Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Corolla (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten


    Die minder snelle bandenslijtage.... hoe kom je daarbij?
    Daar zijn 3 redenen voor:
    - door de aanwezigheid van de hybride batterijen achteraan ligt de gewichtsverdeling dicht tegen 50:50. Dit zorgt dus voor ongeveer evenveel gewicht op de voortrein en de achtertrein, met als gevolg dat de banden gelijkmatiger verslijten
    - door de werking van de e-CVT transmissie is wielspin bijna altijd afwezig, ook bij voluit accelereren. De aangedreven wielen zien dus iets minder af.
    - bestuurders van een hybride wagen rijden over het algemeen rustiger (blijkt ook uit de ongevallenstatistieken van verzekeringsmaatschappijen)

    Het komt vaak voor dat hybride wagens vlot 80.000 kms halen met één set banden (dus ook op de aangedreven wielen, die normaal gezien meer afzien).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

      Een collega van mij heeft die kleine crossover, chr of hoe heet da spel van Toyota? Die heeft een loden voet, en zit rond de vijf liter geloof ik. Laatst met de flitsmarathon had em zen 50km naar het werk gedaan met 3.2l/100 volgens de boordcomputer.

      En het is toch juist bij veel kruispunten dat een hybride zijn voordeel haalt?

      Nu pas op, ik blijf ook nieuwsgierig naar de praktijk cijfers, daar niet van.

      Met een loden voet haal je geen 5 liter, of ik begrijp het begrip niet...

      Ik ken ook iemand met zo'n CHR en die zit net boven de 5 liter, maar is een rustige chauffeur.
      3.2 liter, ik zeg niet dat het niet kan, maar da's met een fluwelen voetje gereden....

      Met mijn Mazda is het me ook al gelukt om een traject van een dikke 40km te rijden aan 4.6 liter, maar dan ben je echt wel "zuinig" aan het rijden. Gewoon dagelijks verkeer zitten wij, zonder ergens naar te kijken, ook gewoon op 6.7 liter...

      Degene die met hun verbruik bezig zijn, rijden er ook naar. En het is enkel bij die chauffeurs dat je die lage waarden vind volgens mij. Iemand die naar niets kijkt en gewoon rijdt, zal met zo'n Corolla ook wel boven de 5 liter uitkomen volgens mij.

      Wat op zich zeker niet verkeerd is he
      Geen enkele concurrent doet 't 'm na.

      Moest de Auris wat mooier geweest zijn, dan had ik zo wel één ipv mijn Mazda. Moest ik nu een nieuwe auto kopen, zou het een moeilijkere keuze worden, Mazda 3 vs Corolla.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

        Daar zijn 3 redenen voor:
        - door de aanwezigheid van de hybride batterijen achteraan ligt de gewichtsverdeling dicht tegen 50:50. Dit zorgt dus voor ongeveer evenveel gewicht op de voortrein en de achtertrein, met als gevolg dat de banden gelijkmatiger verslijten
        - door de werking van de e-CVT transmissie is wielspin bijna altijd afwezig, ook bij voluit accelereren. De aangedreven wielen zien dus iets minder af.
        - bestuurders van een hybride wagen rijden over het algemeen rustiger (blijkt ook uit de ongevallenstatistieken van verzekeringsmaatschappijen)



        Zijn eigenlijk niet echt redenen die effectief voor een mindere slijtage zorgen he...

        - dat door de gewichtsverdeling de banden gelijkmatiger slijten wil ik nog geloven, maar daarom slijten ze toch niet minder snel?
        - een wielspin lijkt mij iets te zijn voor Johnny's, ik rij al jaren zonder wielspin en ik heb geen CVT.
        - je hebt rustige bestuurders in elk type wagen, en ik kan me goed inbeelden dat er ook sportievere chauffeurs aangetrokken worden door de nieuwe Corolla, die in sommige versies toch wel een sportieve look heeft. Zeker de topversie met de 2 liter.

        Dat je met een hybride dus minder snel je banden moet gaan vervangen heeft op zich weinig met die hybride motor te maken, eerder met de chauffeur... Maar dat geldt dan voor alle auto's lijkt me.




        Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
        Het komt vaak voor dat hybride wagens vlot 80.000 kms halen met één set banden (dus ook op de aangedreven wielen, die normaal gezien meer afzien).
        Van de week nog over gehad, een collega van mij heeft z'n eerste voorbanden op 85000km vervangen, een Hyundai i40 diesel. Hoe hij het doet en hoe erg ze versleten waren weet ik niet. Mijn voorste banden zitten nu op een 2mm op 40 000km. Dus die gaan stillekes aan vervangen worden.


        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten


          Met een loden voet haal je geen 5 liter, of ik begrijp het begrip niet...

          Ik ken ook iemand met zo'n CHR en die zit net boven de 5 liter, maar is een rustige chauffeur.
          3.2 liter, ik zeg niet dat het niet kan, maar da's met een fluwelen voetje gereden....

          Met mijn Mazda is het me ook al gelukt om een traject van een dikke 40km te rijden aan 4.6 liter, maar dan ben je echt wel "zuinig" aan het rijden. Gewoon dagelijks verkeer zitten wij, zonder ergens naar te kijken, ook gewoon op 6.7 liter...

          Degene die met hun verbruik bezig zijn, rijden er ook naar. En het is enkel bij die chauffeurs dat je die lage waarden vind volgens mij. Iemand die naar niets kijkt en gewoon rijdt, zal met zo'n Corolla ook wel boven de 5 liter uitkomen volgens mij.

          Wat op zich zeker niet verkeerd is he
          Geen enkele concurrent doet 't 'm na.

          Moest de Auris wat mooier geweest zijn, dan had ik zo wel één ipv mijn Mazda. Moest ik nu een nieuwe auto kopen, zou het een moeilijkere keuze worden, Mazda 3 vs Corolla.
          Sorry ,khad blijkbaar overdreven ,tis 5,3 liter, juist nagevraagd . En kheb der al vaker achter gehangen tis zeker geen rustige chauffeur

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten

            Van de week nog over gehad, een collega van mij heeft z'n eerste voorbanden op 85000km vervangen, een Hyundai i40 diesel. Hoe hij het doet en hoe erg ze versleten waren weet ik niet. Mijn voorste banden zitten nu op een 2mm op 40 000km. Dus die gaan stillekes aan vervangen worden.

            Tjah, ik ben geen techneut, ik weet enkel dat de algemene statistieken bij Toyota bewijzen dat de banden bij de hybride modellen over het algemeen langer meegaan. Just a fact check. Natuurlijk zal je ook uitzonderingen hebben zoals je collega met zijn Hyundai diesel die de regel bevestigen

            Comment


            • Is dat niet omdat deze auto's ook gedeeltelijk op die elektro-motor remmen bij het lossen van de gas om energie op te winnen en dat je daardoor ook minder zult moeten remmen? Daarnaast zijn deze wagens volgens mij ook meer afgesteld op een rustigere afgave van het vermogen. Er zit geen turbo op die motoren, dus er moet al toeren gemaakt worden en/of sterk samengewerkt met de electro-motor om goed vooruit te gaan. Dus je zult volgens mij inderdaad minder snel wheel-spin hebben dan bij een motor waar de turbo plots bijspringt.

              Comment


              • denk ook eerder de rijstijl, de hybrides werden voornamelijk gekocht door mensen die op hun rijstijl letten, als je een 350e in eender welk type ziet, zie je hetzelfde, kwasi allemaal rustige chauffeurs

                remmen gaan zeker langer mee

                Comment


                • Ik moest vooral ook denken aan de CNG-modellen bij VAG. Als je de CNG motor vergelijkt met eenzelfde model zonder CNG met evenveel pk's, dan nog is de opgegeven tijd voor CNG een volle seconde trager ongeveer.

                  Comment


                  • ...je zit natuurlijk ook met extra gewicht, maar of 55 kg extra, 1 sec verlies oplevert weet ik ook niet

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                      Tjah, ik ben geen techneut, ik weet enkel dat de algemene statistieken bij Toyota bewijzen dat de banden bij de hybride modellen over het algemeen langer meegaan. Just a fact check. Natuurlijk zal je ook uitzonderingen hebben zoals je collega met zijn Hyundai diesel die de regel bevestigen

                      Bandenrubber is bandenrubber, wegdek is wegdek en tractie is tractie.
                      Slijtage van de banden heeft vooral daarmee te maken, niet met het feit dat die banden aangedreven worden door een hybride-, benzine- of dieselmotor.

