Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FIA GT 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW had vroeger met de M3 GTR trouwens hetzelfde probleem als Maserati nu. BMW wou meedoen in de NGT klasse (nu GT2) en ontwikkelde daarvoor een wagen op basis van de M3. Uiteindelijk bleek dat de raceversie qua afmetingen te veel afwijkte van de M3 en dus moesten ze een homologatiemodel voorleggen. Dat werd dan de M3 GTR straatversie. Tegenstanders in de NGT dienden echter klacht in omdat de raceversie eerst ontwikkeld was en dan pas de straatversie. Volgens de GT-reglementen moet dat andersom. De BMW werd toen verbannen uit de ALMS, waar hij eigenlijk voor bedoeld was omdat BMW meer merkbekendheid wou in Amerika. Ze hebben dan nog een tijdje meegedaan met de ELMS/LMES en in de 24u van Le Mans (en natuurlijk de VLN...).

    Bij Maserati hebben ze echter een racewagen uit het niets opgebouwd en daardan een straatversie van gemaakt. Dat is dus eigenlijk nog een stapje erger. De Maserati werd echter wel toegelaten in de ALMS. Eerst met restricties op gebied van vleugels en restrictoren, maar nu gewoon zonder restricties omdat ze teveel achterstand hadden op de C6R's, die wel compleet volgens het boekje zijn gebouwd. In Amerika wordt er echter veel op hobbelige circuits gereden en daar heeft de C6R een serieus voordeel op, wat dan weer het verschil maakte met de Maserati's.

    Dit gewoon om te zeggen dat ik compleet tegen de Maserati's als GT ben


    btw: GLPK (+40kg) heeft de race op Paul Ricard gewonnen. Kumpen had op het laatste 3 seconden voor op de PSI C6R (+0kg) en de Maserati MC12 #2 (+25kg vaste extra balast MC12). De winnaar van de 24u van Spa, de Maserati #1 (+100kg+25kg) eindigde 7de en verloor bijna 2 seconden per rondje op de #2.

    In GT2 was het weer feest in het Ferrari kamp met de eerste 6 plaatsen voor een F430 GT2.

    De Vertigo reed de race uit, maar werd niet in de uitslag opgenomen wegens te weinig ronden (45 ronden gereden t.o.v. de 87 ronden van de winnaar).

    edit: bronnen vergeten

    pitstop.tv en fiagt.com
    Last edited by ; 20/08/2006, 22:27.

    Comment


    • Jiha, de eerste zege voor de C6R van GLPK Carsport is binnen. Een langverwachte en verdiende overwinning!

      Comment


      • Mooie overwinning inderdaad, bewijst weer dat ze één van de betere teams zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_be
          In GT2 was het weer feest in het Ferrari kamp met de eerste 6 plaatsen voor een F430 GT2.
          Dit toch ff benadrukken

          Perscentrum Ferrari:

          Six Ferraris in the top six at Paul Ricard in the FIA GT2

          Maranello, 21st August 2006 - A historic result for Ferrari in the arena of international Grand Touring racing. Six F430 GTC cars, developed by Maranello's "Corse Clienti" department took all six top places in the GT2 classification of the fifth round of the 2006 FIA GT championship, run at the French Paul Ricard HTTT circuit.

          Scuderia Ecosse did the double taking the top two places with the crews of Kirkaldy/Kinch and Franchitti/Mullen, with third place going to the JMB Racing car of Sugden/Alexander. The Italian AF Corse team also did well, with Bobbi/Melo and Salo/Aguas in fourth and fifth places respectively, despite the penalising ballast imposed by the regulations, following victory in the Spa-Francorchamps 24 Hours.
          Sixth at the flag was the F430 GTC of Sundberg/Romero (RSV Motorsport,) heading home the first of several Porsches, the first of these driven by Kaufmann/Moro.

          Thanks to this performance, Ferrari further consolidates its lead in the FIA GT2 Constructors' Cup, increasing the gap to the German marque.

          In GT1, where no Prancing Horse cars were entered, top honours went to the Corvettes of Longin/Kumpen/Hezemans and Menten/Belloc. Third and seventh respectively were the Maseratis of Davies/Biagi and Bartels/Bertolini.

