa, de Maserati #1 (+100kg+25kg) eindigde 7de en verloor bijna 2 seconden per rondje op de #2.
In GT2 was het weer feest in het Ferrari kamp met de eerste 6 plaatsen voor een F430 GT2.
De Vertigo reed de race uit, maar werd niet in de uitslag opgenomen wegens te weinig ronden (45 ronden gereden t.o.v. de 87 ronden van de winnaar).
edit: bronnen vergeten
pitstop.tv en fiagt.com
Bij Maserati hebben ze echter een racewagen uit het niets opgebouwd en daardan een straatversie van gemaakt. Dat is dus eigenlijk nog een stapje erger. De Maserati werd echter wel toegelaten in de ALMS. Eerst met restricties op gebied van vleugels en restrictoren, maar nu gewoon zonder restricties omdat ze teveel achterstand hadden op de C6R's, die wel compleet volgens het boekje zijn gebouwd. In Amerika wordt er echter veel op hobbelige circuits gereden en daar heeft de C6R een serieus voordeel op, wat dan weer het verschil maakte met de Maserati's.
Dit gewoon om te zeggen dat ik compleet tegen de Maserati's als GT ben
btw: GLPK (+40kg) heeft de race op Paul Ricard gewonnen. Kumpen had op het laatste 3 seconden voor op de PSI C6R (+0kg) en de Maserati MC12 #2 (+25kg vaste extra balast MC12). De winnaar van de 24u van Spa, de Maserati #1 (+100kg+25kg) eindigde 7de en verloor bijna 2 seconden per rondje op de #2.
In GT2 was het weer feest in het Ferrari kamp met de eerste 6 plaatsen voor een F430 GT2.
De Vertigo reed de race uit, maar werd niet in de uitslag opgenomen wegens te weinig ronden (45 ronden gereden t.o.v. de 87 ronden van de winnaar).
edit: bronnen vergeten
pitstop.tv en fiagt.com
Comment