                      Van de 3 redenen die jij opnoemde hebben er 2 rechtstreeks met de rijstijl te maken en bij die eerste reden zie ik niet in waarom de banden minder snel zullen gaan slijten.
                      Gelijkmatiger ok, maar minder snel? Ik zou niet weten waarom.



                      Ik zou zelfs durven beweren dat de banden van een elektrisch aangedreven wagen sneller verslijten, net omwille van het instant koppel dat deze wagens leveren.
                      Met zo'n Tesla in "insanity mode" vertrekken lijkt mij een aanslag te plegen op het bandenrubber.















                      Last edited by A.S.Moto; 14/04/2019, 10:17.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                        Slijtage van de banden heeft vooral daarmee te maken, niet met het feit dat die banden aangedreven worden door een hybride-, benzine- of dieselmotor.
                        Je spreekt jezelf er onder al tegen. Het maakt toch juist wel uit wat de aandrijving is. Om twee redenen zelfs. Ten eerste zoals je zelf al zegt, meer koppel/vermogen zal de banden sneller doen slijten. Afhankelijk van hoe de electronica er achter werkt natuurlijk ook. Maar je zult al heel goed je best moeten doen om er ALTIJD op te letten als je pakken koppel hebt om je banden niet sowieso meer te slijten dan een auto met minder koppel. Daarnaast is het niet alleen de hoeveelheid koppel, maar ook hoe dit afgeleverd wordt. Bij een atmosferische benzine of bij een elektrische wagen, zal dit vermogen veel constanter/"smooth" worden afgegeven dan bij een diesel/turbobenzine waar de turbo plots in gang schiet en de banden plotseling een extra duwtje geeft. Ik geloof dat elektrische wagens dit vermogen ook gedeeltelijk beperken bij het starten van stilstand overigens.

                        Daarnaast, zeker in elektrische wagens, maar ook in hybrides, zal de wagen wat meer gaan afremmen bij het lossen van de gas. (valt welliswaar vaak ook in te stellen dat dat niet moet, maar standaard normaal wel) De elektromotor zal voor frictie zorgen en de wagen afremmen en opslaan in de batterij. Doordat er hierdoor minder zal geremd moeten worden, zullen de banden normaal ook wat minder snel slijten.

                        Maar al bij al zal de rijstijl inderdaad wellicht nog meer bepalend zijn.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Je spreekt jezelf er onder al tegen. Het maakt toch juist wel uit wat de aandrijving is. Om twee redenen zelfs. Ten eerste zoals je zelf al zegt, meer koppel/vermogen zal de banden sneller doen slijten.

                          En waarom zou ik mezelf tegenspreken? Omwille van mijn mening ivm de Tesla? Ook daar heeft het te maken met de rijstijl he.... en met een sportieve rijstijl lijkt het mij makkelijker om de banden NOG sneller te verslijten dan bij een minder krachtige/koppelrijke auto.




                          Dit was puur een mening om aan te tonen dat je ook met een elektrische wagen een aanslag kan plegen op uw rubber....




                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Maar al bij al zal de rijstijl inderdaad wellicht nog meer bepalend zijn.




                          Dat vooral...

                          Bandenslijtage zoveel meer afhankelijk van de rijstijl dan om het even wat voor motor dat in de wagen gemonteerd zit.
                          We kunnen toch niet zomaar gaan beweren dat banden minder snel slijten omwille van het feit dat ze aangedreven worden door een hybride motor... en daar is alles mee begonnen.



                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                          Maar je zult al heel goed je best moeten doen om er ALTIJD op te letten als je pakken koppel hebt om je banden niet sowieso meer te slijten dan een auto met minder koppel

                          Dat spreek ik niet tegen....
                          Maar veel vermogen/koppel vind je in elk type motor, benzine, diesel, met/zonder turbo, electro, hybride, …

                          Dus geen argument om een minder snelle slijtage van banden te koppelen aan een hybride....





