          The next round of the FIA GT series takes place in two weeks at Dijon (France,) prior to the Italian round at Mugello over the weekend of 17th September

          Comment


          • De Tsjech Jarek Janis realiseerde in de Zakspeed Saleen S7-R de pole in de FIA-GT-manche in Dijon. De C6-R van GLPK realiseerde de 4de tijd. De Maserati van puntenleiders Bartels en Bertolini start op de zesde plaats. In GT2 ging de pole naar de F430 van Scuderia Ecosse met Kinch-Kirkaldy aan het stuur, ondanks zestig kilo strafgewicht!
            1 9
            GT1 Bert/Janis Saleen S7R 1:14.623
            2 2
            GT1 Davies/Biagi Maserati MC12 GT1 1:15.347
            3 33
            GT1 Wendlinger/Peter Aston Martin DBR9 1:15.377
            4 4
            GT1 Longin/Kumpen/Hezemans Corvette C6R 1:15.396
            5 5
            GT1 Deletraz/Piccini Aston Martin DBR9 1:15.450
            6 1
            GT1 Bartels/Bertolini Maserati MC12 GT1 1:15.562
            7 38
            GT1 Bouchut/Leuenberger Lamborghini Murcielago 1:16.019
            8 23
            GT1 Pescatori/Babini Aston Martin DBR9 1:16.092
            9 24
            GT1 Gollin/Ramos Aston Martin DBR9 1:16.665
            10 11
            GT1 Balfe/Taylor Saleen S7R 1:16.825
            11 62
            GT2 Kinch/Kirkaldy Ferrari 430 GT2 1:18.757
            12 58
            GT2 Bobbi/Melo Ferrari 430 GT2 1:19.204
            13 59
            GT2 Salo/Aguas Ferrari 430 GT2 1:19.234
            14 55
            GT2 Sugden/Alexander Ferrari 430 GT2 1:19.265
            15 63
            GT2 Niarchos/Mullen Ferrari 430 GT2 1:19.584
            16 75
            GT2 Collard/Riccitelli Porsche 996 GT3 RSR 1:20.248
            17 74
            GT2 Moccia/Busnelli Porsche 996 GT3 RSR 1:21.566
            18 101
            G2 Leinders/Kuppens Gillet Vertigo 1:22.017
            19 66
            GT2 Ried/Felbermayr Jr Porsche 996 GT3 RSR 1:22.687
            20 77
            GT2 Konopka/Rosina Porsche 996 GT3 RS 1:22.810
            21 56
            GT2 Gosse/Kutemann Ferrari 430 GT2 1:24.822
            22 69
            GT2 Felbermayr/Ried Porsche 996 GT3 RS 1:24.893

            Comment


            • Go GLPK!

              Comment


              • Race results - Dijon-Prenois.

                Complete race results for the sixth round of the FIA GT Championship at Dijon-Prenois, France.

                1. Davies/Biagi Vitaphone Racing Maserati MC12 2hr 55mins 10.533secs 132 laps GT1
                2. Wendlinger/Peter Race Alliance Aston Martin DBR9 +19.933secs GT1
                3. Deletraz/Piccini Phoenix Racing Aston Martin DBR9 +23.622secs GT1
                4. Bert/Janis Zakspeed Racing Saleen S7R +23.754secs GT1
                5. Bartels/Bertolini Vitaphone Racing Maserati MC12 +47.464secs GT1
                6. Pescatori/Babini Aston Martin Racing BMS Aston Martin DBR9 +56.021secs GT1
                7. Gollin/Babini Aston Martin Racing BMS Aston Martin DBR9 +1 lap GT1
                8. Bouchut/Leuenberger All-Inkl.com Racing Lamborghini Murcielago +5 laps GT1
                9. Bobbi/Melo AF Corse Ferrari 430 GT +5 laps GT2
                10. Niarchos/Mullen Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT +7 laps GT2
                11. Salo/Aguas AF Corse Ferrari 430 GT +7 laps GT2
                12. C.Ried/Felbermayr Jr Felbermayr-Proton Porsche 996 GT3 RSR +9 laps GT2
                13. Moccia/Busnelli Ebimotors Porsche 996 GT3 RSR +9 laps GT2
                14. Kinch/Kirkaldy Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT +10 laps GT2
                15. Konopka/Rosina Autoracing Club Bratislava Porsche 996 GT3 RS +14 laps GT2
                16. Felbermayr/G.Ried Felbermayr-Proton Porsche 996 GT3 RSR +14 laps GT2
                17. Gosse/Kutemann JMB Racing Ferrari 430 GT +16 laps GT2

                Did Not Finish

                Leinders/Kuppens Belgian Racing Gillet Vertigo 78 laps completed G2
                Collard/Riccitelli Ebimotors Porsche 996 GT3 RSR 28 laps completed GT2
                Sugden/Alexander-David JMB Racing Ferrari 430 GT 19 laps completed GT2
                Longin/Kumpen/Hezemans GLPK-Carsport Corvette C6.R 13 laps completed GT1
                Balfe/Taylor Balfe Motorsport Saleen S7R 11 laps completed GT1

                Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                Comment


                • Jammer!
                  Ik las het op pitstop. Spijtig dat ze al na 13 ronden hebben moeten opgeven. Het zit hen niet echt mee dit seizoen.

                  Comment


                  • Geen al te beste prestaties voor de Belgen in Mugello.

                    Complete qualifying times for the seventh round of the FIA GT Championship at Mugello, Italy.

                    1. Bartels/Bertolini Vitaphone Racing MC12 1min 48.436secs GT1
                    2. Bert/Janis/Montermini Zakspeed Racing Saleen S7R 1min 48.672secs GT1
                    3. Giannoccaro/Vilander/Pierguidi Scuderia Playteam Maserati MC12 1m 49.109secs GT1
                    4. Gollin/Babini Aston Martin Racing BMS Aston Martin DBR9 1min 49.256secs GT1
                    5. Wendlinger/Peter Race Alliance Aston Martin DBR9 1min 49.256secs GT1
                    6. Pescatori/Babini Aston Martin Racing BMS Aston Martin DBR9 1min 49.279secs GT1
                    7. Deletraz/Piccini Phoenix Racing Aston Martin DBR9 1min 49.701secs GT1
                    8. Davies/Biagi Vitaphone Racing Maserati MC12 1min 49.776s GT1
                    9. Balfe/Taylor Balfe Saleen S7R 1min 51.191secs GT1
                    10. Kinch/Kirkaldy Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT 1min 53.229secs GT2

                    11. Bobbi/Melo AF Corse Ferrari 430 GT 1min 53.278secs GT2
                    12. Salo/Aguas AF Corse Ferrari 430 GT 1min 53.859secs GT2
                    13. Niarchos/Mullen Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT 1min 54.108secs GT2
                    14. Sugden/Alexander-David JMB Racing Ferrari 430 GT 1min 54.597secs GT2
                    15. Collard/Riccitelli Ebimotors 996 GT3 RSR 1min 54.791secs GT2
                    16. Moccia/Busnelli Ebimotors Porsche 996 GT3 RSR 1min 55.869secs GT2
                    17. Longin/Kumpen/Hezemans GLPK-Carsport Corvette C6.R 1min 57.047secs GT1
                    18. Leinders/Kuppens Belgian Racing Gillet Vertigo 1min 57.555secs G2
                    19. C.Ried/Felbermayr Jr Felbermayr-Proton Porsche 996 GT3 RSR 1min 58.030secs GT2
                    20. Konopka/Rosina Autoracing Club Bratislava Porsche 996 GT3 RS 1min 59.171secs GT2
                    21. Felbermayr/G.Ried Felbermayr-Proton Porsche 996 GT3 RSR 2mins 05.054secs GT2
                    22. Lichtner-Hoyer/Gruber Race Alliance Porsche 996 GT3 RSR 2mins 06.730secs GT2
                    23. Gosse/Kutemann JMB Racing Ferrari 430 GT 2mins 10.179secs GT2

                    Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                    Comment


                    • Oei, GLPK zit volop tussen de GT2's...