                          Last edited by A.S.Moto; 14/04/2019, 12:28.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
                            We kunnen toch niet zomaar gaan beweren dat banden minder snel slijten omwille van het feit dat ze aangedreven worden door een hybride motor... en daar is alles mee begonnen.[/SIZE]
                            Zucht... vermoeiend... gij kunt nogal doordrammen

                            Niemand in dit topic heeft bij mijn weten beweerd dat de hybride aandrijving op zich zorgt voor minder bandenslijtage. Het zijn wel de gevolgen van de architectuur van een wagen met hybride aandrijving die er uiteindelijk voor zorgen dat de meeste rijders van hybride wagens (allé, 't is te zeggen, van wat ik in de Toyota en Lexus statistieken kan lezen) langer met een set banden doen dan anderen.

                            Bottom line: een benzine hybride zoals een Toyota Corolla heeft meestal heel wat interessante argumenten om opgenomen te worden in een B2B wagenpark en te worden gepromoot als interessant dieselalternatief door leasingmaatschappijen voor een heel reeks van potentiële gebruikers, waaronder de lage Total Cost of Use die veroorzaakt wordt door o.a. het langer meegaan van een set banden. En dat wordt tot nu toe nog te weinig gedaan. Dáár ging het dus over.


                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

                              Zucht... vermoeiend... gij kunt nogal doordrammen

                              Niemand in dit topic heeft bij mijn weten beweerd dat de hybride aandrijving op zich zorgt voor minder bandenslijtage.


                              Noem het doordrammen, mij eender. Feit is dat jij op de proppen kwam met een veralgemening die gewoon nergens op slaat.
                              Ik vroeg in eerste instantie gewoon hoe je bij die stelling kwam en meer dan rijstijl-afhankelijke argumenten heb ik nog niet gelezen...



                              Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

                              Ik snap vooral niet dat er niet meer leasingmaatschappijen en bedrijven dergelijke technologie van self-charging hybrids in hun wagenpark steken. ….., minder snelle bandenslijtage, .... allemaal zeer sterke punten.

                              Comment


                              • bandenslijtage hangt niet zozeer af van rijstijl wel van hoe de wielgeleiding gebeurt. Ik kan voorbeelden genoeg geven vanuit eigen ondervinding van hoe belangrijk de wielgeleiding is. Ik heb met auto's gereden die na 30.000 km's bijna door de banden zaten, en andere auto's met identiek dezelfde rijstijl makkelijk het dubbele deden met de banden. Rijstijl speelt mee, maar het is veruit niet DE factor. Ok, heel de tijd met doorslippende banden vertrekken, de handrem optrekken al rijdend zal niet goed zijn voor de banden. Maar de verschillen tussen auto's onderling vind ik vaak heel treffend.
                                Hybridevoertuigen zullen eerder neigen naar een neutrale wielgeleiding (weinig toe in of toe out) om net zo min mogelijk weerstand te ondervinden. Dat alleen al vertaalt zich in minder slijtage van de banden. Je zult dan ook ondervinden dat de auto vrij neutraal stuurt en met enige vertraging reageert op de stuurcommando's tov een voertuig met een vrij agressief ingestelde toe in.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Testrit gepland voor volgende maand, direct de break gevraagd met de 2.0 hybride. Zeer benieuwd naar de bevindingen.

                                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    bandenslijtage hangt niet zozeer af van rijstijl wel van hoe de wielgeleiding gebeurt. Ik kan voorbeelden genoeg geven vanuit eigen ondervinding van hoe belangrijk de wielgeleiding is. Ik heb met auto's gereden die na 30.000 km's bijna door de banden zaten, en andere auto's met identiek dezelfde rijstijl makkelijk het dubbele deden met de banden. Rijstijl speelt mee, maar het is veruit niet DE factor. Ok, heel de tijd met doorslippende banden vertrekken, de handrem optrekken al rijdend zal niet goed zijn voor de banden. Maar de verschillen tussen auto's onderling vind ik vaak heel treffend.
                                    Hybridevoertuigen zullen eerder neigen naar een neutrale wielgeleiding (weinig toe in of toe out) om net zo min mogelijk weerstand te ondervinden. Dat alleen al vertaalt zich in minder slijtage van de banden. Je zult dan ook ondervinden dat de auto vrij neutraal stuurt en met enige vertraging reageert op de stuurcommando's tov een voertuig met een vrij agressief ingestelde toe in.
                                    Klopt, onze C8 had om de 25.000 nieuwe voorbanden nodig. De chauffeur was geen racepiloot, maar de vooras was veel te zwaar gemaakt waardoor die enorm slijtig was. Top auto trouwens die C8

                                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk


                                    Comment


                                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X