                      Comment


                      • Race results - Mugello

                        Complete race results for the seventh round of the FIA GT Championship at Mugello, Italy.
                        1. Wendlinger/Peter Race Alliance Aston Martin DBR9 3hrs 00mins 43.799secs 86 laps GT1
                        2. Bartels/Bertolini Vitaphone Racing Maserati MC12 +4.723secs GT1
                        3. Davies/Biagi Vitaphone Racing Maserati MC12 +5.149secs GT1
                        4. Bert/Janis/Montermini Zakspeed Racing Saleen S7R +5.510secs GT1
                        5. Pescatori/Babini Aston Martin Racing BMS Aston Martin DBR9 +34.079secs GT1
                        6. Deletraz/Piccini Phoenix Racing Aston Martin DBR9 +1min 03.602secs GT1
                        7. Longin/Kumpen/Hezemans GLPK-Carsport Corvette C6.R +1min 23.496secs GT1
                        8. Collard/Riccitelli Ebimotors Porsche 996 GT3 RSR +3 laps GT2
                        9. Bobbi/Melo AF Corse Ferrari 430 GT +3 laps GT2
                        10. Sugden/Alexander-David JMB Racing Ferrari 430 GT +4 laps GT2
                        11. Salo/Aguas AF Corse Ferrari 430 GT +4 laps GT2
                        12. Niarchos/Mullen Scuderia Ecosse Ferrari 430 GT +5 laps GT2
                        13. Balfe/Taylor Balfe Motorsport Saleen S7R +5 laps GT1
                        14. C.Ried/Felbermayr Jr Felbermayr-Proton Porsche 996 GT3 RSR +6 laps GT2
                        15. Moccia/Busnelli Ebimotors Porsche 996 GT3 RSR +7 laps GT2
                        16. Leinders/Kuppens Belgian Racing Gillet Vertigo +8 laps G2
                        17. Konopka/Rosina Autoracing Club Bratislava Porsche 996 GT3 RS +9 laps GT2
                        18. Gosse/Kutemann JMB Racing Ferrari 430 GT +9 laps GT2

                        Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                        Comment


                        • REdelijl teleurstellend resultaat...

                          Comment


                          • Idd teleurstellend resultaat voor GLPK En ook voor Gollin-Babini draait het blijkbaar niet Ik ben altijd al een grote fan geweest van BMS en Gollin in het bijzonder. BTW: die Playteam MC12, deden die alleen dit weekend mee of is dit een nieuw team?
                            En toch ook wel opmerkelijk: nog eens een overwinnig voor Porsche in GT2, op het droge vermogen ze weinig tegen de F430's maar als het nat is hebben ze toch nog steeds weinig concurrentie te vrezen.
                            Last edited by ; 18/09/2006, 18:12.

                            Comment


                            • Dit weekend zit de FIA-GT op de Hungaroring. De pole ging al voor de 3de keer naar de Oreca-Saleen van Bert, Janis en Montermini. De GLPK C6-R realiseerde de 4de tijd. De Gillet Vertigo van Kuppens-Leinders neemt niet deel.
                              In GT2 ging de pole weeral naar de Scuderia Ecosse F430 van Natan Kinch en Andrew Kirkaldy.

                              1
                              GT1 Bert/Montermini/Janis Saleen S7R 1:42.034
                              2
                              GT1 Malucelli/Babini Aston Martin DBR9 1:42.510 6
                              3
                              GT1 Bartels/Bertolini Maserati MC12 GT1 1:42.750
                              4
                              GT1 Longin/Kumpen/Hezemans Corvette C6R 1:42.872
                              5
                              GT1 Deletraz/Piccini Aston Martin DBR9 1:43.024
                              6
                              GT1 Gollin/Ramos Aston Martin DBR9 1:43.326
                              7
                              GT1 Bouchut/Leuenberger/Kox Lamborghini Murcielago 1:43.406
                              8
                              GT1 Davies/Biagi Maserati MC12 GT1 1:43.621
                              9
                              GT1 Wendlinger/Peter Aston Martin DBR9 1:43.684
                              10
                              GT1 Balfe/Barbosa Saleen S7R 1:45.260
                              11
                              GT2 Kinch/Kirkaldy Ferrari 430 GT2 1:46.774
                              12
                              GT2 Salo/Aguas Ferrari 430 GT2 1:47.198
                              13
                              GT2 Niarchos/Mullen Ferrari 430 GT2 1:47.471
                              14
                              GT2 Bobbi/Melo Ferrari 430 GT2 1:47.625
                              15
                              GT2 Sugden/Alexander Ferrari 430 GT2 1:48.108
                              16
                              GT2 Alzen/Riccitelli Porsche 996 GT3 RSR 1:49.581
                              17
                              GT2 Moccia/Busnelli Porsche 996 GT3 RSR 1:50.660
                              18
                              GT2 Ried/Felbermayr Jr Porsche 996 GT3 RSR 1:52.172
                              19
                              G3 Groppi/Seiler Aston Martin DBRS9 1:52.795
                              20
                              GT2 Konopka/Rosina Porsche 996 GT3 RS 1:52.909
                              21
                              GT2 Lichtner-Hoyer/Gruber Porsche 996 GT3 RSR 1:53.252
                              22
                              G3 Stancheris/Zlobin Aston Martin DBRS9 1:54.840
                              23
                              GT2 Daoudi/Kutemann Ferrari 430 GT2 1:55.108
                              24
                              GT2 Felbermayr/Ried Porsche 996 GT3 RS 1:55.675
                              25
                              GT2 Palik/Zengo Porsche 996 GT3 RSR 1:55.738

                              SRO Motorsports Group, the architect of modern GT racing

                              Comment


                              • Go GLPK... na de pech reeks verdienen ze nog eens een goed resultaat.

                                Comment


                                • Volgens Kumpen konden ze sneller in de kwalificatie, maar ze wilden per se als eerste de baan op om een vrije baan te hebben. Daardoor zijn ze te vroeg gaan klaar staan aan de uitgang van de pitlane en koelden de banden af. Bij het opwarmen van de banden worden de achterbanden sneller warm waardoor ze onderstuur hadden en zo tijd verloren.

                                  (pitstop.tv)

                                  Deze morgen was Longin dan weer de snelste in de warm-up, zelfs 5 hondersten sneller dan hun kwalificatietijd. Ze hadden 3 tienden voorsprong op de nr1 Maserati van Bartels en aanvoerder in de pilotentussenstand Bertolini en 6 tienden op de BMS Aston Martin van Malucelli en Babini

                                  (fiagt.com)

                                  Comment


                                  • GLPK Carsport is met zijn Corvette C6.R tweede geworden in de FIA GT-race op de Hungaroring in Boedapest. Voor het Vlaams-Nederlandse trio Kumpen-Longin-Hezemans was Boedapest het derde podium van het seizoen. De zege ging naar de Zakspeed Saleen van Janis-Bert-Montermini.

                                    Longin, die vanmorgen tijdens de warm-up de beste tijd had geklokt, stortte zich vanop de vierde startplek in een duel met de Phoenix Aston Martin van Andrea Piccini.

                                    Longin: "Ik dook als tweede naar beneden, had een licht contact met Piccini en samen met hem gingen we zij aan zij richting derde bocht. Eén van de twee moest lossen, zoniet zouden we in de bandenmuur eindigen. Ik ging van het gas en werd zo terug vierde. Dan begon een secondegevecht met Piccini. Ik kon hem niet passeren, inhalen op dit circuit is haast onmogelijk."

                                    Hezemans won na snel pitwerk van GLPK Carsport een plaats en begon als derde aan zijn stint.

                                    Hezemans: "In het begin van mijn stint was het moeilijk, zeg maar “klote”. Omdat Bert als één van de eerste rijders kwam pitten zat ik helemaal in het verkeer, maar dat wisten we. Het was een bewuste keuze."

                                    Kumpen nam de laatste rijbeurt voor zijn rekening en glipte op zowat een kwartier van het einde voorbij de BMS Aston Martin van Fabio Babini naar de tweede plaats. De leider bedreigen zat er niet meer in. Kumpen en co eindigden tenslotte op 10 seconden van de winnende Saleen.

                                    Kumpen: “Als we vanaf de eerste rij hadden kunnen starten, dan deden we mee voor de zege. Het probleem van de kwalificaties was dat we de banden niet op temperatuur kregen. Mike had vandaag tijdens zijn stint net hetzelfde probleem, daarom dat ik met ingereden banden begon en zo dadelijk voluit kon gaan. Het niveau is dit jaar zo hoog dat elke seconde die je verliest wordt afgestraft. Daarom smaakt een podiumplaats dit jaar ook zo zoet. We hebben onze portie pech al gehad dit jaar. De wedstrijden dat we geen problemen hadden, stonden we op het podium."

                                    Boedapest leverde GLPK Carsport het derde podium van 2006 op, na de derde plek in de 24 Uren van Francorchamps en de zege op Paul Ricard.

                                    Na een vijfde plaats blijven Andrea Bertolini en Michael Bartels de stand aanvoeren in GT1 met 9 punten voorsprong op Jean-Denis Deletraz, Andrea Piccini en Sascha Bert, vandaag winnaar aan de zijde van Janis.

                                    In GT2 zegevierden Nathan Kinch en Andrew Kirkaldy voor de derde keer met de Ferrari 430 van Scuderia Ecosse.



                                    De uitslag
                                    1
                                    GT1 Janis/Bert/Montermini Saleen S7R 3:01:387
                                    2
                                    GT1 Longin/Hezemans/Kumpen Corvette C6R 3:01:49
                                    3
                                    GT1 Babini/Malucelli Aston Martin DBR9 3:02:05
                                    4
                                    GT1 Piccini/Deletraz Aston Martin DBR9 3:02:57
                                    5
                                    GT1 Bertolini/Bartels Maserati MC12 GT1 3:03:01
                                    6
                                    GT1 Gollin/Ramos Aston Martin DBR9 3:03:02
                                    7
                                    GT1 Biagi/Davies Maserati MC12 GT1 3:02:10
                                    8
                                    GT1 Bouchut/Kox/Leuenberger Lamborghini Murcielago 3:01:50
                                    9
                                    GT1 Barbosa/Balfe Saleen S7R 3:01:40
                                    10
                                    GT2 Kirkaldy/Kinch Ferrari 430 GT2 3:03:06
                                    11
                                    GT2 Melo/Bobbi Ferrari 430 GT2 3:01:41
                                    12
                                    GT2 Mullen/Niarchos Ferrari 430 GT2 3:02:07
                                    13
                                    GT2 Sugden/Alexander Ferrari 430 GT2 3:02:23
                                    14
                                    GT2 Salo/Aguas Ferrari 430 GT2 3:02:27
                                    15
                                    GT2 Felbermayr Jr/Ried Porsche 996 GT3 RSR 3:02:49
                                    16
                                    GT2 Riccitelli/Alzen Porsche 996 GT3 RSR 2:58:39
                                    17
                                    GT2 Moccia/Busnelli Porsche 996 GT3 RSR 3:02:53
                                    18
                                    GT2 Kutemann/Daoudi Ferrari 430 GT2 3:03:20
                                    19
                                    G3 Seiler/Groppi Aston Martin DBRS9 3:01:57
                                    20
                                    G3 Stancheris/Zlobin Aston Martin DBRS9 3:02:07
                                    21
                                    GT2 Gruber/Lichtner-Hoyer Porsche 996 GT3 RSR 3:02:38
                                    22
                                    GT2 Felbermayr/Ried Porsche 996 GT3 RS 3:02:04
                                    23
                                    GT2 Zengo/Palik Porsche 996 GT3 RSR 3:02:19

                                    SRO Motorsports Group, the architect of modern GT racing
                                    Last edited by ; 02/10/2006, 13:16.

                                    Comment


                                    • Dankzij de kostbare punten die de twee Maserati’s MC12 tijdens de achtste ronde van het FIA GT kampioenschap in Boedapest hebben behaald, is het Vitaphone Racing Team afgelopen weekend al kampioen geworden. Op de Hungaroring kwam de nummer 1 Maserati MC12, met Andrea Bertolini en Michael Bartels aan het stuur, gisteren als vijfde over de finish. De tweede auto, bestuurd door Jamie Davies en Thomas Biagi, eindige als zevende.

                                      Ondanks het handicapgewicht van 85 kg voor de auto van Bertolini-Bartels en zelfs 105 kg voor Davies-Biagi (daarmee de zwaarste auto in het veld) presteerden de Maserati’s uitstekend, waardoor het team met nog twee races te gaan de titel bij de teams nu al veilig heeft gesteld.

                                      Ook in het kampioenschap voor de rijders staat Maserati er goed voor dankzij de resultaten van afgelopen weekend. Met nog twee races te rijden hebben Bartels en Bertolini een voorsprong van negen punten op het Aston Martin team van Piccini en Deletraz.

                                      De twee nog resterende races worden op 15 oktober op Adria (Italië) en op 18 november in Dubai (VAE) verreden.


                                      FIA GT kampioenschap voor rijders (na 8 races):
                                      1. Bartels-Bertolini, 61 ptn; 2. Piccini-Deletraz, 52 ptn; 3. Janis, 51 ptn; 4.Babini, 41 ptn; 5. Biagi-Davies, 38 ptn; 6. Longin-kumpen-Hezemans, 34 ptn.

                                      FIA GT kampioenschap voor teams (na 8 races):
                                      1. Vitaphone Racing Team, 99 ptn; 2. Aston Martin Racing BMS, 56,5 ptn; 3. Phoenix Motorsport & Zakspeed, 52 ptn; 4.GLPK Carsport, 34 ptn.

                                      Comment


                                      • Een klapband heeft GLPK Carsport de overwinning gekost in de op één na laatste race van de FIA GT op de omloop van het Italiaanse Adria. Longin-Hezemans-Kumpen werden met de GLPK Carsport Corvette derde achter de Maserati's van Vitaphone met Biagi-Davies en Bertolini-Bartels, die met hun tweede plaats zeker van de titel.



                                        Pech blijft GLPK teisteren sinds de 24 Uren van Zolder. In Adria gooide een klapband roet in het eten.



                                        Kumpen: "Het is een derde plaats geworden. Maar door die klapband hebben we een extra pitstop moeten maken, anders hadden we gewonnen."



                                        Kumpen en co kwamen als derde over de streep op 41 seconden van de winnende Maserati van Thomas Biagi en Jamie Davies. Op 9 seconden van hun teamgenoten werden Michael Bartels en Andrea Bertolini tweede, ruim voldoende voor de rijderstitel. Bartels en Bertolini volgen Gabriele Gardel op, die afgelopen seizoen actief was in de Le Mans Series.



                                        Mullen-Franchitti zegevierden in GT2 met een Ferrari 430 van de Scuderia Ecosse. Bas Leinders en Renaud Kuppens werden met de Gillet Vertigo als 11de geklasseerd.

                                        Comment




                                        • De FIA GT doet volgend jaar 2 keer ons land aan. Eind juli hebben de 24 Uren van Francorchamps plaats en op 21 oktober wordt het laatste weekend in Zolder gehouden.

                                          De laatste FIA GT-race van 2007 in Zolder valt samen met de Last Race van het Belcar-kampioenschap én van de BTCS. Het weekend van 21 oktober wordt ongetwijfeld een topafspraak voor 2007.

                                          Marc Martens, Belcar: “We zijn al maanden met dit project bezig, in overleg met Stéphane Ratel van SRO en met de steun van Paul Kumpen en Toine Hezemans. Daarmee onderstrepen we dat we onze kalender internationale allure willen geven. En er staan nog mooie initiatieven op stapel.”

                                          Voorts is er een nieuwe poging om in 2007 met de FIA GT in de straten van Boekarest te gaan racen. De plannen voor verre trips naar Interlagos en Buenos Aires zijn op vraag van de teams uitgesteld.

                                          Dit is de kalender:

                                          25 maart Zhuhai
                                          6 mei Silverstone
                                          20 mei Boekarest*
                                          24 juni Monza
                                          8 juli Oschersleben
                                          29 juli Francorchamps
                                          8 september Adria
                                          23 september Brno
                                          30 september
                                          of 7 oktober Nogaro
                                          21 oktober Zolder

                                          * = afhankelijk van de homologatie

                                          De weekends in 2007 worden beperkt tot 2 dagen en de race gaat nog maar over 2 in plaats van 3 uur, met 2 verplichte pitstops. Het is opmerkelijk dat Ratel nu wel te vinden is voor races over 2 uur, terwijl hij eind vorig jaar niet wou toegeven aan WTCC en Eurosport om de koersen met een uur in te korten. Daardoor kwam het tot een breuk met Eurosport die dit jaar geleid heeft tot een magere TV-return voor de FIA GT-teams. Nu geeft Ratel toe dat een race-format van 2 uur beter kan ingepast worden in de programmatie van TV-zenders.


                                          Op technisch vlak zijn maatregelen getroffen om de kosten in GT1 binnen de perken te houden. Zo komt er een beperking op het aantal carbon-remmen, versnellingsbakken en banden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X